Gå til innhold

35 grader, begynner det å bli uutholdelig varmt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

At man frivillig oppsøker det er en gåte. Ei heller blir det ordentlig solferie, sitte under en parasoll, drikke vann og ikke drinker. Ikke være i stand til noen utflukter før langt ut på ettermiddagen. No Thank’s 

Anonymkode: db907...473

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var i Hellas i august i fjor , da var det vel gjennomsnittlig 36 grader . Det funker når du ligger under en parasoll og bader ofte , men å gå i byen å sånt , selv på kveldstid synes jeg bare var slitsomt . 

Anonymkode: 77ebf...144

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 10.43):

Takk for innspill. Dette er på Østkysten på Rhodos. Det blir litt varmere der enn andre plasser på Rhodos, fordi jeg har skjønt at det ikke er så mye vind der.

Anonymkode: a1eb5...5a5

Vært øst gang, jeg syntes det var ganske varmt. Siden har jeg dratt til Ixia, på andre siden. Vinden kjøler behagelig. 

Endret av Tror og ser det
Trykkleif
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt OK. Er i Bangkok mange ganger i løpet av året og det er ofte 35 grader der. Ligger som regel under en parasoll ved bassenget på dagtid. På kvelden tipper det rett under 30 og da er det fint å vandre rundt for å finne en plass og spise og deretter en uteservering for noen øl eller drinker. 

Anonymkode: 29249...3e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville avbestilt.

Anonymkode: f3fd2...02d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

At man frivillig oppsøker det er en gåte. Ei heller blir det ordentlig solferie, sitte under en parasoll, drikke vann og ikke drinker. Ikke være i stand til noen utflukter før langt ut på ettermiddagen. No Thank’s 

Anonymkode: db907...473

Er ikke ferie, men tortur.

Anonymkode: 883ad...612

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det høres helt magisk ut. Men så er jeg varmeelsker som ser på sydenferier hvor tempen er mindre enn 32 grader som «bortkastede penger» har vært i Tyrkia når det var godt oppi 40 og noen grader og jeg stooorkoste meg. 
Jevnlig bading, avkjølende dusjer i bassengdusjen/strand dusj, masse vann, saftis, skygge og smør deg/dere jevnlig så går det så fint atte. 🥰

Anonymkode: 84e17...1dd

• Hjerte 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg drikker aldri vann på slike varme steder, men drikke lignende Gatorade. Jeg trenger å få i meg elektrolytter, så kan hive i meg en liter eller to. Bali hadde «bare» 29 grader, med luftfuktighet på opp mot 90%. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke sett air con på lavere enn 30 grader! Drikk vann og vær i skyggen mellom 12-15.

God tur - Rhodos er vakkert!

Skrevet
Tekumseh79 skrev (På 15.6.2025 den 10.48):

AC bør aldri settes mer enn en til to grader under utetemperatur - hverken i rom eller i bil. Kun for å oppleve det svalende, ikke for å lage kjølerom. For da kan man bli syk, og det oppleves enda varmere ute. Og det drar noe sinnssykt med strøm.

35 pluss er ganske heavy i solsteik eller hardt fysisk arbeid. Men i skyggen med drikke og lite fysiske utfoldelser funker det greit. Mye å si om det er med eldre, funksjonshemmede eller små barn da.. De er mer følsomme på sånne temperaturer.

Så dersom det er 50 grader ute setter du AC på 48 grader? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i Sevilla og Cordoba da det var 45-47 grader i 2023. Veldig spesielt, for å ikke snakke om at begge byene ligger innlands i Spania. Husker jeg ikke rakk å skifte fra jeans til shorts da jeg landet i Malaga før bussen gikk, og fikk helt sjokk da jeg kom til Sevilla. Men ellers var det gull med salttabletter. Kun turister ute da😅

Anonymkode: 84b73...d09

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 10.23):

Noens om har erfaring med å dra på ferie når det er 34-35 rader på det varmeste om dagen? Skal til Hellas om en uke, og der vi skal er det nå meldt 35 dager første dagen vi kommer mellom 15-21, og 34 gader søndag og mandag, og det er vindstille. Temperaturen om natta er ganske høy, 28 grader, fram til 15 ser det ut til at temperaturen holder seg rundt 30.  

Blir spesielt stor overgang første dagen siden det er rundt 10 grader på morningen når vi reiser.

Er det til å leve med? Hva er cluet? Å holde seg unna sola på det varmeste på dagen? Bade i havet? Tar i mot tips.

35 grader er helt normalt på sommeren i sør Europa og sør øst Europa og slik har det vært lenge. Da oldeforeldra dine var små var det også 35 grader der. Og da tip tip oldeforeldre dine var små. Det er ingenting nytt og det går helt fint. Kos deg i sola og nyt ferien. 

Anonymkode: 60719...a05

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 10.23):

Noens om har erfaring med å dra på ferie når det er 34-35 rader på det varmeste om dagen? Skal til Hellas om en uke, og der vi skal er det nå meldt 35 dager første dagen vi kommer mellom 15-21, og 34 gader søndag og mandag, og det er vindstille. Temperaturen om natta er ganske høy, 28 grader, fram til 15 ser det ut til at temperaturen holder seg rundt 30.  

Blir spesielt stor overgang første dagen siden det er rundt 10 grader på morningen når vi reiser.

Er det til å leve med? Hva er cluet? Å holde seg unna sola på det varmeste på dagen? Bade i havet? Tar i mot tips.

Nei det blir ikke uutholdelig varmt, 35 grader er helt greit. Det betinger at du søker litt skygge, at du bader og i Hellas om du er langs kysten så er det ofte en friskende bris.  Så drikke mye vann !  Jeg ligger alltid under parasoll på den varmeste tiden fra kl. 13-16 og bruker solfaktor 30. Trening og turer må skje på kveldene eller tidlig om morgenen for min del, det er bare ikke sunt for helsen å stresse kroppen i slik varme.  45 grader er varmt ! Men selv da ? Akkurat det samme gjelder. Men er man idiot og ligger i solsteiken i slik varme blir det problemer. 

• Liker 1
Skrevet
Traktor skrev (3 minutter siden):

Så dersom det er 50 grader ute setter du AC på 48 grader? 

AC bør settes på 23 grader både i bil og i hus uansett hvor varmt det er, for kjølig er heller ikke bra spesielt om man skal sove. Da kommer forkjølelsen fort. 

Skrevet

Så går det noen dager så venner kroppen seg litt til den uvante varmen. Men det jeg digger er de varme kveldene og nettene. Bare sitte ute i en shorts og nyte livet. Varmen er noe mange nordboere digger fordi vi har så lite av det ellers om året, og så motsatt nede ved Middelhavet, deres drøm er Skandinavia kjølig vær og at de kan kle seg godt og bruke klær. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen tåler varme dårligere, noen bedre. Jeg fikser ikke 35 grader.

Anonymkode: a8384...263

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

35ºC på solferie med AC på hotellrommet er null problem. Jeg har nylig vært i Paris med 35ºC og vi gikk rundt i Disneyland hele dagen den ene dagen og rundt i byen de andre dagene. OG hadde airbnb uten AC... Det var i overkant varmt, men gikk helt greit. Tok bare en lang kald dusj før jeg la meg med vått hår. Og jeg har vært på jobbtur i Dubai når det var 47ºC. Jeg spesifiserer at det var jobbtur fordi jeg hadde ikke reist dit på ferie midt på sommeren... 😅 Poenget var egentlig at 35ºC er ikke særlig varmt når man reiser litt unna Norge.

Anonymkode: 39a0b...f18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (8 minutter siden):

AC bør settes på 23 grader både i bil og i hus uansett hvor varmt det er, for kjølig er heller ikke bra spesielt om man skal sove. Da kommer forkjølelsen fort. 

Tull. Bruker å ha den på 16-18 grader, ingen i vårt reisefølge har blitt sjuk av det.

Anonymkode: d3f99...e03

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tull. Bruker å ha den på 16-18 grader, ingen i vårt reisefølge har blitt sjuk av det.

Anonymkode: d3f99...e03

Jeg advarer mot det, mange vil helt klart reagere på det. Men de må de jo bare finne ut av selv. Jeg setter den på 23 grader i bil og leilighet. Alt annet blir for kjølig og lite behagelig. 16-18 grader er jo temperaturer som nesten ingen har i sine hus her hjemme en gang noen deler av året. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er veldig glad i varme, men det hadde blitt for varmt for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...