AnonymBruker Skrevet 14. juni #1 Skrevet 14. juni Jeg meldte meg som FAU (Foreldrenes arbeidsutvalg) i barnehagen for snart ett år siden. Jeg ville jobbe for bedre valg i barnehagen, som mindre ultraprosessert mat og unngå tungmetaller osv. Jeg har i mellomtiden fått et nytt barn og har vært litt opptatt, men jeg synes det er rart at jeg ikke har blitt kalt inn på noen møter, blitt bedt om synspunkter eller lignende. Den eneste henvendelsen jeg har fått er å skaffe fanebærer til 17 mai toget, og det fikset jeg. Jeg gar aldri vært FAU før (mitt eldste barn er bare 2 år) men hvordan fungerer det egentlig? Er det meningen at jeg skal kalle inn møter selv? Skal jeg da involvere alle foreldrene? Foreldre og ansatte i barnehagen? Eller kun de andre foreldrene i FAU? Vi er 4 foreldre i FAU, men jeg har ikke hørt noe fra de heller. Jeg synes det er litt skummelt da jeg er redd for at jeg er den eneste som tenker på disse tingene, og at de andre vil se på meg som hysterisk. Jeg kommer fra byen men er flyttet til bygda. Det virker ikke som folk er så opptatt av kosthold her, men jeg vet jo ikke. Ingen av butikkene har økologiske produkter for eksempel. Hvordan går jeg fram? Barnehagen har mye ultraprosessert, som tubeoster, first price pølsebrød, nuggets, pølser osv. og de får veldig ofte sukkerholdige ting som boller, lapper, marshmallows, is, nonstop osv. Jeg synes egentlig ikke at 1-2 åringer trenger å få dette. Men jeg er ellers veldig fornøyd med barnehagen og de ansatte, så jeg vil ikke framstå som utakknemlig. Jeg vil bare ha litt mer fokus på sunn mat. Noen som har litt tips/råd til meg? Anonymkode: 18756...b17
AnonymBruker Skrevet 14. juni #2 Skrevet 14. juni Jeg er i FAU (eller SU som det kalles), og det er ett FAU-møte per halvår her, arrangert av barnehagen. Omfanget av møter ble informert om da vi valgte FAU-ledere på et foreldremøte. Eller dvs da jeg meldte meg etter fem minutters stillhet siden ingen ville 😅 Bare spør styrer? Anonymkode: 0c02c...7cc 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #3 Skrevet 14. juni Du må melde saken inn til foreldrerådet og så ta opp saken i fau. Når du er representant for fau skal du legge frem fellesinteresser, ikke særinteresser. Foreldrerådsmøte pleier å være en gang i halvåret. Fau/su møter etter behov, men minst en gang i året for å godkjenne årsplan. (I vår barnehage iallefall) Anonymkode: 9eae1...24b 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #4 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må melde saken inn til foreldrerådet og så ta opp saken i fau. Når du er representant for fau skal du legge frem fellesinteresser, ikke særinteresser. Foreldrerådsmøte pleier å være en gang i halvåret. Fau/su møter etter behov, men minst en gang i året for å godkjenne årsplan. (I vår barnehage iallefall) Anonymkode: 9eae1...24b Jeg har vært FAU nå i snart ett år, og det har ikke vært noen møter. Hva er foreldrerådet? Hvordan melder man sak inn dit? Jeg har jo lyst til å lufte tankene mine med de andre foreldrene først og se om flere er enig, før jeg tar det opp i barnehagen. Anonymkode: 18756...b17
AnonymBruker Skrevet 14. juni #5 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har vært FAU nå i snart ett år, og det har ikke vært noen møter. Hva er foreldrerådet? Hvordan melder man sak inn dit? Jeg har jo lyst til å lufte tankene mine med de andre foreldrene først og se om flere er enig, før jeg tar det opp i barnehagen. Anonymkode: 18756...b17 Hvorfor melder du deg til noe du ikke aner hva er? foreldrerådet er alle foreldre i barnehagen. Det pleier å bli avholdt foreldrerådsmøte i forkant av foreldremøter i barnehagen vår. Anonymkode: 9eae1...24b 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #6 Skrevet 14. juni https://viewer.ipaper.io/Fjuz/foreldreutvalgene/fub/foreldreraad-og-samarbeidsutvalg-i-barnehagen/?page=3 her kan du lese om foreldreutvalg og su. Su pleier å være det samme som fau. Anonymkode: 9eae1...24b
AnonymBruker Skrevet 14. juni #7 Skrevet 14. juni Hos oss er FAU og SU separate, jeg sitter i begge. Hos oss har vi valgt en leder og har møter flere ganger i året, stort sett for å planlegge sosiale aktiviteter (sommerfest, julefest, dugnad etc). Har dere ikke en måte å kontakte hverandre på? Facebook-gruppe, Messenger, WhatsApp? Og er det ikke bare å spørre de andre medlemmene? Om man sitter i FAU er kommunikasjon alfa og omega, tør man ikke ta kontakt med andre foreldre burde man ikke melde seg. Anonymkode: d8393...4db
AnonymBruker Skrevet 15. juni #8 Skrevet 15. juni I vår barnehage har FAU noen møter iløpet av året iallfall. Det er FAU som arrangerer dugnad + diverse sammenkomster i barnehagen som sommeravslutning og juletretenning, kjøper julegodt til de ansatte fra foreldrene og sånne ting. Det sendes ut referat til alle foreldre etter hvert FAU-møte og alle foreldre kan melde inn til FAU ting de ønsker skal diskuteres. Anonymkode: bffdb...b97
AnonymBruker Skrevet 15. juni #9 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I vår barnehage har FAU noen møter iløpet av året iallfall. Det er FAU som arrangerer dugnad + diverse sammenkomster i barnehagen som sommeravslutning og juletretenning, kjøper julegodt til de ansatte fra foreldrene og sånne ting. Det sendes ut referat til alle foreldre etter hvert FAU-møte og alle foreldre kan melde inn til FAU ting de ønsker skal diskuteres. Anonymkode: bffdb...b97 Tror de har møte hver 6. uke når jeg tenker meg om. Anonymkode: bffdb...b97
AnonymBruker Skrevet 15. juni #10 Skrevet 15. juni Vært i FAU de to første årene av bhg for barnet mitt (siste nå på en stund tenker jeg). En av oss 3 i FAU (husker ikke hvem, tror jeg gjorde det en gang i alle fall) lagde en messengergruppe for FAU. Deretter avtalte vi fort et møte hvor vi avtalte hvem som skulle være leder og kasserer, og ordnet dokumenter som gir tilgang til feks bank osv. Og utenom det planla året fremover, hva vi ville ha av aktiviteter som julefest, utedager eller lignende og andre praktiske ting som feks felles solkrem. Deretter har kontakten stort sett vært via gruppa eller telefon ved behov. To av oss har måtte være med i SU, der er det barnehagen som kaller inn til to møter i året. I tillegg har barnehagestyrer kalt inn til et møte på vårparten hvor vi har planlagt vårdugnad og sommerfest sammen. Høres ut som deres FAU egentlig bare eksisterer på papiret men ikke gjør noe? Jeg har også vært opptatt av UP-mat, men er for konfliktsky til å ta det opp, og når en av de andre foreldrene i FAU foreslo at vi kunne bruke FAU-kassen til å kjøpe inn is som bhg kunne ha i frysen og gi en varm sommerdag, fant jeg ut at jeg ikke gadd å prøve en gang 😂🤷🏻♀️ har ymtet frempå i noen SU-møter under dekke av at «andre foreldre har gitt tilbakemelding om xxx», men det har fått så lite gehør at jeg orker ikke. Sørger heller for å sende med bra mat i matpakkene også tenker jeg at det går tross alt bra🤷🏻♀️ Anonymkode: 88701...5b2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #11 Skrevet 15. juni Hos oss er FAU mest ansvarlig for alt av sosialt i løpet av et bhg-år. SU derimot er hvor vi tar opp mer alvorlige saker, saker vi vil ha opp til diskusjon eller løfte. SU kaller inn til foreldreråd i forkant av hvert SU-møte, hvor det er varierende deltakelse fra foreldregruppa. Opplever at bhg kontakter FAU når de trenger bistand til organisering av alt mulig sosialt, være seg dugnad, sommerfest, 17 mai osv. Alt annet «viktigere» blir tatt med SU, saker som ikke haster står på sakslista i forkant hvert SU møte/foreldreråd, slik at vi foreldrene kan bidra med tanker før de tas opp i SUmøtene. Anonymkode: c6a00...a05
AnonymBruker Skrevet 17. juni #12 Skrevet 17. juni Det er nok veldig ulikt hvordan FAU fungerer. Hos oss er det bare barnehagen som kaller inntil møter, og det sendes ingen referater. Jeg har ikke kontaktdetaljer til de andre foreldrene på avdelingen, og da jeg etterlyste dette fra styrer fordi jeg ville sende ut en mail med spørsmål om noen hadde noe de ville ta opp, fikk jeg svar at dette ikke var vanlig. Jeg ønsket å ta opp skjermtid i barnehagen og vegret meg veldig for dette. Alle satt bare og var «fornøyd med alt», så jeg følte meg vanskelig. Men jeg fikk faktisk spontan støtte fra en annen forelder, så er glad jeg gjorde det. Ta initiativ, si det du vil si. Jeg har lært at som forelder får man aldri mer enn man ber om i møte med barnehage og skole. Og det er helt sikkert andre foreldre som tenker det du tenker, og heller ikke tør. Anonymkode: 0c02c...7cc
AnonymBruker Skrevet 17. juni #13 Skrevet 17. juni Da jeg satt i su hadde vi jevnlige møter i løpet av året, men kostholdet i barnehagen gjorde vi aldri noe med. Jeg tror årsaken til mye up mat i bhg er pris. Det koster mer med økologiske varer, og hvis de skal ha varm mat krever det mer om det ikke er lettvinte løsninger som pølser og pasta. Da må de ha flere personer som kun lager mat. Vår hovedoppgave var å sikre god kommunikasjon mellom bhg og foreldrene pluss å arrangere festligheter ett par ganger i året. Anonymkode: cc2ff...4f6
Lønnesirup01 Skrevet 18. juni #14 Skrevet 18. juni TS, ang mat; hva er ordningen her? Alle barnehager har jo sin egen løsning. I vår barnehage betaler vi 500kr i måneden for mat, og det inkluderer varmmat 4 dager i uken. Maten blir levert, og det er kjøtt eller fisk, fullkornsris eller fullkornspasta, og alltid grønnsaker. Når det er «fest» er det smoothie-is laget med frukt, og til jul får de klementiner og et par pepperkaker. De har vel bakt lussekatter én gang, ellers har de bakt grovbrød. Jeg anser synet på mat i vår barnehage som ganske vanlig nå til dags. Det at man ukritisk ga usunn mat var mer vanlig før. Men da var vi heller ikke så bombardert med fristelser overalt. En slik ordning med matlevering er jo grei for de ansatte fordi de slipper å styre med det selv, men fordrer at foreldre vil betale. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå