AnonymBruker Skrevet 14. juni #1 Skrevet 14. juni Har nettopp gått igjennom en flytteprosess alene. Kjøp, salg, forberedelser til salg, oppussing, bortkjøring til boder før styling osv osv. Jeg er alene med barn. Har ikke familie i nærheten eller partner. Har verken bil eller lappen, så har brukt mye penger på kjøring til boder osv. Jeg tilbyr alltid hjelp hvis noen trenger, samme hva. Jeg har stilt opp mye for mange. Forventer ikke det samme tilbake. Men akkurat i denne prosessen hadde jeg trengt hjelp. Har blitt sykmeldt i prosessen, er kronisk syk i bunn, så var redd for at det skulle skje. Hva kan en egentlig forvente av venner og de rundt en? Jeg føler jeg ikke kan forvente noe. Er redd for å spørre, en skal på en måte klare seg helt alene. Føler meg svak hvis jeg spør. I dag spurte jeg om noen hadde mulighet til å kjøre et lass til ny leilighet. Jeg betaler så klart, ingen har svart. Jeg vil ikke være bitter, er mer sliten og lei meg. Hvordan kan jeg gå frem og be om hjelp? Eller er det ment at en virkelig skal klare alt alene? Takk for svar 🙏 Anonymkode: 8304d...93f 10
AnonymBruker Skrevet 14. juni #2 Skrevet 14. juni Hvordan ber du om hjelp nå? Det enkleste er å sende en melding og spørre. Mener da privat melding der dere kommuniserer Messenger/sms/snap/insta. Legger du ut som et innlegg at du trenger hjelp blir det ofte for lite konkret. Send heller melding til noen. Anonymkode: 4554b...29b 6 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #4 Skrevet 14. juni Jeg har nettopp vært gjennom det samme. Fikk hjelp av en venn som har tilgang på stor bil til å kjøre en del ting på dynga og loppis i forkant av visning (ingen tunge løft). La også ut mye på Finn, litt gratis mot henting, og litt salg. Utover det har jeg betalt meg ut av det. Leide flyttebyrå til hovedlasset og la ut resten på FB småjobber. Leide også inn vaskebyrå. Pakket selv. Har bestilt nye møbler levert hjem, eksen hjalp meg med en tur på Ikea. Fordelen med å betale er også at da slipper jeg å vente på at det skal passe, hadde en uke mellom overtakelsene. Jeg er i en alder hvor venner er +/- 50 år. Da jeg var yngre fikk jeg hjelp av faren min og venner, nå er vi godt voksne med stive rygger og diverse vondter, føler vi er litt forbi å flytte for hverandre. Det kostet jo litt, men synes egentlig det er mye å forlange at venner skal bruke tid i en travel hverdag på å flytte. Det er lov å spørre selvfølgelig, i noen vennegjenger er det en selvfølge å stille opp, i andre ikke. Anonymkode: 04b7b...cbb 1
visp Skrevet 14. juni #5 Skrevet 14. juni Om du har stilt opp mye for andre så bør du jo absolutt kunne forvente noe tilbake. Det høres kanskje ut som om du ikke har spurt direkte? Jeg ville ha spurt de jeg hadde hjulpet før, men i god tid og med konkrete ting. 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #6 Skrevet 14. juni Ja, spør folk direkte. Så håper jeg virkelig du har gode nok venner som stiller opp!! Anonymkode: 71957...030 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #7 Skrevet 14. juni Jeg flyttet i fjor og spanderte på meg flyttebyrå, selv om det bare var 3 mil til det nye huset Er også 100% alene med barn og familien min bor alle andre steder. Gangen før der spurte jeg rett ut: Har dere mulighet til å hjelpe meg? Jeg leier stor henger. Hvem kan bære og hvem kan bistå med kjøring? Fikk masse god hjelp Vil man ha hjelp så enten spør man direkte eller så leier man flyttebil/flyttebyrå. Anonymkode: 641bb...2a6 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #8 Skrevet 14. juni Jeg har nettopp flyttet, gjorde det aller meste alene, men det var veldig mange av venner og bekjente som tilbydde seg å hjelpe, så skjønner du blir skuffet. Men lurt å spørre og avtale dag eller dato på forhånd, å bli spurt samme dag, og attpåtil i dag som det er strålende vær mange steder, hadde nok gjort at jeg ikke hadde svart, eller svart nei. Anonymkode: ba083...98d 3 1
Lærke Skrevet 14. juni #9 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men lurt å spørre og avtale dag eller dato på forhånd, å bli spurt samme dag, og attpåtil i dag som det er strålende vær mange steder, hadde nok gjort at jeg ikke hadde svart, eller svart nei. Enig. Skal man få hjelp må man planlegge, avtale dato og klokkeslett. Ikke komme samme dagen og på sparket 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #10 Skrevet 14. juni Helt ærlig så mener jeg voksne mennesker skal klare å håndtere en flytteprosess på egen hånd. Det betyr ofte at man må kjøpe hjelp. At du har vært behjelpelig for andre får du nesten føre opp som en kjip livserfaring. Anonymkode: 178ac...0a4 3
Gaia Skrevet 14. juni #11 Skrevet 14. juni Finnes det en frivilligsentral der du bor, TS? De kan hjelpe med flytting. Kanskje kunne du lagt ut en annonse i en FB-gruppe for tjenester eller kjøp/ salg? 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #12 Skrevet 14. juni Du har klart å få deg en sykemelding så jeg ser ikke problemet.. Faktisk første gang jeg har hørt noen har klart å få seg en sykemelding av flytting. Gratulerer Anonymkode: 6f441...90b 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #13 Skrevet 14. juni Jeg hadde hjulpet min beste venninne som alltid hjelper meg, men et par andre vi har hjulpet hjelper aldri tilbake, så da hadde jeg sagt nei. Anonymkode: 2085a...8db 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #14 Skrevet 14. juni Jeg stiller alltid opp for å hjelpe venner. Tar også fri fra jobb! Men kun på direkte forespørsel, eller i små vennechatter. Facebookstatuser, eller lignende ser jeg ikke. Anonymkode: ff89c...c05
AnonymBruker Skrevet 14. juni #15 Skrevet 14. juni Jeg tok flytteprosessen alene, bortsett fra at jeg leide flyttebyrå. Pga sykdom og tøffe smertetilstander tok det veldig lang tid. Men ja, ganske vanlig å ta alene. Anonymkode: 8d019...69e 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #16 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Du har klart å få deg en sykemelding så jeg ser ikke problemet.. Faktisk første gang jeg har hørt noen har klart å få seg en sykemelding av flytting. Gratulerer Anonymkode: 6f441...90b Hun har ikke blitt sykemeldt av eller for flyttinga, hun har blitt sykemeldt fordi hun er kronisk syk og har blitt utslitt av stress. Skjerp deg. Anonymkode: f8b0f...d85 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #17 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tok flytteprosessen alene, bortsett fra at jeg leide flyttebyrå. Pga sykdom og tøffe smertetilstander tok det veldig lang tid. Men ja, ganske vanlig å ta alene. Anonymkode: 8d019...69e Var det du som skrev at om man tror på klarsynte så trenger man verge også? Det er seriøst noen stygge brukere som kommer og spyr dritten sin over alt på visse tidspunkt altså... Anonymkode: a1c62...ecb
AnonymBruker Skrevet 14. juni #18 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Var det du som skrev at om man tror på klarsynte så trenger man verge også? Det er seriøst noen stygge brukere som kommer og spyr dritten sin over alt på visse tidspunkt altså... Anonymkode: a1c62...ecb Jeg aner ikke hva du vaser om Anonymkode: 8d019...69e 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni #19 Skrevet 15. juni Hvor mange ganger skal man hjelpe med flytting? Min beste venninne har solgt og kjøpt leilighet og flyttet 6 ganger på 13 år. Jeg hjalp mye de første 4 gangene, men de 2 siste måtte jeg si mye nei. Jeg er 50 år og har egentlig nok med jobben og mitt eget liv Anonymkode: f0b60...9b0 3
Tubaluba Skrevet 20. juni #20 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 14.6.2025 den 20.17): Har nettopp gått igjennom en flytteprosess alene. Kjøp, salg, forberedelser til salg, oppussing, bortkjøring til boder før styling osv osv. Jeg er alene med barn. Har ikke familie i nærheten eller partner. Har verken bil eller lappen, så har brukt mye penger på kjøring til boder osv. Jeg tilbyr alltid hjelp hvis noen trenger, samme hva. Jeg har stilt opp mye for mange. Forventer ikke det samme tilbake. Men akkurat i denne prosessen hadde jeg trengt hjelp. Har blitt sykmeldt i prosessen, er kronisk syk i bunn, så var redd for at det skulle skje. Hva kan en egentlig forvente av venner og de rundt en? Jeg føler jeg ikke kan forvente noe. Er redd for å spørre, en skal på en måte klare seg helt alene. Føler meg svak hvis jeg spør. I dag spurte jeg om noen hadde mulighet til å kjøre et lass til ny leilighet. Jeg betaler så klart, ingen har svart. Jeg vil ikke være bitter, er mer sliten og lei meg. Hvordan kan jeg gå frem og be om hjelp? Eller er det ment at en virkelig skal klare alt alene? Takk for svar 🙏 Anonymkode: 8304d...93f Spør om hjelp, ja, og i så god tid som mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå