Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest oppvask
Skrevet

For 2 mnd siden begynte min da 1,5 år gamle oppvaskmaskin å "tulle". Elkjøp skiftet da ut pumpen i maskinen og vi fikk den tilbake. Etter noen vask var det samme problemet som før. De tok da maskinen inn på service igjen og skiftet da et kort inni maskinen. Resultatet er nå at vi ikke kan skifte program på maskinen, den hakker verre enn den noen gang har gjort før også. Men elkjøp nekter å gi oss ny maskin. Har i 2 mnd vasket opp for hånd og jeg er faktisk veldig lei. Kjøpte jo oppvaskmaskin for å slippe dette (med en familie på 8, så er det ikke "bare, bare" å få tid til all oppvasken alltid). Hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt kontakt med forbrukerrådet og spurt dem.

Så vidt jeg vet er det 5 år garanti på den slags produkter.

Gjest gjesta
Skrevet

Du har rett til ny maskin, eller heve kjøpet, når de har reparert to ganger for samme feil og du skal ikke godta at du ikke kan bytte program. Du har garanti og reklamasjonsretten dekker det som garantien ike gjør. Det er 5 år på vaskemaskiner, det er faktisk 5 år reklamasjon på mobiltelefoner også :)

Gå tilbake til Elkjøp og krev ny maskin eller så har du også har rett til å heve kjøpet. Nekter de en gang til er det bare å klage til forbrukerombudet. :)

Lykke til!

Gjest -eline-
Skrevet
Jeg hadde tatt kontakt med forbrukerrådet og spurt dem.

Så vidt jeg vet er det 5 år garanti på den slags produkter.

Det er 5 aars reklamasjonsrett paa hvitevarer. Garanti er noe som produsentene gir og som skal gi forbrukeren utvidede rettigheter i forhold til reklamasjonsretten, denne er gjerne paa to aar.

Traadstarter: les om dine rettigheter her

Skrevet

Jeg mente selvfølgelig reklamasjonsrett, kom ikke på hva det het i farta. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Butikken har faktisk rett til å prøve å reparere gjenstanden tre ganger før du kan kreve omlevering eller heving.

Det er ikke så lenge siden det falt en høyesterettsdom på dette.

Men i forbrukerkjøpsloven står det klart at du etter tre forsøk kan kreve omlevering eller heving, så det er bare å printe ut loven og merke av paragrafen med merkepenn. Ta den med deg i butikken, og vis de. Krangler de fremdeles, så ta kontakt med forbrukerombudet.

Skrevet

Kontakt serviceverkstedet som var hos deg direkte. For det første kan du reklamere på servicen siden det ikke fungerer som det skal etter at de har vært der.

Og så lenge du har kvittering kan serviceverkstedet fikse dette uten elkjøp.

Serviceverkstedet fikser og kontakter leverandør for å få dekket garantireperasjoner siden det egentlig er leverandøren som gir garanti og har ansvar for reklamasjoner til syvende og sist.

Eller ring leverandør direkte i Oslo og snakk med reklamasjonsavdelingene der. Stort sett masse hygglige mennesker som gjør det de kan så det skal løse seg best mulig for deg.

Og har du en annen elkjøp butikk i nærheten kan du kontakte de.

Dette er de raskeste måtene å gjøre det på.

Du kan kontakte forbrukerrådet selvfølgelig, men da må du fylle ut klageskjema, som de skal ha og så behandle og sende videre til elkjøp i dette tilfellet og så skal de svare på brevet og sende tilbake til forbrukerrådet og de kontakter deg dersom det går greit ved første forsøk.

Sjøl ville jeg gått for å kontakte serviceverkstedet direkte og forklart problemet og bedt de komme.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er lett å si til folk "kontakt Forbrukerrådet", men sannheten er jo at Forbrukerrådet bruker uendelig lang tid på å saksbehandle henvendelsen, gjerne flere måneder. Min klage tok 8 måneder på grunn av at de hadde mye å gjøre.

Gjest oppvask
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Jeg tror jeg kommer til å kontakte leverandør, for jeg ser jeg ikke kommer så mye lenger med elkjøp. Har kontaktet forbrukerrådet, men ser at det også kan ta lang tid. I dag fikk vi endelig lånemaskin, etter å ha vært mer eller mindre uten oppvaskmaskin i 2 mnd. Egentlig ville de ikke levere ut en lånemaskin, da de mente at loven ikke gjaldt oppvaskmaskiner (kun vaskemaskin).

Skrevet
Takk for tilbakemeldinger. Jeg tror jeg kommer til å kontakte leverandør, for jeg ser jeg ikke kommer så mye lenger med elkjøp. Har kontaktet forbrukerrådet, men ser at det også kan ta lang tid. I dag fikk vi endelig lånemaskin, etter å ha vært mer eller mindre uten oppvaskmaskin i 2 mnd. Egentlig ville de ikke levere ut en lånemaskin, da de mente at loven ikke gjaldt oppvaskmaskiner (kun vaskemaskin).

Loven gjelder alt som er kjøpt av en privatperson (forbruker) av et firma, så der prøver de bare å narre deg! Og reklamasjonsretten er 2 år på alt, og 5 år når varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. (F.eks oppvaskmaskin)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...