Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpt for 3,1 i 2013, dagens verdi ca 5. Inntekt på 550 000

980 000 i lån koster meg ca 4400 i mnd i renter og avdrag med fastrente på ca 2%.

Anonymkode: 8ca6c...6b5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At folk henger seg opp i dette! TS har inntekt på 20.000 i måneden og greier seg fint. Om hun senere blir ufør vil hun havne på minstesats, som er nettopp ca. 20.000 i mnd, og hun har jo allerede etablert at hun greier seg på denne summen!

Hvorfor er det helt krise, og naivt og dumt av TS, å velge å jobbe 50% og tjene 20.000 i mnd når hun fint kan leve på dette?? Og hvorfor blir uføre på minstesats hetset og får høre at de har det for godt når de har denne samme summen? 

Så det er altså helt krise for et menneske å måtte leve på 20.000 i måneden, med mindre du er ufør - DA er 20.000 for mye..

Alle bor ikke i Oslo… Her jeg bor er boligverdien på en stor og relativt ny enebolig typisk rundt 5 mill. Om man bor i dyrere bolig, så er man «rik». Et salg av hus over 6 mill får egen artikkel i avisa!

Anonymkode: a37b9...526

Pensjonen skremmer meg. Å få 200 000 utbetalt i året når man er 80 år skremmer meg. Mine slektninger blir gamle og er i god form i den alderen. Å ha så lite penger har jeg ikke lyst til. Jeg vil reise. Jeg vil spise veldig god mat. Jeg vil gjøre akkurat det jeg ønsker når jeg vil. Jeg ser alt for mange gamle folk som ikke har råa til noe. Nei det skal ikke være meg. Jeg sparer mye. Og jeg lever i dag også. Jeg unner meg det jeg ønsker og jeg tenker på framtiden. 

Anonymkode: 06ca4...c7b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva kostet boligen? Hvor mye har du i inntekt? Lurer bare på hvordan økonomien er hos folk flest med lån og vanlige inntekter.

Jeg har innsett at jeg er utrolig heldig som er gjeldsfri. Kjøpte min første leilighet i 2002 for 850 000 kr. Betalte ned på lånet i løpet av 15 år. Solgte for 2,5 mill og har nå kjøpt hus til 5 mill med samboer. Fortsatt gjeldsfri. Trenger ikke jobbe mer enn 50% og har fortsatt en del til overs etter at regninger er betalt med en inntekt på 20 000 kr i måneden utbetalt. Kolleger og omgangsvenner lurer på hvordan jeg klarer meg økonomisk når jeg jobber så lite. De bruker jo gjerne selv 20 000 i mnd på å betale ned lån. Det var først da det gikk opp for meg hvor dyrt det har blitt å kjøpe leilighet/bolig i dag. Var ingen jeg kjenner til som brukte 20 000 i mnd på boliglån 2002-2010. Med mindre det var snakk om gigantiske villaer.

Anonymkode: a76ad...ea1

Boligen koster 7.500.000 kr

Etter planen skulle vi betale 17.000 kr i 5 år, men vi betaler 35 000 kr i mnd.

Samlet inntekt før skatt er 1 300 000 kr per år.

Anonymkode: 8372c...ff8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Pensjonen skremmer meg. 

Anonymkode: 06ca4...c7b

Ja det forstår jeg.

Det jeg reagerer på er at mange syns det er helt krise når en person velger å jobbe redusert eller i lavtlønnsyrke og dermed lever på lav inntekt. Mens en ufør, som lever på like lav inntekt, blir hetset fordi man har «for mye».

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det forstår jeg.

Det jeg reagerer på er at mange syns det er helt krise når en person velger å jobbe redusert eller i lavtlønnsyrke og dermed lever på lav inntekt. Mens en ufør, som lever på like lav inntekt, blir hetset fordi man har «for mye».

TS har sannsynligvis jobbet 100% i 15-20 år (mens hun fortsatt hadde lån), så hun har nok også en god del pensjon spart opp. 

Anonymkode: e5d81...26a

AnonymBruker
Skrevet

Har 1,4 i lån, betaler 8500 i måneden på lånet, leilighet som er verd 5,6 mill. Er ganske fornøyd med at jeg har klart dette helt alene. Jeg har veldig variabel inntekt, så jeg syns det er ubehagelig å ha lån, men det går jo greit.

Anonymkode: 4059e...337

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du har ikke regnet inn alternativkost. Det er en viktig post når man investerer i bolig. 

Anonymkode: d46ed...a4b

Ok, fortell meg gjerne hvordan jeg skulle fått bedre avkastning. Startet med 2,5 mill i egenkapital i egen bolig i 2020. Vil veldig gjerne lære 😊

Anonymkode: fde9e...5c2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har som deg liten inntekt . 22000 kr pr måned. Betaler nå  renter pluss nøyaktig 10.000 kr på selve boliglånet.  har hatt lånet i 12 år. og i skrivende stund er lånet på 190.000 kr. 

Anonymkode: a41c8...5d2

AnonymBruker
Skrevet

Betaler rett over 15 000kr i mnd. lån på 2,4mill. Bolig verdt 3,8mill.

Anonymkode: 8b546...b06

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i ganske lik situasjon som ts. Gjeldsfri og jobber 50%. Men jeg har en bolig verdt minst dobbelt av ts sin, tjener tilsvarende en norsk gjennomsnittslønn og har 2-3 millioner i aksjer og fond. Føler meg veldig privilegert, og tenker hvorfor ikke benytte det at jeg har en godt betalt jobb til å jobbe redusert istedenfor å akkumulere mer penger på bok??

Anonymkode: 54d99...890

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ok, fortell meg gjerne hvordan jeg skulle fått bedre avkastning. Startet med 2,5 mill i egenkapital i egen bolig i 2020. Vil veldig gjerne lære 😊

Legg inn tall i en renters rente kalkulator, så ser du hva du ville hatt i avkastning dersom du hadde investert i fond: rentersrente.no

Om du investerer 2.5 mill i dag, med gjennomsnittlig årlig avkastning på 10% (ganske realistisk for fond) og sparer 1000 kr i mnd (symbolsk sum, legg inn et beløp som tilsvarer vedlikeholdskostnadene på en bolig) har du 19.000.000 om 20 år.

Din bolig må altså øke med 16 millioner på de samme 20 årene for å gi samme gevinst. 

Skrevet

Vi betaler ca 25 000kr pr mnd på et lån hvor vi har igjen 1.3  mill. Boligverdi er ca 7 mill. Samlet inntekt er ca 1.5 mill.

AnonymBruker
Skrevet

Har lån på 4,5 mill og betaler 13500 i måneden (min halvdel). Har jobbet litt redusert, men tilbake i 100% nå. Ved redusert jobbing satt jeg igjen med 6000kr til absolutt alt etter at regninger var betalt. Ikke noe fett liv. Og null sparing. 

Anonymkode: 9ef63...b79

AnonymBruker
Skrevet

Nedbetalt bolig, null i lån 

Anonymkode: d6e38...34f

Skrevet

0,-

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (1 time siden):

Legg inn tall i en renters rente kalkulator, så ser du hva du ville hatt i avkastning dersom du hadde investert i fond: rentersrente.no

Om du investerer 2.5 mill i dag, med gjennomsnittlig årlig avkastning på 10% (ganske realistisk for fond) og sparer 1000 kr i mnd (symbolsk sum, legg inn et beløp som tilsvarer vedlikeholdskostnadene på en bolig) har du 19.000.000 om 20 år.

Din bolig må altså øke med 16 millioner på de samme 20 årene for å gi samme gevinst. 

Takk, jeg er klar over det. Det var et svar til den som skrev at jeg hadde glemt alternativavkastningen. Da er jeg tross alt ganske fornøyd med å ha klart 13 mill på 5 år+ at noen andre betaler ned alle lån. Startet som sagt med 2,5 mill innbakt i egen bolig for 5 år siden. Det var ikke 2,5 på konto som jeg kunne satt inn i fond, da det tross alt var låst i bolig. 

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (1 time siden):

Takk, jeg er klar over det. Det var et svar til den som skrev at jeg hadde glemt alternativavkastningen. Da er jeg tross alt ganske fornøyd med å ha klart 13 mill på 5 år+ at noen andre betaler ned alle lån. Startet som sagt med 2,5 mill innbakt i egen bolig for 5 år siden. Det var ikke 2,5 på konto som jeg kunne satt inn i fond, da det tross alt var låst i bolig. 

Skrevet

Ryddet for reklame. 

Christina82, mod

AnonymBruker
Skrevet

Har rekkehus til ca 5 mill, lån på 950 000, og betaler 6400 kr i måneden. Jeg er ufør på minstesats, og er utrolig glad for at jeg kjøpte meg bolig, før jeg ble syk.

Anonymkode: 82d74...bd9

AnonymBruker
Skrevet

Betaler rundt 70 K i mnd. Har lån nå på ca 8mnok, på Hytte og hus som tilsammen har verdi på ca 22 Mnok. 

God inntekt begge to (gift). 

Anonymkode: 96acd...05c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...