AnonymBruker Skrevet 15. juni #1 Skrevet 15. juni Jeg er litt i tvil på om vi bør ta fastlegeruten eller dra på fertilitetsklinikk. Vi har prøvd i over 1år dvs vi er "slappe" prøvere som har håpet at det bare skulle skje av seg selv,usikker på hvilke sjekker fastlegen tar vs f.klinikk, sistenevnte er jo dyrt men verdt det? Anonymkode: 34dd6...370
AnonymBruker Skrevet 15. juni #3 Skrevet 15. juni Har kun prøvd fertilitetsklinikk, så kan ikke sammenligne. Men jeg synes den sjekken var nyttig og ikke minst fikk vi raskt svar. Det ble tatt prøver av både meg og mannen. Kostet i overkant av 3000 kr. Om dere har vært «slappe» prøvere som du sier, kan det jo være verdt det å kjøpe eggløsningstester og gå aktivt inn for å ha sex på riktig tidspunkt. Jeg fikk meg en liten overraskelse der, ser at tidspunkt for eggløsning varierer mer enn tidspunktet for mens. Anonymkode: 2a222...2ff
Millinea Skrevet 15. juni #4 Skrevet 15. juni Vi gjorde alt hos privat gynekolog. 2 timer tilsammen, undersøkelser, blodprøver, sædtest og mer. Kosta ikke mer enn rundt 2500 for alt. Ta med den ruten i din vurdering også? 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #5 Skrevet 15. juni I retrospekt ville jeg bare gått til privat gynekolog, for test/henvisninger av begge. Og droppet det offentlige, mulig med unntak av et-par forsøk. Vi gikk via min fastlege... henvisning gyn.... prøver av meg.....behandling av meg... henvisning klinikk... første time klinikk.... spermprøve av han - og DER var feilen... 16 mnd etter første henvisning. Anonymkode: 2e099...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #6 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (44 minutter siden): I retrospekt ville jeg bare gått til privat gynekolog, for test/henvisninger av begge. Og droppet det offentlige, mulig med unntak av et-par forsøk. Vi gikk via min fastlege... henvisning gyn.... prøver av meg.....behandling av meg... henvisning klinikk... første time klinikk.... spermprøve av han - og DER var feilen... 16 mnd etter første henvisning. Anonymkode: 2e099...a1e Fy faen, er det mulig? Jeg synes det er helt utrolig at de bare sjekker den ene i et par når man har problemer med å få barn… burde være standard å undersøke begge. Anonymkode: 2a222...2ff 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #7 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Fy faen, er det mulig? Jeg synes det er helt utrolig at de bare sjekker den ene i et par når man har problemer med å få barn… burde være standard å undersøke begge. Anonymkode: 2a222...2ff Vi var unge, sunne og friske (ca 30). Og jeg slet med syklusene etter p-pilleslutt. Så for eldre, mannlige leger, var det vel ikke noen tvil om at infertilitet var et kvinneproblem. Jeg vet bedre nå. Og skriver/sier "sjekk ut mannen først!" hver gang jeg har mulighet. Det er en enkel, rask og rimelig test. Og så kan du sette en strek over det som i 50% av alle tilfeller er problemet. Anonymkode: 2e099...a1e 1 1
Biloba Skrevet 15. juni #8 Skrevet 15. juni Ta startutredning på privat fertilitetsklinikk hvis de få tusenlappene kan avses. Dere kan likevel bli henvist til det offentlige om dere trenger behandling som f.eks ivf. Det offentlige bruke lang tid på mange trinn, og medfører ofte etterhvert mye belastning med venting og grubling. Å komprimere de første trinnene er en bra investering.
AnonymBruker Skrevet 15. juni #9 Skrevet 15. juni Mannen kan som regel sjekkes hos fastlegekontoret, evt hos en urolog om dere har det i nærheten. Anonymkode: 2880a...ec6 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #10 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi gikk via min fastlege... henvisning gyn.... prøver av meg.....behandling av meg... henvisning klinikk... første time klinikk.... spermprøve av han - og DER var feilen... 16 mnd etter første henvisning. Anonymkode: 2e099...a1e Vi og gikk via fastlege, og har litt annen erfaring. Fikk henvisning til "alt" samtidig, så da vi kom inn til lokalsykehuset for utredning hadde vi allerede tatt blodprøver og sædprøve og fikk resultatene av det før de faktisk tok GU. Viste seg at til tross for at fastlegen var overbevist at feilen la hos mannen og ikke meg, da jeg har "perfekt" syklus, at det faktisk var meg. Ble da henvist til St Olavs og fikk oppstartsamtalen etter veldig kort tid. Fastlegen sendte første henvisning i starten av juni, vi kunne begynne med sprøyter (IVF) i februar. Dette inkluderer da ventetid på resultatet på kromosomprøver (som tar en del uker å få siden det må "dyrkes" på Haukeland). Anonymkode: 0a2d5...0d7
AnonymBruker Skrevet 15. juni #11 Skrevet 15. juni Rotemor skrev (6 timer siden): Du får henvisning av lege. Det er der man starter. Ikke nødvendigvis nei. Holdt på med ivf i 3 år og fastlegen min har aldri vært involvert. Jeg bestilte fertilitetsutredning hos Hausken til 2000kr, deretter henviste de meg videre til Porsgrunn offentlig. Anonymkode: 2f472...49a 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #12 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke nødvendigvis nei. Holdt på med ivf i 3 år og fastlegen min har aldri vært involvert. Jeg bestilte fertilitetsutredning hos Hausken til 2000kr, deretter henviste de meg videre til Porsgrunn offentlig. Anonymkode: 2f472...49a Så nå at du skrev "lege" og ikke fastlege nødvendigvis Ville anbefalt å dra direkte til en privat klinikk for utredning TS! Koster ikke så mye ifht informasjonen man får igjen. Ultralyd innvendig må man uansett ha på et tidspunkt så jeg syns det var veldig greit å betale 2000kr for å få en skikkelig statusgjennomgang. Anonymkode: 2f472...49a 1
Rotemor Skrevet 15. juni #13 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke nødvendigvis nei. Holdt på med ivf i 3 år og fastlegen min har aldri vært involvert. Jeg bestilte fertilitetsutredning hos Hausken til 2000kr, deretter henviste de meg videre til Porsgrunn offentlig. Anonymkode: 2f472...49a Så du vet ikke om det hadde gått raskere via fastlegen.
AnonymBruker Skrevet 15. juni #14 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er litt i tvil på om vi bør ta fastlegeruten eller dra på fertilitetsklinikk. Vi har prøvd i over 1år dvs vi er "slappe" prøvere som har håpet at det bare skulle skje av seg selv,usikker på hvilke sjekker fastlegen tar vs f.klinikk, sistenevnte er jo dyrt men verdt det? Anonymkode: 34dd6...370 Vi dro rett til en klinikk og ble utredet der med det samme. Ingen ventetid og svarer i løpet av en ukes tid. Tror det kostet rundt 4000 kronner. Ville vurdert hvor lang tid du mener du har. Har du god tid kan du starte hos fastlegen og be om en henvisning videre. Hvis ikke hadde jeg gått rett til en privatklinikk. Jeg går til Medicus og er veldig fornøyd med dem. Anonymkode: 76cf4...af4
AnonymBruker Skrevet 15. juni #15 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi var unge, sunne og friske (ca 30). Og jeg slet med syklusene etter p-pilleslutt. Så for eldre, mannlige leger, var det vel ikke noen tvil om at infertilitet var et kvinneproblem. Jeg vet bedre nå. Og skriver/sier "sjekk ut mannen først!" hver gang jeg har mulighet. Det er en enkel, rask og rimelig test. Og så kan du sette en strek over det som i 50% av alle tilfeller er problemet. Anonymkode: 2e099...a1e Enkel og rask... Du vet ikke hvordan det gjøres, gjør du vel? Anonymkode: ac603...0e3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:05 #16 Skrevet onsdag kl 22:05 AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 17.08): Enkel og rask... Du vet ikke hvordan det gjøres, gjør du vel? Anonymkode: ac603...0e3 En sædprøve er etter min erfaring både raskt, rimelig og enkelt. Vi har fått svar samme dagen. Anonymkode: 76cf4...af4 1
HeleneHS Skrevet torsdag kl 05:31 #17 Skrevet torsdag kl 05:31 AnonymBruker skrev (7 timer siden): En sædprøve er etter min erfaring både raskt, rimelig og enkelt. Vi har fått svar samme dagen. Anonymkode: 76cf4...af4 Enig her, mannen leverer en prøve - det tar 10min (ish, hvis dette allerede er vanskelig, så har man jo kanskje allerede indikasjon at det er noe galt?). Så leveres det ferskt (innen 1time) og vurderes rett etter at den er levert - det tar noen få minutter. Så jo, rask og enkel er det i allefall. Hva man betegner som rimelig er nok litt mer opp til diskusjon, men selv i det private koster det mindre enn en gynekologtime, så er ihvertfall rimeligere enn å teste kvinnelig partner! 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:44 #18 Skrevet torsdag kl 19:44 Rotemor skrev (På 15.6.2025 den 4.15): Du får henvisning av lege. Det er der man starter. Man må ikke det. Man kan gå privat til en fertilitetsklinikk og ta full utredning. Anonymkode: ae1e2...54a
Rotemor Skrevet fredag kl 06:42 #19 Skrevet fredag kl 06:42 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Man må ikke det. Man kan gå privat til en fertilitetsklinikk og ta full utredning. Anonymkode: ae1e2...54a Selvsagt kan man gå privat. Men det er ikke det lønnsomme å gjøre! Ingen trenger å spørre om råd hvis de har råd til det…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå