Gå til innhold

Må/bør man fjerne vepsebol?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har oppdaget intet mindre enn tre vepsebol utenfor hyttevinduene våre. Familien er litt delt om hvorvidt det er nødvendig/fordelaktig å fjerne disse, eller om vi bare skal la dem være. To av oss tok det for gitt at de burde fjernes uten å tenke noe mer over det, to mener det ikke er nødvendig, mens én mener fjerning er det eneste fornuftige å gjøre.

Noen tanker?

Anonymkode: a20be...8ad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fjerner ALDRI vepsebol, de skal da leve de også. Har dere små barn som spiser is utenfor hytta, eller om dere sitter og spiser og drikker søtt ute generelt, kan de bli nærgående, og man kan risikere å spise en om man er sløv nok. Ellers pleier de å la en i fred. Det er også forskjell på veps. Tysk veps er mer laid back, mens norsk veps er mer interessert i meg har jeg merket. Tysk veps er mer gul, mens norskveps er mørkere i fargen. Der jeg bodde før hadde jeg tysk, her har jeg norsk. De andre artene har jeg ikke sett noe særlig til.

https://snl.no/tysk_veps

https://artsdatabanken.no/Pages/200754/Norskveps

Anonymkode: 81289...55d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg fjerner ALDRI vepsebol, de skal da leve de også.

Ja, det er det som gjør at jeg synes tanken på å fjerne dem er litt vond ... Takk for lenkene.

Bolene er startet rett innenfor zipscreener, så det vil kanskje bli en del uro for vepsen, og kanskje de ikke vil få så god plass til å bygge på bolene, men jeg vet ikke om det er noe å ta med i beregningen her?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, det er det som gjør at jeg synes tanken på å fjerne dem er litt vond ... Takk for lenkene.

Bolene er startet rett innenfor zipscreener, så det vil kanskje bli en del uro for vepsen, og kanskje de ikke vil få så god plass til å bygge på bolene, men jeg vet ikke om det er noe å ta med i beregningen her?

Hmmm...ja de har jo ikke tatt den med i beregningen når de har bygget, siden dere ikke har vært der og brukt den. Skal dere bruke den, så ville jeg begynt å bevege på den med en gang så de kan flytte om de ønsker det.

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt fjernes de, men gjør det i begynnelsen, så slepper du å skade vepsen. De tar ikke skade hvis man fjerner det før det blir et bol, da går de bare videre. Evt sett ut et fake vepsebol da kommer de ikke. Vi har ikke hatt veps på 5år pga det :)

Anonymkode: f0ffd...370

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...