Gå til innhold

Fremmede på lekeplassen som involverer seg i min barneoppdragelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en liten ekkel og ubehagelig sak på lekeplassen med 7åringen i dag. Jeg hadde sagt 3-4 ganger tydelig, rolig og bestemt at vi må dra fordi jeg må rekke apoteket, også hørte han ikke etter. Vi var alene akkurat da, men så kom et annet foreldrepar med barn bort og jeg begynte å bli lei, så hevet jeg litt stemmen og sa "NAVN! Nå kommer du her, nå må du se å høre, og oppføre deg" litt sånn med presset lepper og sint blikk. Så lystret barnet mitt. Hun andre mammaen kom bort til meg og sa "Du trenger ikke bli sint bare fordi barnet vil leke litt, du kan kanskje trenge litt sinnemestring" og jeg takket bare pent og sa jeg var sliten.

I ettertanke så synes jeg dette var ubehagelig, helt klart aldri kjekt å være den mammaen som blir sinna eller irritert. Men noen som opplevde noe samme eller ville dere også sagt ifra til at andre mammaer? Personlig så involverer jeg meg ikke for jeg vet at den mammaen har sikkert prøvd 10 ganger på vanlig måte. 

Anonymkode: d0823...582

• Liker 1
  • Hjerte 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva faen? Jaja, trøsten er at du var sliten, men hun var totalt uten antenner og sosial intelligens.

• Liker 33
  • Nyttig 7
Skrevet

Hjernevasket av helsestasjonen, de kom vel rett fra cos kurs.

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde en liten ekkel og ubehagelig sak på lekeplassen med 7åringen i dag. Jeg hadde sagt 3-4 ganger tydelig, rolig og bestemt at vi må dra fordi jeg må rekke apoteket, også hørte han ikke etter. Vi var alene akkurat da, men så kom et annet foreldrepar med barn bort og jeg begynte å bli lei, så hevet jeg litt stemmen og sa "NAVN! Nå kommer du her, nå må du se å høre, og oppføre deg" litt sånn med presset lepper og sint blikk. Så lystret barnet mitt. Hun andre mammaen kom bort til meg og sa "Du trenger ikke bli sint bare fordi barnet vil leke litt, du kan kanskje trenge litt sinnemestring" og jeg takket bare pent og sa jeg var sliten.

I ettertanke så synes jeg dette var ubehagelig, helt klart aldri kjekt å være den mammaen som blir sinna eller irritert. Men noen som opplevde noe samme eller ville dere også sagt ifra til at andre mammaer? Personlig så involverer jeg meg ikke for jeg vet at den mammaen har sikkert prøvd 10 ganger på vanlig måte. 

Hun andre mammaen trenger heller å lære seg normal oppførsel.

Ja barnet ville sikkert leke litt men det trenger og å ha lytteørene på

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke du som er feil her. Det er hu andre🙄

Anonymkode: 905fc...c33

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden):

Hun andre mammaen trenger heller å lære seg normal oppførsel.

Ja barnet ville sikkert leke litt men det trenger og å ha lytteørene på

Lytteøre?? 🤣

Anonymkode: 6728e...79b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hahah uff støtter den over her med at hun kom sikkert rett fra cos kurs. Du gjorde alt riktig TS. 

Anonymkode: 5442e...341

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Alltid noen tanter som vet best, og skal på død og liv fortelle andre hva de skal gjøre, bare å ignorere, ellers blir du gal

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Enten må denne mammaen være veldig spesiel for å si "kanskje du trenger litt sinnemestring"

Eller så må du ha blitt mye sintere enn det du selv tror, eller legger frem her. 

Anonymkode: 96181...808

• Liker 6
Skrevet

Når man har sagt i fra 3-4 ganger og barnet ikke hører etter, tenker jeg at det kan være greit å heve stemmen. Ler av kommentaren om COS-kurs, og tenker at den som skrev den sikkert har rett. 😂  Det blir feil å skulle forstå ihjel barna. Noen ganger må man bare skjære gjennom.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Barn tåler at man hever stemmen til dem innimellom. Du hadde jo prøvd å spørre pent først.

Drit i den dama TS. Så klart ville ungen din leke mer. Hvilken unge syntes det er dritkult å forlate lekeplassen for å reise på apoteket lissom? Barn må bare lære at innimellom så må man gjøre sånne kjipe ting.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjerringa hadde fått svar på tiltale. 

Anonymkode: f7eb7...ba4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at når man har sakt ifra to ganger så må man fysisk bort til barnet og geleide. Ikke belage seg På verbale instruksjoner. Men tenker at det far utidig å kritisere deg. Hadde sikkert kunnet gjort det samme som deg

Anonymkode: 52cef...296

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Kanskje du trenger nettopp det? 
Vi er alle ansvarlige for at barn ikke lider overlast, enten det er fra foreldre eller andre. Hun så det hun så, hun så angivelig ikke det som kom før den siste utbasuneringen din.

Og måten hun snakket til deg på, er en måte mange skriver her inne på forumet, når noe ikke passer dem. Så kanskje du fikk deg en boomerang der? 

Anonymkode: a0760...ec6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kunne fortalt at det er en forhistorie hun ikke kjenner og at hun bør være forsiktig med å involvere seg når hun nettopp har kommet.

Anonymkode: 57661...97e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Lytteøre?? 🤣

Viktig å lytteørene på når en skal motta en beskjed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit å si "du må oppføre deg" og blir sur på barn, jeg. Det er ganske utdatert å oppføre seg sånn. At du er sliten, er ingen unnskyldning. 

Når foreldre maser igjen og igjen, så har det liten effekt, ser jeg. Barna er vel vant med å høre mas og lukker ørene. Når de er inne i lek, så kan du ikke forvente at de hører etter hvis du står på avstand og roper.

Gå bort til barnet og se hen inn i øynene og si rolig og  tydelig at dere skal gå nå. 

Ville ikke ha blandet meg   nevnte situasjon, men det har vært nære på noen ganger. Jeg er glad noen tør bry seg. 

Anonymkode: b38d7...e6d

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger sikkert ikke sinnemestring. Men foreldre som hever stemmen når de ber barna om noe, lærer barnet at det ikke er vits i å reagere før mamma når et visst toneleie. Og alt før det kan ignoreres uten konsekvenser. 

Jeg ville nok ikke sagt noe, men siden vi er på et anonymt forum så kan jeg komme med et velmenende råd: Ikke rop over halve lekeplassen. Gå bort til barnet og få øyekontakt. Gi en advarsel litt før dere må gå. Når det er på tide å dra så gir du beskjed om det. Hold deg rolig og ta ungen med. Ingen utsettelser. 

Anonymkode: cf6ed...e27

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lytteøre?? 🤣

De ørene som virker, det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke det er greit å si "du må oppføre deg" og blir sur på barn, jeg. Det er ganske utdatert å oppføre seg sånn. At du er sliten, er ingen unnskyldning. 

Når foreldre maser igjen og igjen, så har det liten effekt, ser jeg. Barna er vel vant med å høre mas og lukker ørene. Når de er inne i lek, så kan du ikke forvente at de hører etter hvis du står på avstand og roper.

Gå bort til barnet og se hen inn i øynene og si rolig og  tydelig at dere skal gå nå. 

Ville ikke ha blandet meg   nevnte situasjon, men det har vært nære på noen ganger. Jeg er glad noen tør bry seg. 

Anonymkode: b38d7...e6d

Selvfølgelig er det greit å si til et barn at barnet må oppføre seg i tråd med hva som forventes. 

Er tross alt ikke alltid det hjelper med hele den der 'si med en så rolig stemme så at dere skal gå..'

Gud jeg kunne ønske foreldre faktisk kunne oppdra ungene sine så jeg som lærer får en litt lettere jobb enn å deale ned persillebladene som oppfostres nå. Jeg har jobbet i skolen i mange år, og det har definitivt vært en negativ utvikling etter at hele dette tullet startet. 

Anonymkode: de567...c8d

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...