AnonymBruker Skrevet 14. juni #1 Skrevet 14. juni Jeg har ett barn som har slitt og sliter med veske i mellomøret og har hengt etter språklig pga dette. Han kan mange ord og snakker mye, men han snakker ikke rent enda og har en del grammatiske feil. Han er nå 5 år. Han har tross for dette vært en del av gjengen og veldig sosial. Men alltid hatt venner som er ett år eldre enn han, alle disse begynner nå på skolen. Og han blir igjen med de som er på samme alder. I hans aldersgruppe har han kun ett par venner. I fjor sommer begynte en gutt i hans aldersgruppe der som har skapt litt trøbbel for min sønn, han utestenger han fra lek og har ved ett par tilfeller vært ganske ugrei mot han. Blant annet dyttet han og kastet skoene hans, jeg har latt begge deler skli forbi og tenkt at barn gjør mye rart. Men hver gang mitt barn forteller om noe negativt som har hendt i barnehagen, så blir dette andre barnet nevnt. Min sønn har også har også fortalt om utsagn som er direkte ugreie som «X sa at du ikke kan være med», og da hadde han tatt med seg 4 gutter i en lek og holdt mitt barn utenfor. Har også sett at barnet mitt har lekt alene, noe som er veldig ulik han, fordi X leker med de andre guttene. Og dette er egentlig i tråd med hva vi har sagt hjemme, at han må leke med noen andre hvis X er ugrei mot han. Barnehagen har sagt til oss at mitt barn ikke får med seg alle beskjeder og at han ikke følger med i samlinger. Og at vi må øve på det hjemme. Men da jeg har sagt at dette kan skyldes veske i mellomøret, så har pedleder avfeid det. Vi øver dog på det hjemme og spør barnehagen daglig om hvordan dette går. Får da ymse svar alt fra det har gått veldig bra, til vet ikke. Vi har vært i kontakt med ppt for 2 år tilbake, og de vurderte til at barnet ikke har noen grunn til bekymring, hovedsakelig pga barnet var så velfungerende sosialt . De foreslo noen generelle tiltak som språkgruppe og tydelige beskjeder pga hørselen. Språkgruppene ble aldri gjennomført pga manglende ressurser. Hva bør jeg gjøre nå? Jeg har sendt e-poster og spurt om både relasjon til denne gutten som plager han og dette med språk, uten å få noe konkret svar. Det med den gutten har de latt vær å svare på. Anonymkode: 4ce40...342
AnonymBruker Skrevet 14. juni #2 Skrevet 14. juni Barnehagen skal sette inn tiltak når du melder ifra at barnet ikke har det bra. Vi har nå aktivitetsplikt som er nedfelt i loven, som vil si at bhg har plikt til å sikre et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Det vil si at når du melder ifra fra om at barnet ditt ikke har det bra så er de pliktig til å sette inn tiltak. Hører ikke ped leder på deg ville jeg tatt kontakt med styrer og hjelper ikke det så tar du kontakt med barnehage eier. Høres ut som bhg ikke gjør jobben sin og bare kommer med masse unnskyldninger Anonymkode: bbdcf...54d 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni #3 Skrevet 14. juni Barnehagen er pålagt å legge til rette, få inn eks ppt. Her ble barnehagen pålagt å starte med tegn til tale. Få skriv fra lege om det med hørsel, ta selv kontakt med ppt og meld fra din uro . Hvis bhg ikke reagerer meld fra videre i systemet kommunen og statsforvalter Anonymkode: bf8a8...6dd 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #4 Skrevet 14. juni Her høres det rett og slett ut som omsorgssvikt fra barnehagens side. De har tilretteleggingsplikt og følge tett opp dersom barn blir utestengt fra lek, og det er alvorlig dersom barnehagen ikke tar tak i dette. Hvis dere bor i Oslo, kontakt Pedagogisk fagteam/ Pedagogisk fagsenter (kalles litt ulikt i ulike bydeler). Hvis dere bor i annen by kontakt PPT eller tilsvarende. De andre større byene har vel ca tilsvarende som Oslo vil jeg tro. Om dere ikke når frem der så er faktisk barnevernet rette instans, det har vært tilfeller der barnehagen har blitt felt på omsorgssvikt. Anonymkode: ee3f5...ee9
AnonymBruker Skrevet 14. juni #5 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Barnehagen skal sette inn tiltak når du melder ifra at barnet ikke har det bra. Vi har nå aktivitetsplikt som er nedfelt i loven, som vil si at bhg har plikt til å sikre et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Det vil si at når du melder ifra fra om at barnet ditt ikke har det bra så er de pliktig til å sette inn tiltak. Hører ikke ped leder på deg ville jeg tatt kontakt med styrer og hjelper ikke det så tar du kontakt med barnehage eier. Høres ut som bhg ikke gjør jobben sin og bare kommer med masse unnskyldninger Anonymkode: bbdcf...54d Styrer, og enda mindre barnehageeier, tar ofte ikke tak i slikt dersom det ikke er en godt driftet barnehage. Og det høres det ikke ut som er tilfelle her. Mange barnehager kan gjerne ha et godt tilbud sett utenfra, mens den pedagogiske oppfølgingen ikke er så god om man er fagperson og flue på veggen på innsiden. Anonymkode: ee3f5...ee9
AnonymBruker Skrevet 14. juni #6 Skrevet 14. juni Og ja, ta også kontakt med statsforvalter samtidig som barnevernet dersom dette ikke blir tatt tak i. Anonymkode: ee3f5...ee9
AnonymBruker Skrevet 14. juni #7 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Styrer, og enda mindre barnehageeier, tar ofte ikke tak i slikt dersom det ikke er en godt driftet barnehage. Og det høres det ikke ut som er tilfelle her. Mange barnehager kan gjerne ha et godt tilbud sett utenfra, mens den pedagogiske oppfølgingen ikke er så god om man er fagperson og flue på veggen på innsiden. Anonymkode: ee3f5...ee9 Om det er tilfelle er det brudd på loven og bør meldes inn til kommunen! Anonymkode: bbdcf...54d 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #8 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Om det er tilfelle er det brudd på loven og bør meldes inn til kommunen! Anonymkode: bbdcf...54d Ja og det er derfor jeg skriver at man må ta kontakt med aktuelle instanser. Anonymkode: ee3f5...ee9
AnonymBruker Skrevet 14. juni #9 Skrevet 14. juni Jeg håper det ordner seg når du får kontakt med de rette instanser. En annen ting ang hørsel og ører, har sønnen din fått operert inn dren i ørene? To av mine var plaget med ørene , men etter de fikk dren så ble de bra Anonymkode: 28e50...e85
NakenPanda Skrevet 14. juni #10 Skrevet 14. juni Sett inn dren i øret, de vokser det normalt av seg i 7-8 års alderen uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #11 Skrevet 14. juni Barnehagen har streng taushetsplikt, og de har derfor ikke lov til å fortelle deg noe om barnet som plager ditt barn. Jeg tenker du bør be om møte med pedleder hvor du lufter dine bekymringer, ped leder bør ta bekymringer på alvor og eventuelt sette inn tiltak. Hvis ikke ped leder gjør det bør du gå til styrer og fortelle at ped leder ikke tar saken din på alvor. Egentlig er dette en sak som de ansatte sannsynligvis «enkelt» kan fikse med å være mer tilstede og følge med på ditt barn, dette kan være ting som går under radaren og som de derfor ikke har fått med seg i en hektisk barnehagehverdag. Men første steg er å be om et ordentlig møte med ped leder (ikke ta det på mail, telefon eller liknende). Hilsen ansatt i barnehage. Anonymkode: df68f...c2a 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #12 Skrevet 14. juni NakenPanda skrev (21 minutter siden): Sett inn dren i øret, de vokser det normalt av seg i 7-8 års alderen uansett. Vi er på saken, barnet er henvist. Men det er lange ventelister på sykehus. Vi er mer enn villig til å operere inn dren privat. Men det er ikke mulig i Norge. Anonymkode: 4ce40...342 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #13 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg håper det ordner seg når du får kontakt med de rette instanser. En annen ting ang hørsel og ører, har sønnen din fått operert inn dren i ørene? To av mine var plaget med ørene , men etter de fikk dren så ble de bra Anonymkode: 28e50...e85 Han har hatt dren tidligere, med god effekt, men denne falt ut etter 9-10 måneder. Nå er han henvist til sykehus igjen for å få satt inn ny dren, men lange ventelister. Anonymkode: 4ce40...342
NakenPanda Skrevet 14. juni #14 Skrevet 14. juni (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi er på saken, barnet er henvist. Men det er lange ventelister på sykehus. Vi er mer enn villig til å operere inn dren privat. Men det er ikke mulig i Norge. Anonymkode: 4ce40...342 Dessverre ramler de også ut etter 6-9 måneder etter min erfaring så det blir en serie med dem også. De hjalp veldig, men er ingen kur på ørebetennelser som fremdeles vil skje. Endret 14. juni av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 14. juni #15 Skrevet 14. juni NakenPanda skrev (11 minutter siden): Dessverre ramler de også ut etter 6-9 måneder etter min erfaring så det blir en serie med dem også. De hjalp veldig, men er ingen kur på ørebetennelser som fremdeles vil skje. Ja, det var det som skjedde sist her også Anonymkode: 4ce40...342
AnonymBruker Skrevet 14. juni #16 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han har hatt dren tidligere, med god effekt, men denne falt ut etter 9-10 måneder. Nå er han henvist til sykehus igjen for å få satt inn ny dren, men lange ventelister. Anonymkode: 4ce40...342 Dere kan be om hastehenvisning dersom han hører merkbart dårlig. Det er viktig med språkutvikling før han begynner på skolen. Anonymkode: 555b9...ac1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #17 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har ett barn som har slitt og sliter med veske i mellomøret og har hengt etter språklig pga dette. Han kan mange ord og snakker mye, men han snakker ikke rent enda og har en del grammatiske feil. Han er nå 5 år. Han har tross for dette vært en del av gjengen og veldig sosial. Men alltid hatt venner som er ett år eldre enn han, alle disse begynner nå på skolen. Og han blir igjen med de som er på samme alder. I hans aldersgruppe har han kun ett par venner. I fjor sommer begynte en gutt i hans aldersgruppe der som har skapt litt trøbbel for min sønn, han utestenger han fra lek og har ved ett par tilfeller vært ganske ugrei mot han. Blant annet dyttet han og kastet skoene hans, jeg har latt begge deler skli forbi og tenkt at barn gjør mye rart. Men hver gang mitt barn forteller om noe negativt som har hendt i barnehagen, så blir dette andre barnet nevnt. Min sønn har også har også fortalt om utsagn som er direkte ugreie som «X sa at du ikke kan være med», og da hadde han tatt med seg 4 gutter i en lek og holdt mitt barn utenfor. Har også sett at barnet mitt har lekt alene, noe som er veldig ulik han, fordi X leker med de andre guttene. Og dette er egentlig i tråd med hva vi har sagt hjemme, at han må leke med noen andre hvis X er ugrei mot han. Barnehagen har sagt til oss at mitt barn ikke får med seg alle beskjeder og at han ikke følger med i samlinger. Og at vi må øve på det hjemme. Men da jeg har sagt at dette kan skyldes veske i mellomøret, så har pedleder avfeid det. Vi øver dog på det hjemme og spør barnehagen daglig om hvordan dette går. Får da ymse svar alt fra det har gått veldig bra, til vet ikke. Vi har vært i kontakt med ppt for 2 år tilbake, og de vurderte til at barnet ikke har noen grunn til bekymring, hovedsakelig pga barnet var så velfungerende sosialt . De foreslo noen generelle tiltak som språkgruppe og tydelige beskjeder pga hørselen. Språkgruppene ble aldri gjennomført pga manglende ressurser. Hva bør jeg gjøre nå? Jeg har sendt e-poster og spurt om både relasjon til denne gutten som plager han og dette med språk, uten å få noe konkret svar. Det med den gutten har de latt vær å svare på. Anonymkode: 4ce40...342 Altså!! Stakkers barn. Har han så mye øretrøbbel at han ikke hører skikkelig, noe som er tydelig i hi, så må da ørene ordnes. Når han ikke hører beskjeder, ikke klarer å henge med i lek, (min vurdering), så må gutten komme seg på time hos en øre nese hals spesialist asap! Barn med væske i mellomøret og dårlig språk, dårlig hørsel og helt sikkert mye vondt, legges det inn døren på og språkutviklingen retter seg, de hører og de fungerer som de små prinsene gutte på fem år skal være. Å koble inn ppt er tull. Å opptre slik bhg ansatte her gjør er f. Tull. Dette er nesten så en kan lure på om tråden er tull. Fordi Dete r for utrolig til å være sant. Få hjelp til gutten, så han slipper å lide lengre! Vil ikke fastlegen henvise, så gå privat. Anonymkode: 2c1f6...9eb 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #18 Skrevet 14. juni NakenPanda skrev (4 timer siden): Dessverre ramler de også ut etter 6-9 måneder etter min erfaring så det blir en serie med dem også. De hjalp veldig, men er ingen kur på ørebetennelser som fremdeles vil skje. Ramler døren ut, så har disse barna plass langt fremme i køen. Her svikter alt og alle. Anonymkode: 2c1f6...9eb
AnonymBruker Skrevet 14. juni #19 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ramler drenet ut, så har disse barna plass langt fremme i køen. Her svikter alt og alle. Anonymkode: 2c1f6...9eb Rettet. Anonymkode: 2c1f6...9eb
Stacy__ Skrevet 14. juni #20 Skrevet 14. juni (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså!! Stakkers barn. Har han så mye øretrøbbel at han ikke hører skikkelig, noe som er tydelig i hi, så må da ørene ordnes. Når han ikke hører beskjeder, ikke klarer å henge med i lek, (min vurdering), så må gutten komme seg på time hos en øre nese hals spesialist asap! Barn med væske i mellomøret og dårlig språk, dårlig hørsel og helt sikkert mye vondt, legges det inn døren på og språkutviklingen retter seg, de hører og de fungerer som de små prinsene gutte på fem år skal være. Å koble inn ppt er tull. Å opptre slik bhg ansatte her gjør er f. Tull. Dette er nesten så en kan lure på om tråden er tull. Fordi Dete r for utrolig til å være sant. Få hjelp til gutten, så han slipper å lide lengre! Vil ikke fastlegen henvise, så gå privat. Anonymkode: 2c1f6...9eb . Endret 14. juni av Stacy__
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå