Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kona har vært sammen i over 20 år å har 3 barn sammen, vi har ikke felles konto, men deler alt på de økonomiske og har selvsagt gjeld som alle andre, under en matpause var vi flere som diskuterte dette hvor en kollega sier, hans lønn er hans penger og dama sine er hennes penger, denne kollegaen er en veldig sparsom type å har ingen gjeld og heller ingen barn (vil ikke ha sier han) 

mer dette normalt i parforhold i 2025 ??? Eller er jeg over gjennomsnittet raus ???

skal sies denne kollegaen har noen få korte forhold bak seg, hvor jeg mistenker han er redd for binde seg økonomisk med noen

Anonymkode: 1662b...0fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En kollega med noen få korte forhold bak seg som er barnløs, er noe helt annet enn et langt forhold med 3 felles barn. Klart dere skal ha felles økonomi i en sånn situasjon. Den som tjener mest bør betale mest av faste utgifter og mat ++. Man deler på det man har, så man sitter igjen med omtrent like mye «lommepenger» hver etter at alt annet er betalt.

Anonymkode: 85b89...68d

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Er det så vanskelig å forstå 😅

Vi har det som dere. Ikke felles konto. Men samarbeider likevel om alt økonomisk. Han har lånet, jeg har sparing, han har faste trekk, jeg handler, og så videre... 

Slik er det når man er hverandres nærmeste familie, og har vært det i 20+år. 

Men skulle jeg inn i noe nytt nå (håper det aldri skjer), så ville jeg hatt min egen økonomi, ja. 

Anonymkode: 41597...8ab

Skrevet

Vi har hatt felles økonomi men separate kontoer, rimelig kort tid etter vi ble sammen «thats life» tenker jeg, jeg kjenner også menn som har korte forhold bak seg og er «redd» for og dele pengene sine med en kvinne da de har jobbet selv for dem… 

Jeg ønsker heller å leve i et forhold og bruke pengene på oss selv begge enn å død som en rik gammel mann 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gladgutten79 skrev (1 minutt siden):

Vi har hatt felles økonomi men separate kontoer, rimelig kort tid etter vi ble sammen «thats life» tenker jeg, jeg kjenner også menn som har korte forhold bak seg og er «redd» for og dele pengene sine med en kvinne da de har jobbet selv for dem… 

Jeg ønsker heller å leve i et forhold og bruke pengene på oss selv begge enn å død som en rik gammel mann 

Var slik vår "felles økonomi" startet for over 20 år siden.

Vi møttes som studenter. Han gikk ut i jobb først. Han ville da bo bedre, spise bedre, og reise på utenlandstur. Og ville ha meg med på alt dette. Det var ikke verdt noe uten meg, mente han. Jeg var skeptisk, men trygg i forholdet. (og visste jo at jeg kom etter økonomisk når masteren var på plass). 

Derfra har forskjellene vært store, begge veier. Men vi har alltid trukket lasset sammen, praktisk og økonomisk.

Jeg tror at hvis du møter på en som snylter og utnytter, så er det mye annet som ikke er skurrer også.. Men er du sammen med en ok og oppegående person, som bryr seg om deg, så er det fint å dele slik at man sammen kan leve best mulig. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har dem ikke barn og ikke gift så synes jeg det er fornuftig å ha separat økonomi. Jeg oppfordret min datter til å gjøre det samme. Hvert sitt lån i tillegg. Hun elsker å spare. Han elsker å bruke penger. Hun har betalt ned mye på sin del av lånet han ikke. Så får dem heller ta en ny vurdering den dagen dem ønsker å få barn og gifte seg. 

Anonymkode: 1983c...433

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid hatt hver vår konto, men felles økonomi. Begge har tilgang til alt. De fleste årene tjente han mest, men da han ble syk hadde jeg hovedinntekten noen år. Vi har samme syn på bruk av penger, så det har fungert helt fint. Forstår ikke hvordan det er mulig å ha helt separat økonomi når man deler hjem og barn. 

Anonymkode: 21628...73f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har dem ikke barn og ikke gift så synes jeg det er fornuftig å ha separat økonomi. Jeg oppfordret min datter til å gjøre det samme. Hvert sitt lån i tillegg. Hun elsker å spare. Han elsker å bruke penger. Hun har betalt ned mye på sin del av lånet han ikke. Så får dem heller ta en ny vurdering den dagen dem ønsker å få barn og gifte seg. 

Da høres det ikke ut som de er så kompatible. 

Han kommer jo ikke til å slutte å prioritere annerledes enn henne, bare fordi de er gift. Og kjipt å være den som da har spart til egenkapital, ny bil, og alt. Og likevel ikke ha råd til å reise på de feriene hun ellers ville hatt råd til.

Likt syn på økonomi er ganske grunnleggende i et forhold. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han kommer jo ikke til å slutte å prioritere annerledes enn henne, bare fordi de er gift. Og kjipt å være den som da har spart til egenkapital, ny bil, og alt. Og likevel ikke ha råd til å reise på de feriene hun ellers ville hatt råd til.

Derre må dem finne ut av selv. Hjelper ikke hva foreldre sier. Slik er det bare. Jeg har lært opp henne godt. Så jeg stoler at hun finner ut av ting selv. Slik dem lærer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Derre må dem finne ut av selv. Hjelper ikke hva foreldre sier. Slik er det bare. Jeg har lært opp henne godt. Så jeg stoler at hun finner ut av ting selv. Slik dem lærer. 

Nei. Jeg lærte det som ung, og tenåring. Vi snakket om penger, sparing og forbruk. Mine foreldre var gode eksempler gjennom eget forhold, og prioriteringer. Så menn som sløste penger var no-go i utgangspunktet da jeg datet. 

Man har bommet om man forventer at "barnet" skal finne ut av slikt selv som voksen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man får sjeldent en partner som er helt lik deg på alle måter, og mange som er ufornuftig med penger blir mer fornuftig med årene. 

Selv synes jeg man bør ha felles økonomi når man stifter familie. Anse seg som en enhet, og det å fungere sammen fungerer best om man faktisk er en enhet, og ikke sitter på hver sin haug økonomisk, eller annet. Om mulig! Her var det ikke mulig i store deler av vårt samliv, fordi min mann ikke var økonomisk, og det tok ham tid å bli det. Så fort han ble det gikk vi over til felles økonomi, og det var veldig fint å kunne det. Jeg tjener mest, så ikke på grunn av at jeg da fikk mer penger, men fordi vi ble mye mer en enhet i alt. Det er det beste. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei. Jeg lærte det som ung, og tenåring. Vi snakket om penger, sparing og forbruk. Mine foreldre var gode eksempler gjennom eget forhold, og prioriteringer. Så menn som sløste penger var no-go i utgangspunktet da jeg datet. 

Man har bommet om man forventer at "barnet" skal finne ut av slikt selv som voksen. 

Joa. Men jeg kan ikke lære andre folk det. Jeg har lært mitt barn. Hun som er flink. Jeg kan ikke belære svigersønnen. Det sier seg selv. Mine barn kan mye om økonomi. Veldig åpent om det og jeg kommer fra bank familie. Så jeg har mye kunnskap om det. Hun kommer mår hun lurer på noe og jeg kommer med råd. Men jeg kan ikke si til svigersønn at no skjerper du deg. Han ser hvordan vi lever med økonomi så lærer han etter hvert. Som han sa. Han har aldri lært noe. Så når han fikk lønn så åpnet det seg en ny verden for han. Og det forstår jeg meget godt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg og kona har vært sammen i over 20 år å har 3 barn sammen, vi har ikke felles konto, men deler alt på de økonomiske og har selvsagt gjeld som alle andre, under en matpause var vi flere som diskuterte dette hvor en kollega sier, hans lønn er hans penger og dama sine er hennes penger, denne kollegaen er en veldig sparsom type å har ingen gjeld og heller ingen barn (vil ikke ha sier han) 

mer dette normalt i parforhold i 2025 ??? Eller er jeg over gjennomsnittet raus ???

skal sies denne kollegaen har noen få korte forhold bak seg, hvor jeg mistenker han er redd for binde seg økonomisk med noen

Anonymkode: 1662b...0fa

Vi deler alt. Fører ikke regnskap for hverandre, en kjøper det og en det, bytter her og der. Spiller ingen rolle hvem som drar kortet, felles økonomi.

Anonymkode: 3dc95...61e

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært gift i 40 år; og har hele tiden hatt råderett over egne penger og konti. Vi har selvfølgelig likevel hatt felles ansvar for felles utgifter.

Anonymkode: e8ca8...618

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er sparer gift med en sløser. Vi har ordnet det slik at jeg følger med begges kontoer og gir han beskjed om han har under 10k på kortet. Alle har forskjellige ordninger og av de som har forskjellige økonomiske syn på ting

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har separat økonomi.

Han har fire barn, jeg har to. Vi her kun bodd sammen i to år. Jeg tjener mest, han betaler syke summer i bidrag og sitter igjen med lite i måneden. Jeg har ikke lyst til å ofre mitt klesbudsjett etc fordi han har tatt andre livsvalg enn jeg, valg som involverer to barnemødre osv. 

jeg spanderer klær, ferietur og småturer på han etc, mens han fyller kontoen til eksene sine. Sweet deal….det har en bismak. Vi er 45 pluss begge to.

Anonymkode: 2f1b8...7d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Delt. Fordi det passer best for oss.

Ikke så viktig hva banken gjør vel, så sant det funker for dem?

Anonymkode: 3606f...291

AnonymBruker
Skrevet

Vi er sammen på 8 året, vi har separat økonomi og hadde ikke falt meg inn å ha felles. Men han har 3 barn, jeg har ingen biologiske. Vi deler boligutgifter og mat sen kan jeg spandere hvis det er noe jeg vil som han ikke har råd til, jeg tjener en god del mer. 

Anonymkode: 56845...486

AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles ansvar for felles utgifter, vi deler ca 50/50 på mat og husholdning. Teller ikke, men det går nok ca opp i opp i hans favør. 

Utover det så er mine penger mine penger, og hans penger hans penger. 

Han hadde slått meg personlig konkurs hvis vi skulle hatt én konto siden for hans del så er penger til for å brukes, og jeg sparer og har buffer. 

Vi har vært samboere i 20 år pluss og jeg ser ingen grunn til å endre på noe som fungerer for oss. 

Anonymkode: b297a...d3b

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært samboere i 14 år eier bolig sammen og har et barn sammen. Vi har fullstendig separat økonomi. Vi betaler hver vår del av felles utgifter 50/50, alt utenom det er våre egne penger fullt og helt.

Ville aldri hatt det annerledes.

Anonymkode: b527f...777

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...