AnonymBruker Skrevet 15. juni #1 Skrevet 15. juni Jeg sluttet å røyke i 2023 og gikk over til snus. Nå har jeg fryktelig lyst å bli ferdig med nikotin avhengighet once and for all. Problemet er jo abstinensene. Jeg sliter i tillegg med depresjon og angst og av tidligere forsøk så har det vært en veldig dårlig kombo. Noen som sliter med det samme og som har klart å slutte med snus? Anonymkode: d3543...9c2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #2 Skrevet 15. juni Jeg gikk cold turkey. Men måtte slutte tre ganger før det satt. Nå er det 5 år siden jeg snuste. Brukte sånne nikotinfrie snus-greier i den overgangsperioden. Ellers gikk jeg i behandling på den tiden, så jeg hadde psykolog å snakke med hvis det ble vanskelig. Det finnes jo sånn hjelpelinje også, ringte de to ganger tror jeg. Anonymkode: 8bfd6...e16 2
Purple_Pixiedust Skrevet 15. juni #3 Skrevet 15. juni Jeg brukte 1,5-2 uker på å trappe ned. De siste dagene tok jeg kun to snus per dag så da jeg kuttet ut de to siste så kjente jeg knapt abstinenser. Hadde mer abstinenser da jeg halverte snuser per dag på dag 1 av nedtrapping. Gikk veldig greit. Også brukte jeg Onico nikotinfri snus i ca en måned etterpå. Jeg begynte dessverre å snuse igjen for å håndtere russug, men jeg skal slutte igjen nå. Har 15 snusbokser igjen. Når det er ti bokser igjen så begynner jeg nedtrapping. Jeg bruker en hel boks om dagen. Men mrd styrke to da i det minste. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #4 Skrevet 15. juni Purple_Pixiedust skrev (9 minutter siden): Jeg brukte 1,5-2 uker på å trappe ned. De siste dagene tok jeg kun to snus per dag så da jeg kuttet ut de to siste så kjente jeg knapt abstinenser. Hadde mer abstinenser da jeg halverte snuser per dag på dag 1 av nedtrapping. Gikk veldig greit. Også brukte jeg Onico nikotinfri snus i ca en måned etterpå. Jeg begynte dessverre å snuse igjen for å håndtere russug, men jeg skal slutte igjen nå. Har 15 snusbokser igjen. Når det er ti bokser igjen så begynner jeg nedtrapping. Jeg bruker en hel boks om dagen. Men mrd styrke to da i det minste. Så bra at du klarte det! Du kommer til å klare det igjen 💪🏽Skal teste den metoden. Men jeg er på styrke 4, så jeg må sikkert gjøre litt jobb først for å komme meg over på styrke 2, og så kan jeg prøve ut dette Skjønner det er ekstra utfordrende gjerne når du begynte på de igjen for å dempe russug. Det blir dobbelt opp med hva man skal fixe samtidig, så det er sterkt hvis du klarer det. Anonymkode: d3543...9c2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #5 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg gikk cold turkey. Men måtte slutte tre ganger før det satt. Nå er det 5 år siden jeg snuste. Brukte sånne nikotinfrie snus-greier i den overgangsperioden. Ellers gikk jeg i behandling på den tiden, så jeg hadde psykolog å snakke med hvis det ble vanskelig. Det finnes jo sånn hjelpelinje også, ringte de to ganger tror jeg. Anonymkode: 8bfd6...e16 Wow, jeg hadde blitt gal av å gå cold turkey 😭 Rått at du klarte det på den måten her, det tror jeg ikke jeg hadde klart. Jeg har prøvd før, men jeg må trappe ned, ellers bare sprekker jeg. Men ja skal skaffe meg niktotinfri snus, det har jeg ikke prøvd før, det kan sikkert hjelpe mot slutten kan jeg tenke meg Anonymkode: d3543...9c2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #6 Skrevet 15. juni Synes sugetabletter til Nicorette er gode. Du klemmer dem opp i ganen og suger litt på dem ved behov. De varer i en time eller mer. Bruker de til nedtrapping. Men vanskelig er det uansett. Vi er skrudd sammen forskjellig, noen fikse cold turkey, andre ikke. Anonymkode: 35d45...75c 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #7 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Wow, jeg hadde blitt gal av å gå cold turkey 😭 Rått at du klarte det på den måten her, det tror jeg ikke jeg hadde klart. Jeg har prøvd før, men jeg må trappe ned, ellers bare sprekker jeg. Men ja skal skaffe meg niktotinfri snus, det har jeg ikke prøvd før, det kan sikkert hjelpe mot slutten kan jeg tenke meg Anonymkode: d3543...9c2 Var en grunn til at det tok tre forsøk, tror jeg🙃 Prøvde å kutte ned gradvis, men endte bare opp med å kjøpe ny boks hele tiden, så det funket ikke. Nikotinfri snus var en life saver. Kjenner fortsatt suget etter snus innimellom, og særlig nå når vi snakker om det😆 Anonymkode: 8bfd6...e16 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #8 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg sluttet å røyke i 2023 og gikk over til snus. Nå har jeg fryktelig lyst å bli ferdig med nikotin avhengighet once and for all. Problemet er jo abstinensene. Jeg sliter i tillegg med depresjon og angst og av tidligere forsøk så har det vært en veldig dårlig kombo. Noen som sliter med det samme og som har klart å slutte med snus? Anonymkode: d3543...9c2 Abstinenser går jo over!!!!! Er du så svak??? Anonymkode: 2ea7c...a8d
AnonymBruker Skrevet 15. juni #9 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Abstinenser går jo over!!!!! Er du så svak??? Anonymkode: 2ea7c...a8d Har abstinenser innimellom enda, 5 år etter. Man er ikke svak fordi kroppen higer etter noe den har vært vant med... Anonymkode: 8bfd6...e16 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #10 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Abstinenser går jo over!!!!! Er du så svak??? Anonymkode: 2ea7c...a8d Nei, vil ikke si jeg er svak akkurat jevnt over..langt derifra, men nikotin abstinenser er nok noe av det jeg takler dårligst! Det skal jeg innrømme du!! Anonymkode: d3543...9c2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #11 Skrevet 15. juni Jeg slutta også brått. Kjøpte inn masse pastiller og spiste det hver gang jeg fikk sug. Abstinenser var ubehagelig men det gikk greit, det kom i bølger og nådde en topp i løpet av noen minutter før det gikk over igjen. Jeg så på det som et eksperiment og en utfordring og fikk nesten litt adrenalinrush mens det stod på. Kjente på mestring og på mange måter var det fint. Det var meg som var sjef over kroppen. Husk at det vil sannsynligvis hjelpe litt mot din angst om du slutter da nikotin er et stimulerende middel og det forverrer angst. Anonymkode: 53a6d...442
AnonymBruker Skrevet 15. juni #12 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg slutta også brått. Kjøpte inn masse pastiller og spiste det hver gang jeg fikk sug. Abstinenser var ubehagelig men det gikk greit, det kom i bølger og nådde en topp i løpet av noen minutter før det gikk over igjen. Jeg så på det som et eksperiment og en utfordring og fikk nesten litt adrenalinrush mens det stod på. Kjente på mestring og på mange måter var det fint. Det var meg som var sjef over kroppen. Husk at det vil sannsynligvis hjelpe litt mot din angst om du slutter da nikotin er et stimulerende middel og det forverrer angst. Anonymkode: 53a6d...442 Så bra at du klarte det! 👏🏽 For min del gjør det depresjonen og angsten værre, har forsøkt før og det gikk veldig dårlig. Om det kun handlet om abstinenser uten at det påvirket meg på noe annet, så hadde det nok gått lettere, men orker ikke å risikere å gå i kjelleren. Anonymkode: d3543...9c2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #13 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så bra at du klarte det! 👏🏽 For min del gjør det depresjonen og angsten værre, har forsøkt før og det gikk veldig dårlig. Om det kun handlet om abstinenser uten at det påvirket meg på noe annet, så hadde det nok gått lettere, men orker ikke å risikere å gå i kjelleren. Anonymkode: d3543...9c2 Og som nevnt så er det folk som har de lidelsene som jeg spørr om erfaringer fra, for det er en vesentlig forskjell. Anonymkode: d3543...9c2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #14 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så bra at du klarte det! 👏🏽 For min del gjør det depresjonen og angsten værre, har forsøkt før og det gikk veldig dårlig. Om det kun handlet om abstinenser uten at det påvirket meg på noe annet, så hadde det nok gått lettere, men orker ikke å risikere å gå i kjelleren. Anonymkode: d3543...9c2 Medisiner mot depresjon og angst i tillegg kunne ikke hjulpet deg litt da? Anonymkode: 53a6d...442
AnonymBruker Skrevet 15. juni #15 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og som nevnt så er det folk som har de lidelsene som jeg spørr om erfaringer fra, for det er en vesentlig forskjell. Anonymkode: d3543...9c2 Ja, jeg har hatt begge deler, mest angst. Anonymkode: 53a6d...442
AnonymBruker Skrevet 15. juni #16 Skrevet 15. juni Første gang jeg har hørt kombinasjonen "det er vanskeligere for meg å slutte fordi jeg er deprimert og har angst".. Snakker om å identifisere seg som sine diagnoser. De fysiske Abstinensene er ikke problemet, det er det mentale suget som aldri tar slutt. Hodet fucker det til 18 ganger om dagen hvor det gir deg beskjed at du kan bare ta en snus, det skal kdu bare gjøre, det er godt for deg bøa bla bla... Sluttet å snuse for 4 måneder siden, snust i 35 år... Men nå er det nok Anonymkode: edbfa...682
AnonymBruker Skrevet 15. juni #17 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Første gang jeg har hørt kombinasjonen "det er vanskeligere for meg å slutte fordi jeg er deprimert og har angst".. Snakker om å identifisere seg som sine diagnoser. De fysiske Abstinensene er ikke problemet, det er det mentale suget som aldri tar slutt. Hodet fucker det til 18 ganger om dagen hvor det gir deg beskjed at du kan bare ta en snus, det skal kdu bare gjøre, det er godt for deg bøa bla bla... Sluttet å snuse for 4 måneder siden, snust i 35 år... Men nå er det nok Anonymkode: edbfa...682 Herlighet. Det kan være veldig utfordrende med abstinenser når man lider av moderat depresjon og angst? Er det så vanskelig å forstå? Vi er alle forskjellige og såklart er det nok sikkert noen som har taklet å gå vold turkey samtidig som man lider av dette, men jeg tror at det er værre for oss som lider av angst og depresjon. Shut the fuck please, du vet ikke hva du snakker om! Anonymkode: d3543...9c2
Purple_Pixiedust Skrevet 15. juni #18 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Herlighet. Det kan være veldig utfordrende med abstinenser når man lider av moderat depresjon og angst? Er det så vanskelig å forstå? Vi er alle forskjellige og såklart er det nok sikkert noen som har taklet å gå vold turkey samtidig som man lider av dette, men jeg tror at det er værre for oss som lider av angst og depresjon. Shut the fuck please, du vet ikke hva du snakker om! Anonymkode: d3543...9c2 Jeg kan forstå det. Jeg føler snusen er en slags mental sutteklut. En snus reduserer stress, reduserer matsug og når jeg er deprimert så er snusen en stør trøst. Men lommeboken min og tannkjøttet skriker. Så nå er det nok. Å bruke 2600 kr/måned er jo galskap. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #19 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Herlighet. Det kan være veldig utfordrende med abstinenser når man lider av moderat depresjon og angst? Er det så vanskelig å forstå? Vi er alle forskjellige og såklart er det nok sikkert noen som har taklet å gå vold turkey samtidig som man lider av dette, men jeg tror at det er værre for oss som lider av angst og depresjon. Shut the fuck please, du vet ikke hva du snakker om! Anonymkode: d3543...9c2 Jeg kan men hånda på hjertet si at å gå cold turkey var JÆVLIG. Prøvde tre ganger før det satt. Så jeg er enig med innlegget ditt, uten at jeg kan sammenligne hvordan det er å gå cold turkey uten angst og depresjon😅 Gikk i terapi parallelt da, så det hjalp veldig på. Angsten min ble verre en periode før det meste av abstinensene var vekke. Anonymkode: 8bfd6...e16 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #20 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kan men hånda på hjertet si at å gå cold turkey var JÆVLIG. Prøvde tre ganger før det satt. Så jeg er enig med innlegget ditt, uten at jeg kan sammenligne hvordan det er å gå cold turkey uten angst og depresjon😅 Gikk i terapi parallelt da, så det hjalp veldig på. Angsten min ble verre en periode før det meste av abstinensene var vekke. Anonymkode: 8bfd6...e16 Ja, det er dét. Jeg sliter med selvmordstanker og ting kan være ganske mørkt her, så jeg prøver nå litt etter litt å bygge meg opp. Har endret kostholdet og prøver i det små å gjøre de «riktige» tingene», men kjenner jeg er veldig sårbar nå som jeg prøver å komme meg opp igjen fra mørket. Det har hjulpet litt med medisin og jeg venter på behandling/samtale terapi. Så jeg kjenner at cold turkey ikke blir riktig for meg nå, men heller nedtrapping. Viktigste er jo faktisk at man klarer å slutte. Og kanskje når jeg føler meg sterkere enn hva jeg gjør nå, så hadde jeg klart å gjøre det. Anonymkode: d3543...9c2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå