Gå til innhold

Hvilke sykepleiefaglige retninger passer for sterkt introverte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jo mindre pasient- og kollegial kontakt jo bedre

Kontekst: Er et menneske som bryr meg om andre, og får mye positive tilbakemeldinger på jobb for å være en faglig dyktig sykepleier og med mye omsorg for pasientene mine, men utdanningsvalget var mer pragmatisk enn noe annet. Fikk livet på stell i godt voksen alder etter noen tiår med psykiske helseproblemer, og som forelder valgte jeg en utdanning som garanterte at jeg ikke ville måtte gå på NAV igjen (ift. jobbsikkerhet), hva jeg ville var aldri på bordet, mer hva jeg burde.

Etter snart 2 år som sykepleier må jeg si at hverken utdanningen eller yrkeserfaringen hittil har gitt meg følelsen av å være på riktig hylle, hverken personlighetsmessig (sterkt introvert) eller faglig (hver gang jeg har spurt om noe er svaret at jeg må spørre noen med en annen utdanning). Har lyst å studere noe realfaglig, ev. bli ingeniør (som en ingeniørvenn av meg mener jeg ville passet til mtp. analytisk hjerne og god med tall), men livssituasjonen gir ikke friheten til å studere nå.

Såh, to the point, jeg føler meg tvungen per faktorer i livet til å jobbe som sykepleier nå, men lurer på om erfarne sykepleiere har innsikt i hvilke retninger jeg burde velge..

Forventer og såklart toxice svar av typen "stakkers de pasientene som har deg som sykepleier"

Anonymkode: 6eea6...cde

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vel ikke noe annet svar enn det som passet meg veldig bra (som sterkt introvert), palliasjon. Og jeg har ikke noe godt svar på hvorfor det fungerer, men tror det handler om at alt er så avklart, det er bare masse oppgaver som står i kø, oppgaver som skal gjøres bra. Det er lite følelseslada, fordi det handler om å gjøre et godt arbeid. 

Jeg vet, det høres rart ut, at palliasjon som utenfra virker så emosjonelt passer oss introverte. Jeg er også en av disse som antageligvis skulle vært ingeniør, veldig praktisk, nevenyttig, er god på  maskiner og alle typer prosedyrer, og det viste seg at jobben som palliativ sykepleier var den luka jeg passet inn i. 

PS: Det gjelder også å finne rett arbeidssted. 

Anonymkode: 54649...f87

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Anestesisykepleier ? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo mindre pasient- og kollegial kontakt jo bedre

Kontekst: Er et menneske som bryr meg om andre, og får mye positive tilbakemeldinger på jobb for å være en faglig dyktig sykepleier og med mye omsorg for pasientene mine, men utdanningsvalget var mer pragmatisk enn noe annet. Fikk livet på stell i godt voksen alder etter noen tiår med psykiske helseproblemer, og som forelder valgte jeg en utdanning som garanterte at jeg ikke ville måtte gå på NAV igjen (ift. jobbsikkerhet), hva jeg ville var aldri på bordet, mer hva jeg burde.

Etter snart 2 år som sykepleier må jeg si at hverken utdanningen eller yrkeserfaringen hittil har gitt meg følelsen av å være på riktig hylle, hverken personlighetsmessig (sterkt introvert) eller faglig (hver gang jeg har spurt om noe er svaret at jeg må spørre noen med en annen utdanning). Har lyst å studere noe realfaglig, ev. bli ingeniør (som en ingeniørvenn av meg mener jeg ville passet til mtp. analytisk hjerne og god med tall), men livssituasjonen gir ikke friheten til å studere nå.

Såh, to the point, jeg føler meg tvungen per faktorer i livet til å jobbe som sykepleier nå, men lurer på om erfarne sykepleiere har innsikt i hvilke retninger jeg burde velge..

Forventer og såklart toxice svar av typen "stakkers de pasientene som har deg som sykepleier"

Du kan jobbe som saksbehandler på bestillerkontoret i kommunene. Min introverte sykepleier venninne fikk seg jobb her etter 10 år i hjemmesykepleien. Hun trengte ingen videre utdannelse. Det viktigste var utdannelsen og årene med erfaring. Så fikk hun litt kursing. Det meste av jobben foregår på kontoret hvor hun tar i mot  bestillinger basert på dokumentasjon. Det eneste sosiale hun må gjøre inni mellom er å dra på hjemmebesøk for å vurdere behovet for hjelpemidler i hjemmet til enkelte av brukerene om noe er uklart. Men dette er ingen sosial greie i den forstand. Kun faglig.

Jeg er selv introvert sykepleier og misunner venninna mi den jobben. Selv jobber jeg kun natt på en rolig institusjon. Ganske greit og lite sosialt det også. Godt betalt er det også.

Anonymkode: 8b827...74a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Operasjonssykepleier eller anestesisykepleier. Eventuelt en akademisk retning om du er dyktig med fag. Ta en master i et fag du er interessert i. Helseinformatikk er for eksempel veldig i vinden, og relativt godt betalt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker for gode svar, nå har jeg litt å undersøke

• Hjerte 1
Skrevet

Helseforsikring

Arbeidsoppgavene består vesentlig i:

• Saksbehandling innen helseforsikring
  • Besvare kundehenvendelser på mail og telefon
  • Koordinere behandlingsalternativer
  • Gi faglig støtte til kollegaer og samarbeidspartnere
  • Bidra til gode samarbeidsrelasjoner i tråd med selskapets kjerneverdier

Kvalifikasjoner:

• Sykepleierutdanning og helst arbeidserfaring fra sykepleieryrket
  • Gode datakunnskaper, evne til å lære nye systemer og håndtere flere datasystemer samtidig
  • Evne til å arbeide selvstendig og strukturert
  • Fleksibel, initiativrik og løsningsorientert
  • I stand til å foreta riktige prioriteringer i en hektisk hverdag med høyt tempo og med flere baller i luften
  • Dyktig til å skape gode relasjoner med samarbeidspartnere og kolleger
  • Gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsevner
  • Norsk språk (flytende) er en forutsetning
Skrevet

Annet forslag - Sykehusbygg er en stor byggherre som du kan sjekke om trenger fagfolk til å utvikle byggene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er operasjonssykepleier, og syns rådene du har fått om anestesi eller operasjon når du ikke ønsker pasient eller kollegial kontakt er skikkelig dårlige. Vi jobber i team, stort sett alt vi gjør er i team med annet helsepersonell og pasient. Noen pasienter er våkne, andre ikke, men det avhenger mye av hvor du får jobb, og det er ingen garanti for at du får jobbe et sted der pasienten alltid sover. Uansett må du forholde deg til resten av teamet. 
Jeg tenker som en annen at nattevakt kan være en løsning, eller en jobb i kommunen med tildeling av tjenester. Evt kontorjobb i hjelpemiddelsentralen, forsikring, studieadministrasjon e.l., men de er ikke så ofte lyst ut. 

Anonymkode: 7f7d4...c22

• Liker 7
Skrevet

Nattevakt, intensivspl eller lindrende avdeling? Spørs hva du mener med introvert. Mange introverte på operasjon, men man må jobbe i team. Også en del introverte i hjemmespl, men der må man gi en del av seg selv

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nattevakt, uten tvil! 

Anonymkode: fa274...b32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med noe innenfor obduksjon? Regner med at de trenger sykepleiere når døde skal obduseres også.

Anonymkode: 60a9b...4c2

AnonymBruker
Skrevet

Nattevakt. Jobbet som det noen år. Bla på ett lite sykehjem med bare 1 på jobb om natta. De fleste sov 

Anonymkode: a4d0b...0b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har vel ikke noe annet svar enn det som passet meg veldig bra (som sterkt introvert), palliasjon. Og jeg har ikke noe godt svar på hvorfor det fungerer, men tror det handler om at alt er så avklart, det er bare masse oppgaver som står i kø, oppgaver som skal gjøres bra. Det er lite følelseslada, fordi det handler om å gjøre et godt arbeid. 

Jeg vet, det høres rart ut, at palliasjon som utenfra virker så emosjonelt passer oss introverte. Jeg er også en av disse som antageligvis skulle vært ingeniør, veldig praktisk, nevenyttig, er god på  maskiner og alle typer prosedyrer, og det viste seg at jobben som palliativ sykepleier var den luka jeg passet inn i. 

PS: Det gjelder også å finne rett arbeidssted. 

Anonymkode: 54649...f87

Litt usikker på palliasjon. Har jobbet mye med det og ofte må man ha veldig nær kontakt med pårørende. Var nattevakt for 1 person, som stort sett sov om natten. 

Anonymkode: a4d0b...0b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva med noe innenfor obduksjon? Regner med at de trenger sykepleiere når døde skal obduseres også.

Nei hvorfor skal de være der?

Anonymkode: d2dd7...d03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei hvorfor skal de være der?

Anonymkode: d2dd7...d03

https://sykepleien.no/2024/05/rettsmedisineren-svarte-pa-sporsmal-fra-sykepleiere

Ja, en sykepleier kan få seg jobb som obduksjonstekniker. Det er de som administrerer obduksjonssalen, CT-skanner alle kroppene og gjør selve åpningen av kroppen og uttaket av organer. Blant annet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir en spesiell retning, men når du kan studere igjen, ta en titt på helseinformatikk?

Anonymkode: 1c660...49b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nattevakt. Slipper å forholde meg til leder, mange kolleger, pårørende. Blir riktignok noe kontakt, men ikke så hyppig. 

Jobber på sykehjem, demensavd. Tipper det er litt mer "sosialt" på sykehus. Nattevakt i i fellesskap er sikkert greit også. 

Hsy søker av og til omsorgsteam. Da jobber man gjerne tett på en bruker. Da forholder man seg til en person og evt pårørende. Ofte trenger de omfattende hjelp, og å prate hull i hodet på brukeren hele dagen er sikkert ikke aktuelt uansett. 

Videreutdanning innen forskning.

Anonymkode: af018...732

AnonymBruker
Skrevet

Hørte om en introvert lege som likte å jobbe på rusakutten, siden pasientene var bevisstløse. De har kanskje sykepleiere der også? 

Anonymkode: 8836d...c27

AnonymBruker
Skrevet

Obduksjon eller bevisstløse pasienter på rusakutten😅 Syns nesten denne tråden begynte å bli litt morsom😆

Anonymkode: 8b827...74a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...