Gå til innhold

Lar dere lyset være på for kjæledyret ditt?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

ja, det lurer jeg på :)

Jeg har en bestemor som sier til meg hver gang jeg skal ut, " nå må du huske å la lysene stå på så dyret ikke sitter i mørket"... :sjenert:

Så, jeg lar altså ett lys stå på når jeg er ute :)

Videoannonse
Annonse
Gjest camillo
Skrevet

Nei, ikke konsekvent. Men hender jeg glemmer å slå det av, da.

Men jeg setter på radioen for ham. hehe.

Skrevet

Han er mørkredd, så jeg skrur på så så mye lys som mulig før jeg går fra ham når det er mørkt ute :ler: . Så sant det er mulig, tar jeg ham med meg siden jeg vet at han hater at det er mørkt ute...

Gjest Shadowlyn
Skrevet

Jeg lar kjøkkenlyset stå på så matskåla ikke blir så vanskelig å se. :ler: Også i gangen.

Skrevet

Har hatt litt lys på nå i mørketia ja, på det soverommet hun står på om dagene med senga si og maten sin :)

Gjest gjest 0
Skrevet

Vi har hamster så jeg lar lyset være av siden hun sover om dagene likevel.. Men lyset er av på natten når hun er oppe også....

Skrevet

Lar lyset være på i gangen, på badet og litt lys på kjøkkenet. Ellers er det mørkt.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke, kattene ser godt nok i mørket, og hunden er roligere alene når det er mørkt.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har hamster så jeg lar lyset være av siden hun sover om dagene likevel.. Men lyset er av på natten når hun er oppe også....

Liker de å leve i konstant mørke?

Skrevet
Liker de å leve i konstant mørke?

Hamstre er nattdyr.

Vi har katter og lar ikke lyset være på når vi ikke er hjemme.

Gjest gjest 0
Skrevet

Jepp de er nattdyr! Så da liker de seg vel i mørket da...

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, jeg lar lyset være på i både stua, gangen og kjøkkenet for kattene mine. i tillegg lar jeg alltid radioen være på. Jeg vet selv at jeg blir deprimert hvis jeg ikke får nok lys, og det samme gjelder nok også katter. Ja, katter liker seg godt ute i skumringen. Men husk på at de kommer fra strøk hvor det ikke er mørketid halve året.

Hos meg har de valget selv: hvis de vil ha det mørkt kan de gå inn på soverommet, men jeg synes ikke noe om at dyr skal forlates helt i tussmørket når de er alene hjemme. Forskjellen mellom når vi er hjemme og når vi er borte blir da enda større, og i verste fall kan de utvikle seperasjonsangst pga savn etter både meg og lys/lyd. :tristbla:

Og så bruker jeg veldig lite strøm ellers (vaskemaskinen brukes ikke for ofte), så jeg har ikke dårlig samvittighet pga at jeg lar lyset og radioen stå på på dagtid :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg lar lyset stå på i stua, så kan de velge om de vil oppholde seg i stua der det er lyst eller i de andre rommene der det er mørkt (har 2 katter).

Gjest Kålungen
Skrevet

Jeg pleier å la litt lys stå på hvis bikkja skal være alene på kvelden, det er jo ikke noe koselig for henne heller om det er stupmørkt.

Chinchillaene er nattdyr så de gidder jeg ikke sette på noe lys til.

Skrevet

Vi har to akvarier i stua, med tidslys på. Så om vi er borte en dag har kaninen lys på om dagen, og han har det mørkt om natta. Veldig greit.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jøss, akkurat det har jeg aldri tenkt bevisst på. Jeg tenker vel på dyr som litt naturvesen som syns det er ok å følge dagslysets naturlige rytme. Men har alltid på ett lys på kjøkkenet om kvelden/natten. De timene huset er tomt på dagtid regner jeg med at det kommer nok dagslys inn. Har heller aldri vurdert å sette på radio når huset er mennesketomt! Tenker det er nok liv, leven og bråk resten av dagen så de timene med fred og ro er sikkert ganske ok. ;) Har aldri vært plaget med seperasjonsangst hos dyr jeg har hatt, og har hatt ganske mange i mitt liv.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, hestene får da jaggu lov til å følge døgnets skiftende lysmengder. Ikke normalt om de skulle hatt på lys om natta nei.

Jeg sover da ikke med fullt lys på soverommet, det er da ikke mer naturlig for våre vanligste husdyr/kjæledyr heller med lys døgnet rundt?

Gjest Gjest
Skrevet
Jøss, akkurat det har jeg aldri tenkt bevisst på. Jeg tenker vel på dyr som litt naturvesen som syns det er ok å følge dagslysets naturlige rytme. Men har alltid på ett lys på kjøkkenet om kvelden/natten. De timene huset er tomt på dagtid regner jeg med at det kommer nok dagslys inn. Har heller aldri vurdert å sette på radio når huset er mennesketomt! Tenker det er nok liv, leven og bråk resten av dagen så de timene med fred og ro er sikkert ganske ok.  ;)

Spørsmålet er nok rettet til de av oss som må være borte en 8 timers tid på jobb hver dag. Det er ganske lenge for et dyr å være alene hjemme, og derfor er det viktig at vi eiere gjør forholdene så optimale som mulig for dyret de timene. Vi som ikke har barn har det ganskel stille også når det er mennesker i hus, så jeg tror nok dyra mine setter pris på litt radio når jeg er borte. de hører gjerne på nyheter hele dagen for å holde seg oppdatert i samfunnsdebatten ;)

Har aldri vært plaget med seperasjonsangst hos dyr jeg har hatt, og har hatt ganske mange i mitt liv.

Og dette er kanskje litt OT og ikke nødvendigvis ment direkte mot deg, men heller et lite hjertesukk: Jeg har jobbet frivillig med hjelp av dyr, og det der argumentet om at man vet best fordi man har hatt dyr hele livet var noe av det verste jeg møtte på. Det var voksne folk som mente det ikke var nødvendig med kastrering siden det hadde de ikke gjort før (før var det jo forbudt er i Norge). Mødre som foran barna sa det var helt greit å avlive noen kattunger for det hadde de gjort hele livet på gården osvosv. Hvis du skal argumentere for noe innen dyrehold (og forøvrig her i verden), så vær så snill og bruk et annet argument enn "det har vi gjort i alle år". De flinkeste dyreeierne er de som er åpne for andre forslag og tåler kritikk mhp eget dyrehold. At noe er bra for dine dyr behøver heller ikke bety at det ikke er til det beste for andres kjæledyr. De flinkeste dyreeierne er de som fortsatt er villige til å lære: etter å ha hatt katter i 30 år går de og kjøper seg kattebøker, leser på nettet, hører på andres erfaringer osv. Jeg har de siste årene lært masse nytt om dyrehold, selv om jeg også har hatt dyr i mange, mange år.

Selv om du sikkert ikke mente utsagnet slik, så er det så altfor mange som driver med dyrehold som argumenterer på den måten, så siste del av innlegget mitt får være rettet mot slike dyreeiere ;)

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...