Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er beviset:

Anonymkode: 66f23...3b4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok?

Anonymkode: c41a9...976

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tull

Anonymkode: 215c2...9a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok?

Alltid godt å vite hvilken religion en kjent figur tilhører.

I Andeby tror jeg derimot at man er ateister selv om man har et nærmest religiøst forhold til ting som flaks eller Hakkespettboken som visstnok skal stamme fra biblioteket i Alexandria; Donald er i alle fall ikke i kirken selv på juleaften, og hindu, buddhist eller muslim tror jeg heller ikke han er. Kan heller ikke huske å ha sett Rikerud eller B-gjengen i kirken, til tross for at de neppe hadde tatt skade av det.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tull

Anonymkode: 215c2...9a2

For ordens skyld kan jeg opplyse at også kristne har sans for humor.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I Andeby tror jeg derimot at man er ateister selv om man har et nærmest religiøst forhold til ting som flaks eller Hakkespettboken som visstnok skal stamme fra biblioteket i Alexandria; Donald er i alle fall ikke i kirken selv på juleaften, og hindu, buddhist eller muslim tror jeg heller ikke han er. Kan heller ikke huske å ha sett Rikerud eller B-gjengen i kirken, til tross for at de neppe hadde tatt skade av det.

Ok.

AnonymBruker
Skrevet

KATTolikk kanskje 🐈?

Anonymkode: 3277f...2bb

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Ikke annet enn at Hello Kitty er katt-olikk. 

Husker jeg så en klosterkatt hos noen nonner jeg kjenner godt og vet de tålter og liker en god spøk. Særlig ordspill.

Så jeg sa : She must be a cat-holic. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva Hello Kitty ville ha ment om denne kirken som befinner seg i Ho Chi Minh City i Vietnam; man kan trygt si at den har en noe spesiell farge.

Det er kanskje ufint å spøke med kirker, men hvis Den rosa panteren noen gang skulle få lyst til å oppsøke en kirke, ville han nok ha likt seg her.

qzvdxv8ugh601.jpg?width=1080&crop=smart&

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunduisme-kirke kanskje?

Anonymkode: ff744...d9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

🤣 jeg trengte litt Andeby-refleksjoner i dag, merker jeg. Så tusen takk for det! 🥰

Anonymkode: 28023...221

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hunduisme-kirke kanskje?

Anonymkode: ff744...d9d

Den rosa kirken er faktisk en katolsk kirke, selv om fargevalget må sies å være meget uvanlig da det er lite bruk av fargen rosa i katolsk liturgi med unntak av én søndag i midten av adventstiden før jul når prestene bruker rosa messehagel for å symbolisere en blanding av fiolett (sørgefargen) og hvitt (gledens farge). Det at rosa blir svært sjeldent brukt, gjenspeiles i kirkebygg verden over som vanligvis er dekorert med andre fargevalg.

Mer om denne spesielle kirken i byen som tidligere var kjent som Saigon:

https://travelsaigon.org/place/tan-dinh-church/

1365px-T%C3%A2n_%C4%90%E1%BB%8Bnh_Church

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

🤣 jeg trengte litt Andeby-refleksjoner i dag, merker jeg. Så tusen takk for det! 🥰

Anonymkode: 28023...221

Bare hyggelig; livet består ikke bare av alvor i vår polariserte tid der det er full krig i debatter om det ene eller det andre; humor er fortsatt lov.

Forholdet til religion i Andeby er et interessant emne; og man har mye overtro - som eksempelvis Onkel Skrues forhold til lykketiøringen; man skulle tro at verdens rikeste and hadde tilstrekkelig med økonomiske midler til å foreta gunstige investeringer som ville sørge for salt på brødet i pensjonstilværelsen, men det virker som om alt avhenger av denne ene lykkemynten som Magica fra Tryll er så manisk opptatt av å få tak i.

Andre eksempler er Klodrik - Andebys ukronede hippie som har mer sans for new age:

Donald - alternativbevegelsens far

https://www.nrk.no/ytring/donald---alternativbevegelsens-far-1.8360172

Sitat

I Andeby framstår høytider og ritualer med religiøse røtter som sekulariserte. Påsken feires med parade, jul betyr familiemiddag og gavetid, mens halloween er karneval. Høres det kjent ut?

Med unntak av katedralen Notre Duck, som dukker opp i én Carl Barks-tegnet historie, finnes det verken prester eller gudshus i Andeby. Men fravær av religion til tross, i Andeby finner vi også røttene til vår moderne tørst etter noe åndelig som kan holde liv i troen vår, etter at statskirken har mistet grepet på oss.

Ellers har Tore Ismanto Hofstad skrevet en masteroppgave om dette; finner den ikke på nett, men her er en artikkel:

Kristne ender i Andeby

Endene i Andeby er blitt langt mer religiøse på sine eldre dager. Det fastslår Tore Ismanto Hofstad i sin masteroppgave om Donalds forhold til religion.

https://www.adressa.no/kultur/i/g09jg5/kristne-ender-i-andeby

Og til tross for sekulariseringen i etterkrigstiden, fikk også Carl Barks tatt med bibelske poenger i historiene sine, og spunnet videre ut fra dette:

Kristendom i Andeby

https://www.nrk.no/nyttig/kristendom-i-andeby-1.894393

Sitat

Donald sier til nevøene sine at de må se på maurene, for de er flittige og arbeider.

Det er fortatteren Carl Barks som legger ordene i munnen på Donald Duck i Andeby.

Det er hentet fra Ordspråkene 6, 6 - der det nettopp står om å gå til mauren og bli vis.

Knut Ståle Hauge er førsteamanuensis ved Lærerhøgskolen i Hamar. Han mener det er tydelig at tegneserieskaperen Carl Barks var inspirert av Bibelen.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Å gå inn i en kirke (eller annet gudshus) gjør en ikke til katolikk/kristen, whatever, på samme måte som at det å gå inn i en stall ikke gjør deg til en hest. At foreldrene til Hello Kitty tydeligvis er katolikker gjør heller ikke datteren deres kristen. Man må bestemme seg selv: "På din egen tro og bekjennelse" osv.

Endret av sofie777
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
sofie777 skrev (11 minutter siden):

Å gå inn i en kirke (eller annet gudshus) gjør en ikke til katolikk/kristen, whatever, på samme måte som at det å gå inn i en stall ikke gjør deg til en hest. At foreldrene til Hello Kitty tydeligvis er katolikker gjør heller ikke datteren deres kristen. Man må bestemme seg selv: "På din egen tro og bekjennelse" osv.

Må ærlig innrømme at jeg ikke kjenner til Hello Kitty-universet bortsett fra det lille jeg har sett, og siden dette tydeligvis er en julegudstjeneste, er jeg usikker på om dyrene som er der også vanligvis går til kirken, men når man for eksempel ser på barna som er der - hvorav sikkert mange er i Hello Kittys omgangskrets på skolen, virker det som om dette er noe de kjenner til ...?

Det samme gjelder for øvrig Hello Kitty selv; dette er ikke helt fremmed for henne.

Er enig med deg i at man ikke automatisk blir hest ved å gå inn i en stall, men er man der flere ganger i uken, kan man vel si at man er over gjennomsnittet interessert i hester.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...