AnonymBruker Skrevet 15. juni #41 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen barn MÅ ha melk i barnehagen, det går fint an å drikke vann. Mitt barn blir ikke tilbudt melk som drikke da det ikke er vanlig i min familie å drikke det. Synes melk er skikkelig ekkelt 😅 Anonymkode: 90866...a46 synes barnet ditt at melk er ekkelt da? Anonymkode: 865bb...059 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #42 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen barn MÅ ha melk i barnehagen, det går fint an å drikke vann. Mitt barn blir ikke tilbudt melk som drikke da det ikke er vanlig i min familie å drikke det. Synes melk er skikkelig ekkelt 😅 Anonymkode: 90866...a46 synes barnet ditt at melk er ekkelt da? Anonymkode: 865bb...059
AnonymBruker Skrevet 15. juni #43 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alarmerende, og flaut å skrive det åpent på et forum... Håper dette var for veldig mange år siden. Eller at det var snakk om intolleranser, og ikke livstruende allergi. Anonymkode: 22220...707 Denne reaksjonen skjønner jeg lite av. Alarmerende og flaut du liksom Anonymkode: 088f2...213 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #44 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Man kan faktisk ikke forvente at alle barna i en barnehage skal unngå en så vanlig matvare som egg, det er helt fjernt. Da må heller få noen til å sitte med dette barnet når det spiser. De andre barna må få spise normalt og ha med den matpakken de vil ha. Er det slik at barnehagen står for maten så er det jo de som må tilpasse og stresse med dette men man kan ikke forvente at barna ikke skal ha egg i maten de har med hjemmefra. Anonymkode: 64c42...b1a Nei helt seriøst , man tar hensyn Anonymkode: 7a00e...09f 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #45 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har hatt barn i barnehage har til og med jobbet i en. Dette var aldri et problem. Barna som var allergiske satt alltid på et sted og voksne satt ved ALTLID. Mat på gulvet var ikke et problem da vi hadde et område vi spiste på og når vi var ferdige så gikk alle barna vekk men en voksen tok smuler og vasket. Aldri ett problem. Anonymkode: 64c42...b1a Så ukoselig Anonymkode: 7a00e...09f
AnonymBruker Skrevet 15. juni #46 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så ukoselig Anonymkode: 7a00e...09f Men i det minste trygt for den som har allergi, det er vel det viktigste her? Anonymkode: 3e665...f0c 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #47 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Barnehagen har skrevet en felles melding om at et barn på avdelingen er allergisk mot egg, betyr det at jeg må sjekke aller matvarer jeg sender med for egg og unngå det? Barnet er eks veldig glad i bananpannekaker, men i de er det jo egg, kan det ikke få med seg det da? Anonymkode: cc141...3fa Jeg ville tatt en prat med bhg på mandag og spurt muntlig da + etterlyst bedre skriftlig informasjon. Er det kun «forbud» mot egg i sin rene form (kokt, eggerøre, speilegg, omelett) og er egg som ingrediens i feks bananpannekaker ok. Anonymkode: 3d4ce...667 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #48 Skrevet 15. juni Da burde dette barnet holdes hjemme. Anonymkode: 56079...058 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #49 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Allergi mot egg er blant de alvorligste allergiene barn kan få. Får de i seg en minimal mengde så kan de dø. Så her er du skjerpet og passer nøye på å ikke sende med ditt barn mat med egg i. Anonymkode: b35b9...9b9 Dette er jo bare tull. Finner du bare på noe? Eggallergi er svært vanlig hos barn, de fleste vokser den av seg. Det er svært sjelden den er livstruende. ( https://www.helsenorge.no/sykdom/matallergi/allergi-mot-egg ) Anonymkode: 9d1d3...fe4 6 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #50 Skrevet 15. juni På avdelingen til min yngste har vi ett barn med glutenallergi, ett med melkeproteinallergi og ett med eggeallergi, i tillegg har de kryssallergier og reagerer på en hel rekke andre matvarer. Ingen av de er allergiske mot det samme. Barnehagen serverer vanlig mat, men de allergiske bana får selvsagt ikke mat de ikke tåler. Den ene får glutenfri mat, den andre melkefri og de tredje uten egg. Alle spiser ved samme bord. De har hver sine kurver i kjøleskapet med mat som de tåler. Barna vet godt at Ola har eget brød, Kari drikker havremelk og at Jon ikke kan spise den røde kaviaren osv. I en kort periode der vi måtte ha med egen frokost var den eneste restriksjonen ingen nøtter. Anonymkode: d82d3...90e 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #51 Skrevet 15. juni Mye allergi er faktisk ekstremt overdrevet. Har sett det selv i nær omgangskrets. Jeg hadde unngått å ta med egg, men tenker at bananpannekaker med egg og andre matvarer som inneholder egg bør gå greit. Anonymkode: ec7b0...603 2
AprilLudgate Skrevet 15. juni #52 Skrevet 15. juni Mener å huske at vi måtte det, barnet kunne dø av det. Tenkte «dette blir stress» før jeg innså hvor lite i matpakker som inneholder egg, og at den bananpannekaka (som jeg lagde) jo bare ksn spises til frokost/kvelds istedet. Problem løst. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #53 Skrevet 15. juni Spør om mer informasjon. Allergi arter seg forskjellig fra person til person. Min eldste har allergi mot egg, fisk og nøtter. Egg unngår vi totalt i hans mat/ det vi alle skal spise av. Så lenge han selv ikke spiser egg går det helt greit om jeg spiser egg ved siden av han. Nøtter tåler han også at vi andre spiser. Men fisk kan vi ikke tilberede når han er hjemme, og må lufte og vaske før han kommer hjem hvis vi har stekt eller kokt fisk. Pålegg som røkelaks osv kan vi fint ha på frokostbordet selv om han er tilstede. Anonymkode: fb638...5ad 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #54 Skrevet 15. juni Høres veldig overdrevent ut. Mitt barn hadde alvorlig eggeallergi, men var aldri snakk om å gi restriksjoner til barnehagen. Barnehagen visste alvorlighetsgraden og hadde fått opplæring. Barnet hadde epipen på kjøkkenet ved krise og visste at de skulle ringe 113 ved mistanke. Nå er barnet i tenårene og får ikke lenger anafykaktisk reaksjon av egg. Kan spise mat med egg, men blir det for mye får hun eksem og hoven på hele kroppen, så har epipen just in case. Anonymkode: e3e5a...3e7 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #55 Skrevet 15. juni Hva med ansatte sin mat? Jeg hadde ikke latt meg begrense om jeg jobbet i en barnehage og bare spiste på matrommet hvertfall. Anonymkode: 3107e...566 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #56 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ofte går barnehagen på en smell her og forbyr alt som har mye allergen i seg. Men aller oftest er legens råd at de voksne må ta ansvar for å passe på at man ikke deles feks og at barna vasker seg godt. Anonymkode: d2710...1ab Ja, og med mange foreldre så er det aldri 100% garanti for at barna aldri får med noe som inneholder egg. Dessuten er det svært få som er så allergisk at de dør. Er det så krise må barnehagen lage alle måltider eller ha en avsatt som følger opp barnet, sjekker alles matpakker og passer på at barnet ikke plukker på maten til andre. Anonymkode: 37fdc...a6e 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #57 Skrevet 15. juni Allergiske reaksjoner er veldig individuelt, enkelte merker det knapt mens andre blir døden nær. Jeg er enig i at dette var mangelfull info, og spurt om helt konkrete retningslinjer for foreldregruppa uten å diskutere noe. Jobber som ped.leder i barnehage, og har alltid noen barn med større eller mindre allergier. Da vi hadde eggallergi på avdelingen for noen år siden, måtte all mat med egg unngås både i barnehagen og hjemmefra. Barnet hadde sterk reaksjon, og selvom vi hadde epipen var det behov for full kontroll over type mat i omløp og ingen partikler. Vi var òg svært nøye med hygienen. Mens eggallergikeren fra enda noen år tilbake, fint kunne tåle at andre barn spiste eller hadde med seg eggemat selv ved samme bord. Anonymkode: ac572...6ef
AnonymBruker Skrevet 15. juni #58 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, og med mange foreldre så er det aldri 100% garanti for at barna aldri får med noe som inneholder egg. Dessuten er det svært få som er så allergisk at de dør. Er det så krise må barnehagen lage alle måltider eller ha en avsatt som følger opp barnet, sjekker alles matpakker og passer på at barnet ikke plukker på maten til andre. Anonymkode: 37fdc...a6e Pluss desinfiserer alle barna og skifter på dem ukontaminert tøy, i tilfelle de har hatt barnevakt eller en av foreldrene har glemt seg og barnet f.eks. har kommet borti noe egg med ermet på besøk hos noen i går og nå kommer til barnehagen med disse eggepartiklene på seg uten å være klar over det. Anonymkode: 09788...444 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #59 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Pluss desinfiserer alle barna og skifter på dem ukontaminert tøy, i tilfelle de har hatt barnevakt eller en av foreldrene har glemt seg og barnet f.eks. har kommet borti noe egg med ermet på besøk hos noen i går og nå kommer til barnehagen med disse eggepartiklene på seg uten å være klar over det. Anonymkode: 09788...444 Det er ingen som sier at man må gjøre slike tiltak. Men å minimere risiko. Å fjerne den helt er ikke realistisk. Ved alvorlig allergi skal alle barnehagens ansatte være instruert i hva de må gjøre om barnet får noe i seg Anonymkode: d5ba5...f32
AnonymBruker Skrevet 15. juni #60 Skrevet 15. juni Dersom det ikke er nok personal i barnehagen til å passe på barna som er livstruende allergiske i matsituasjoner uten å forby elementære matvarer som egg og melk for alle så skjønner jeg ikke hvordan barnehagen kan ha kompetanse til å passe på barn i det hele. Var sjelden et problem før. Har aldri vært så mange barnehagepedagoger per barn i barnehagen så kompetansen på å passe på småbarn burde være der. Om man vurderer at foreldre skal pålegges egg og melkefri niste bør man kanskje trappe ned litt på ekstraordinære pedagogiske opplegg og fokusere på at den daglige hverdagssituasjoner med til dømes måltid fungerer så barna ikke dør. Da kan for eksempel barnehagen kreve matpenger, lage maten selv og sikre det slik. Anonymkode: f52cb...2b0 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå