AnonymBruker Skrevet 14. juni #1 Skrevet 14. juni Hei, jeg er 27 år og har lyst til å utdanne meg til å bli elektriker. Er det noen her som har tatt nettstudier innen elektro? Jeg er åpen for alt av tips og veiledning for å få til et fagbrev. Jeg kunne få læreplass hvis jeg tok minst det første året. Har hørt at jeg burde styre unna K2, men fikk ikke svar på hvorfor. Håper noen kan hjelpe meg å bli litt klokere. Anonymkode: 1c126...ada
bare innom en tur Skrevet 15. juni #2 Skrevet 15. juni Kontakt potensielle arbeidsgivere. De vet hvordan du kan gå fram. Og er de interessert får du tilbud om lærlingjobb.
AnonymBruker Skrevet 20. juni #3 Skrevet 20. juni Sent svar fra meg, men ble nylig interessert i å bli lærling selv (også i voksenalder) så tenkte jeg kunne kommentere. Er ikke elektriker-lærling jeg tenker å bli, men forhåpentligvis er prosessen for å bli lærling innen bygg og anlegg fag noe lignende. Men kan jo være det varierer litt fra både yrke og fylke. Vet ikke mye om nettstudier i forhold til dette, men man kan bli lærling uten å ha tatt relevant videregående utdanning. Du kan selv kontakte bedrifter (finnes f.eks. lister med godkjente lærebedrifter på utdanning.no), hvor de oftest også inkluderer kontaktinformasjon. Bedriftene du kontakter trenger egentlig ikke å være godkjent, de kan søke om å bli godkjent lærebedrift om det blir relevant, men tenker det er et greit utgangspunkt. Men, og dette anbefaler jeg egentlig, du kan også prøve å kontakte opplæringskontoret for elektrofag i ditt område og se om de har mulighet til å hjelpe deg. Trodde selv at opplæringskontor kun var for ungdom, men når jeg tok kontakt var de imøtekommende og har vært til mye hjelp. De har gjerne ressurser du ikke har, og det er flere bedrifter som kun ønsker å kontaktes gjennom opplæringskontor. Det positive er at de gjerne vet mer om de ulike bedriftene, så de kan hjelpe å finne en bedrift som du forhåpentligvis kan trives i. Når jeg tok kontakt hadde jeg et møte med en fra opplæringskontoret slik at de fikk inntrykk av meg som person, min interesse i faget og litt sånn. De hadde fra første møte tanker om hvilke bedrifter de tenkte jeg kunne trives i, og kunne svare på alle spørsmål jeg hadde. Deretter ble det fort satt opp møte med en interessert bedrift. Opplærinskontor kan også muligens hjelpe når det kommer til manglende fag. F.eks. kommer jeg til å være 4 dager hos bedriften og 1 dag på «skole» hos opplæringskontoret, hvor jeg tar programfagene relevant til faget. Håper noe av dette kan være til hjelp, og håper du finner ut av dette Anonymkode: f8207...94f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #4 Skrevet 20. juni Vil anbefale deg å ta kontakt med opplæringskontoret eller elektrikerbedrift å høre om mulighetene til å være voksenlærling/hjelpearbeider. Skaff deg montørhåndbok og les deg litt opp på NEK og FSE, om du har god fagforståelse kommer mye av seg selv, og når du er klar kan du melde deg opp til privatisteksamen som du må ha for å gå opp til fagprøve ☺️ Anonymkode: bc5ce...d06
AnonymBruker Skrevet 20. juni #5 Skrevet 20. juni Ta kontakt med veiledningssenteret i ditt fylke. De kan hjelpe deg videre. Anonymkode: b30f5...ac5
AnonymBruker Skrevet 21. juni #6 Skrevet 21. juni Det er ikke så veldig vanskelig jobb men et langt løp og med dårlige betingelser som lærling. Anonymkode: 8feb7...e2f
AnonymBruker Skrevet 22. juni #7 Skrevet 22. juni Jeg tok elektriker fagbrevet når jeg var 33 år. fremgangsmåten jeg brukte var Voksenopplæring gjennom fylkeskommunen. Når jeg hadde skoleplass her søkte jeg aktivt etter jobb i et større elektriker firma som hjelpemontør. Type Bravida, GK, Caverion osv. et firma som har service og anlegg. ulempen er at du er førstemann ut om der er en nedbrenning, jeg fikk fagbrevet på hengende håret før jeg måtte gå pga nedgang i markedet. Finn ut om der er noen store prosjekter i nærheten av der du bor, de trenger fagfolk. elektriker er et kjempe gøy yrke med masse ulike type jobber. Kjør på! Anonymkode: 0f4f0...233
AnonymBruker Skrevet 23. juni #8 Skrevet 23. juni Hvilke interesser og egenskaper bør man ha for å bli en god elektriker? F.eks. evne til å holde styr på detaljer, eller se det store bildet. Anonymkode: 30864...8bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå