AnonymBruker Skrevet 15. juni #1 Skrevet 15. juni Noens om har erfaring med å dra på ferie når det er 34-35 rader på det varmeste om dagen? Skal til Hellas om en uke, og der vi skal er det nå meldt 35 dager første dagen vi kommer mellom 15-21, og 34 gader søndag og mandag, og det er vindstille. Temperaturen om natta er ganske høy, 28 grader, fram til 15 ser det ut til at temperaturen holder seg rundt 30. Blir spesielt stor overgang første dagen siden det er rundt 10 grader på morningen når vi reiser. Er det til å leve med? Hva er cluet? Å holde seg unna sola på det varmeste på dagen? Bade i havet? Tar i mot tips. Anonymkode: a1eb5...5a5 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #2 Skrevet 15. juni Det går nok helt fint. Hold dere i skyggen midt på dagen, gjerne under en parasoll på en strand, drikk mye vann og lite/null alkohol. Regner med hotellrommet har A/C, ellers kan det bli veldig varmt om natten. Anonymkode: 7a836...251 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #3 Skrevet 15. juni Ha tilgang til skygge, drikk masse vann, spis salt mat og snacks, bruk solhatt, opphold dere i nærheten av bassenget, kjøp små håndholdte vifter, stranden blir nok for varm. Dere får heller utforske byen når solen har gått ned. Anonymkode: fcb09...97d 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #4 Skrevet 15. juni Forresten! Ikke gå for hardt ut med AC de første dagene, stor sjanse for at dere blir syke. Anonymkode: fcb09...97d 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #5 Skrevet 15. juni Det kommer an på en del faktorer, som vind og luftfuktighet. Jeg synes 35 C er fint på stranda i Sørøst-Asia, hvor det vanligvis er litt trekk og jeg kan bade. I innlandet i nordlige Kambodsja eller Laos, er det varmere enn jeg trives med. Der er det som oftest helt vindstille, og jeg legger opp dagene med pause i aircon midt på dagen. Anonymkode: b949b...f72 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #6 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det kommer an på en del faktorer, som vind og luftfuktighet. Jeg synes 35 C er fint på stranda i Sørøst-Asia, hvor det vanligvis er litt trekk og jeg kan bade. I innlandet i nordlige Kambodsja eller Laos, er det varmere enn jeg trives med. Der er det som oftest helt vindstille, og jeg legger opp dagene med pause i aircon midt på dagen. Anonymkode: b949b...f72 Takk for innspill. Dette er på Østkysten på Rhodos. Det blir litt varmere der enn andre plasser på Rhodos, fordi jeg har skjønt at det ikke er så mye vind der. Anonymkode: a1eb5...5a5
AnonymBruker Skrevet 15. juni #7 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det går nok helt fint. Hold dere i skyggen midt på dagen, gjerne under en parasoll på en strand, drikk mye vann og lite/null alkohol. Regner med hotellrommet har A/C, ellers kan det bli veldig varmt om natten. Anonymkode: 7a836...251 Ja, air condition på rommet! Noe annet hadde vært sprøtt med disse temperaturene på natta. Anonymkode: a1eb5...5a5 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #8 Skrevet 15. juni Hvis målet med ferien er sol, varme og bading syns jeg det er helt greit. Har dere tenkt å gjøre andre ting som innebærer bevegelse, syns jeg det er for varmt. Der gangene vi har hatt det så varmt på ferie, har vi vært på stranda/ ved bassenget de dagene, så har vi funnet på andre ting når temperaturene har vært litt lavere. Anonymkode: 9d2a0...797 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #9 Skrevet 15. juni Jeg synes det er slitsomt når det er så varmt. Elsker Hellas og har vært der mange ganger, men foretrekker midten av mai til senest starten av juni. Anonymkode: b641a...d12 3 1
Tekumseh79 Skrevet 15. juni #10 Skrevet 15. juni AC bør aldri settes mer enn en til to grader under utetemperatur - hverken i rom eller i bil. Kun for å oppleve det svalende, ikke for å lage kjølerom. For da kan man bli syk, og det oppleves enda varmere ute. Og det drar noe sinnssykt med strøm. 35 pluss er ganske heavy i solsteik eller hardt fysisk arbeid. Men i skyggen med drikke og lite fysiske utfoldelser funker det greit. Mye å si om det er med eldre, funksjonshemmede eller små barn da.. De er mer følsomme på sånne temperaturer. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #11 Skrevet 15. juni Tekumseh79 skrev (3 minutter siden): AC bør aldri settes mer enn en til to grader under utetemperatur - hverken i rom eller i bil. Kun for å oppleve det svalende, ikke for å lage kjølerom. For da kan man bli syk, og det oppleves enda varmere ute. Og det drar noe sinnssykt med strøm. Dette er viktig, ts! Mange nordmenn som drar sørover om sommeren blir syke av for kald A/C. Jeg bor i Hellas, og A/C står på 24 grader nattestid. Anonymkode: 7a836...251 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #12 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg synes det er slitsomt når det er så varmt. Elsker Hellas og har vært der mange ganger, men foretrekker midten av mai til senest starten av juni. Anonymkode: b641a...d12 TS her. Jeg er enig i det. Jeg stemte i mot å reise på det tidspunktet, men flertallet fikk bestemme og delte ikke samme bekymring rundt at det ble så varmt. Tror heller ikke de trodde det skulle bli så varmt så. Nå får man bare prøve å gjøre det beste ut av det! Anonymkode: a1eb5...5a5
AnonymBruker Skrevet 15. juni #13 Skrevet 15. juni Tekumseh79 skrev (29 minutter siden): AC bør aldri settes mer enn en til to grader under utetemperatur - hverken i rom eller i bil. Kun for å oppleve det svalende, ikke for å lage kjølerom. For da kan man bli syk, og det oppleves enda varmere ute. Og det drar noe sinnssykt med strøm. 35 pluss er ganske heavy i solsteik eller hardt fysisk arbeid. Men i skyggen med drikke og lite fysiske utfoldelser funker det greit. Mye å si om det er med eldre, funksjonshemmede eller små barn da.. De er mer følsomme på sånne temperaturer. Tusen takk for veldig gode tips om det med AC. Dette hadde jeg fort gått en smell på. Skal huske dette tipset. Anonymkode: a1eb5...5a5 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #14 Skrevet 15. juni Jeg hadde ikke hatt det bra i den varmen. Alt over 30 blir plagsomt for meg. Det får meg til å føle meg helt klaustrofobisk. Anonymkode: a8384...263 4
enkefru Skrevet 15. juni #15 Skrevet 15. juni Er dere ved kysten eller på en øy, føles det lettere. En kan bli litt utslått med en gang, men det går seg til (i løpet av 1-2 dager for meg). Har pleid å feriere på Kreta i juli/august og det har aldri vært noe problem, men så gjør en ikke all verdens heller. Det er til/fra stranden med lunsj i skyggen der, lei solseng med parasoll og pass på å få litt skygge. Om kvelden har det ofte vært like varmt, men en skal jo bare tusle seg bort til et spisested… helt greit synes jeg. Har reisefølge som gjerne tar seg en løpetur om morgenen, før det blir for varmt (men vi snakker allikevel om varmt, sett med norske øyne). Reiser dere med mindre barn, så ta en god siesta på ettermiddagen på hotellet hvor dere har ac (ikke kjør den for kaldt!). 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #16 Skrevet 15. juni Holde seg i skyggen. Drikke mye vann. Bade. Ta en siesta når det er på det varmeste. Anonymkode: 8ab83...50d 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #17 Skrevet 15. juni Kunne ikke fallt meg inn! Det er 15 grader for varmt. Anonymkode: d71e3...938 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #18 Skrevet 16. juni Det kommer an på hvordan dere tåler varmen. Jeg tåler varme veldig bra. De første to dagene er rolige for å bli vant. Men jeg løper og sykler utendørs i syden i opptil 35 grader. Det er varmt, men det går helt fint for meg så lenge det er planlagte treningsøkter så jeg er hydrert på forhånd, og har med nok væske. 38-40 grader derimot, der stopper det for meg, da foretrekker jeg å ligge under en parasoll med mulighet for bading. Men det er veldig viktig med nok væske og salt! Potetgull, chips med salt eller elektrolytter. Anonymkode: b40ae...36b 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #19 Skrevet 16. juni 34-35 som max temperatur midt på dagen er ikke ille. Hold deg i skyggen når sola er på sitt sterkeste og finn en plass med en god bris eller ta en svømmetur i sjø eller kaldt basseng innimellom. Drikk godt med vann og spis salt mat gjennom dagen. Anonymkode: ec754...74b 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #20 Skrevet 16. juni Kommer veldig an på personen, for meg hadde det ikke vært levelig. 35 i skyggen er gjerne 40 i sola. Jeg holder på å daue når det er 25. Anonymkode: daacc...d0c 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå