Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg ønsker meg nye vinglass. Har et ganske fargerikt hjem og vil gjerne ha noe annet enn de klassiske glassene.

Har noen oppdaget noen nylig som de tenker er fine? Eller samler selv, kanskje?

Jeg ønsker en viss kvalitet, men gjerne ikke den dyreste sorten!

Anonymkode: 861bd...123

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper du vintage kan du få veldig flotte krystallglass til en god pris. Art Nouveau Baccarat feks, er en personlig favoritt.

Anonymkode: f3e79...ca9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjøper du vintage kan du få veldig flotte krystallglass til en god pris. Art Nouveau Baccarat feks, er en personlig favoritt.

Jeg kjøper gjerne vintage! Det er det jeg har fra før. Takk for tips!

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Ritzenhoff:

image.thumb.png.10837be6a7d8f3d57e3a5432acbc4db5.png

Anonymkode: d6a74...51c

• Liker 11
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ankommer en fest der vertskapet har tatt bryet og  laget et champagnetårn med ekte krytallglass ala Great Gatsby, da er jeg solgt. For å si det sånn🤩

AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20250615_164450_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: a7638...692

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk inn her for å foreslå Ritzenhoff. De er absolutt særpregede, og man kan også komme over dem brukt.  

Bernadotte-serien fra Georg Jensen er også noe annet enn de helt glatte glassene: https://www.georgjensen.com/nb-no/servise/glass-kopper/bernadotte-roedvinsglass-6-stk.---design-inspirert-av-sigvard-bernadotte/10019230.html?cgid=Dining_412 

Og så tenkte jeg egentlig å foreslå Magnor Alba Fineline-serien, selv om den kanskje er litt for "enkel", men den største ulempen med serien er etter min mening at den er overpriset. Man får bedre vinglass fra langt mer anerkjente vinglass-produsenter, som Riedel, Zalto og Spiegelau, til lavere priser. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg elsker antikke vinglass, og var det godt nok for kongelige og adel den gangen, så er det godt nok for meg nå. Jeg er ingen sommelier. Setter pris på god vin , men jeg er nok enda mer opptatt av selve glasset. Hver sin smak. 

Man trenger ikke være sommelier for å forsvare at god vin fortjener å bli servert fra glass som i alle fall yter vinen litt rettferdighet. Dessverre gjør mange antikke vinglass (og noen nyere, for den del) alt annet enn det. De kan være både vakre og kule, men særlig godt egnet til vin er de ikke alltid. Særlig de glassene som ikke har smalere åpning enn selve kuppelen. Jeg har flere av den typen selv, elsker dem både for utseendet og for affeksjonsverdien (arv), men må bare erkjenne at samme vin smaker bedre av helt andre glass. 

Anonymkode: 0d0cd...bfd

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gikk inn her for å foreslå Ritzenhoff. De er absolutt særpregede, og man kan også komme over dem brukt.  

Bernadotte-serien fra Georg Jensen er også noe annet enn de helt glatte glassene: https://www.georgjensen.com/nb-no/servise/glass-kopper/bernadotte-roedvinsglass-6-stk.---design-inspirert-av-sigvard-bernadotte/10019230.html?cgid=Dining_412 

Og så tenkte jeg egentlig å foreslå Magnor Alba Fineline-serien, selv om den kanskje er litt for "enkel", men den største ulempen med serien er etter min mening at den er overpriset. Man får bedre vinglass fra langt mer anerkjente vinglass-produsenter, som Riedel, Zalto og Spiegelau, til lavere priser. 

Man trenger ikke være sommelier for å forsvare at god vin fortjener å bli servert fra glass som i alle fall yter vinen litt rettferdighet. Dessverre gjør mange antikke vinglass (og noen nyere, for den del) alt annet enn det. De kan være både vakre og kule, men særlig godt egnet til vin er de ikke alltid. Særlig de glassene som ikke har smalere åpning enn selve kuppelen. Jeg har flere av den typen selv, elsker dem både for utseendet og for affeksjonsverdien (arv), men må bare erkjenne at samme vin smaker bedre av helt andre glass. 

Som sagt, så forfinet er jeg ikke, merker ingen forskjell! Men. nå liker jeg best  "husets vin" gjerne brygget av en lokal familie fra en mindre Italiensk landsby. Ofte litt sterke i prosenten, så vi blander ut med vann ☺️

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som sagt, så forfinet er jeg ikke, merker ingen forskjell! Men. nå liker jeg best  "husets vin" gjerne brygget av en lokal familie fra en mindre Italiensk landsby. Ofte litt sterke i prosenten, så vi blander ut med vann ☺️

I ditt forrige innlegg skrev du at du satte pris på god vin. Nå liker du plutselig best husets vin, utblandet med vann. :klo: 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I ditt forrige innlegg skrev du at du satte pris på god vin. Nå liker du plutselig best husets vin, utblandet med vann. :klo: 

Jeg synes det er god vin! Drikker gjerne en Châteauneuf-du-Pape 1998 også, men for meg har ikke vinglasset noe å si da altså. Den smaker godt også i glass uten stett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg elsker antikke vinglass, og var det godt nok for kongelige og adel den gangen, så er det godt nok for meg nå. Jeg er ingen sommelier. Setter pris på god vin , men jeg er nok enda mer opptatt av selve glasset. Hver sin smak

Ja hvis man ikke er så opptatt av smaken på vinen så har du rett

Anonymkode: 5259a...897

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Iittala Ultima Thule har en renessanse nå. 

Anonymkode: dde02...97f

Skrevet

Mye artig og fint på finn. Nå tok jeg bare skjermbilde av noen, men på få minutter lærte jeg jo også at det er en del ulike samleobjekter. Screenshot_20250615_222017.thumb.jpg.3f335a3d85062bd216e6ebb5bdd1d3ea.jpg

Screenshot_20250615_222417.jpg

Screenshot_20250615_222642.jpg

Screenshot_20250615_223258.jpg

Screenshot_20250615_223337.jpg

Screenshot_20250615_223518.jpg

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Modern house -flame vinglass

kommer i flere «farger», har selv de som er perlemor.

IMG_3827.jpeg

Anonymkode: 315f9...566

• Hjerte 4
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (1 time siden):

Mye artig og fint på finn. Nå tok jeg bare skjermbilde av noen, men på få minutter lærte jeg jo også at det er en del ulike samleobjekter. Screenshot_20250615_222017.thumb.jpg.3f335a3d85062bd216e6ebb5bdd1d3ea.jpg

Ja, brukte glass er en egen «stor, liten industri»😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (1 time siden):

En del av disse glassene var populære på 80-90 tallet. Så det er nok min generasjon som kvitter seg med de. Jeg pleide og kjøpe mine rødvinsglass på Ikea. Mange så kjøper krystallglass er  redde for og bruke de at de blir stående i skapet siden de er så dyre og bruker billige vinglass til selskap. Er jo stilig da.  

Anonymkode: 1ee65...46c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja hvis man ikke er så opptatt av smaken på vinen så har du rett

Anonymkode: 5259a...897

"By unifying knowledge scattered across plant biology, microbiology, viticulture, chemistry, neuroscience, and the humanities, Neuroenology founds the new science of how the taste of wine is created, not in the glass but in the brain. This book is a must for all serious wine connoisseurs, practitioners, neuroscientists, students, or simply epicureans enjoying one of life's pleasures. "

https://www.ark.no/produkt/boker/fagboker/neuroenology-9780231177009

Artig bok som kan anbefales! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...