AnonymBruker Skrevet 15. juni #1 Skrevet 15. juni Barnehagen har skrevet en felles melding om at et barn på avdelingen er allergisk mot egg, betyr det at jeg må sjekke aller matvarer jeg sender med for egg og unngå det? Barnet er eks veldig glad i bananpannekaker, men i de er det jo egg, kan det ikke få med seg det da? Anonymkode: cc141...3fa
AnonymBruker Skrevet 15. juni #2 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barnehagen har skrevet en felles melding om at et barn på avdelingen er allergisk mot egg, betyr det at jeg må sjekke aller matvarer jeg sender med for egg og unngå det? Barnet er eks veldig glad i bananpannekaker, men i de er det jo egg, kan det ikke få med seg det da? Anonymkode: cc141...3fa Dette må du faktisk forhøre deg med barnehagen om, siden det er de som kjenner til dette barnets allergi og toleransegrense. Alt annet er lotto. Anonymkode: c263f...3e4 18 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni #3 Skrevet 15. juni Du må høre med barnehagen. Om det er fare for et annet barns liv og helse så lager du bare bananpannekakene uten egg Anonymkode: 22220...707 11 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni #4 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Barnehagen har skrevet en felles melding om at et barn på avdelingen er allergisk mot egg, betyr det at jeg må sjekke aller matvarer jeg sender med for egg og unngå det? Barnet er eks veldig glad i bananpannekaker, men i de er det jo egg, kan det ikke få med seg det da? Anonymkode: cc141...3fa Det står vel noe mer i meldingen? En oppfordring eller lignende? Eller har du tydet betydningen på egenhånd? Men ja, hva skulle poenget med meldingen være om det ikke var for at du ikke skal sende produkter med egg til barnehagen? Og skulle det være sånn, betyr det selvfølgelig at gullet ikke får sine bananpannekaker i barnehagen, men må spise de før eller etter. Anonymkode: 9cde9...500 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #5 Skrevet 15. juni Du får høre med barnehagen Anonymkode: a971f...3bb 6
Wilma89 Skrevet 15. juni #6 Skrevet 15. juni Hvis det ikke spesifikt står at matvarer med egg må unngås i matboksen, ville jeg sendt en mail og forhørt meg hvordan jeg skulle forholdt meg til det. Det er jo ulike grader av allergi. 14
AnonymBruker Skrevet 15. juni #7 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det står vel noe mer i meldingen? En oppfordring eller lignende? Eller har du tydet betydningen på egenhånd? Men ja, hva skulle poenget med meldingen være om det ikke var for at du ikke skal sende produkter med egg til barnehagen? Og skulle det være sånn, betyr det selvfølgelig at gullet ikke får sine bananpannekaker i barnehagen, men må spise de før eller etter. Anonymkode: 9cde9...500 Det står ikke noe mer enn at barnet er allergisk mot egg og at det derfor ikke skal medbringes egg. Anonymkode: cc141...3fa
AnonymBruker Skrevet 15. juni #8 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det står ikke noe mer enn at barnet er allergisk mot egg og at det derfor ikke skal medbringes egg. Anonymkode: cc141...3fa Utrolig unyansert melding fra barnehagen. De om mer konkret informasjon! Anonymkode: c263f...3e4 22 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #9 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Utrolig unyansert melding fra barnehagen. De om mer konkret informasjon! Anonymkode: c263f...3e4 Be om*** Anonymkode: c263f...3e4
AnonymBruker Skrevet 15. juni #10 Skrevet 15. juni Ofte går barnehagen på en smell her og forbyr alt som har mye allergen i seg. Men aller oftest er legens råd at de voksne må ta ansvar for å passe på at man ikke deles feks og at barna vasker seg godt. Anonymkode: d2710...1ab 8 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #11 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): derfor ikke skal medbringes egg. Mulig jeg er dum altså, men for meg sier det seg selv at om man er allergisk mot egg, og det innføres et forbud mot å ta med egg, så gjelder det selvfølgelig også varer med egg I! Jeg tror ikke en allergi blir "lurt" bare fordi man gjemmer egget inne i noe. Anonymkode: 9cde9...500 10 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #12 Skrevet 15. juni Hvis det er all info barnehagen har kommet med, er det ganske trolig at de et av disse barnehagene som verken har eller søker kompetanse på allergi. Som hovedregel anbefales ikke noe generelt forbud med mindre det er snakk om livstruende allergi. Det er svært uvanlig at allergi mot egg er livstruende. Dersom det er det, bør det selvsagt gis mye bedre informasjon enn dette. Barnehagen må uansett bemanne ut fra at alle de andre barna har mat med egg i, man kan ikke stole på at hele foreldregruppen klarer å følge opp dette. Anonymkode: 9d1d3...fe4 7 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni #13 Skrevet 15. juni Man kan faktisk ikke forvente at alle barna i en barnehage skal unngå en så vanlig matvare som egg, det er helt fjernt. Da må heller få noen til å sitte med dette barnet når det spiser. De andre barna må få spise normalt og ha med den matpakken de vil ha. Er det slik at barnehagen står for maten så er det jo de som må tilpasse og stresse med dette men man kan ikke forvente at barna ikke skal ha egg i maten de har med hjemmefra. Anonymkode: 64c42...b1a 17 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni #14 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ofte går barnehagen på en smell her og forbyr alt som har mye allergen i seg. Men aller oftest er legens råd at de voksne må ta ansvar for å passe på at man ikke deles feks og at barna vasker seg godt. Anonymkode: d2710...1ab Akkurat det er ikke så lett i en barnehagehverdag hvor det ofte er underbemanning. Det skal ikke mye til før barn som sitter sammen og spiser er borti hverandres mat eller får det i seg. Ei venninnes barn har melkeproteingallergi, i barnehagen der fikk de andre barna fortsatt drikke melk og ha med f.eks youghurt. Barnet slet omtrent daglig med at at det fikk i seg rester av melk fra feks noen har sølt yoghurten på bordet og barnet med allergi har tatt på dette. Ikke livstruende, men store plager. Anonymkode: d5ba5...f32 1 3 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni #15 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan faktisk ikke forvente at alle barna i en barnehage skal unngå en så vanlig matvare som egg, det er helt fjernt. Da må heller få noen til å sitte med dette barnet når det spiser. De andre barna må få spise normalt og ha med den matpakken de vil ha. Er det slik at barnehagen står for maten så er det jo de som må tilpasse og stresse med dette men man kan ikke forvente at barna ikke skal ha egg i maten de har med hjemmefra. Anonymkode: 64c42...b1a Så, oppsummert har du ikke hatt barn i barnehage.... Så hvorfor svarer du i denne typen tråder? Barn mister mat på gulvet. De finner mat i andres sekker. De gjemmer en bit mat i en leke. I barnehager der barn har livstruende energi så henger det skilt på porten om mat det er forbudt å ta med inn på området. Anonymkode: 22220...707 3 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni #16 Skrevet 15. juni Nårmeldingen fra barnehagen er er åpent for tolkning, er ikke beskjeden tydelig, konkret eller opplysende nok. Krev bedre fra barnehagen! Anonymkode: c263f...3e4 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni #17 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Akkurat det er ikke så lett i en barnehagehverdag hvor det ofte er underbemanning. Det skal ikke mye til før barn som sitter sammen og spiser er borti hverandres mat eller får det i seg. Ei venninnes barn har melkeproteingallergi, i barnehagen der fikk de andre barna fortsatt drikke melk og ha med f.eks youghurt. Barnet slet omtrent daglig med at at det fikk i seg rester av melk fra feks noen har sølt yoghurten på bordet og barnet med allergi har tatt på dette. Ikke livstruende, men store plager. Anonymkode: d5ba5...f32 Barna må jo få melk i barnehagen, alternativene er ikke så gode om man er vant til og like vanlig melk. Så det er uansett barnehagen sitt ansvar. Man skal ikke tvinge dette på andre. Anonymkode: 64c42...b1a 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #18 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barna må jo få melk i barnehagen, alternativene er ikke så gode om man er vant til og like vanlig melk. Så det er uansett barnehagen sitt ansvar. Man skal ikke tvinge dette på andre. Anonymkode: 64c42...b1a Ingen barn MÅ ha melk i barnehagen, og hvert fall ikke om det er direkte farlig for ett barns helse. Men det bør finnes bedre løsninger enn totalforbud (med mindre det er ekstremallergi, selvfølgelig). Anonymkode: c263f...3e4 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #19 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så, oppsummert har du ikke hatt barn i barnehage.... Så hvorfor svarer du i denne typen tråder? Barn mister mat på gulvet. De finner mat i andres sekker. De gjemmer en bit mat i en leke. I barnehager der barn har livstruende energi så henger det skilt på porten om mat det er forbudt å ta med inn på området. Anonymkode: 22220...707 Har hatt barn i barnehage har til og med jobbet i en. Dette var aldri et problem. Barna som var allergiske satt alltid på et sted og voksne satt ved ALTLID. Mat på gulvet var ikke et problem da vi hadde et område vi spiste på og når vi var ferdige så gikk alle barna vekk men en voksen tok smuler og vasket. Aldri ett problem. Anonymkode: 64c42...b1a 4 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni #20 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har hatt barn i barnehage har til og med jobbet i en. Dette var aldri et problem. Barna som var allergiske satt alltid på et sted og voksne satt ved ALTLID. Mat på gulvet var ikke et problem da vi hadde et område vi spiste på og når vi var ferdige så gikk alle barna vekk men en voksen tok smuler og vasket. Aldri ett problem. Anonymkode: 64c42...b1a Alarmerende, og flaut å skrive det åpent på et forum... Håper dette var for veldig mange år siden. Eller at det var snakk om intolleranser, og ikke livstruende allergi. Anonymkode: 22220...707 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå