Gå til innhold

Blefaritt, allergi eller noe annet? Er redd og fortvilet. Smerter i et øye/øyelokk.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere,

jeg har i nærmere 3 uker nå hatt smerter i et øye. Smertene er i form av svie eller ømhet og jeg tror de sitter i øyelokkskanten/på innsiden av øyelokket fra midten og inn mot øyekroken ved neseryggen. Smertene oppsto som følge at jeg fikk sterk rusk-fornemmelse som varte over 2 døgn på øyet. Etter det har begge øyene vært litt rødere enn vanlig med mer blodårer, og etter hvert er øyelokkene blitt mer hovne og røde, spesielt det på høyre side der jeg har vondt. Kan også nevne at min far har pollenallergi og katteallergi, som oppsto i voksen alder. Jeg har derfor undret meg om jeg også kan ha utviklet allergi. Men litt rart at jeg da er absolutt mest plaget på et øye, og har mer vondt enn kløe (selv om det også kan klø litt til tider). 

Jeg har vært hos 3 øyeleger allerede da jeg er så redd, som har funnet ut at jeg er mer rød på innsiden av øyelokket på høyre side, og har forrykkede øyelokkskanter. De kan likevel ikke si hva dette kan være og har konkludert med «muligens blefaritt?». Jeg er så redd for at dette skal lede til langvarige øyeplager og smerter, da ingen kan si sikkert hva det er og hva det kan skyldes. Har fått ultracortenol og terramycin-polymyxin B salve som jeg skal blande og smøre på øyelokkskantene, siden legen tenkte en muligens blefaritt. 

Det jeg lurer på er om noen har opplevd lignende symptomer? Hva dere eventuelt gjorde for å bli bedre? Og om noen har erfaring med behandling med ultracortenol og terramycin-polymyxin B salve?

Anonymkode: 16669...931

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker du linser? 

Anonymkode: bb13c...089

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bare følge behandlingen du har fått av øyelegen og ta kontakt med øyelegen på nytt hvis du ikke blir bedre av den behandlingen. Det er ingen her som kan gi deg noe bedre svar hvis du har vært hos hele 3 øyeleger. Noen ganger må man bare ta tida til hjelp og se hvordan det utvikler seg.

Du skal ha lav terskel for å kontakte øyelege på nytt hvis det blir verre eller du får nye symptomer.

Anonymkode: 04aff...041

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper behandlingen du har fått da? Du har jo vært til tre forskjellige leger. Allergi er det nok ikke siden det er bare på et øye.

Du kan prøve skikkelig øyelokkshygiene i tillegg, med forsiktig massasje (varme kompresser, baby sjampo og massasje). Ikke bruk mascara eller sminke på øyepartiet før det er helt bra, vask alle koster, og kast mascaraen (og eyelineren hvis du bruker det) slik at du ikke smitter deg selv igjen hvis det er bakterieinfeksjon.

Anonymkode: d359d...31b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket deg selv for allergi?

Jeg har hatt lignende men for meg var det tørre øyne og allergien som bare tar på øynene mer enn før. Men hvis du har vært hos øyelege nå så tenker jeg jo at du kanskje skal følge det de har sagt.

Anonymkode: f3f70...58b

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk linser. Ikke bruk sminke. Bruk egne vaskeservietter som du får hos optiker, og deretter rein klut med lunkent vann.

Anonymkode: bb13c...089

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...