Gå til innhold

Rart at foreldre ikke engasjerer seg mere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva konkret tenker du foreldrene skal kunne gjøre? Hvor skal ressursene hentes fra, en annen klasse? 

Har ikke tro på at foreldre kan få orden på det store bildet, men i enkelt saker kan det nytte å kjempe. Sannsynligvis vil den enkeltsaken da gå utover andre, enten ved at lærere må tas fra andre eller ved at økonomiskeressurser må omprioriteres.

Vi har erfart at det nytter å kjempe i enkelt saker, hvilke konsekvenser det hadde på andre områder vet jeg ikke. Men for vårt barn og klassen barnet tilhører ble det funnet penger til en ekstra lærer i 100% stilling. Dette ble løst på øverste nivå i skolesektoren i kommunen, og skolen ble tildelt ekstra midler.

Anonymkode: 65836...3ea

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke sikkert at alle foreldre vet at det er mulig å klage, siden det er første klasse. Jeg ante det ikke selv i hvertfall. Var vant fra egen barndom å være 25ish i klassen. Her var det heldigvis erfarne foreldre i gruppen også, som satte himmel og jord i bevegelse. Resultatet ble en ekstra klasse og 15-17 elever per klasse:)

Anonymkode: 707e9...b96

• Liker 1
Skrevet

Foreldreengasjement med  direkte påvirkning er å melde barnet inn i nynorskklasse. Min venninne gjorde det og klassen hadde 16 elever, smart dame med klokt valg for sin litt forsiktige datter. 

Anonymkode: c1b39...bae

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva er du forventer at vi foreldre skal fikse? Foreldre til barn i grunnskolen har som oftest den mest hektiske hverdagen og det er altfor mye å forlange at de skal ta kampen innenfor et fagområde som DU har utdannet i. Du kjenner lovverket og systemet og DU har en stemme som ansatt. Hvorfor engasjerer ikke DU deg for at barna som DU underviser dersom klassestørrelser er så problematisk som du sier? 
Jeg bruker min stemme ved valget og velger å stemme på de partiene som er mest like min egen politiske retning. I tillegg bidrar jeg sterkt innenfor den politikken som danner grunnlaget for det faget jeg jobber innenfor, slik at du kan stole på at fagfolk bidrar der de kan. Jeg burde kunne forvente det samme av deg.

Anonymkode: 61c86...bfe

• Liker 1
Skrevet

Har barn på en skole som nylig ble vedtatt nedlagt og eleve blir fra høsten av flyttet til en skole de ikke lenger kan gå/sykle til hele året. Går fra at 5-10 % trengte skyss hele året til 100 % på vinteren på ny skole. 

Et lite mindretall engasjerte seg med høringssvar, kontakt med politikere, leserinnlegg, den største delen gadd absolutt ikke engasjere seg. Var mye rare unnskyldninger, Først når kommunen vedtok nedlegging kom reaksjonen fra mange foreldre. 

Så etter det så har min tro på foreldre sunket dypt, de fleste er generelt for selvopptatte. 

Anonymkode: 50d78...2d8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så du vil at andre skal be for din syke mor? 
Store klasser er bra for utviklingen til barna. 

Anonymkode: 5a16e...d45

Er lærer selv, hvor har du hørt og erfart det? Fra Hattie?😅

Har du barn? Skolebarn? I stor klasse? Som føler seg sett hver dag og får daglig den hjelpen og støtten de trenger? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er du forventer at vi foreldre skal fikse? Foreldre til barn i grunnskolen har som oftest den mest hektiske hverdagen og det er altfor mye å forlange at de skal ta kampen innenfor et fagområde som DU har utdannet i. Du kjenner lovverket og systemet og DU har en stemme som ansatt. Hvorfor engasjerer ikke DU deg for at barna som DU underviser dersom klassestørrelser er så problematisk som du sier? 
Jeg bruker min stemme ved valget og velger å stemme på de partiene som er mest like min egen politiske retning. I tillegg bidrar jeg sterkt innenfor den politikken som danner grunnlaget for det faget jeg jobber innenfor, slik at du kan stole på at fagfolk bidrar der de kan. Jeg burde kunne forvente det samme av deg.

Anonymkode: 61c86...bfe

Men for hver lærer er 40-50 foreldre. Altså er foreldre en myyye større gruppe velgere som derfor har mye mer påvirkningskraft. OG dere har ikke taushetsplikt. Dere kan gå til avisen og gjengi konkrete situasjoner som viser konsekvensene av underbemanning i skolen. Det har ingen lærer lov til.

Det er forskjellen. 

Anonymkode: 6c6af...26a

Skrevet

Det spiller jo ingen rolle om foremdre klager eller e gasjerer seg. Det koster masse pe ger både i form av å ansette flere lærere og ikke minst flere klasserom. Mange skoler er allerede sprengt og de benytter rom som var tiltenkt annet, til vanlig klasserom.

det hjelper ikke å mase om dette når de har prioriteringslister som er lange som vonde år og inntekter/midler som ikke er i nærheten av å dekke de kostnadene.

Anonymkode: d07c4...2fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvordan skal jeg som mamma endre dette? 
Jeg hadde møte med rektor i 1 klasse, nye møter i 7 klasse barnet kom likevel i klasse med 25 andre elever. Ja, liten klasse er best, men hva skal jeg som mor gjøre? . Her mener de det er plassen som er problemet. Jeg har prøvd med alle mine unger. Det tok 6 år for at rektor stokket om klassen til vår eldste, 6 år med knyttet vennskapsbånd ble brutt og mitt barn ble aldri en del av den nye gjengen igjen. Det var riktig det vi foreldre advarte om den gangen, tok likevel 6 år for at skolen skulle lytte, da var det egentlig for sent. 

Anonymkode: 7e90b...11a

Dette med å stokke om ødelegge for mange. Der vi bor er det et klasse sett 1-3, så stokker de om 4-7  , så på ungdomskolen så kommer 1 skole til og de stokker om igjen.

Hver gang sier de at eleven ska ha minst 1 god venn i klassen.

Eldste var de 3 gutter  fra skolen våre hadde gått på og der delte de disse opp i forskjellige klasser. Enda så mente kommunen og skole de kjente noen i klassen. Vi endte til slutt med statsforvalter slik at disse 3 kom sammen

Anonymkode: 11009...8f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er lærer og skal ha 1.klasse til høsten. 
Det blir en stor klasse med 25 elever.

25 elever hvor de yngste bare er 5 år og 9 mnd! 

Jeg blir stort sett alene med disse 25, og det er flere elever med språklige utfordringer ( minoritetsbarn som ikke har gått i barnehagen) i klassen.

Det er forunderlig at ikke flere foreldre står mere på for eget barn…at de ikke engasjerer seg, snakker med FAU, snakker med politikere og andre for å få ned klassestørrelsene!

Ikke usannsynlig at det kan komme tilflyttende barn - da kan klassen bli både 26 og 27 barn…puh…

Det hjelper ikke at vi lærere forsøker forklare og vise at store klasser ikke er bra, at vi ikke har mulighet til å virkelig se, høre og være 100% tilstede for 25 barn i et klasserom!

Foreldre - engasjer dere!!

Anonymkode: 7792a...82d

Her har de vært to kontaktlærere i alle klasser i første og andre trinn. Itillegg har de miljlarbeidere som hjelper(de jobber også i sfo). I tredje trinn har ene barnet mitt fortsatt hatt to kontaktlærere nettopp pga klassestørrelse(28 barn). Hvorfor er ikke dette likt overalt? Tror ikke noen har kjempet for at det skulle bli slik. Kanskje det er økonomien i kommunen som avgjør….

Anonymkode: 13700...5e7

Skrevet

Er det normalt med bare én lærer på så mange elever? Min førsteklassing har alltid minst 3 voksne med klassen, og de er bare 20 stk!

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk velger å få barn

Anonymkode: 0e93f...694

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor folk velger å få barn

Anonymkode: 0e93f...694

ikke les ting på random forum og tenk at slik er det overalt.

Anonymkode: 02d16...e01

Skrevet
bolla92 skrev (12 minutter siden):

Er det normalt med bare én lærer på så mange elever? Min førsteklassing har alltid minst 3 voksne med klassen, og de er bare 20 stk!

Sånn er det her også. 

Skrevet
Gaia skrev (20 timer siden):

Nei, det er det ikke. 
Hilsen lærer som har hatt store elevkull og små elevkull og ser stor forskjell. 

Skjønner at du føler det sånn. Forskning viser derimot noe annet. 

Annonse
Skrevet
Thomasine skrev (8 timer siden):

Er lærer selv, hvor har du hørt og erfart det? Fra Hattie?😅

Har du barn? Skolebarn? I stor klasse? Som føler seg sett hver dag og får daglig den hjelpen og støtten de trenger? 

Hattie skulle aldri vært "sluppet løs" i den norske skolen. Materiale fra han alene, gjorde at klassestørrelsene på skolen vår økte til nye høyder (opp i 29 elever på en lærer uten assistent) fordi rektor syntes han var så fantastisk. Rektor hadde ingen innvendinger i mot å ha så mange elever i samme klasse, for kommunen skulle jo spare penger, og da måtte også skolene bidra. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men for hver lærer er 40-50 foreldre. Altså er foreldre en myyye større gruppe velgere som derfor har mye mer påvirkningskraft. OG dere har ikke taushetsplikt. Dere kan gå til avisen og gjengi konkrete situasjoner som viser konsekvensene av underbemanning i skolen. Det har ingen lærer lov til.

Det er forskjellen. 

Anonymkode: 6c6af...26a

Lærer har lov til det hvis de går gjennom hovedtillitsvalgt i forbundet sitt, for da er det ingen som vet verken hvilken skole eller hvilken klasse de konkrete episodene har skjedd. 

bolla92 skrev (52 minutter siden):

Heldige er dere. Hos oss varierer det mellom 19-20 til 29 elever pr. lærer. De lærerne som er oftest syke, blir plassert som faglærere, for da har skolen sitt på det tørre når det kommer til lærernormen. Da leies det inn vikarer rett fra vgs. som er uten både ansiennitet og utdanning for en billig penge, og så betaler NAV sykepengene ut over de første 16 dagene. Bemanningsnormen dekkes, og skolen sparer penger. Genialt system. Spesielt for elever med spesielle behov som trenger stabilitet rundt seg.

I år her det vært helt ekstremt. Vi er en skole med rundt 50 ansatte normalt sett, men 10-12 av fagarbeiderstillinger og lærerstillinger har de siste årene vært bemannet av ufaglærte. Stort sett ungdommer i alderen 19-22. Ikke rart skolen vår gjør det dårlig på nasjonale prøver. 

Anonymkode: e6813...830

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt sjokkert over noe av responsen på denne. Hva én vil at foreldrene skal gjøre? Lage opprør vel! Mange folk som klager og skriker over at dette ikke er godt nok! Slik som lærerne gjør på bakrommet. 

Anonymkode: de720...1ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner at du føler det sånn. Forskning viser derimot noe annet. 

Regner med det er Hattie og Thomas Nordahl du viser til? Verken Hattie eller Nordahl har satt sine ben i et norsk klasserom de siste 20 år, så før de prøver seg inn i noen, må alt de sier tas med en klype salt. 

Det de presenterer funker sikkert med store klasser hvis en har en ensartet elevgruppe der ingen har dysleksi, spesifikke lærevansker, ADHD eller andre utviklikngsforstyrrelser, men når halve klassen har slike utfordringer, så må ikke forskning komme og prøve å overbevise meg om det motsatte. 

Regner med at du ikke er lærer, i og med at du kommer med den utalelsen? 

Se ellers dette:
https://utdanningsforskning.no/artikler/2020/kritikken-av-kvaliteten-av-john-hatties-kvantitative-forskning/

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det blir en stor klasse med 25 elever

Er 25 elever stor klasse ?? Her var de 64 elever i 1.klasse (baseskole uten paralleller). Det var stort og mange barn, men det gikk helt fint det også. Vi flyttet og nå er de 26 i klassen. En liten og fin klasse

Anonymkode: 55744...1b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...