Morsan123 Skrevet 15. juni #1 Skrevet 15. juni Hei! Er gravid igjen med nummer to. Blir ca 16 mnd mellom barna. Dere som har erfaring. Er det nødvendig med innkjøp av søskenvogn? Vil det bli brukt? Har dere i såfall noen å anbefale?
AnonymBruker Skrevet 15. juni #2 Skrevet 15. juni Morsan123 skrev (18 minutter siden): Hei! Er gravid igjen med nummer to. Blir ca 16 mnd mellom barna. Dere som har erfaring. Er det nødvendig med innkjøp av søskenvogn? Vil det bli brukt? Har dere i såfall noen å anbefale? Har dere bil? Hvor langt er det til barnehagen? Anonymkode: 67717...03f
AnonymBruker Skrevet 15. juni #3 Skrevet 15. juni Jeg var i barselgruppe med to som hadde eier barn som var ca 20mnd eldre. Hun ene hadde søskenvogn og bruke den hele tiden. Hun hadde ikke lappen, hadde hund som trengte turer og storebror gikk ikke i barnehage, men var hjemme sammen med mor og lillebror. Hun andre hadde ikke søskenvogn og hadde ikke bruk for det. Storebror var i barnehagen, mor hadde lappen og gikk aldri turer. Om du trenger det eller ikke er det bare du som kan si noe om. Anonymkode: d6af8...25b 1 1
Rotemor Skrevet 15. juni #4 Skrevet 15. juni Jeg vil si ja! Vi hadde tvillingvogn med på turer og ferier i flere år, men brukte den ikke hjemme. Den ble brukt på tur til på lekeplassen, Tusenfryd, loppemarked osv. Det er begrensende uten. Jeg kjøpte en billig brukt, som er det eneste jeg anbefaler noen å gjøre. Barnevogner er tullete bra business!
AnonymBruker Skrevet 15. juni #5 Skrevet 15. juni Morsan123 skrev (32 minutter siden): Hei! Er gravid igjen med nummer to. Blir ca 16 mnd mellom barna. Dere som har erfaring. Er det nødvendig med innkjøp av søskenvogn? Vil det bli brukt? Har dere i såfall noen å anbefale? Det spørsmålet har du egentlig svar på selv, ved å tenke igjennom hvor mye og hvor langt du skal ut og gå med begge samtidig. Undersøk om der finnes muligheter for søsken sete til vogna du alt har. Kommer nummer to midtvinters? Da er det vanskeligere å ha nummer to i bæretøy og nummer en i vogn. Det er og vanskeligere å få en liten krabat i tunge sko og dress til å gå ved siden avvvogna når snøen ligger tung og høy. Samtidig er ikke søskenvogn helt lett å trille heller. Den blir tung, med to barn oppi. Særlig når storebarnet sitter i vogna. Ulempen med dobbel vogn er og å få den med seg i bil. Så gjør en helhetsvurdering på ditt behov. Anonymkode: f40ce...a9c
aksase Skrevet 15. juni #6 Skrevet 15. juni Foreslår at du venter til barnet kommer, og så ser du om det er noe dere savner, eller om det går fint uten. Kjenner dere at det er et behov, og dere har råd til det, kan dere kjøpe da. Vi har tre barn og har ikke hatt søskenvogn. Da den minste var veldig liten, ble den båret på brystet eller på ryggen mens den andre satt i vogn. Ellers var vi ofte to eller flere voksne sammen, og da hadde vi barnevogn til den lille og ei lett paraplytrille til den eldste når denne ble trett i beina. Finnes også enkle hjulbrett som kan hukes på barnevogn som et litt større barn kan stå på om det er langt å gå. Det nevnes fornøyelsesparker, og der har de ofte traller man kan låne/leie til transport av bagasje og barn. Det er mange ulike løsninger som gjør søskenvogn mindre nødvendig, så vent og se om det blir behov, mener jeg. Ikke bruk penger på det før dere ser at det er nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 15. juni #7 Skrevet 15. juni Har bare brukt bæretøy til baby uansett, så vi har ikke brukt det. Eller, brukt bæretøy til en av dem. Anonymkode: 181e5...02f
Morsan123 Skrevet 15. juni Forfatter #8 Skrevet 15. juni Takk for svar folkens! Ja baby kommer på nyåret, så blir vell vanskelig da mtp bæresele til den lille. Er ca 10-15 minutter med bil til barnehagen. Triller hver eneste dag med nummer 1 nå.
AnonymBruker Skrevet 15. juni #9 Skrevet 15. juni Definitivt nødvendig med søskenvogn! Anonymkode: 099d4...4e9 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #10 Skrevet 15. juni Morsan123 skrev (4 minutter siden): Takk for svar folkens! Ja baby kommer på nyåret, så blir vell vanskelig da mtp bæresele til den lille. Er ca 10-15 minutter med bil til barnehagen. Triller hver eneste dag med nummer 1 nå. Ikke noe problem med bæretøy på vinteren, det er jo bare en fordel da barnet får varme fra deg og. Vi brukte bæreomslag i starten, før vi gikk over til bærejakke som var enklere. Anonymkode: 181e5...02f 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #11 Skrevet 15. juni Vi hadde ikke klart oss ute søskenvogn. Har 20 måneder mellom våre. Eldste sov på dagtid (i vogn) helt frem til yngste var over ett år. Det var da veldig greit at begge kunne sove samtidig i vognen. Hadde og lang vei å gå til barnehagen og et søskensete hadde ikke blitt komfortabelt nok for eldste. Yngste hatet bæresele som pesten så å bære baby og ha eldste i vogn var ikke et alternativ. Hadde Bugaboo, super vogn som kan gjøres smalere når den brukes til bare ett barn. Anonymkode: e9756...6ef
AnonymBruker Skrevet 15. juni #12 Skrevet 15. juni Har 18måneder mellom mine, er bare et få ganger vi har savnet søskenvogn. Her satt en av de i sele eller sjal. Storebror ble bært mye på ryggen. Storebror er i barnehage, i helgen var vi to og tok hver vår vogn. Far leverer i barnehagen, da kjører de. Og jeg henter, da går vi. Nå er storebror 3år, og går helst selv. Lillebror er 19måneder og vil helst gå selv han også. Vi har ca 20minutter til barnehagen, men tar fort 45minutter når storebror går selv fordi han skal se på alt mulig på veien. Anonymkode: 4dd4e...3a3
AnonymBruker Skrevet 16. juni #13 Skrevet 16. juni Jeg har samme aldersforskjell mellom mine, og brukte søskenvogn mye. Men jeg var alene med barna og uten bil. Er dere to voksne og bruker bilen mye, vil jeg tro dere heller kan se an behovet. Anonymkode: e3149...f9c
AnonymBruker Skrevet 16. juni #14 Skrevet 16. juni Det er utrolig greit å ha, jeg brukte det mye, men også singelvogn og bæresjal og sele. Siden du kjører til barnehagen ville jeg sett an behovet, om du ikke allerede nå vet at du skal ha med begge to på tur, det er ikke alltid man vil bruke sjal/sele (kaldt, vått osv. på vinteren. Finnes regntrekk til bæresele, likevel litt klomsete og mange lag med klær osv, lettere å regulere slikt i vogn etter min mening). Anonymkode: b71ff...d9b
AnonymBruker Skrevet 16. juni #15 Skrevet 16. juni Det er veldig individuelt. Det er 15 måneder mellom mine, og vi har brukt det lite. Litt i starten kanskje, men egentlig ikke så mye. Eldste begynte å gå like før yngste ble født, og da ville hun som regel bare gå og gå, så hun gjorde ofte det hvis vi skulle til lekeplassen eller var i butikken/kjøpesenter osv. Skulle vi lengre så hadde jeg baby i bæresele og eldste i vogn, men vi har ikke trillet sååå mye med begge. Vi har brukt en sånn Thule vogn/sykkelvogn en del da. Vi bruker den som pulk om vinteren, vanlig vogn og sykkelvogn. Hadde en "babyslynge" en liten stund til yngste kunne sitte i den. Ellers har jeg en venninne med noen flere måneder mellom sine, og de har hatt mye bruk for søskenvognen. Ville derfor sett an behovet litt, og heller kjøpt inn en hvis det er noe dere savner? Anonymkode: 86914...7fd
AnonymBruker Skrevet 16. juni #16 Skrevet 16. juni Mine er det litt over 2 år mellom, og jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte søskenvogn. Skal du være mye alene med de så anbefaler jeg det absolutt. Vi ente opp med å kjøpe sykkelvogn nå i stedet og det har vært helt genialt. Lillesøster var da 7 mnd og kunne sitte selv, men de har jo sånne innlegg til baby i de fleste sykkelvognene. Har kanskje litt lengre brukstid enn en søskenvogn. Anonymkode: cea50...7a9
AnonymBruker Skrevet 16. juni #17 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har 18måneder mellom mine, er bare et få ganger vi har savnet søskenvogn. Her satt en av de i sele eller sjal. Storebror ble bært mye på ryggen. Storebror er i barnehage, i helgen var vi to og tok hver vår vogn. Far leverer i barnehagen, da kjører de. Og jeg henter, da går vi. Nå er storebror 3år, og går helst selv. Lillebror er 19måneder og vil helst gå selv han også. Vi har ca 20minutter til barnehagen, men tar fort 45minutter når storebror går selv fordi han skal se på alt mulig på veien. Anonymkode: 4dd4e...3a3 Må bare kommentere siste setningen din. Fordi han skal se på alt mulig på veien. Et virkelig priviligert barn som får se på ting i verden, fremfor å bruke tiden på skjerm! Flott å lese at han får bruke tiden sin på dette og at du har tålmodighet til å la han se. Anonymkode: f40ce...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #18 Skrevet 16. juni 21 måneder mellom mine. Brukte søskenvogn hele tiden de første tre månedene til yngste babyen. Bor i stor by, og triller mye rundt, så eldste var litt liten i starten til ikke å ha vogn å sitte i. Har bugaboo donkey som kan slås sammen til enkeltvogn når jeg bare har babyen. Synes egentlig den er veldig grei å manøvrere når den er dobbel med begge i også, har ikke hatt noe problem med å komme oss av og på kollektivtransport. Var også nødvendig i starten for at jeg kunne levere eldste i barnehagen. (Har en godt brukt sovevogn stående i barnehagen). Når eldste ble to år ble hun mindre interessert i å sitte i vogn, så da har vi skaffet ståbrett istedenfor, og nå bruker vi bare vogna som enkeltvogn og den ene søskendelen står i boden. Fikk aldri til at de sov ved siden av hverandre i vogn, så eldste sover lur i senga si i helgene/når det ikke er barnehage. Jeg angrer absolutt ikke på kjøpet siden vi brukte den MASSE i tre måneder. Er også veldig fornøyd med donkeyen som enkeltvogn med sidekurv. Og regner med vi får solgt den igjen for en grei pris siden bruktmarkedet for søskenvogn er ganske bra. Anonymkode: 71b86...778
AnonymBruker Skrevet 17. juni #19 Skrevet 17. juni Vi har ikke. Bor nærme barnehagen og har bil. Skal vi noe så tar vi med vogn + trille eller trille + bæresele. Har også ståbrett til vogna. Drt konmer helt an på deres behov. Kommer du til å være en del alene med barna, dere er mye ute på lengre gåturer, ikke har bil e.l så kan det jo være greit med søskenvogn. Anonymkode: 7a50d...488
AnonymBruker Skrevet 17. juni #20 Skrevet 17. juni Vi hadde lengre mellom barna (to og et halvt år), klarte oss fint uten klassisk søskenvogn. Baby kom i mai. Vi går til barnehagen. I begynnelsen hadde jeg lillesøster i bæresjal og storesøster i vogna. Etterhvert lillesøster i vogna og storesøster på søskenbrett eller sparkesykkel. Vi investerte ettervert i ei lita reisetrille for når vi var to voksne og skulle gå langt, samt en dobbel sykkelvogn man også kan trille to i ved behov. Med såpass tett mellom og baby som kommer på vinteren ville jeg nok vurdert det sterkere, dog! Anonymkode: fd40c...eca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå