Gå til innhold

Hvordan funker wegovy mentalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbud om å starte på wegovy av fastlegen min etter jeg spurte om hva jeg kan få av hjelp til å gå ned i vekt. Foreløpig har vi utsatt eventuell oppstart, mest pga økonomi egentlig. Men, jeg lurer på hvordan medisinen funker? Altså mest mentalt/psykisk egentlig. I går ettermiddag/kveld var jeg veldig sliten fysisk og mentalt etter en runde der hunden min var syk foregående natt, og han måtte til dyrlege. Jeg satt da (i går kveld) og tenkte at alt jeg ville ha var godteri, masse av det, for trøst. Både fordi jeg var sliten men også fordi det hadde vært et opprørende døgn i forkant. Det jeg da lurer på, vil wegovy hjelpe meg i sånne situasjoner? Jeg har jo lest at mange slipper "matstøy", som jeg også har masse av (tenker på mat 24/7 omtrent), så tenkte kanskje at det i mer sånne psykologiske situasjoner også kan være en hjelp? Noen som har erfaringer?

Takk på forhånd!

Anonymkode: 250e4...b31

Skrevet

Det hjelper at du ikke blir så sulten og ikke så mye søtsuget. Mrm dette kommer an på hvor mange mg du går på og det selv. Det vil hjelpe litt...mrm 80 prosent kompensasjon av din egen selvkontroll. Så dette vil hjelpe deg om du også sette inn tiltak. Den vil ikke stoppe tanker om mat.

Om du går på det meste mg så kan du bli skikkelig kvalm og der hjelpe jo he he. 

Så om du tar 1 mg og spiser like mye vil den ikke hjelpe. For noen hjelper 0.25 mg...for andre må de ta største dosen 

Skrevet

Hvordan det virker vil selvfølgelig variere fra person til person. Men min erfaring er at det reduserer søtsuget og matstøyen hvis jeg passer på å få i meg nok mat og riktig mat. Jeg har aldri følt på noe særlig kvalme, men det har virket likevel. 

Men jeg tror også man bør prøve å legge seg til gode vaner, og holde på dem. Merker selv at etter perioder med utskeielser, f.eks. jul kommer søtsuget tilbake. Mulig også pga. endring i tarmbakterier etter slike perioder. 

Anonymkode: 38b08...36f

Skrevet

Jeg er på uke 3 på laveste dose, men i mitt tilfelle så har det vært perfekt så langt.

Det har hjulpet enormt på søtsug, småspising og sult, uten at jeg mister matlysten. Nyter maten når jeg spiser, men jeg blir mett fortere og har ingen problem med å stoppe å spise. Når jeg går forbi snacks sonen i butikken, så blir jeg ikke distrahert. Hvis du setter en skål med potetgull foran meg kan føle meg litt fristet, men klarer å ikke falle for fristelsen. I verste fall tar jeg en eller to chips og stopper. Pleide å drikke brus hver dag, og har ikke drukket en eneste dråpe siden jeg startet. Bestilte take-away 3 ganger i uken - nå lager jeg sunn mat hjemme hver dag.

Er egentlig en litt rar følelse, men det har vært fantastisk for meg så langt. Registerer også kalorier for å passe på at jeg får i meg nok næring for protein. Er jo tidlig for meg fremdeles, men målet mitt har vært å legge om til sunne vaner som jeg klarer å holde når jeg slutter med Wegovy (fremfor det å spise som før, men bare mindre). 

På disse 3 ukene har jeg gått fra 85,5 kg til 80,8 kg. Har også vært heldig så langt med at jeg ikke har fått noen bivirkninger. Siden laveste dose har fungert så bra for meg så tror jeg at jeg kommer til å holde meg på det så lenge som mulig. 

Så ja, for meg så ville Wegovy ha hjulpet meg i den situasjonen som du nevner.

Anonymkode: b9d2e...886

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...