Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inntekt 460 000 kr. Boliglån 1 mill, betaler ca 7700 kr på dette per mnd + fellesutgifter. Samlet rundt 13 0000 kr. 

TS, du var heldig som kom deg inn på boligmarkedet (og ble værende der) da prisene var veldig lave. Det er en annen tid nå. 

Anonymkode: 8ce0b...a69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min Inntekt AAP: 24 000 i mnd før skatt 

Mannens inntekt: 70 000 i mnd før skatt

Leieinntekter kjellerleilighet: 16 000

Totale inntekter: 110 000 pr mnd. 

Boligverdi: 6mill (Eier 50/50).

Lån: 3 600 000 (Rammelån på 60% av boligens verdi. Utnyttet 90% av rammen). 

Renter pr mnd: 15 000 

(Betaler ikke avdrag på lånet). 

Siden leietaker dekker rentene bor vi sånn sett "gratis". Men strøm, kommunale avgifter o.l. kommer selvsagt utenom. 

Anonymkode: ed499...dad

Skrevet

Du har jo hatt flaks på det med bolig, TS, men jeg synes ikke alle de økonomiske valgene dine er like lure. Å bare jobbe 50 % i et lavtlønnsyrke er jo ganske risikabelt med tanke på både framtidig pensjon og potensiell sykdom og uførhet. 

Vi betaler 15 000 i lån og renter per måned, har litt under 2,5 millioner i boliglån. Har også studielån som det er rundt 100 000 igjen av. Jobber 100 % og tjener 3 ganger så mye som TS... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler kr 13 400 pr måned på mitt boliglån/ restgjeld 1,25mill.  Inntekt 665 000 i året. 

I tillegg kommer kommer kommunale avgifter/strøm/internett og forsikring, så har omtrent 20 000 i faste utgifter på det.

Lånet har har vært oppe i 1,6. Men jeg har betalt på dette lånet avdragsfritt i mange år pga skilsmisse og den gang rente på over 8%. Så ble renta lavere, men var ikke så bevisst på dette med å betale ned. Jeg kom omsider i gang med fond og sparer 5000 i mnd i fond og med jevne mellomrom tar jeg kontakt med banken og får satt ned renta bittelitt. Så går jeg inn og justererer nedbetalingstid på lånet med kanskje en mnd her og der. Akkurat nå sparer jeg meg til fant, dvs jeg lever veldig nøkternt og prioriterer å bygge kapital. 

Jeg nærmer meg 50 og ønsker etterhvert å selge huset og kjøpe leilighet og trenger så mye egentkapital som mulig. 

Anonymkode: 09ab5...4dd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte ned lånet mitt ganske raskt, fordi jeg ikke ønsket å ha det. Startet ut med 8% rente, og innbetalinger som utgjorde ca 10% av lønna. Da rentene sank betraktelig ca 2012 så startet jeg å nedbetale med 50% av lønna, og ble ferdig med lånet innen 5 år. Jeg hadde lån på 3.5 mill. 

Anonymkode: ba470...671

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tenker du skal være glad for å ha vært i markedet til rett tid, det gir verdifull egenkapital. Personlig hadde ikke jeg vært fornøyd med såpass lav inntekt mtp pensjonen, og om man etter hvert blir alene, kanskje med dårlig helse... Men, ikke alle MÅ løpe i karrierehamsterhjulet heller, det bestemmer man selv 👌

Selv er jeg i 40-årene med 1,5 mill i rammelån, bil&bolig verdi rundt 4,5 mill, fondssparing, får utbetalt 60.000 i måneden i snitt. Er fornøyd selv om jeg ikke er gjeldfri. Rammelånet har ikke faste avdrag, men jeg betaler ca 25.000 i mnd, hvor 7.500 av det er renter. Betaler ned ganske hissig, etter eget ønske for å bli tidlig gjeldfri. Det er nå jeg har økonomi og helse til det, fremtiden kjenner ingen…

Så «min glede» ifm økonomi er ikke å være gjeldfri, men å ha god betalingsevne og være fornuftig. Sette tæring etter næring. Jeg har aldri hatt forbrukslån eller kredittgjeld, har ikke belånt meg til pipa, sliter ikke med å betale noen regninger, ingen barnebidrag fra exmannen, ingen bidrag fra staten utover vanlig barnetrygd. Reiser på ferier og koser meg, og klarer meg selv 🙂

Anonymkode: 87241...e41

• 5 måneder senere...
Skrevet
Million skrev (På 15.6.2025 den 4.24):

Jeg kjenner faktisk ikke at jeg blir imponert eller noe av å lese dette. Jeg kjenner jeg hadde vært redd om jeg var i dine sko.

Jeg håper du sparer rikelig til alderspensjon med den lille inntekten du har? Alderspensjon fra staten bygger på hva du har hatt av inntekt i arbeidslivet. Og hva skjer hvis du plutselig blir alvorlig syk og så ender opp som uføretrygdet pga en bilulykke eller kreft og senskader, og du skal leve på uføretrygd som er 66% av din tidligere arbeidsinntekt? Du har forhåpentligvis skikkelig uføreforsikring? 

Hvis ikke du har det, er du kjørt om noe skjer, og du ville blitt 100% avhengig av at din samboer forsørget deg. Så lenge han gidder å være sammen med deg da... kanskje han kommer hjem en dag og sier han har funnet seg en annen. Som svogeren min gjorde (min manns bror). Han hadde tre barn med kona og den yngste var sju måneder bare da han kom hjem og forkynte dette. Bombe som slo ned i huset for kona hans.

Så, sparer du til alderspensjon og har du uføreforsikringen i orden? Hvis ikke er du ikke "utrolig heldig", slik jeg ser det. Da er du i en svært usikker og farlig posisjon.

Oj, oj, oj! Du sover nok ikke godt om natten med så mange tanker om hva som kan gå galt?😉

Det er litt ironisk at du maler ut dommedagsscenarier for TS, når det faktisk er hun som sitter i den tryggeste økonomiske posisjonen her. Å være gjeldsfri, ha lave utgifter og kunne leve fint på en 50% stilling er ikke risikabelt, men heller en definisjon på økonomisk frihet.

De som virkelig sliter når livet tar en uventet vending, er folk som må betale 15–20.000 i måneden til banken og er avhengige av 100% jobb året rundt for å unngå å drukne i renter. Det er det som er økonomisk sårbart. En renteøkning, en sykmelding eller et samlivsbrudd kan velte hele økonomien deres. Det er ekte risiko, ikke å slippe å slave for å holde banken fornøyd.

TS er ikke avhengig av noe av dette. Hun er ikke prisgitt renta. Hun er ikke under arbeidsgivers nåde. Hun er ikke avhengig av full stilling. Hun har frihet, fleksibilitet og en betalt bolig som trygghetsbuffer. Det er ganske langt unna en «farlig posisjon».

Pensjon og forsikring er viktig, ja, men å late som om TS lever «farlig» mens hun i praksis lever langt tryggere enn gjennomsnittet, blir rett og slett litt bakvendt. Det høres mest ut som en advarsel som passer bedre for folk med høyt forbruk og høye lån enn for noen som faktisk har økonomien i orden.

Skrevet

Tror kanskje det har litt med løpetid på lånet. 10,20 eller 30 år.

Anonymkode: e844f...eb1

Skrevet

Vi betalte ned lånet i fjor. Boligen er verdt rundt 4.5 mill. Har også 2 mill i fond/aksjer. 35 år. 

Jeg har også valgt å jobbe 80 %. Er ikke så opptatt av dyre ting, men å få mer fritid i en hektisk småbarnsperiode er fantastisk. 

Anonymkode: e7870...487

• Liker 1
Skrevet

Har 2.3mnok igjen på lånet, akkurat fått verdivurdering på 8,5 mnok. Vi planlegger å kjøpe prospekt på leilighet iløpet av et års tid med innflytting i 27-28, og regner med at vi nok må ut med tilsvarende om ikke noe høyere beløp for leiligheten vi ser for oss.

Hadde vi cashet ut fondssparingen nå hadde vi vært gjeldfrie. Vi prioriterte å betale hardt ned på boliglånet til vi kom under 40% sånn at vi har slingringsmonn ifht avdragsfrihet eller opplåning om noe skjer en av oss eller barna. Nå betaler jeg  ca 4500 i avdrag på lånet (min halvdel) og sparer ca 12.000 i fond i måneden. (Jeg har god pensjonsordning via jobb og sparemålet mitt er å spare samme beløpet på egenhånd i langsiktig fondssparing). Resten spares på bufferkonto med ca 4,5% rente fordi det er penger som går litt opp og ned i beholdning og brukes til feks bil eller oppussing.

Anonymkode: 2aaf3...37b

• Liker 1
Skrevet

20 000 i mnd. har nettopp tatt opp litt mere på huset for å kjøpe oss hytte. Som vi leier ut for 10 000kr i mnd. vi har leietaker som er sikker betaler. 

Anonymkode: 06ca4...c7b

• Liker 1
Skrevet

3 mill i lån, alene med et barn. Betaler ca 25K i måneden. Har en inntekt brutto på 110K i måneden. Ca 70K utbetalt.

Verdi bolig omtrent 9 mill. 

Snur på hver krone, så forstår ikke hvordan man kan overleve på 20K i måneden selv uten boliglån.

Anonymkode: dd23e...73d

• Liker 1
Skrevet

550000 i året. Jeg betaler 12200 i huslån pr mnd. har 1.4 i lån på en bolig verdt rundt 2mill. 

Føler jeg har god økonomi, men ingen luksus. 

Anonymkode: eefab...4f4

• Liker 1
Skrevet

Har ikke (eget) lån. Betaler 5800 i felleskostnader (som inkluderer nedbetaling på lån i borettslaget).

Anonymkode: 5ec19...825

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 3.32):

Hva kostet boligen? Hvor mye har du i inntekt? Lurer bare på hvordan økonomien er hos folk flest med lån og vanlige inntekter.

Jeg har innsett at jeg er utrolig heldig som er gjeldsfri. Kjøpte min første leilighet i 2002 for 850 000 kr. Betalte ned på lånet i løpet av 15 år. Solgte for 2,5 mill og har nå kjøpt hus til 5 mill med samboer. Fortsatt gjeldsfri. Trenger ikke jobbe mer enn 50% og har fortsatt en del til overs etter at regninger er betalt med en inntekt på 20 000 kr i måneden utbetalt. Kolleger og omgangsvenner lurer på hvordan jeg klarer meg økonomisk når jeg jobber så lite. De bruker jo gjerne selv 20 000 i mnd på å betale ned lån. Det var først da det gikk opp for meg hvor dyrt det har blitt å kjøpe leilighet/bolig i dag. Var ingen jeg kjenner til som brukte 20 000 i mnd på boliglån 2002-2010. Med mindre det var snakk om gigantiske villaer.

Anonymkode: a76ad...ea1

Enda en ny skrytetråd 🙄

Anonymkode: 986a9...48a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

0kr. Liker ikke lån.

Anonymkode: ff03d...7f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 15.35):

3 mill i lån, alene med et barn. Betaler ca 25K i måneden. Har en inntekt brutto på 110K i måneden. Ca 70K utbetalt.

Verdi bolig omtrent 9 mill. 

Snur på hver krone, så forstår ikke hvordan man kan overleve på 20K i måneden selv uten boliglån.

Anonymkode: dd23e...73d

Hvordan kan du betale 25k i måneden i lån når jeg med 3.3 mill i lån betaler under 20k?

Anonymkode: c9c43...512

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lån på rett under 5 millioner. Kjøpte med mannen min for 10 måneder siden.

Betaler 26000,- i måneden minus leieinntekter på 12000,-

Betaler da ca 7000,- hver per måned.

Han tjener ca 850000 og jeg 470000.

Anonymkode: 320f3...323

AnonymBruker
Skrevet

Rett i overkant av 20 000. 

Ironisk var jeg på en bedre plass økonomisk da jeg var i 30-årene enn nå i 40-årene. En drøm som ikke traff, både jeg og min mann mistet jobben på veien. Men jeg har lært mer av det enn noe annet i livet. Hvis jeg ikke var så urolig eller på jakt, ville nok alt sett annerledes ut på papiret, men jeg er usikker på om jeg ville lært det jeg trengte. Så ja. Slik er det. 

Anonymkode: 451e8...73a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 3.32):

Hva kostet boligen? Hvor mye har du i inntekt? Lurer bare på hvordan økonomien er hos folk flest med lån og vanlige inntekter.

Jeg har innsett at jeg er utrolig heldig som er gjeldsfri. Kjøpte min første leilighet i 2002 for 850 000 kr. Betalte ned på lånet i løpet av 15 år. Solgte for 2,5 mill og har nå kjøpt hus til 5 mill med samboer. Fortsatt gjeldsfri. Trenger ikke jobbe mer enn 50% og har fortsatt en del til overs etter at regninger er betalt med en inntekt på 20 000 kr i måneden utbetalt. Kolleger og omgangsvenner lurer på hvordan jeg klarer meg økonomisk når jeg jobber så lite. De bruker jo gjerne selv 20 000 i mnd på å betale ned lån. Det var først da det gikk opp for meg hvor dyrt det har blitt å kjøpe leilighet/bolig i dag. Var ingen jeg kjenner til som brukte 20 000 i mnd på boliglån 2002-2010. Med mindre det var snakk om gigantiske villaer.

Anonymkode: a76ad...ea1

Oj, du må leve trist og sparsommelig med bare 20 000 selv uten å betale husleie? Hva med

strøm

kommunale avgifter

forsikringer

mat

klær

abonnementet

trening

transport

pleieprodukter

aktiviteter 

etc etc

Anonymkode: c15d1...4de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...