AnonymBruker Skrevet 14. juni #1 Skrevet 14. juni Overreager jeg nå eller har jeg rett til å være litt irritert. Har en kollega som er delvis sykemeldt og jobber egentlig kortere dager, hen tok fri den ene dagen fordi hen var sliten og trengte ro og hvile. Så ser jeg i sosiale medier at hen er på ting med venner, fysiske ting som krever mye. Jeg måtte jobbe overtid den dagen og rakk ikke hele avslutningen til min datter. Jeg druknet så og si i arbeid fordi vi var for få. Jeg var utrolig sliten i hodet når jeg kom hjem. Og kjente at jeg ble irritert på den kollegaen. Altså hva man legger ut på sosiale medier og hva man velger å gjøre når man er sykemeldt er ikke mitt problem. Men jeg føler det er en mangel på respekt når du vet du har dine kollegaer på sosiale medier og legger ut sånne ting. Jeg vet ikke om jeg skal ta det opp med lederen eller bare svelge det i meg. Anonymkode: 0f6b9...976 6 4 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #2 Skrevet 14. juni Vil også legge til at dette ble lagt ut midt i arbeidstiden. Anonymkode: 0f6b9...976 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #3 Skrevet 14. juni Slutt å være martyr. Du må ta ansvar for deg selv. Og ikke legge deg opp i hva andre gjør og ikke. Om du kun har kapasitet til normaldager, så gir du beskjed til leder om det, og så går du når du har jobbet timene dine. Anonymkode: 0a8ea...dc4 20 12
AnonymBruker Skrevet 14. juni #4 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vil også legge til at dette ble lagt ut midt i arbeidstiden. Anonymkode: 0f6b9...976 Er kollegaen din kronisk syk av noe slag? Energibruk på jobb og energibruk på fritid kan ikke sammenlignes uansett. Har vedkommende fått klarsignal om at kortere arbeidsdager er greit, er det bare sånn det er, og det er veldig lite du kan gjøre med det dessverre. Hvordan vet du at kollegaen trengte "ro og hvile"? Var dette noe hen sa til deg, eller er det hearsay? Du har uansett ikke noe med hva kollegaene dine gjør på fritiden. Om det så er skulking, er det uansett ikke noe du får gjort noe med. Du har kun ansvar for deg selv. Anonymkode: 67e55...0e8 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #5 Skrevet 14. juni Det er ikke å være for å være martyr. Jeg legger meg ikke oppi hva andre gjør og ikke gjør. Men det var flere kollegaer som reagert likt som meg, det har skjedd flere ting med den kollegaen som ikke er greit og vi har svelget kamelen hver gang. Det kan være med å bidra at jeg kjenner på irritasjon. Synes man skal vise hensyn og respekt til andre uansett. Og den type jobb jeg har så kunne jeg ikke bare gå dessverre. Anonymkode: 0f6b9...976 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni #6 Skrevet 14. juni 80 % sykelønn og karensdag nå! Anonymkode: 356af...883 4 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni #7 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er kollegaen din kronisk syk av noe slag? Energibruk på jobb og energibruk på fritid kan ikke sammenlignes uansett. Har vedkommende fått klarsignal om at kortere arbeidsdager er greit, er det bare sånn det er, og det er veldig lite du kan gjøre med det dessverre. Hvordan vet du at kollegaen trengte "ro og hvile"? Var dette noe hen sa til deg, eller er det hearsay? Du har uansett ikke noe med hva kollegaene dine gjør på fritiden. Om det så er skulking, er det uansett ikke noe du får gjort noe med. Du har kun ansvar for deg selv. Anonymkode: 67e55...0e8 Hen er ikke kronisk syk, hen er midt i et samlivsbrudd som for så videre skjedde for 7 måneder siden. Anonymkode: 0f6b9...976 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #8 Skrevet 14. juni Ta skjermdump av det kollegaen la ut, og gi en kopi av det til sjefen med en kommentar om at personen "ikke kunne jobbe fordi h*n var sliten og trengte fred og ro", og så dro rett ut og gjorde fysisk krevende fornøyelser istedenfor å være på jobb. Er ledelsen god så tar de tak i dette. Det kan jo også være at din kollega f.eks. sliter psykisk slik at det å gjøre noe helt annet faktisk kan virke positivt. Men om det er tilfelle så skal jo ikke "trenger fred og ro fordi jeg er for sliten" være grunn til å være helt borte fra jobb. Jeg ville gjort det klart for ledelsen at hvis dette gjentar seg så kommer jeg til å gå når min arbeidstid er over hvis jeg selv har avtaler etter jobb. Om dere er flere kollegaer som har opplevd lignende så bør dere gå til ledelsen sammen. For mer enn annet er dette et ledelsesproblem. Ledelsen må håndtere at det er en sykemeldt person som ikke fungerer, og selv om dere andre ikke har krav på å vite hvorfor vedkommende er sykemeldt, så må det formidles noe som gjør at det den sykemeldte gjør istedenfor jobb er nødvendig for personens helse. Hvis ledelsen ser at dette er noe som gjør at personen heller burde stilt på jobb så må ledelsen ta det opp med Nav og bestride sykemeldingen (og da er en skjermdump bra å ha). Jeg mener at man skal stille opp når kollegaer er syke. Men, når slik sykdom går over tid så må arbeidsgiver organisere driften på en slik måte at det ikke drives rovdrift på de som er igjen på jobb, for da kommer det raskt til en vond sirkel hvor flere vil mistrives og slite seg ut. Det er ingen tjent med, hverken de som står på til de stuper, ledelsen eller den sykemeldte selv. Den sykemeldte skal forhåpentligvis tilbake til jobben, og da er det et ledelsesansvar å ta vare på arbeidsmiljøet slik at det ikke skapes unødvendige problemer med miljøet på jobb. Anonymkode: d259b...ab8 16
AnonymBruker Skrevet 14. juni #9 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hen er ikke kronisk syk, hen er midt i et samlivsbrudd som for så videre skjedde for 7 måneder siden. Anonymkode: 0f6b9...976 Skjønner. Hva er det du mener er respektløst av hen? At hen legger ut livet sitt på SoMe? Eller at hen "tar seg fri"? Hvis det ellers er problemer, må dere ta det opp med leder eller med kollegaen, nytter ikke irritere seg over at kollegaen har en avtale med jobben om kortere dager. En avtale er en avtale. Hvis det er sånn at arbeidsmengden blir ekstra på dere andre, kan dere jo kreve at dette ordnes opp i på andre måter. Anonymkode: 67e55...0e8 6
AnonymBruker Skrevet 14. juni #10 Skrevet 14. juni Du ser jo ikke hele dagen hennes, og det kan godt hende hun hvilte i forkant og var dårlig i etterkant? Det er nettopp slike holdninger som kan få noen uføre og sykemeldte til å føle skam når de gjør noe utenfor huset. Jeg fikk f.eks. beskjed av legen om at en rolig aktivitet jeg hadde var positivt for meg, men dessverre hadde jeg da ikke energi til det. Jeg følte meg skamfull da jeg gikk en liten tur, for jeg bekymret meg for hva folk måtte tenke om de så meg gå tur om formiddagen. «Ro og hvile» kan bety hvile i sengen hjemme, men kanskje kollegaen trengte å lufte hodet og være sosial den dagen? Jeg synes du var litt urimelig, men det kan være sårt (vet ikke om det er rett ord) å ikke forstå hele bildet kanskje? Hun vil nok mye heller være helt frisk og kunne arbeide! Anonymkode: 0a617...922 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #11 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 80 % sykelønn og karensdag nå! Anonymkode: 356af...883 Det vil være tøft økonomisk for kronisk syke. Anonymkode: 0a617...922 2
NiceOrNothing Skrevet 14. juni #12 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke å være for å være martyr. Jeg legger meg ikke oppi hva andre gjør og ikke gjør. Men det var flere kollegaer som reagert likt som meg, det har skjedd flere ting med den kollegaen som ikke er greit og vi har svelget kamelen hver gang. Det kan være med å bidra at jeg kjenner på irritasjon. Synes man skal vise hensyn og respekt til andre uansett. Og den type jobb jeg har så kunne jeg ikke bare gå dessverre. Anonymkode: 0f6b9...976 Skjønner godt du føler på irritasjon . Men en sykemelding er jo mellom lege , den sykmeldte og arbeidsgiver . Å din arbeidstid / overtid er mellom deg og arbeidsgiver . Forstår irritasjonen , men det er din situasjon du må jobbe med å få gjort noe med , ikke kollegaens . 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #13 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hen er ikke kronisk syk, hen er midt i et samlivsbrudd som for så videre skjedde for 7 måneder siden. Anonymkode: 0f6b9...976 Da synes jeg det kan være grunn til å reagere, ja. Jeg trodde personen var syk. I den anledningen vil jeg anta at jobb er godt. Anonymkode: 0a617...922 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni #14 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hen er ikke kronisk syk, hen er midt i et samlivsbrudd som for så videre skjedde for 7 måneder siden. Anonymkode: 0f6b9...976 Men hvordan VET du at hen ikke sliter med noe kronisk? Kanskje samlivsbrudd bare er en unnskyldning fordi vedkommende ikke vil oppgi evt sykdom? Man vet egentlig ingenting om andre Anonymkode: 67e55...0e8 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #15 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vil også legge til at dette ble lagt ut midt i arbeidstiden. Anonymkode: 0f6b9...976 Hva så? Kollegaen din trengte pause, å gjøre noe gøyt er alltid bra for psyken, selvom det egentlig er i arbeidstiden! Og du så heller ikke kollegaen din verken før eller etter disse aktivitetene den dagen, så du aner ikke hva hen har gjort før eller etter! Anonymkode: 2f2f9...f6a 2
Gyngehest Skrevet 14. juni #16 Skrevet 14. juni Kollegaen sin fysisk eller mentale helse er ikke din sak, heller ikke vedkommende sin avtale med arbeidsplassen om redusert stilling. Noen velger jo faktisk å jobbe redusert fordi det passer deres liv best. Men du skal ikke måtte jobbe for 2, ettersom kollegaen din jobber redusert. Ta opp med leder at du har for mange arbeidsoppgaver, så er det opp til ledelsen å ansatte nok personell. Gjør din del av arbeidet og gå når du er ferdig, og ikke tilby deg å jobbe ekstra. Hvis du er flink og jobber for 2 er det desverre det nivået leder forventer videre også.. Ta litt ansvar for egen jobbsituasjon, uten å bli bitter på kollega sitt liv, det er nok mer komplisert enn det ser ut på bildene hen poster.. 2 7
AnonymBruker Skrevet 14. juni #17 Skrevet 14. juni Not your circus not your monkeys. Bry deg om deg selv og ha fokus på deg da slipper du denne bitterheten din. Kollegaen din har ikke gjort noe galt, har ikke behandlet deg urettmessig så du må slutte opp med dette at hen har behandlet deg uten hensyn. Jeg fatter ikke at Kollegaer tror eller innbiller seg st de har noe som helst rett til å blande seg i andres sykemeldinger. Du har jo på ingen måte det, hva i himmelens navn får deg til å tro det? Hvorfor og hvor lenge din kollega er sykemeldt har du ingenting med å gjøre. Det er en sak mellom din kollega og legen og arbeidsgiver. Ingen andre, og hva din kollega gjør på i den tiden da hen ikke er på jobb er heller absolutt ikke din sak. At du må stå overtid og din irritasjon får du ta opp der den hører hjemme: hos din leder. Anonymkode: 95287...814 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni #18 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er ikke å være for å være martyr. Jeg legger meg ikke oppi hva andre gjør og ikke gjør. Men det var flere kollegaer som reagert likt som meg, det har skjedd flere ting med den kollegaen som ikke er greit og vi har svelget kamelen hver gang. Det kan være med å bidra at jeg kjenner på irritasjon. Synes man skal vise hensyn og respekt til andre uansett. Og den type jobb jeg har så kunne jeg ikke bare gå dessverre. Anonymkode: 0f6b9...976 1) hvorfor jobbet du da overtid i stedet for å dra etter normal dag, og dra på datters avslutning. Det er å være martyr. 2) hvorfor skriver du da et langt innlegg om hva kollegaen din gjør. Det er å legge seg opp i hva andre gjør. Anonymkode: 0a8ea...dc4 6 1 10
AnonymBruker Skrevet 14. juni #19 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det vil være tøft økonomisk for kronisk syke. Anonymkode: 0a617...922 Reduksjon av goder vil alltid smerte enkeltskjebner, men gange samfunnet i et overordnet perspektiv. Det er ikke bærekraftig å ha like god lønn for å holde seg hjemme som å gå på jobb noe HI er et eksempel på. Anonymkode: 356af...883 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #20 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ta skjermdump av det kollegaen la ut, og gi en kopi av det til sjefen med en kommentar om at personen "ikke kunne jobbe fordi h*n var sliten og trengte fred og ro", og så dro rett ut og gjorde fysisk krevende fornøyelser istedenfor å være på jobb. Anonymkode: d259b...ab8 Nei, absolutt ikke. Høres ut som små unger som spionerer og skal sladre. Jeg regner med siden kollegaen hadde fri, så var dette avklart med leder. Du må tenke på deg selv og si ifra til leder om du ikke rekker å gjøre din jobb. Anonymkode: 4afc0...3b7 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå