Gå til innhold

Foreldre i klasserommet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I flere tråder der elever enten ikke trives på skolen eller at barn blir mobbet, blir det av flere her inne anbefalt at foreldrene blir med inn i klasserommet for å observere hvordan barnet deres er. Bare for å forklare hvordan dette egentlig funker så er det slik at:

1) Skolen må godkjenne det. Det er IKKE en rettighet foreldre har, slik mange later til å tro her inne. Det kan være gode grunner til at det skal kunne gjøres av og til f.eks. hvis foreldre ønsker å observere hvordan eget barns spesialundervisning foregår, men det kan også løses ved at man tar timene utenfor klassen når det er nødvendig. 

2) Hovedgrunnen til at dette ikke er ok er at det handler om personvern. Man kan få vite masse man ikke skal om andres unger hvis man er der, og det er IKKE ok. I tillegg er det sånn at man skal ha politiattest som ansatt i skolen; noe disse eventuelle foreldrene mest sannsynlig ikke har. Jeg hadde ikke tillatt det som lærer, og jeg hadde ikke tillatt at andre foreldre hadde sittet i klasserommet og observert mitt barn. 

Årsaken til at jeg ikke hadde tillatt det som lærer er både dette med personvern, men også dette med kontrolleffekten. Hvis man ønsker å observere uønsket atferd, vil mest sannsynlig det som kalles kontrolleffekten slå inn, og barnet vil oppføre seg bra, fordi en eller begge foreldre sitter i klasserommet. Da vil argumentasjonen mest sannsynlig gå som dette i etterkant: 
- du sier at barnet mitt ikke sitter i ro i timene, at det plager de andre elevene, både fysisk og med stygge ord, samt at det snakker uten å ha fått ordet, men det gjør jo ikke det! 

eller
Barnet mitt sier at det blir plaget i både skolegården og i timene, men jeg har ikke sett at det skjer. Lyver barnet mitt?

Her står det mye bra som forklarer personvernhensynet.
https://www.raugland.no/2019/02/15/foreldres-tilstedevaerelse-klasserommet/

Når det er første skoledag, og innskoling er foreldre så klart med, men det blir noe helt annet enn når de skal være detektiver i klasserommet. 

Anonymkode: 78fe0...005

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i BUP og anbefaler aldri dette til foreldre av samme årsak som du nevner her. Da er det bedre at vi, PPT eller annen nøytral instans gjør slike observasjoner. 

Anonymkode: 2aa27...94e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber i BUP og anbefaler aldri dette til foreldre av samme årsak som du nevner her. Da er det bedre at vi, PPT eller annen nøytral instans gjør slike observasjoner. 

Anonymkode: 2aa27...94e

Er det ikke fare for at barna oppfører seg annerledes når de vet at det sitter en fremmed og observerer og overvåker det i klasserommet, på lik linje med en forelder?

Anonymkode: ea7e2...68b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det ikke fare for at barna oppfører seg annerledes når de vet at det sitter en fremmed og observerer og overvåker det i klasserommet, på lik linje med en forelder?

Anonymkode: ea7e2...68b

Jo, så absolutt. I tillegg til at utsending fra bup og PPT som regel sitter lun ei lita halvtime. Helt tullete, spør du meg. 

Anonymkode: 7692a...c90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I hjembygda har det i ett år vært mye problemer med mobbing på skole. Det var to barn som styrte og skapte uttrygghet for de andre barna. Foreldrene til disse to så selvsagt ikke problemet for de vil bare høre deres barns versjon, ikke alle andre. 

Til slutt var det en far som fikk nok og var synlig utenfor skolegården. Fotfulgte drittungene utenfra. Flere foreldre slang seg på og byttet på når de andre måtte på jobb. Skolen kunne ikke si noe på det og foreldrene til disse to klaget for barnet deres føler seg utrygg på skolen🙄 (de fikk ikke lenger mobbe og plage andre)

Så fort mobbingen opphørte, sluttet foreldrene å være synlige. Dårlig oppførsel må få konsekvenser.

Anonymkode: ebdd4...fe4

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...