AnonymBruker Skrevet 15. juni #1 Skrevet 15. juni Hva kostet boligen? Hvor mye har du i inntekt? Lurer bare på hvordan økonomien er hos folk flest med lån og vanlige inntekter. Jeg har innsett at jeg er utrolig heldig som er gjeldsfri. Kjøpte min første leilighet i 2002 for 850 000 kr. Betalte ned på lånet i løpet av 15 år. Solgte for 2,5 mill og har nå kjøpt hus til 5 mill med samboer. Fortsatt gjeldsfri. Trenger ikke jobbe mer enn 50% og har fortsatt en del til overs etter at regninger er betalt med en inntekt på 20 000 kr i måneden utbetalt. Kolleger og omgangsvenner lurer på hvordan jeg klarer meg økonomisk når jeg jobber så lite. De bruker jo gjerne selv 20 000 i mnd på å betale ned lån. Det var først da det gikk opp for meg hvor dyrt det har blitt å kjøpe leilighet/bolig i dag. Var ingen jeg kjenner til som brukte 20 000 i mnd på boliglån 2002-2010. Med mindre det var snakk om gigantiske villaer. Anonymkode: a76ad...ea1 2 2 2
Million Skrevet 15. juni #2 Skrevet 15. juni Jeg kjenner faktisk ikke at jeg blir imponert eller noe av å lese dette. Jeg kjenner jeg hadde vært redd om jeg var i dine sko. Jeg håper du sparer rikelig til alderspensjon med den lille inntekten du har? Alderspensjon fra staten bygger på hva du har hatt av inntekt i arbeidslivet. Og hva skjer hvis du plutselig blir alvorlig syk og så ender opp som uføretrygdet pga en bilulykke eller kreft og senskader, og du skal leve på uføretrygd som er 66% av din tidligere arbeidsinntekt? Du har forhåpentligvis skikkelig uføreforsikring? Hvis ikke du har det, er du kjørt om noe skjer, og du ville blitt 100% avhengig av at din samboer forsørget deg. Så lenge han gidder å være sammen med deg da... kanskje han kommer hjem en dag og sier han har funnet seg en annen. Som svogeren min gjorde (min manns bror). Han hadde tre barn med kona og den yngste var sju måneder bare da han kom hjem og forkynte dette. Bombe som slo ned i huset for kona hans. Så, sparer du til alderspensjon og har du uføreforsikringen i orden? Hvis ikke er du ikke "utrolig heldig", slik jeg ser det. Da er du i en svært usikker og farlig posisjon. 9 12
Knirke Skrevet 15. juni #3 Skrevet 15. juni Hus til 5 millioner sammen med samboer? Dvs at hvis dere eier 50% hver er din andel 2,5 millioner. Hadde du satt inn 850.000 i fond med relativt beskjeden avkastning (8%) for 23 år siden og spart 2000 kr i måneden hadde du hatt 7 millioner i dag. Du hadde ikke hatt noe problem med å kjøpe bolig. Å bo er ikke gratis, selv om du er gjeldfri. Du har strøm, forsikringer, vedlikehold, kommunale avgifter mm. At du får 20.000 kr til å dekke alle utgifter og fortsatt har penger til overs er jo litt spesielt, men det er ikke det jeg forbinder med «heldig». 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #4 Skrevet 15. juni Jeg betaler 10k + 4800kr i fellesutgifter for 53kvm usentralt i Oslo. Kom meg veldig seint i boligmarkedet. Anonymkode: ccdd2...1cb 1
exictence Skrevet 15. juni #5 Skrevet 15. juni Så flott av deg. Knirke skrev (3 minutter siden): Å bo er ikke gratis, selv om du er gjeldfri. Du har strøm, forsikringer, vedlikehold, kommunale avgifter mm. At du får 20.000 kr til å dekke alle utgifter og fortsatt har penger til overs er jo litt spesielt, men det er ikke det jeg forbinder med «heldig». Det er ikke så spesielt at man klarer seg fint på 20 000 utbetalt i mnd når man ikke betaler noe gjeld. 6
AnonymBruker Skrevet 15. juni #6 Skrevet 15. juni exictence skrev (1 minutt siden): Så flott av deg. Det er ikke så spesielt at man klarer seg fint på 20 000 utbetalt i mnd når man ikke betaler noe gjeld. Nei, vil si det er romslig. Anonymkode: ccdd2...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #7 Skrevet 15. juni 5,7 millioner, lån koster 16 500 i måneden med en inntekt på studiestøtte og deltidsjobb. Leier ut 2 rom til 9000 kr hver måned pr rom. Anonymkode: babda...00f
AnonymBruker Skrevet 15. juni #8 Skrevet 15. juni Bra du er fornøyd med egen økonomiske situasjon. Det er jeg også selv om min del av månedlig lånebetaling er på 10 000 kr. Jeg har omtrent samme verdier som deg og sitter i tillegg igjen med mye mer enn 20 000 hver måned etter at alt er betalt, som jeg da altså øker formuen min med hver måned. Jeg føler meg svært rolig med tanke på resten av mitt økonomiske liv og da også pensjonsalderen. Anonymkode: 74500...089
AnonymBruker Skrevet 15. juni #9 Skrevet 15. juni Vi kjøpte første leilighet i 2004. En stor og sentral treroms i Oslo, for 2,5 millioner. Har i dag hus som er verdsatt til 12 millioner, og er gjeldsfri. Har jo vært utrolig heldige. Fått med oss den vanvittige prisveksten, og hatt nærmest nullrente i hele perioden. Så er jo ingen stor bragd. Fremtid, økonomi og helse er jo likevel usikkert, hvem vet hva man må betale for privat. Så vi jobber fullt så lenge vi trives med det, og helsen er god. Og sparer godt til pensjon. Anonymkode: d46ed...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #10 Skrevet 15. juni Jeg betaler 15070,- på boliglånet. Har igjen 2,9 mill på lånet, så det er en stund til jeg er ferdig Sitter igjen med rundt 40000,- etter at lånet er betalt. Har ingen andre lån så når alle faste utgifter er betalt har jeg en god slump med penger igjen. Anonymkode: 8c559...981
AnonymBruker Skrevet 15. juni #11 Skrevet 15. juni Jeg betaler 22000,- hver mnd. Men jeg leier ut 2 leilighter og får inn totalt 17000,- på disse 🙂 Anonymkode: 941df...98d
AnonymBruker Skrevet 15. juni #12 Skrevet 15. juni Vi betaler rundt 15 000 i måneden til sammen (gjenstående 2,4 millioner), så har vi et studielån hver for oss der mitt er på rundt 2000 i måneden. Så jeg alene har vel låneutgifter på rundt 9500 i måneden. Jeg synes det er helt ok. Begge lån har blitt betalt over flere år nå, så mye av dagens terminbeløp er avdrag, og boligen har steget en del i verdi. Selv om generasjonen som er et hakk eldre enn meg kom seg inn på boligmarkedet til priser som var mye lavere i antall årsinntekter og derfor har hatt større mulighet til å bli gjeldsfrie tidligere så anser jeg meg selv som relativt heldig likevel. Vi kjøpte noen år før pandemien og har vært heldige som har kunnet gjøre ekstra innbetalinger på lånet og dermed kommet oss raskere ned på et gjeldsnivå som er behagelig. Tror det er mye vanskeligere for de som kjøper første bolig nå som renta er høy og prisene høyere enn da jeg kjøpte. Og det er kjipt at det går den veien. Vi har to barn som ennå er små, men allerede så ser jeg at det vil bli vanskelig for dem å komme inn uten at en betydelig større del av inntekt går til lån alene hvis utviklingen fortsetter slik. Anonymkode: 981ed...9c3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #13 Skrevet 15. juni Betaler ca 17.000 pr mnd i renter og avdrag (renter ca 13.000) for et lån på pr 2.900.000z Min del av felles boliglån med samboer. Boligverdi ca 14.500.000. Inntekt 900.000 pr år. 2 barn Anonymkode: b8778...cf4
AnonymBruker Skrevet 15. juni #14 Skrevet 15. juni Min del av felles boliglån er rundt 700 000 nå, men vi bor i borettslag og vil alltid ha leien å betale. Ingen andre lån og betaler 11000 hver i mnd for å dekke lån og leie. Kjøpte for ca 4 år siden og valgte 16 års nedbetalingstid. Angrer på at vi ikke kjøpte tidligere! Anonymkode: 8a669...198
AnonymBruker Skrevet 15. juni #15 Skrevet 15. juni Vi betaler 98500 i lån og avdrag før rentefradrag. Har leieinntekter på 83000 i mnd, så etter rentefradrag betaler vi ingenting. Har 17 mill i lån, eiendom for 30 mill. Inntekt ca 3 mill + leieinntekter. Er ikke redd for lån. Anonymkode: fde9e...5c2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #16 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi betaler 98500 i lån og avdrag før rentefradrag. Har leieinntekter på 83000 i mnd, så etter rentefradrag betaler vi ingenting. Har 17 mill i lån, eiendom for 30 mill. Inntekt ca 3 mill + leieinntekter. Er ikke redd for lån. Anonymkode: fde9e...5c2 Du har ikke regnet inn alternativkost. Det er en viktig post når man investerer i bolig. Anonymkode: d46ed...a4b 2
Bokormsen Skrevet 15. juni #17 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): 5,7 millioner, lån koster 16 500 i måneden med en inntekt på studiestøtte og deltidsjobb. Leier ut 2 rom til 9000 kr hver måned pr rom. Anonymkode: babda...00f Utrolig gunstig å kunne få hjelp av foreldre i den perioden av livet, du har fått en gullbillett! 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #18 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva kostet boligen? Hvor mye har du i inntekt? Lurer bare på hvordan økonomien er hos folk flest med lån og vanlige inntekter. Jeg har innsett at jeg er utrolig heldig som er gjeldsfri. Kjøpte min første leilighet i 2002 for 850 000 kr. Betalte ned på lånet i løpet av 15 år. Solgte for 2,5 mill og har nå kjøpt hus til 5 mill med samboer. Fortsatt gjeldsfri. Trenger ikke jobbe mer enn 50% og har fortsatt en del til overs etter at regninger er betalt med en inntekt på 20 000 kr i måneden utbetalt. Kolleger og omgangsvenner lurer på hvordan jeg klarer meg økonomisk når jeg jobber så lite. De bruker jo gjerne selv 20 000 i mnd på å betale ned lån. Det var først da det gikk opp for meg hvor dyrt det har blitt å kjøpe leilighet/bolig i dag. Var ingen jeg kjenner til som brukte 20 000 i mnd på boliglån 2002-2010. Med mindre det var snakk om gigantiske villaer. Anonymkode: a76ad...ea1 Du fremstår temmelig naiv, med dette innlegget. Hvilken utdannelse og jobb har du med så lav inntekt på en 50% jobb? Og som flere her nevner, tenker du ikke på hva som skjer dersom du blir arbeidsufør og at du en dag blir pensjonist? Eller a5 samboer finner seg en annen, alternativt dør fra deg? Hva står du tilbake med da? Hva er hensikten med å jobbe så lite som 50% når du er frisk og kan jobbe 100% ? 💯! Anonymkode: 0cc2f...2eb 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni #19 Skrevet 15. juni Har en leilighet som er verdt ca 9 000 000. Har 4,2 i lån og betaler ca 24 000 i måneden på lånet. Vi har samlet årsinntekt på ca 1,6 mill. Anonymkode: c202c...fa3
AnonymBruker Skrevet 15. juni #20 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva kostet boligen? Hvor mye har du i inntekt? Lurer bare på hvordan økonomien er hos folk flest med lån og vanlige inntekter. Jeg har innsett at jeg er utrolig heldig som er gjeldsfri. Kjøpte min første leilighet i 2002 for 850 000 kr. Betalte ned på lånet i løpet av 15 år. Solgte for 2,5 mill og har nå kjøpt hus til 5 mill med samboer. Fortsatt gjeldsfri. Trenger ikke jobbe mer enn 50% og har fortsatt en del til overs etter at regninger er betalt med en inntekt på 20 000 kr i måneden utbetalt. Kolleger og omgangsvenner lurer på hvordan jeg klarer meg økonomisk når jeg jobber så lite. De bruker jo gjerne selv 20 000 i mnd på å betale ned lån. Det var først da det gikk opp for meg hvor dyrt det har blitt å kjøpe leilighet/bolig i dag. Var ingen jeg kjenner til som brukte 20 000 i mnd på boliglån 2002-2010. Med mindre det var snakk om gigantiske villaer. Anonymkode: a76ad...ea1 Oj, du må jo leve veldig stusselig? 20 000 er ikke mye selv om du bor gratis. Anonymkode: c15d1...4de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå