AnonymBruker Skrevet 15. juni #1 Skrevet 15. juni Vi har kjøpt et slitent hus. Kjøkkenet er i helt grei stand, men ser ganske 90-talls ut. Vi digger planløsningen, og siden vi må totalrenovere bad, ønsker vi ikke å brenne av store summer på et kjøkken som tross alt fungerer. Spørsmålet er da: Er det noen som vet om det er mye billigere å bytte fronter via et sånt kjøkkenfornyerfirma, enn å f.eks. kjøpe et nytt IKEA-kjøkken? Det jeg egentlig lurer på, er om det er ekstremt kostbart, hehe! Ev. kan vi kanskje male innredningen og bytte håndtak selv, men vi har ikke all verdens med tid da vi har to små barn. Andre ideer? Anonymkode: 8007f...9f3
AnonymBruker Skrevet 15. juni #2 Skrevet 15. juni Jeg har lest at slik kjøkkenfornying kan være ganske kostbart, så man får ganske mye mer kjøkken for pengene om man bytter til nytt. Om dere er fornøyd med løsningen som den er, så ville jeg gått for å male og skifte håndtak som du nevner. Her har forrige eier ikke vært spesielt nøye med malingen, litt irriterende, men det ser fortsatt akseptabelt nok ut til at jeg ikke har gjort noe med det på de 4 årene vi har bodd her. Så tror dere skal være ganske dårlige til å male for at det ikke skal bli bra nok. Det som er kjedelig med maling er ofte forabeidet, dvs vasking og pussing. Og om dere har profilerte fronter, så tar det litt ekstra med tid. Så dere må være motiverte til å bruke en del kvelder på oppussing om dere skal gjøre dette. Det er også anbefalt å bruke gulvmaling, som er mer slitesterkt, men vær obs på at denne ofte trenger tre strøk om det er lys farge på treverk. Det opplevde i alle fall jeg på gelender og trapp. Anonymkode: b8591...2eb 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #3 Skrevet 15. juni Fronter til IKEA er i alle fall ganske mye dyrere hos Noremax enn fra IKEA selv. Blant annet Havstorp 60x120 cm dør (front) koster 735 kr hos Ikea. Hos Noremax koster det 2145 kr for en tilsvarende front ("Basic": slett, lakkert MDF). Hengsler kommer i tillegg hos begge. Om du må ha spesialtilpasning/snekkerbygde fronter lukter du fort på samme pris som et nytt kjøkken fra Ikea eller en annen rimeligere kjøkkenleverandør, tipper jeg. Anonymkode: 240ff...d01
AnonymBruker Skrevet 15. juni #4 Skrevet 15. juni Vi malte frontene med trestjerners gulvmaling, og det sitter som bare det. Tips er å male i mørk farge når man ønsker å skjule ulekre detaljer mest mulig, og så kjøpte vi bare nye knotter. Det har holdt fint i 2 år nå, og vi er endelig klare for å bytte det ut for godt☺️ Anonymkode: 34c9c...5e2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #5 Skrevet 15. juni Vi vurderer å spray lakkere vårt med bil lakk🤣 en venn av oss gjorde det. Og det sitter som støpt lett å vaske av ble det og. Vi har kjøkken fra 1985 med mørke brune tredører Anonymkode: e9104...11a 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #6 Skrevet 15. juni Sjekk om noen i nærheten maler kjøkkenfronter. Vi leverte dem til Vågane Viste i Stavanger, og fikk «helt nytt» kjøkken for en forholdsvis billig penge. Anonymkode: 06a09...ae5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #7 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 15.58): Sjekk om noen i nærheten maler kjøkkenfronter. Vi leverte dem til Vågane Viste i Stavanger, og fikk «helt nytt» kjøkken for en forholdsvis billig penge. Anonymkode: 06a09...ae5 Innser nå at det er folierte fronter, sikkert over mdf eller spon, så da spørs det om maling funker så bra likevel? Anonymkode: 8007f...9f3
AnonymBruker Skrevet 16. juni #8 Skrevet 16. juni Jeg har brukt kjøkkenfornying, men det er noen år siden. Det var vesentlig billigere enn å kjøpe Ikea-kjøkken på den tiden, og resultatet ble veldig bra. Bygde skap opp til tak, skiftet alle skap nede til skuffer og skiftet fronter. Beholdt bakplate og benkeplate. Og alt ble gjort på en dag. Befaring er uansett gratis, så jeg ville ganske enkelt bedt dem inn og hørt hva de skulle ha 🙂 Anonymkode: 3edb9...6a0 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #9 Skrevet 16. juni Det finnes spraymaling ment til møbler. Det er mye raskere og enklere enn å stå med kost eller rulle. Demonter et par fronter av gangen og ta med ut i hagen. Bruk spraygrunning også for best resultat. Anonymkode: ae6d1...385 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #10 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Innser nå at det er folierte fronter, sikkert over mdf eller spon, så da spørs det om maling funker så bra likevel? Anonymkode: 8007f...9f3 Bruk heftegrunn først Anonymkode: 8d55e...631 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #11 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Innser nå at det er folierte fronter, sikkert over mdf eller spon, så da spørs det om maling funker så bra likevel? Anonymkode: 8007f...9f3 Det vet jeg ikke, våre fronter var heltre. Var for øvrig upresis når jeg skrev maler, de spraylakkerte. Burde jo funke på folie også, men jeg er absolutt ingen ekspert her. Anonymkode: 06a09...ae5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #12 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det vet jeg ikke, våre fronter var heltre. Var for øvrig upresis når jeg skrev maler, de spraylakkerte. Burde jo funke på folie også, men jeg er absolutt ingen ekspert her. Anonymkode: 06a09...ae5 Vi pusset ned våre i heltre eik og beiset. Ser nydelig ut. Anonymkode: 5e727...aaf 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #13 Skrevet 16. juni Tusen takk for så mange gode tips! Om born har prøvd å male laminerte fronter, vil jeg gjerne høre om det. 😊 Anonymkode: 8007f...9f3
AnonymBruker Skrevet 16. juni #14 Skrevet 16. juni Vi leverte inn på lakkering hos profesjonelle, men byttet alt annet. Så ble veldig dyrt likevel. Men selve lakkeringen kostet 36.000, så det er jo en billig fornyelse. Anonymkode: d3ff1...d37
AnonymBruker Skrevet 16. juni #15 Skrevet 16. juni Foreslår dekorfolie, f.eks Lindas Dekor har mange fine. Spørs selvfølgelig hvor mange dører det dreier seg om, men maling er jo ikke gratis heller. Vi kjøpte nye fronter på Ikea da vi tok over vår leilighet i fjor, men skrogene var ganske nye. Kosta rundt 10.000. Anonymkode: 383de...9ec 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #16 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi leverte inn på lakkering hos profesjonelle, men byttet alt annet. Så ble veldig dyrt likevel. Men selve lakkeringen kostet 36.000, så det er jo en billig fornyelse. Anonymkode: d3ff1...d37 Å lakkere til 36k kr hørtes ikke veldig billig ut. 1 spann maling, pussepapir og rulle koster ikke mer enn 1000kr. De resterende 35k for jobben er da fryktelig mye, og man sparer ekstremt på å gjøre det selv. Anonymkode: b8591...2eb 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #17 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Innser nå at det er folierte fronter, sikkert over mdf eller spon, så da spørs det om maling funker så bra likevel? Anonymkode: 8007f...9f3 Poleringskongen på gjøvik folieter på nytt. Muligens andre firmaer og gjør det Anonymkode: e9104...11a 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #18 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tusen takk for så mange gode tips! Om born har prøvd å male laminerte fronter, vil jeg gjerne høre om det. 😊 Anonymkode: 8007f...9f3 Jeg pusset ned, grunnet og malte folierte kjøkkenfronter da jeg flyttet inn her. Mye jobb. Brukte slipemaskin og pussepapir for å matte den. Brukte bra grunning og Trestjerners gulvmaling. Ble et ganske bra resultat til slutt, men ikke helt lett å få pent. Jeg undersøkte selv prisen til Norsk Kjøkkenfornying (tror jeg det het) da jeg flyttet inn her og synes det var veldig dyrt. Da ville jeg heller ha spart pengene til et et nytt kjøkken i framtiden. I ettertid viste det seg her at stammen og frontene var et gammelt Ikea-kjøkken. Hadde jeg visst det ved innflytting hadde jeg heller kjøpt nye fronter på Ikea med en gang i stedet for jobben med å male. Koster litt med maling og utstyr også. Anonymkode: 20153...c42 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #19 Skrevet 17. juni Jeg har valgt nye fronter, da jeg ikke har kapasitet til å gjøre alt arbeidet selv. Malte selve innredningen med 3stjernes gulvmaling med samme fargekode som de nye frontene. + ny benkeplate fra samme leverandør som frontene. Resultatet ble helt perfekt, kostet ca 100 000 totalt! I den prisen fikk jeg ett ekstra skap fra gulv til tak. Anonymkode: aa77b...22b 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #20 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Å lakkere til 36k kr hørtes ikke veldig billig ut. 1 spann maling, pussepapir og rulle koster ikke mer enn 1000kr. De resterende 35k for jobben er da fryktelig mye, og man sparer ekstremt på å gjøre det selv. Anonymkode: b8591...2eb Det gjør man, men tid er også valuta når man har småbarn. Må nok sette meg ned med budsjett og se hva som går. Anonymkode: 8007f...9f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå