Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i uke 39 og veide 57-58 kg før svangerskapet. Nå veier jeg 78 kg.

Med datteren min veide jeg 70 kg da jeg fødte henne.

Leser at man ikke skal gå opp mer enn 10-15 kg. Men da har jeg altså lagt på meg 20 kg i dette svangerskapet...

Er dette normalt eller ikke? Flere enn meg? Jeg har ikke hevelser eller noe slikt heller.

Anonymkode: 6572c...7dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. 

Anonymkode: d1405...383

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er vel litt seint å tenke på nå uansett. Håper du får en fin fødsel ☺️

Anonymkode: 98ba7...c91

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte for under to måneder siden og gikk opp 20 kg. Har gått ned alle utenom 2 kg allerede, uten noen innsats annet enn hyppig amming. Dette ordner seg!

Anonymkode: 95d7b...05c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 25 kg og det gikk helt fint. Jordmor var heller ikke bekymret. Ta det opp med jordmor på kontroll istedet for å lese en eldgammel artikkel fra aftenposten ☺️

Anonymkode: 26587...133

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veide 62 da jeg ble gravid. Veide 80 kilo da jeg fødte uke 34+6. Mistet 5 kilo på 1 døgn da de fikk kontroll på svangerskapsforgiftningen, men ellers hadde jeg nok litt ekstra fett som har blitt borte av seg selv. Nå er baby 6 mnd og jeg veier 64 kg.

Anonymkode: 6e6c9...58b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La på meg 35 kg i begge svangerskap 🙈 Ingen var bekymret for det og jeg er nesten tilbake på startvekt nå etter 10 mnd siden siste fødsel ☺️

Anonymkode: e5905...937

• Liker 1
Skrevet

Spørs hvor man starter, mwn grunnen til at det ikke er ønskelig å gå så mye opp i vekt er at man har større sjanse for svangerskapsdiabetes, høyt blodtrykk, diverse slitasje på ledd, diastase o.l. Ellers så er løs hud og strekkmerker også en del mer sannsynlig når man går opp så mye. Noen ganger er det lite å gjøre da, hvis vektoppgang f.eks. er pga hevelse eller mye fostervann. Min mor veide 47 kg før meg og 83 kg dagen hun fødte. Etter en uke veide hun 48 kg; alt var pga vann i kroppen og inni magen. Hun hadde forsåvidt også flat mage etter den uka, og ikke strekkmerker.

AnonymBruker
Skrevet

Heisann😊 Med første barn: 63kg før svangerskap, 95,5kg ved fødsel… så over 35kg her! Etter to år var jeg gått ned til 68. Har ikke klart å kommme meg under 68kg. 

I dette svangerskapet var det stor mistanke om svangerskapsdiabetes under fødsel, ble aldri sjekket for det pga alder. 

Nå i svangerskap med nr 2: 68kg ved start, 78kg to måneder inn…. Myyye av det er vann og brystene har doblet i størrelse. 

Er forsiktig og tenker ekstremt over hva jeg spiser både nå og i forrige svangerskap og er aktiv og trener flere ganger i uken. Men vektøkningen kommer uansett. Tror enkelte gravide bare har anlegg for å ligge på seg mye dessverre. 

Anonymkode: 65acb...bb3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 20 kg. Fødte for 3-4 uker siden og har gått ned 16 av de uten noen innsats, så ikke stress ☺️

Anonymkode: 7669a...2d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første svangerskap veide 73.5 og gikk opp til 95 kilo. Gikk ned alt innen 6 mns pluss en kilo til. Ble gravid på nytt men mistet i uke 12. Veide da rundt 77 kilo. Gikk aldri ned igjen men opp til nesten 78 kilo før jeg ble gravid på nytt. Gikk opp til 105 kilo ved termin. Har gått ned nesten 20 kilo nå den første måneden etter fødsel. Og fortsetter å gå ned rundt 1 kilo uka. Var veldig bekymret hele graviditeten fordi jeg lå rett over overvekt på BMI. Ingen svangerskapsforgiftning, diabetes eller strekkmerker. Jordmor var aldri bekymret over vektoppgangen. Skjønner egentlig hva alle kiloene var for kan vel ikke være bare fett siden jeg gikk ned så mye så raskt. Og hadde knapt tegn til vann i kroppen heller, men tydeligvis må det ha vært en del vann allikevel. Er veldig spent på om jeg skal gå ned alt innen 6 mnd nå også. For vil egentlig ned til rundt 70. Slanker meg ikke men prioriterer sunn kosthold, mye bevegelse og skal begynne trene snart. 

Lykke til med fødselen❤️ Tror du går ned raskt også, men ikke tenk på det. Kroppen ordner opp så lenge du ikke fråtser i kanelboller og sukker hele barseltiden😅

Anonymkode: 53ddf...a20

AnonymBruker
Skrevet

Ikke så mye du får gjort med det nå ;) Jeg gikk opp hvert fall 16-17 kg i mine to første svangerskap. Alt forsvant etter noen få uker. Med førstemann gikk jeg ned til flere kilo under startvekt. 

Nå er jeg 37 uker på vei med nr. 3, har gått opp 9 kg hittil, så tar nok ikke igjen vekta fra de to første gangene :P Jeg har nok spist mindre denne gangen, mest fordi jeg rett og slett ikke føler jeg har plass til så mye mat! Blir utrolig fort mett, og det tar lang tid før jeg blir sulten igjen. Den følelsen kan jeg ikke huske fra de to første gangene - da følte jeg meg mer sulten enn vanlig.

Anonymkode: 28cca...557

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Heisann😊 Med første barn: 63kg før svangerskap, 95,5kg ved fødsel… så over 35kg her! Etter to år var jeg gått ned til 68. Har ikke klart å kommme meg under 68kg. 

I dette svangerskapet var det stor mistanke om svangerskapsdiabetes under fødsel, ble aldri sjekket for det pga alder. 

Nå i svangerskap med nr 2: 68kg ved start, 78kg to måneder inn…. Myyye av det er vann og brystene har doblet i størrelse. 

Er forsiktig og tenker ekstremt over hva jeg spiser både nå og i forrige svangerskap og er aktiv og trener flere ganger i uken. Men vektøkningen kommer uansett. Tror enkelte gravide bare har anlegg for å ligge på seg mye dessverre. 

Anonymkode: 65acb...bb3

Akkurat det samme hær! Blir trill rund, uansett startvekt og hvordan jeg spiste. Jeg hadde svangerskapsdiabetes på alle da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...