AnonymBruker Skrevet 28. juni #41 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Tull. Bruker å ha den på 16-18 grader, ingen i vårt reisefølge har blitt sjuk av det. Anonymkode: d3f99...e03 Jeg blir alltid syk av AC, om det er på hotellrom eller buss spiller ingen rolle. Anonymkode: c3638...7e5
AnonymBruker Skrevet 28. juni #42 Skrevet 28. juni Kommer ann på personen og stedet. Husker jeg var i Roma når det var 30 grader, jeg har aldri vært så muggen og svett før, stående i køer overalt. Det var tortur. Noen dager senere dro vi til et landsted i Toscana, samme graden, men vind. Det var bare herlig. Jeg er ikke mye glad i varme, blir fort sur av grader over 22. Så norsk sommer passer meg ypperlig Anonymkode: c19ad...84a 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #43 Skrevet 28. juni TomKrus skrev (1 time siden): Så går det noen dager så venner kroppen seg litt til den uvante varmen. Men det jeg digger er de varme kveldene og nettene. Bare sitte ute i en shorts og nyte livet. Varmen er noe mange nordboere digger fordi vi har så lite av det ellers om året, og så motsatt nede ved Middelhavet, deres drøm er Skandinavia kjølig vær og at de kan kle seg godt og bruke klær. Nei, det er ikke "digg" å sitte ute etter midnatt når gradstokken viser 28. Svetten renner. 20-22, ja. 28, nei. Hilsen fra Italia (38 akkurat nå) Anonymkode: 547e7...42a 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni #44 Skrevet 28. juni Jeg synes så varmt er helt grusomt, klarer bare å sitte i skyggen og drikke noe eller være i basseng Anonymkode: 306af...288
AnonymBruker Skrevet 28. juni #45 Skrevet 28. juni TomKrus skrev (1 time siden): Så går det noen dager så venner kroppen seg litt til den uvante varmen. Men det jeg digger er de varme kveldene og nettene. Bare sitte ute i en shorts og nyte livet. Varmen er noe mange nordboere digger fordi vi har så lite av det ellers om året, og så motsatt nede ved Middelhavet, deres drøm er Skandinavia kjølig vær og at de kan kle seg godt og bruke klær. Nei så varmt er virkelig ikke noe jeg "digger" Anonymkode: 306af...288 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni #46 Skrevet 28. juni TomKrus skrev (1 time siden): AC bør settes på 23 grader både i bil og i hus uansett hvor varmt det er, for kjølig er heller ikke bra spesielt om man skal sove. Da kommer forkjølelsen fort. Du kødder nå? Har det ikke så varmt om vinteren en gang Anonymkode: 306af...288 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni #47 Skrevet 28. juni Start dagen med en halvliter til liter vann. Ligg unna kaffe og cola da det er vanndrivende. Ellers er det bare å fortsette med å drikke vann, og bade for å kjøle ned. Det er airconditioning innendørs, så bare ta en time inne hvis dere blir varme. Enig i at AC ikke skal settes iskald fordi da blir man syk, men ville nok satt den på 25c. Dere kan jo leie bil eller ta buss til østsiden av Rhodos. Der er det alltid deilig vind. Og der er det en kjempestor vannpark/badeland. Anonymkode: 4cfe2...65a 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #48 Skrevet 29. juni Tekumseh79 skrev (På 15.6.2025 den 10.48): AC bør aldri settes mer enn en til to grader under utetemperatur - hverken i rom eller i bil. Kun for å oppleve det svalende, ikke for å lage kjølerom. For da kan man bli syk, og det oppleves enda varmere ute. Og det drar noe sinnssykt med strøm. 35 pluss er ganske heavy i solsteik eller hardt fysisk arbeid. Men i skyggen med drikke og lite fysiske utfoldelser funker det greit. Mye å si om det er med eldre, funksjonshemmede eller små barn da.. De er mer følsomme på sånne temperaturer. Vås. Om det er 35 grader ute, så setter man ikke AC på 33 grader. Sannsynligheten for å få en luftveisinfeksjon er lav helt uavhengig om man bruker AC eller ikke. Studier tyder på at sannsynligheten går fra ca. 1% til 1,25%. En 25% økning, men fremdeles minimal. Det er dermed totalt meningsløst å ikke bruke AC og ha en behagelig innetemperatur - uavhengig hvor varmt det er ute. Anonymkode: 5bc88...408 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #49 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du kødder nå? Har det ikke så varmt om vinteren en gang Anonymkode: 306af...288 Det er tanketomt vås. Uavhengig om man bruker AC eller ikke, og hvilken temp man setter den på, så er sannsynligheten for å bli syk svært lav (ca. 1% vs 1,25% med AC og stor tempforskjell inne og ute). Sett AC på den innetemperaturen du liker, og ikke hør på kjerringråd uten noen som helst faktagrunnlag. Anonymkode: 5bc88...408 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni #50 Skrevet 29. juni Var nettopp på Rhodos. Hadde i overkant av 30 grader på det meste, men var godt med bris så var egentlig behagelig. God tur! Anonymkode: ca900...df2 2
Pawn Hearts Skrevet 29. juni #51 Skrevet 29. juni Det er ofte høy luftfuktighet på Rodos, og da blir 35 grader veldig varmt. Likevel er det absolutt håndterbart så lenge man tar sine forholdsregler. Følg absolutt rådet om salt/elektrolytter i tillegg til vann. Vi pleier å gå på apoteket og kjøpe Almora: https://no.pharmeden.co.uk/vitamins-c7/minerals-c26/elpen-almora-plus-electrolytes-12sachets-p7071 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #52 Skrevet 29. juni Tekumseh79 skrev (På 15.6.2025 den 10.48): AC bør aldri settes mer enn en til to grader under utetemperatur - hverken i rom eller i bil. Kun for å oppleve det svalende, ikke for å lage kjølerom. For da kan man bli syk, og det oppleves enda varmere ute. Og det drar noe sinnssykt med strøm. 35 pluss er ganske heavy i solsteik eller hardt fysisk arbeid. Men i skyggen med drikke og lite fysiske utfoldelser funker det greit. Mye å si om det er med eldre, funksjonshemmede eller små barn da.. De er mer følsomme på sånne temperaturer. Man setter da ikke AC på 33 grader... Greit nok at man ikke går langt ned på 20-tallet eller under, men har reist i 30 år og aldri blitt syk av velfungerende AC - det eneste problematiske er hvis det trekker ned på senga. Anonymkode: c870f...281 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #53 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Start dagen med en halvliter til liter vann. Ligg unna kaffe og cola da det er vanndrivende. Ellers er det bare å fortsette med å drikke vann, og bade for å kjøle ned. Det er airconditioning innendørs, så bare ta en time inne hvis dere blir varme. Enig i at AC ikke skal settes iskald fordi da blir man syk, men ville nok satt den på 25c. Dere kan jo leie bil eller ta buss til østsiden av Rhodos. Der er det alltid deilig vind. Og der er det en kjempestor vannpark/badeland. Anonymkode: 4cfe2...65a Kaffe og cola er da utmerket... Ville heller gi rådet om å spise noe salt for å holde på væsken - ta gjerne med fenalår eller mør, evt skinke hjemmefra. Anonymkode: c870f...281 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #54 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du kødder nå? Har det ikke så varmt om vinteren en gang Anonymkode: 306af...288 Poenget er vel at det er lurt å ha det nokså varmt inne når det er varmt ute. Dermed blir ikke overgangen like stor og kroppen behøver ikke omstille seg like mye fra kaldt til varmt hver gang man går ut. Om vinteren kan man godt ha det kaldere inne, av samme grunn. Anonymkode: 973f4...a53 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #55 Skrevet 29. juni Ville vært mer bekymret for skogbrann på Rhodos. Beredskapen der er dårlig. Varmen går stort sett fint, bruk parasoll, bad mye og drikk mye. Anonymkode: 35f64...7ee
Tekumseh79 Skrevet 29. juni #56 Skrevet 29. juni Traktor skrev (På 28.6.2025 den 19.32): Så dersom det er 50 grader ute setter du AC på 48 grader? Nei. Men når det er 30 kjører jeg på 28. Og hadde det vært 35 hadde jeg vært mellom 30 og 33 grader ja.
Traktor Skrevet 29. juni #57 Skrevet 29. juni Tekumseh79 skrev (30 minutter siden): Nei. Men når det er 30 kjører jeg på 28. Og hadde det vært 35 hadde jeg vært mellom 30 og 33 grader ja. Etter hva jeg har erfart er vel gjerne 30 grader den høyeste temperaturen det er mulig å stille inn på de fleste klimaanlegg?
AnonymBruker Skrevet 29. juni #58 Skrevet 29. juni Tekumseh79 skrev (1 time siden): Nei. Men når det er 30 kjører jeg på 28. Og hadde det vært 35 hadde jeg vært mellom 30 og 33 grader ja. Prøver du p overopphete bilen du eller? Anonymkode: 306af...288 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #59 Skrevet 29. juni Jeg har selv bodd i Spania i 20 år, og har ikke hatt AC de siste 10 årene. Lever fortsatt, utrolig nok! 😂 Anonymkode: 9ea5a...11b 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #60 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har selv bodd i Spania i 20 år, og har ikke hatt AC de siste 10 årene. Lever fortsatt, utrolig nok! 😂 Anonymkode: 9ea5a...11b Spania er et stort land Anonymkode: 306af...288
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå