AnonymBruker Skrevet 15. juni #1 Skrevet 15. juni Jeg ser dette fra flere på TikTok eller andre sosiale media om oppdragelse. Det jeg lurer litt på er at ja noen tror vel at det å kjefte eller heve stemmen virker, men de fleste vet vel at det ikke er det man skal gjøre nå om dagen? Jeg hever stemmen til barna mine og kjefter til og med, men ikke fordi jeg tror at det gjør noe som helst godt eller virker. Det er fordi jeg er sliten, trøtt, overstimulert og ikke klarer være hverken rolig eller tålmodig akkurat da. Ikke fordi jeg ikke vet om andre måter å håndtere ting på. Så hvordan behersker man seg selv i stedet for å kjefte er vel mitt spørsmål, for det klarer jeg ikke alltid gjennomføre rett og slett. Og det er ikke mangel på kunnskap om andre måter å håndtere ting på det står på. Anonymkode: 1932b...c02 2 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #2 Skrevet 15. juni Ta en timeout når du kjenner det begynner å koke 🤷🏼♀️ Det er faktisk ikke verre enn å si til barna eller partner at nå trenger jeg 15 min for meg selv. Anonymkode: 639de...e5f 2 1
Anim92 Skrevet 15. juni #3 Skrevet 15. juni (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ser dette fra flere på TikTok eller andre sosiale media om oppdragelse. Det jeg lurer litt på er at ja noen tror vel at det å kjefte eller heve stemmen virker, men de fleste vet vel at det ikke er det man skal gjøre nå om dagen? Jeg hever stemmen til barna mine og kjefter til og med, men ikke fordi jeg tror at det gjør noe som helst godt eller virker. Det er fordi jeg er sliten, trøtt, overstimulert og ikke klarer være hverken rolig eller tålmodig akkurat da. Ikke fordi jeg ikke vet om andre måter å håndtere ting på. Så hvordan behersker man seg selv i stedet for å kjefte er vel mitt spørsmål, for det klarer jeg ikke alltid gjennomføre rett og slett. Og det er ikke mangel på kunnskap om andre måter å håndtere ting på det står på. Anonymkode: 1932b...c02 Det er nettopp det de kursene handler om, hvordan å håndtere egne følelser i møte med barna i stedet for å kjefte når man blir overveldet. Så høres ut som du er den perfekte deltager utifra siste spørsmålet ditt 🤪 edit: nei, utifra alt det du skriver, passer du til den type kurs. Det er alt det du beskriver, som de går gjennom 🤷🏻♀️ edit 2: men ofte er de kursene basically cos-p kurs som holdes gratis i kommunene, så anbefaler heller det☺️ vært veldig nyttig her! Endret 15. juni av Anim92 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #4 Skrevet 15. juni Anim92 skrev (Akkurat nå): Det er nettopp det de kursene handler om, hvordan å håndtere egne følelser i møte med barna i stedet for å kjefte når man blir overveldet. Så høres ut som du er den perfekte deltager utifra siste spørsmålet ditt 🤪 Det er godt mulig, har du noen tips da? Anonymkode: 1932b...c02
AnonymBruker Skrevet 15. juni #5 Skrevet 15. juni Det er menneskelig å bli sint når det koker over. Og desto viktigere å prøve å hente seg inn før det skjer. Jeg for min del merker at mat og søvn på hele gjengen er noe som virkelig forhindrer de største utbruddene. Prøver å sove nok, prøver å spise riktig. Jeg er flinkere til å sette grenser for meg selv og alle rundt meg. Sier nei til ting jeg vet tapper meg for energi, prøver å lade mest mulig så jeg har mest mulig energi til de som betyr mest for meg… barna. Om du visste hvor mange ganger jeg har låst meg inn på do, med unnskyldning om hard mage, la meg sitte i fred😅 men det hjelper… et pittelite pusterom er ofte alt som skal til for å roe meg, og jeg kan gå ut og snakke finere om det som føltes vanskelig eller overveldende. Anonymkode: d295d...2d9
Anim92 Skrevet 15. juni #6 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er godt mulig, har du noen tips da? Anonymkode: 1932b...c02 Tja, det kurset vi gikk på i kommunen fokuserte ganske mye på egen oppvekst. Det å forstå hvilke knapper som blir trigget i møte med barna, som egentlig handler om hvordan man selv ble behandlet som barn. Feks jeg vokste opp med et ekstremt press på «å oppføre seg» og å aldri være sur. Så når mitt barn ikke hører etter, er det i seg selv triggende. Så får man jo kunnskap om hvordan hjernene til barna funker Og hva man egentlig kan forvente av et barn. Kunnskap hjelper meg i alle fall. Og balansen på å være for soft og for streng, og hva som skjer når balansen blir feil og det smeller… Kan tipse om denne siden som handler litt om cos kurs i kommunen: https://www.folkom.no/serier/folkom-å-være-forelder 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #7 Skrevet 15. juni Har selv vært på et lavterskelkurs i kommunen som het "barn med store følelser". Problemet med både det kurset samt med COS-kurs, handler om at det er foreldrene som anses som problemet. Selv har jeg en datter som oppfører seg plettfritt hjemme, men som kan bli utagerende på skolen. Det hjelper ikke at foreldrene er rolige hjemme når det er på skolen problemene skjer. Anonymkode: a2d6b...78a
AnonymBruker Skrevet 15. juni #8 Skrevet 15. juni Anim92 skrev (1 time siden): Tja, det kurset vi gikk på i kommunen fokuserte ganske mye på egen oppvekst. Det å forstå hvilke knapper som blir trigget i møte med barna, som egentlig handler om hvordan man selv ble behandlet som barn. Feks jeg vokste opp med et ekstremt press på «å oppføre seg» og å aldri være sur. Så når mitt barn ikke hører etter, er det i seg selv triggende. Så får man jo kunnskap om hvordan hjernene til barna funker Og hva man egentlig kan forvente av et barn. Kunnskap hjelper meg i alle fall. Og balansen på å være for soft og for streng, og hva som skjer når balansen blir feil og det smeller… Kan tipse om denne siden som handler litt om cos kurs i kommunen: https://www.folkom.no/serier/folkom-å-være-forelder Jeg har hatt cosp kurs om trygghetsirkelen og alt det der. Anonymkode: 1932b...c02
AnonymBruker Skrevet 15. juni #9 Skrevet 15. juni Folk som sier de aldri kjefter på barna sine lyver. Vi er ikke perfekte 100% av tiden noen av oss. Og barn må faktisk oppleve ting som ikke er behagelige også. Bør man skrike og kjefte på barna og miste kontrollen? Nei, absolutt ikke. Men når ungen står på toppen av kjøkkenbordet og man ikke kommer frem kjapt nok er det faktisk helt ok å skrike ut «nei!». Mange barn som oppdras med bare «gentle parenting» og forståelse osv blir ganske uspiselige barn fordi de aldri må ta konsekvensen av å gjøre noe feil. Klare grenser og kjærlighet - ja. Og noen ganger fortjener de rett og slett kjeft. (Gjør meg klar til å halshugges av mammapolitiet) Anonymkode: eff00...741 4
Anim92 Skrevet 15. juni #10 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Folk som sier de aldri kjefter på barna sine lyver. Vi er ikke perfekte 100% av tiden noen av oss. Og barn må faktisk oppleve ting som ikke er behagelige også. Bør man skrike og kjefte på barna og miste kontrollen? Nei, absolutt ikke. Men når ungen står på toppen av kjøkkenbordet og man ikke kommer frem kjapt nok er det faktisk helt ok å skrike ut «nei!». Mange barn som oppdras med bare «gentle parenting» og forståelse osv blir ganske uspiselige barn fordi de aldri må ta konsekvensen av å gjøre noe feil. Klare grenser og kjærlighet - ja. Og noen ganger fortjener de rett og slett kjeft. (Gjør meg klar til å halshugges av mammapolitiet) Anonymkode: eff00...741 Men du misforstår jo hva gentle parenting er? Jeg mener absolutt at gentle parenting innebærer å rope høyt nei når man står i eksempelet man nevner. Gentle parenting innebærer også å stå tydelig for at et nei er et nei, selv om ungen blir sur og lei seg. Gentle parenting er å stå ved grensen man har satt, mens man samtidig viser barnet at man forstår at det var leit, og guider barnet gjennom følelsene det har. Gentle parenting er jo ikke å gi etter og lage bortskjemte barn🤷🏻♀️ 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #11 Skrevet 15. juni Anim92 skrev (1 minutt siden): Men du misforstår jo hva gentle parenting er? Jeg mener absolutt at gentle parenting innebærer å rope høyt nei når man står i eksempelet man nevner. Gentle parenting innebærer også å stå tydelig for at et nei er et nei, selv om ungen blir sur og lei seg. Gentle parenting er å stå ved grensen man har satt, mens man samtidig viser barnet at man forstår at det var leit, og guider barnet gjennom følelsene det har. Gentle parenting er jo ikke å gi etter og lage bortskjemte barn🤷🏻♀️ Er å si høyt nei «kjefting» ? Det gjør jeg uansett 😅 Hos oss innebærer kjefting NÅ SLUTTER DU MED DET DER, JEG HAR SAGT NEI 100 GANGER SÅ NÅ KUTTER DU UT MED EN GANG!!!!!!! Anonymkode: 1932b...c02
Anim92 Skrevet 15. juni #12 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er å si høyt nei «kjefting» ? Det gjør jeg uansett 😅 Hos oss innebærer kjefting NÅ SLUTTER DU MED DET DER, JEG HAR SAGT NEI 100 GANGER SÅ NÅ KUTTER DU UT MED EN GANG!!!!!!! Anonymkode: 1932b...c02 Nei, det sa jeg ikke at det var 😅 Ja, det gjør det her og det er jo ref cos-kurs helt okei. Poenget er jo å redusere det, men mest av alt reparere når det skjer🤷🏻♀️
AnonymBruker Skrevet 15. juni #13 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ser dette fra flere på TikTok eller andre sosiale media om oppdragelse. Det jeg lurer litt på er at ja noen tror vel at det å kjefte eller heve stemmen virker, men de fleste vet vel at det ikke er det man skal gjøre nå om dagen? Jeg hever stemmen til barna mine og kjefter til og med, men ikke fordi jeg tror at det gjør noe som helst godt eller virker. Det er fordi jeg er sliten, trøtt, overstimulert og ikke klarer være hverken rolig eller tålmodig akkurat da. Ikke fordi jeg ikke vet om andre måter å håndtere ting på. Så hvordan behersker man seg selv i stedet for å kjefte er vel mitt spørsmål, for det klarer jeg ikke alltid gjennomføre rett og slett. Og det er ikke mangel på kunnskap om andre måter å håndtere ting på det står på. Anonymkode: 1932b...c02 Hvorfor lar du det komme dit??? Gå ned i stilling! Skaffe hushjelp!!! Er penger viktigst?? Eller dine barns psyke??? Det er faktisk ikke lov å kjegte ofte på barn og lage dårlig hjemmemiljø!! Det er under loven om mishandling!! Anonymkode: 4b151...7d6
AnonymBruker Skrevet 15. juni #14 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor lar du det komme dit??? Gå ned i stilling! Skaffe hushjelp!!! Er penger viktigst?? Eller dine barns psyke??? Det er faktisk ikke lov å kjegte ofte på barn og lage dårlig hjemmemiljø!! Det er under loven om mishandling!! Anonymkode: 4b151...7d6 Hva har penger med saken å gjøre? Var det en periode i livet jeg mistrivdes mest var det på slutten av permisjonene mine, jeg ville selvfølgelig være sammen med barna mine, men det var utrolig deilig å komme seg ut av huset og bare være voksen igjen også. Resten av innlegget ditt tenker jeg er sprøyt fra ende til annen. Hva forsøker du på? 😆 Anonymkode: 1932b...c02
AnonymBruker Skrevet 15. juni #15 Skrevet 15. juni Anim92 skrev (12 minutter siden): Nei, det sa jeg ikke at det var 😅 Ja, det gjør det her og det er jo ref cos-kurs helt okei. Poenget er jo å redusere det, men mest av alt reparere når det skjer🤷🏻♀️ Ja, og det gjør jeg jo 😊 Så tilbake til disse kursene som lover deg at du skal slippe å kjefte er for de som ikke vet om andre måter å gjøre det på? 🤪 Anonymkode: 1932b...c02
Trolltunge Skrevet 15. juni #16 Skrevet 15. juni (endret) Man tar seg i det, selv når man er sliten, fordi man vet at det å brøle/skrike bare medfører at situasjonen blir enda mer energikrevende. Ja det tar energi å skrike også. Då det er vinn- vinn å ikke gjøre det. Jeg blir utmattet bare av å høre på foreldreog barn som brøler til hverandre, og forstår inderlig godt at slike foreldre er sliten. Så negativ energi slikt blir! Du har bestandig vært mye flinkere til å takle ting rolig og ikke blåse deg opp, sier en venninne til meg innimellom. Det er ikke fordi jeg er flinkere, jeg orket bare ikke slik hyl, kjefting og skrik- relasjon med barna. Det var så mye greiere for meg også å fyke i taket og gire alt opp. Ingenting ble bedre da, men mer krevende. Endret 15. juni av Trolltunge
AnonymBruker Skrevet 15. juni #17 Skrevet 15. juni Prøv å tenke litt på hva du gjør i en jobb situasjon når du er stresset. Om det å ta 5-10 min for deg selv, eller gå deg en tur. Eller noe sånt. Dette er noe som fungerer for meg. Barnet mitt er 9 år gammelt, og selvfølgelig har jeg hevet stemmen og kjeftet, men prøver å gjøre det så lite som mulig, og blir jeg ordentlig sint så reparer jeg etterpå og forklarer hvorfor mamma ble sint og at det ikke skal være sånn. Det er helt OK å være den voksne og si "Nå trenger mamma 10 min for å roe meg ned" - da ser barnet at kan mamma regulere følelser så kan barnet. Anonymkode: 22df5...5b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå