Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når min snart 4-åring blir sint på meg (som hun ofte blir), og samtidig er f.eks. veldig trøtt eller noe annet er galt, kan hun spytte på meg. Hun kan også slå osv. Før bet hun meg, men det er heldigvis lenge sida nå.

Hva gjør dere hvis et sint barn spytter på dere?

I går ble hun sint fordi jeg henta ut boka hun hadde valgt (hun ville hente den selv). Og ble enda sintere da jeg ikke ville "føye meg" og sette den tilbake og la henne hente den. Da spytta hun. Hvordan ville dere løst situasjonen?

Anonymkode: 8fd90...94c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da blir det ingen bok. 

Anonymkode: 54271...1a6

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du må være strengere i oppdragelsen. Spytting gjør at det ikke blir bok i det hele tatt.

Barnet må lære at det er du som bestemmer, og at du ikke godtar slik oppførsel. Så vær konsekvent hele tiden. Det skal heller ikke være noe koselig stemning etter en slik episode. 

Barn trives faktisk med faste regler, krav og forventninger. Det gir trygghet å vite hva som er lov og ikke.

Anonymkode: ca662...733

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Min mor spyttet igjen. 

Anonymkode: af014...616

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må være strengere i oppdragelsen. Spytting gjør at det ikke blir bok i det hele tatt.

Barnet må lære at det er du som bestemmer, og at du ikke godtar slik oppførsel. Så vær konsekvent hele tiden. Det skal heller ikke være noe koselig stemning etter en slik episode. 

Barn trives faktisk med faste regler, krav og forventninger. Det gir trygghet å vite hva som er lov og ikke.

Jeg har ikke sagt noe om hvordan jeg reagerte, hvordan kan du konkludere med at jeg må bli strengere?

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri blitt spyttet på, men hun hadde en periode hun slo. Da var det bare å glemme bok, sang eller hva hun nu ville ha. Er spyttingen noe nytt hun har begynt med? Kan hun ha plukket det opp et sted? 

Anonymkode: 2f70c...ecf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke sagt noe om hvordan jeg reagerte, hvordan kan du konkludere med at jeg må bli strengere?

Ts

Det er jo det som er hele poenget med å få hun til å slutte? 🙄

Anonymkode: b9d80...de9

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri blitt spyttet på, men hun hadde en periode hun slo. Da var det bare å glemme bok, sang eller hva hun nu ville ha. Er spyttingen noe nytt hun har begynt med? Kan hun ha plukket det opp et sted? 

Hun har gjort det noen få ganger før, men de siste ukene har det blitt litt mer. Samtidig har biting forsvunnet helt.

Det kommer ikke ut av det blå altså, men når hun allerede er veldig uregulert! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo det som er hele poenget med å få hun til å slutte? 🙄

Anonymkode: b9d80...de9

Du mener at hvis foreldre til en 3åring er "strenge nok" så vil slik atferd forsvinne? Det er ikke min erfaring. Streng er selvfølgelig et begrep til tolkning. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun har gjort det noen få ganger før, men de siste ukene har det blitt litt mer. Samtidig har biting forsvunnet helt.

Det kommer ikke ut av det blå altså, men når hun allerede er veldig uregulert! 

Høres ut som hun gjør det når hun er skikkelig overstimulert ja, og ikke helt vet hva hun skal gjøre med frustrasjonen. Hvordan har du håndtert det så langt? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts

Hvis det fortsatt er et gjentagende problem, så har barnet ikke skjønt at du mener alvor.

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det fortsatt er et gjentagende problem, så har barnet ikke skjønt at du mener alvor.

Jeg vil skyte inn at det ikke nødvendigvis er så svart/hvitt. Finnes jo mange grunner til at barnet oppfører seg sånn, spesielt som sliten. Og hvordan skal man håndtere et barn som allerede er på bristepunktet? Kjeft funker sjeldent, er et fåtall av oss som er mottakelig for kjeft når man i tillegg har en kav av andre følelser å håndtere. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det første du må gjøre er å smøre deg med tålmodighet og fortelle deg selv at du selv helt sikkert oppførte deg helt likt når du var i den alderen. 

Det siste du skal gjøre er å gi tilbake med samme mynt.

Gjør du det så kan du like gjerne kjøpe deg en t-skjorte hvor det står, "Jeg styres av emosjoner og evner ikke regulere mine egne følelser når barnet oppfører seg dårlig". Og på siste linje med liten skrift skulle det stått "jeg er en dårlig mor". 

Anonymkode: 66b52...bd8

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at barnet er 4 år. Det er ikke barnet som bestemmer hjemme hos dere. 
Vær klar og konkret sånn at hun forstår når hun har gjort noe hun ikke har lov til. 
Ingen bok ved sånn oppførsel. 
Hvis hun fortsetter å spytte , færre fordeler . 
Vær tydelig ved grensesetting , men sånn at en 4 åring forstår 

Anonymkode: 055f7...b11

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vil skyte inn at det ikke nødvendigvis er så svart/hvitt. Finnes jo mange grunner til at barnet oppfører seg sånn, spesielt som sliten. Og hvordan skal man håndtere et barn som allerede er på bristepunktet? Kjeft funker sjeldent, er et fåtall av oss som er mottakelig for kjeft når man i tillegg har en kav av andre følelser å håndtere. 

Da må man jo si til barnet kort og greit at det må legge seg. Det finnes ikke normalt for mennesker å spytte på hverandre. "Man spytter/slår ikke osv. Du er sliten, så nå skal du rett i seng for å roe deg ned".

Har hatt mye med barn å gjøre i mitt liv, men har da aldri blitt spyttet på eller slått! Helt uakseptabelt. Sutring, grining og litt trass, selvfølgelig, men ikke fysisk utagering. Viktig at en 4-åring forstår hvor grensene går.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må man jo si til barnet kort og greit at det må legge seg. Det finnes ikke normalt for mennesker å spytte på hverandre. "Man spytter/slår ikke osv. Du er sliten, så nå skal du rett i seng for å roe deg ned".

Har hatt mye med barn å gjøre i mitt liv, men har da aldri blitt spyttet på eller slått! Helt uakseptabelt. Sutring, grining og litt trass, selvfølgelig, men ikke fysisk utagering. Viktig at en 4-åring forstår hvor grensene går.

Men det er vel ingenting som tilsier at TS ikke har gjort dette? Det er ikke alltid en quick fix-løsning på denne problematikken.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Min mor spyttet igjen. 

Anonymkode: af014...616

Funket det?Sluttet du å spytte på din mor etter det?

Anonymkode: 092cb...fe7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har fem barn og tror aldri jeg har blitt spyttet på. Hadde noen av de gjort det hadde de fått klar beskjed om at slik oppførsel er totalt uakseptabelt. 

Det hadde ikke blitt noe bok den kvelden og det hadde vært rett i seng. Jeg hadde nok også snakket med barnet i "fredstid " om at man ikke spytter på andre.  

Barn trenger enkle og tydelige beskjeder. Mange foreldre driver med alt for mye dulling og fjas i dag. 

Anonymkode: 8ffa5...59c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du mener at hvis foreldre til en 3åring er "strenge nok" så vil slik atferd forsvinne? Det er ikke min erfaring. Streng er selvfølgelig et begrep til tolkning. 

Streng i stemmen er det lite poeng i. Om et barn slår meg så holder jeg dem. Det i seg selv er selvregulerende så lenge man er rolig på det. Ofte roer dem seg da.

Anonymkode: c61c0...468

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Høres ut som hun gjør det når hun er skikkelig overstimulert ja, og ikke helt vet hva hun skal gjøre med frustrasjonen. Hvordan har du håndtert det så langt? 

Er dette barnet utsatt for mye stress i hverdagen? 

Anonymkode: c61c0...468

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...