AnonymBruker Skrevet 15. juni #61 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Trolig er dette faktisk ikke nyere tid. Troen på at allergener går i lufta er veldig utdatert. Folk med dødelig peanøttallergi kan sitte ved siden av noen som spiser nøtter uten fare. Totalforbud er gammeldags og ikke basert på fakta, men frykt og overforsiktighet Anonymkode: 6a1da...755 Nøtter (spesielt peanøtter) er ofte totalforbudt, selv for barn som ikke skal dele mat – fordi spor i lufta eller på hender kan være nok. Anonymkode: e3307...777 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #62 Skrevet 15. juni Det er ikke sikkert det er barnehagen som bestemmer at det ikke skal tas med egg, der jeg jobber fikk vi f.eks legeerklæring på at ingen på avdelingen skal ha med seg en matvare. Selvsagt skriver vi ikke, "Legen til Mette sa at ingen får ha med seg appelsin". Det er ikke noe farlig å la være å spise en matvare vs å fa i seg en matvare man ikke tåler. Må kunne gå an å vise litt medmenneskelighet Anonymkode: cb453...ffa
AnonymBruker Skrevet 15. juni #63 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dersom det ikke er nok personal i barnehagen til å passe på barna som er livstruende allergiske i matsituasjoner uten å forby elementære matvarer som egg og melk for alle så skjønner jeg ikke hvordan barnehagen kan ha kompetanse til å passe på barn i det hele. Var sjelden et problem før. Har aldri vært så mange barnehagepedagoger per barn i barnehagen så kompetansen på å passe på småbarn burde være der. Om man vurderer at foreldre skal pålegges egg og melkefri niste bør man kanskje trappe ned litt på ekstraordinære pedagogiske opplegg og fokusere på at den daglige hverdagssituasjoner med til dømes måltid fungerer så barna ikke dør. Da kan for eksempel barnehagen kreve matpenger, lage maten selv og sikre det slik. Anonymkode: f52cb...2b0 Greit nok at det er mange pedagoger (noen steder) , men mange ansatte er det ikke. Anonymkode: cb453...ffa 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #64 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dette må du faktisk forhøre deg med barnehagen om, siden det er de som kjenner til dette barnets allergi og toleransegrense. Alt annet er lotto. Anonymkode: c263f...3e4 Det skal du ikke si. Her sendte også barnehagen ut slike meldinger, men det var visst veldig vanskelig for dem å overholde egne anbefalinger. Når påsken kom ble også det allergiske barnet invitert med for å blåse innmaten ut av eggene som skulle males. Var visst en idé om at det ikke var noen risiko. ts; ingen egg betyr ingen egg. Ikke heller egg fra frokosten, klint utover klær og fingre. Det er ikke vanskelig å unngå å ta med egg i barnehagen. Men du må som du skjønner tenke også på de tingene som inneholder egg. Anonymkode: fb77a...c4d
Fighter83 Skrevet 15. juni #65 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Barnehagen har skrevet en felles melding om at et barn på avdelingen er allergisk mot egg, betyr det at jeg må sjekke aller matvarer jeg sender med for egg og unngå det? Barnet er eks veldig glad i bananpannekaker, men i de er det jo egg, kan det ikke få med seg det da? Anonymkode: cc141...3fa Forstår ikke problemet? Maten ditt barn tar med og skal spise påvirker ikke dette barnet gjør det? Er jo ikke sånn at når det er egg i rommet så reagerer barnet med allergi eller? 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #66 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Man kan faktisk ikke forvente at alle barna i en barnehage skal unngå en så vanlig matvare som egg, det er helt fjernt. Da må heller få noen til å sitte med dette barnet når det spiser. De andre barna må få spise normalt og ha med den matpakken de vil ha. Er det slik at barnehagen står for maten så er det jo de som må tilpasse og stresse med dette men man kan ikke forvente at barna ikke skal ha egg i maten de har med hjemmefra. Anonymkode: 64c42...b1a Den viktigste grunnen til å informere alle andre foreldre er faktisk å bevisstgjøre dem på dette med matsøl. Små barn griser med mat, og da er det ikke i matsituasjonen de allergiske reaksjonene oppstår, men i lek og når ungene er i kontakt med hverandre. ellers kan alle norske barnehager jobbe med håndvask. Jeg gremmes over hvordan dette glipper. Anonymkode: fb77a...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #67 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nøtter (spesielt peanøtter) er ofte totalforbudt, selv for barn som ikke skal dele mat – fordi spor i lufta eller på hender kan være nok. Anonymkode: e3307...777 dette er feil og fullstendig utdatert Anonymkode: 09788...444 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni #68 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette er jo bare tull. Finner du bare på noe? Eggallergi er svært vanlig hos barn, de fleste vokser den av seg. Det er svært sjelden den er livstruende. ( https://www.helsenorge.no/sykdom/matallergi/allergi-mot-egg ) Anonymkode: 9d1d3...fe4 Det er ikke helt tull. Alvorlig fjærkreallergi er en av de farligste allergiene man kan ha. Har en kamerat som holdt på å stryke med på en leirskole fordi det var blitt tilberedt kylling i samme rommet som maten han spiste. Anonymkode: b0905...648
AnonymBruker Skrevet 15. juni #69 Skrevet 15. juni Dette hadde vi aldri tatt hensyn til. Sender stadig med omelett til ungen, og ville ikke slutta med det. Anonymkode: 0ca06...b1d 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #70 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvis det er all info barnehagen har kommet med, er det ganske trolig at de et av disse barnehagene som verken har eller søker kompetanse på allergi. Som hovedregel anbefales ikke noe generelt forbud med mindre det er snakk om livstruende allergi. Det er svært uvanlig at allergi mot egg er livstruende. Dersom det er det, bør det selvsagt gis mye bedre informasjon enn dette. Barnehagen må uansett bemanne ut fra at alle de andre barna har mat med egg i, man kan ikke stole på at hele foreldregruppen klarer å følge opp dette. Anonymkode: 9d1d3...fe4 Egg allergi kan vel være farlig. Vanskelig å få luft når halsen tjuknar. Då står det om minuttar. Anonymkode: cdcdd...5ce
AnonymBruker Skrevet 16. juni #71 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men i det minste trygt for den som har allergi, det er vel det viktigste her? Anonymkode: 3e665...f0c Nei det viktigste er vel at barna føler seg inkludert blant andre og slipper sitte for seg selv Anonymkode: 7a00e...09f
AnonymBruker Skrevet 16. juni #72 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette hadde vi aldri tatt hensyn til. Sender stadig med omelett til ungen, og ville ikke slutta med det. Anonymkode: 0ca06...b1d Nei gud , hvorfor ta hensyn til andre 🙄 Anonymkode: 7a00e...09f 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni #73 Skrevet 16. juni https://letmegpt.com/?q=Må jeg sjekke alle matvarer jeg sender til barnehagen for egg hvis et barn er allergisk%3F Anonymkode: 39458...96c
AnonymBruker Skrevet 16. juni #75 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 11.30): Alarmerende, og flaut å skrive det åpent på et forum... Håper dette var for veldig mange år siden. Eller at det var snakk om intolleranser, og ikke livstruende allergi. Anonymkode: 22220...707 Dette er den riktige måten å gjøre det på iflg veileder. Anonymkode: ddeba...785 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #76 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 10.37): Og skulle det være sånn, betyr det selvfølgelig at gullet ikke får sine bananpannekaker i barnehagen, men må spise de før eller etter. Hvorfor betyr det det? Hvor mye hensyn skal man måtte ta? Jeg mener det barnet som ikke tåler egg som må beskyttes, være et annet sted når det spises. Det blir helt galt å pålegge mange andre en ulempe for kun å beskutte en. (Nå har jeg aldri hørt om noen som er allergisk for egg på en måte som gjør det problematisk at andre spiser det i samme rom!) Anonymkode: ddba7...083 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #77 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor betyr det det? Hvor mye hensyn skal man måtte ta? Jeg mener det barnet som ikke tåler egg som må beskyttes, være et annet sted når det spises. Det blir helt galt å pålegge mange andre en ulempe for kun å beskutte en. (Nå har jeg aldri hørt om noen som er allergisk for egg på en måte som gjør det problematisk at andre spiser det i samme rom!) Anonymkode: ddba7...083 Ulempe? 😅 så det allergiske barnet skal sitte alene å spise? Så koselig. Jeg har null problem med å ta hensyn, hjemme spiser vi jo hva vi vil. Hjelpes. Anonymkode: d5ba5...f32 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #78 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor betyr det det? Hvor mye hensyn skal man måtte ta? Jeg mener det barnet som ikke tåler egg som må beskyttes, være et annet sted når det spises. Det blir helt galt å pålegge mange andre en ulempe for kun å beskutte en. (Nå har jeg aldri hørt om noen som er allergisk for egg på en måte som gjør det problematisk at andre spiser det i samme rom!) Anonymkode: ddba7...083 Det er ikke egentlig et problem at noen spiser egg i samme rom… men i en barnehage er det små barn, som spiser sammen og søler.. det blir smuler på bordet, gulvet, og noen ganger deler de mat med hverandre. Når barna er ferdig å spise går de kanskje å gnir fingrene sine på dørhåndtak, bordkanten, leker osv. De har gjerne også noe matrester på klæra sine.. Det er DET som er problemet. Å selvfølgelig skal ikke det barnet med allergi måtte sitte på en lukket avdeling å spise, herregud. Anonymkode: a3ad9...275 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #79 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 1.48): Dette hadde vi aldri tatt hensyn til. Sender stadig med omelett til ungen, og ville ikke slutta med det. Anonymkode: 0ca06...b1d Å ta elementære hensyn ved en opplyst allergi er det minste man kan gjøre. Det heter å ta hensyn. Anonymkode: 22b45...9ed 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #80 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ulempe? 😅 så det allergiske barnet skal sitte alene å spise? Så koselig. Jeg har null problem med å ta hensyn, hjemme spiser vi jo hva vi vil. Hjelpes. Anonymkode: d5ba5...f32 Hvorfor må barnet spise alene? De får sette inn en assistent til å passe på ved måltidet da. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Å ta elementære hensyn ved en opplyst allergi er det minste man kan gjøre. Det heter å ta hensyn. Anonymkode: 22b45...9ed Dette er ikke å ta hensyn, men å påføre en stor gruppe barn et dårligere kosthold og å gjøre livet til alle de andre familiene veldig mye vanskeligere. Skal barnehagen legge sånne føringer for matpakkene for alle får de nesten lage og servere all maten. Egg, hvetemel og melkeprotein er basisgrunnvarer i de flestes kosthold, og mye mer stress å unngå enn f.eks. sitrus eller skalldyr. Anonymkode: 09788...444 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå