Gå til innhold

Fastsettelse av barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt fastsettelse av barnebidrag hos nav. Har aleneomsorg for barn. 

Far har lønnstrekk for forbruksgjeld, ganske stort trekk. I tillegg har han laget en leiekontrakt med sine foreldre etter å ha mottatt søknaden fra meg. Summen for leien er ganske høy, og jeg vet at denne husleien er laget for å slippe å betale bidrag. Han betaler i tillegg sin halvdel av faste utgifter på vår felles bolig, som han nekter å samarbeide om å selge. Summen for dette utgjør mer enn han tjener i lønn, og dette inkluderer ikke penger til mat, klær, medisiner osv. 

Kommer nav til å gå med på dette? Er det noen med erfaring? 

Han mener at jeg har barna fordi jeg ønsker penger av han. Jeg har barna fordi han har utøvd psykisk vold og vold.

Jeg merker jeg ikke orker å legge så mye energi i å kjempe for at han skal betale, når han prøver så hardt å slippe unna. Han ser bidraget som en økonomisk gevinst for meg, og ikke som et behov for barna. 

Skrevet

Nav tar, i motsetning til Namsmannen, ikke hensyn til hvor høy husleien er. Nav opererer med faste satser for barns livsopphold og eget livsopphold - også fordeles barnas del prosentvis på foreldrene etter inntekt. Så hvis far har for store utgifter til å greie å betale bidrag så må han faktisk gjøre sitt for å redusere dem for å ikke pådra seg bidragsgjeld. F.eks kanskje innse at det er smart å gå med på å selge et hus han ikke bor i. Hvis han derimot har veldig mye lavere lønn en deg, så er det ikke sikkert du får innvilget bidrag. 

Bidragsgjeld har høy prioritet og Skatteetaten (som er inndriver) vil gjøre mye for å sikre bidrag inn til deg. 

• Liker 4
Skrevet

Ditt største problem kan vel bli hvis du har for stor inntekt (650k) og NAV ikke forskutterer og mannen på gutterommet ikke betaler, for det gjør han vel neppe.

Skrevet (endret)
smurfebuss skrev (1 time siden):

Nav tar, i motsetning til Namsmannen, ikke hensyn til hvor høy husleien er. Nav opererer med faste satser for barns livsopphold og eget livsopphold - også fordeles barnas del prosentvis på foreldrene etter inntekt. Så hvis far har for store utgifter til å greie å betale bidrag så må han faktisk gjøre sitt for å redusere dem for å ikke pådra seg bidragsgjeld. F.eks kanskje innse at det er smart å gå med på å selge et hus han ikke bor i. Hvis han derimot har veldig mye lavere lønn en deg, så er det ikke sikkert du får innvilget bidrag. 

Bidragsgjeld har høy prioritet og Skatteetaten (som er inndriver) vil gjøre mye for å sikre bidrag inn til deg. 

NakenPanda skrev (1 time siden):

Ditt største problem kan vel bli hvis du har for stor inntekt (650k) og NAV ikke forskutterer og mannen på gutterommet ikke betaler, for det gjør han vel neppe.

Jeg har kun AAP (minstesats) og barnebidrag. Har søkt overgangsstønad og utvidet barnetrygd. Han tjener i underkant av 600 000. 

Han har fraskrevet seg foreldreansvaret, og har ingen samvær med barna. 

Han kommer ikke til å betale husleie. Og hvis han gjør, havner det på en sparekonto har får utbetalt senere. Jeg vet at hans foreldre ALDRI hadde tatt betalt for at han skulle bo der. Men jeg vet også at de hater meg, og er villig til å strekke seg langt for å ødelegge, på lik linje som han gjør. 

Endret av Error404
  • Hjerte 1
Skrevet

Nav kan faktisk sjekke kontoen hans om han betaler husleie hvis du skriver et notat om nettopp dette med falsk husleie. Så tror nok ikke han slipper unna pga husleie.

Ville også kontaktet advokat ang trenering av salg av tidligere felles bolig.

Og; husk å ikke bare søke om at NAV fastsetter bidraget, men også at de står for innkreving + bidragsforskudd hvis han ikke betaler. Da vil du få minstebidrag utbetalt fra NAV, mens han oppretter seg bidragsgjeld. Etter 3-4mnd uten at han betaler selv så griper bidragsfogden inn og de trekker bidraget rett fra lønna hans via arbeidsgiver før han får utbetalt lønn (dette skjedde med eksen min)

Anonymkode: 7f2f1...209

• Nyttig 2
Skrevet
Error404 skrev (41 minutter siden):

Jeg har kun AAP (minstesats) og barnebidrag. Har søkt overgangsstønad og utvidet barnetrygd. Han tjener i underkant av 600 000. 

Han har fraskrevet seg foreldreansvaret, og har ingen samvær med barna. 

Han kommer ikke til å betale husleie. Og hvis han gjør, havner det på en sparekonto har får utbetalt senere. Jeg vet at hans foreldre ALDRI hadde tatt betalt for at han skulle bo der. Men jeg vet også at de hater meg, og er villig til å strekke seg langt for å ødelegge, på lik linje som han gjør. 

Det hjelper han ikke det baseres kun på antall dager barne er (30 dager i måneden for deg) og så lenge han har 600 000 i året er det kun forskjellen i inntekt og kostnad til barnepass (barnehage/sfo) som gjør noe forskjell.

Barnebidrag har normalt fortrinnsrett over annen gjeld siden det er staten som krever den inn på dine vegne, så han slipper ikke unna tvangstrekk for bidrag med mindre han mister inntekten sin.

Det går nok bra men det vil ta litt tid.

Søk om utvidet barnetrygd etc øyeblikkelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Nav kan faktisk sjekke kontoen hans om han betaler husleie hvis du skriver et notat om nettopp dette med falsk husleie. Så tror nok ikke han slipper unna pga husleie.

Ville også kontaktet advokat ang trenering av salg av tidligere felles bolig.

Og; husk å ikke bare søke om at NAV fastsetter bidraget, men også at de står for innkreving + bidragsforskudd hvis han ikke betaler. Da vil du få minstebidrag utbetalt fra NAV, mens han oppretter seg bidragsgjeld. Etter 3-4mnd uten at han betaler selv så griper bidragsfogden inn og de trekker bidraget rett fra lønna hans via arbeidsgiver før han får utbetalt lønn (dette skjedde med eksen min)

Anonymkode: 7f2f1...209

Hvor har du dette fra at Nav kan sjekke kontoen hans? Kan du vise til kilder? Så vidt jeg vet har ikke Nav myndighet til å gjøre dette. 

Anonymkode: 3a576...800

Skrevet
Error404 skrev (5 timer siden):

Jeg har søkt fastsettelse av barnebidrag hos nav. Har aleneomsorg for barn. 

Far har lønnstrekk for forbruksgjeld, ganske stort trekk. I tillegg har han laget en leiekontrakt med sine foreldre etter å ha mottatt søknaden fra meg. Summen for leien er ganske høy, og jeg vet at denne husleien er laget for å slippe å betale bidrag. Han betaler i tillegg sin halvdel av faste utgifter på vår felles bolig, som han nekter å samarbeide om å selge. Summen for dette utgjør mer enn han tjener i lønn, og dette inkluderer ikke penger til mat, klær, medisiner osv. 

Kommer nav til å gå med på dette? Er det noen med erfaring? 

Han mener at jeg har barna fordi jeg ønsker penger av han. Jeg har barna fordi han har utøvd psykisk vold og vold.

Jeg merker jeg ikke orker å legge så mye energi i å kjempe for at han skal betale, når han prøver så hardt å slippe unna. Han ser bidraget som en økonomisk gevinst for meg, og ikke som et behov for barna. 

Søk om bidragsforskudd med en gang hvis du ikke har gjort det. 

Hvis han dokumenterer at han betaler utgifter på felles bolig, kan dette muligens regnes som at han hjelper med å forsørge barna på denne måten. Har du kontaktet advokat mtp salg av bolig?

Skrevet

Det ligger en bidragskalkulator inne på Nav sine sider. Bruk den med de tallene du har ang din egen og eks sin inntekt, barnetrygd, utgifter til barnetilsyn etc. Da kan du også se hvordan utregningen gjøres. F.eks vil eksen din med en årslønn på 600000 ha en bidragsevne på over 13000 per måned. Jeg har bare kjapt lagt inn med tall jeg har gjetta på når det kommer til din situasjon og antall barn (gjetta på 2), og kommer til 5-6000 per måned per barn siden inntektsgapet mellom dere er så stort. Du har også krav på bidragsforskudd, så det må du søke om. Det er ikke like mye som hvis han faktisk betaler, men det er NOE i måneden i alle fall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor har du dette fra at Nav kan sjekke kontoen hans? Kan du vise til kilder? Så vidt jeg vet har ikke Nav myndighet til å gjøre dette. 

Det gjør de ikke i barnebidrags saker da hans forbruk og utgifter er irrelevante, bare hans inntekter og det vet de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...