Gå til innhold

Dagens meny - og jeg skammer meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker mat… samtidig som jeg vil være slank. Det er nesten helt umulig, for jeg eser sakte men sikkert ut. Hva skal jeg gjøre. Dette er dagens, og en ganske typisk fredag. Hva syntes dere?

Frokost: Kun vann og kaffe

Lunsj: kyllingsalat med masse grønnsaker, 100 gram kylling , 10 pastaskruer, 1 ss rømmedressing, 2 ss auberginepuree, 1 tynn skive surdeigsbrød med smør.

Snack: 1 fersken og en liten Dream ispinne

Middag: Tacosalat (100 g kjøttdeig, masse grønnsaker, 1 ss rømme, 0,25 avocado, 30 g tortillachips).

Snack: en fersken, par skiver vannmelon, 6 grønne oliven, 30 gram rugchips, 1 liten øl.

Anonymkode: 7251c...719

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du eser ut av så lite mat kan du ikke bevege deg i det hele tatt. De fleste andre spiser over dobbelt så mye.

Anonymkode: 91fb8...abc

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Du spiser ikke nok da ?  blir man mett av salat ? Tenkte siden du eser ut ? Hva med frukt 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen tro på at du eser ut av dette kostholdet. 

Anonymkode: 20726...8f5

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ligger du helt stille? For det der er IKKE mye mat 

Anonymkode: 6cd0c...e3b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syntes ikke det er mye jeg heller, men jeg er heller ikke sulten med en dag med denne menyen. Tror jeg ligger på snitt 1400 kalorier om dagen.

Jeg har dessverre stillesittende jobb, kombinert med et ekstremt hektisk privatliv som alenemor til to. Svært begrenset hvor mye jeg får trent, men er fornøyd med 2 - 3 økter i uka. Trener da helst styrke på senter. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var mye (lite aktiv kvinne i 40-årene). 

I mitt kosthold ville jeg droppet;

- 2ss rømmedressing og brød med smør, heller hatt på mye mer salat.

- ispinne

- oliven og rugchips. 

Dette er mat som gir lite metthetsfølelse, men er tett på kalorier. 

Anonymkode: fcd28...ac6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er du ekstremt stillesittende? 

Du beskriver en dag med rundt 1100 kalorier (og da regnet jeg med en halvliter øl)... Du skal være veldig liten, og/eller ekstremt lite aktiv for å ese ut på ett så lavt inntak. 

Så enten har du ett veldig forvrengt syn på mat og kropp, eller så spiser du mye mer på andre dager. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

- ispinne

- oliven og rugchips. 

Det er mye med 1100 kalorier på en dag??? Fjerner man elementene du nevner, så er man nede på knapt 1000 kalorier... 

Jeg er enig i at det er elementer som ikke nødvendigvis gir metthetsfølelse, men i ett så lavkalorikosthold så er det neppe metthetsfølelse som er problemet... 

Anonymkode: 480e7...1f2

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg elsker mat… samtidig som jeg vil være slank. Det er nesten helt umulig, for jeg eser sakte men sikkert ut. Hva skal jeg gjøre. Dette er dagens, og en ganske typisk fredag. Hva syntes dere?

Lunsj: kyllingsalat med masse grønnsaker, 100 gram kylling , 10 pastaskruer, 1 ss rømmedressing, 2 ss auberginepuree, 1 tynn skive surdeigsbrød med smør.

Middag: Tacosalat (100 g kjøttdeig, masse grønnsaker, 1 ss rømme, 0,25 avocado, 30 g tortillachips).

Snack: en fersken, par skiver vannmelon, 6 grønne oliven, 30 gram rugchips, 1 liten øl.

Jeg hadde daua av sult av dette, jeg hadde spist nugatti boksen med hele boksen hadde jeg måtte spise dette på en dag, er du ikke alltid sulten og sliten? Ikke start dagen kun med vann og kaffe, det er ikke sunt for folk flest. 

Anonymkode: 5ca75...0d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lite aktiv og spiser med vilje kalori underskudd , for å gå ned. 
jeg går mellom 8-10000 steg nå for dagen.

her er eksempel på mat:

lunsj: kaffe med 30-40 ml fløte, to knekkebrød med to egg, to skinke slides, ubegrenset agurk/tomat. Ca 10 gram smør 

middag- 150-200 gram kjøtt eller fisk, 50 gram ris ELLER en liten potet ELLER 50 gram pasta (før koking) ubegrenset grønnsaker, 10-15 gram smør/olje til steking etc. bruker fetaost og gresk yoghurt til dressing 

snack: 50 gram sjokolade eller jordbær/bær med litt cottage cheese krem (du blender cottage cheese smooth og har i 20-30 gram krem) 

snack har jeg kun noen ganger i uken. 

Jeg går ned 200-300 gram i uken. 

jeg har også en fastedag i uken da spiser jeg ingenting og resetter mage/tarm. Svart kaffe den dagen :) 

hva du spiser ser for meg ut som altfor lite men jeg er 164 og veier 68 kilo. Om du er 150/155 cm har jo sånne ting mye å si 

Anonymkode: c34d7...532

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, hvor høy er du? 

Jeg kan uansett gi generelle tips, for jeg følte jeg "este ut" selv om jeg spiste sunt, men egentlig var det bare oppblåsthet og vann i kroppen. Det fikk meg til å se pløsete og chubby ut. 

Tre tips jeg vil anbefale deg for å teste om dette kansnje er tilfellet for deg også:

1. Jeg anbefaler deg å søke opp the glucose goddess på youtube. Jeg så podcasten henned med The Diary of a CEO. Der gir hun en liste over ting og jeg har sett stor forskjell ved å implementere flere av disse! (Husker aldri å gjøre alt, men alt hjelper). 

2. Minimum 1 minutt, men helst en helt sang, med hopping eller dansing eller risting. Dette vekker systemet opp, det utløser serotonin, og det hjelper lymfene bli klare for steg 3: 

3. Lymfedrenasje. Jeg gjør det to ganger til dagen. Se denne første gangen å lære:

og deretter brukte jeg denne daglig for å følge med, fram til jeg kunne det utenat:

Ansiktet er mer våkent, jeg mista mye av tunge øyelokk som jeg har hatt hele mitt voksne liv og mer definert rundt kjeven som gjør at jdg ser slankere ut. Magen holder seg flatere og blir ikke like pløsete. 

Min konklusjin: life changing. Jeg følte meg som dritt, før jeg begynte med dette, men forskjellen har vært enorm på meg. Og det er helt gratis, men det krever bare litt daglig innsats i seg selv hver dag. Jeg har gjerne netflix på i bakgrunnen nå som jeg ikke trenger å fokusere på å gjøre det riktig lenger. Da er det bare deilig me-time! Jeg har gått ned flere cm når jeg måler. Ikke mer enn 2-3kg ned, men det ser enda mer ut faktisk. (Jeg er ganske høy, 171 hvis noen lurer)

Dette er jo viktig uansett, men drikk mye vann. Du vil skylle ut alt ønsket gunk i lymfer og celler og tarm osv 😅 Så drikk enda mer enn du føler du trenger. Jeg drikker 3-4liter. Hvis jeg drikker brus eller kaffe eller te, teller jeg ikke det inn i kvota! (Det lærte en hudpleier meg. Huden vår gjør seg best på vann, så beregne alt annet som ekstra - huden min nå er bedre enn noensinne, kanskje har det også med lymfene å gjøre)

Anonymkode: 6a13f...bbe

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mye med 1100 kalorier på en dag??? Fjerner man elementene du nevner, så er man nede på knapt 1000 kalorier... 

Jeg er enig i at det er elementer som ikke nødvendigvis gir metthetsfølelse, men i ett så lavkalorikosthold så er det neppe metthetsfølelse som er problemet... 

Jeg har aldri telt kalorier og kan lite om det. Har alltid bare justert litt når jeg merker at vekten kryper opp. Og med de endringene jeg beskrev så er det en mengde mat som gjør at jeg holder den vekten jeg ønsker, uten å gå sulten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Høres jo ut som en kjempesunn og god mat -dag . Hvis du beveger deg en times tid i tillegg kan du jo umulig legge på deg? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har aldri telt kalorier og kan lite om det. Har alltid bare justert litt når jeg merker at vekten kryper opp. Og med de endringene jeg beskrev så er det en mengde mat som gjør at jeg holder den vekten jeg ønsker, uten å gå sulten. 

Du bruker også kun 10g pasta, i retter som vanligvis inneholder 75-100g pr porsjon? En del slankesider bruker ned i 45-60g da, men ingen er helt nede i 10g... Om jeg tar en neve med ukokte pastaskruer, så er jeg på dobbelt mengde av det TS spiser...

Jeg synes det er skremmende at noen mener det bør kuttes ytterligere i ett kosthold som allerede er svært lavt på kalorier. Hvis noen føler de eser ut ved å spise mindre enn hva som er i heftige dietter som knekkebrøddietten, så er det virkelig ikke riktig å anbefale dem kutte enda mer. 

En ting er å spise lite kalorier om man skal ned i vekt, men å føle at man eser ut på så lite tyder på ett fullstendig feil syn på kropp og mat. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (52 minutter siden):

Høres jo ut som en kjempesunn og god mat -dag . Hvis du beveger deg en times tid i tillegg kan du jo umulig legge på deg? 

Jeg tror ikke TS legger på seg, men at hebnes oppfatning av at hun "eser ut" mer sannsynlig er knyttet til overflødig vannansamling i kroppen. Ref mitt lengre svar ovenfor. Jeg tror mange kan få seg en overraskelse om de tester ut de rutinene jeg beskrev i selv bare én måned! 

Anonymkode: 6a13f...bbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du bruker også kun 10g pasta, i retter som vanligvis inneholder 75-100g pr porsjon? En del slankesider bruker ned i 45-60g da, men ingen er helt nede i 10g... Om jeg tar en neve med ukokte pastaskruer, så er jeg på dobbelt mengde av det TS spiser...

Jeg synes det er skremmende at noen mener det bør kuttes ytterligere i ett kosthold som allerede er svært lavt på kalorier. Hvis noen føler de eser ut ved å spise mindre enn hva som er i heftige dietter som knekkebrøddietten, så er det virkelig ikke riktig å anbefale dem kutte enda mer. 

En ting er å spise lite kalorier om man skal ned i vekt, men å føle at man eser ut på så lite tyder på ett fullstendig feil syn på kropp og mat. 

Jeg uttalte meg ikke om hun justerte mengden på øvrig mat opp eller ned. Jeg har heller ingen begrep om "gram mat". 

Jeg anbefalte å kutte ut mat som gir kalorier uten metthetsfølelse. Så slipper dere denne inngående kunnskapen til kalorier og gram som dere tydeligvis trenger... 

Hvilken tå tråkket jeg på hos deg? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

- ispinne

- oliven og rugchips. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må forbrenningen din være helt på jordet, sikkert ødelagt som resultat av å spise alt for lite mat. Du har lært kroppen til å tviholde på de få kaloriene du får i deg.

Anonymkode: 30e64...1ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må forbrenningen din være helt på jordet, sikkert ødelagt som resultat av å spise alt for lite mat. Du har lært kroppen til å tviholde på de få kaloriene du får i deg.

Anonymkode: 30e64...1ce

Hva er det med dere 😅 

Jeg spiser normal, sunn og variert mat. Frokost, lunsj og middag. Et glass vin eller to i helgene. En is på ferie. Dessert på restaurant eller i selskap. 

En dag kan jeg ta noen oliven. En annen noen rugchips. Men kunne aldri hatt så mange kalori-tyver som TS på en dag, og holdt lav vekt. Da må man heller øke mengden mat som metter. 

Det finnes andre måter å holde en sunn normalvekt på enn å telle kalorier, og veie gram. 😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg uttalte meg ikke om hun justerte mengden på øvrig mat opp eller ned. Jeg har heller ingen begrep om "gram mat". 

Jeg anbefalte å kutte ut mat som gir kalorier uten metthetsfølelse. Så slipper dere denne inngående kunnskapen til kalorier og gram som dere tydeligvis trenger... 

Hvilken tå tråkket jeg på hos deg? 

Du anbefaler noen å kutte ned på ett allerede svært lavt inntak når det er tydelig at TS har ett forvrengt syn på vekt å mat. Man trenger ikke inngående kunnskap om mat for å skjønne at det TS spiser er alt for lite, og du anbefaler ytterligere kutt i kaloriene. 

Man trenger ikke "inngående kunnskap" om kalorier for å skjønne at 10 stk pastaskruer er langt under normal porsjon. Men noen ganger er det fornuftig ha litt kunnskap før man gir råd. 

Hadde du anbefalt bytte ut med mer mettende mat så hadde jeg ikke reagert.. Men din oppfordring om å kutte ut så mye mat er direkte helsefarlig. TS sier hun skammer seg og føler hun eser ut, og du bekrefter faktisk hennes skamfølelse når du sier rett ut at det er mye mat og du selv ville kuttet neste 20% av det inntaket... 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Det hjelper meg litt å høre at dere ikke syntes dette er veldig mye mat, for jeg strever virkelig med å finne balansen mellom mager kost og nytelse (jeg er som sagt veldig glad i mat). Det er nok også slik (som blir nevn her) mye væske og luft som gjør at jeg føler meg tung og oppblåst. Ser ofte gravid ut etter måltider, helt sprengt på slutten av dagen… Fordøyer mar svært sakte, og virker som at alt som går inn liksom bare blir lagret som fett på kroppen min.

Noterer alt jeg spiser for å få oversikt, her er lørdagen:

Frokost/lunsj: Et grovt rundstykke, 1 kokt egg, 0,5 (liten) avocado, en mini-crossant.

Midt på dagen:En Mini-smoothie is, et stykke squash-pai.

Middag (grilling): En hjemmelagetburger 130 g, 1 skive cheddar, et lite burgerbrød, en ts majones, grønnsaker på burgeren. Potetbåter av en middels potet.

Kveld: 0,5 flaske hvitvin, en neve potetgull. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...