Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Quilliam skrev (På 14.6.2025 den 16.43):

USA ga Iran atomteknologien på 50-tallet, men med kontrakt på at de bare skal bruke det til å lage energi.

Problemet er at Iran får nye ledere konstant, og mesteparten av de vil utslette Israel (inkludert nåværende ledere), så de bryter kontrakten og produserer 10 ganger så mye de har lov til og beriker det slik det kan brukes til å lage atomvåpen.

Har ikke Iran hatt samme leder siden 1989?

Er ikke tvil om at Iran har både kunnskap og ressurser til å produsere atomvåpen om de ønsker det. Hadde ikke det stabile geniet amerikanerne valgte som president sagt opp atomavtalen verden hadde med Iran, hadde Iran også hatt et enda sterkere insentiv til å ikke gjøre det.

NatNat skrev (På 16.6.2025 den 4.51):

Hun er ikke alene. En gjeng tullinger i London anklager Israel for å angrepe "stakkars" Iran. 

https://www.telegraph.co.uk/news/2025/06/14/the-left-hatred-of-israel/

"it was an “emergency protest” called by the Palestinian Youth Movement (PYM) in response to Israel’s strikes on Iran."

Det er synd på Iran. En av verdens eldste sivilisasjoner, med rik kultur, moderne utdanningsinstitusjoner og høyt utdannet befolkning, blir ikke bare systematisk brutt ned og holdt som gisler av et tyrannisk, teokratisk diktaturregime, men blir nå også bombet sønder og sammen.

Ikke alle saker kan plasseres rett høyre/venstre på en politisk akse og venstresiden har ikke noe monopol på å være kritisk til hva Israel gjør. Jeg har ikke noe behov for å forsvare Irans ledere, men den vestlige verden burde vite, av bitter erfaring, at det å få til et regimeskifte i et annet land ved hjelp av militærmakt er tilnærmet umulig. Som regel er resultatet at vondt blir verre. 

Merker meg også at det nok en gang finnes lite eller ingen bevis for Israels påstander. Tvert imot sier amerikansk etteretning at Iran IKKE er nær ved å skaffe seg atomvåpen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Jdz skrev (52 minutter siden):

Jeg har ikke noe behov for å forsvare Irans ledere, men den vestlige verden burde vite, av bitter erfaring, at det å få til et regimeskifte i et annet land ved hjelp av militærmakt er tilnærmet umulig. Som regel er resultatet at vondt blir verre. 

Merker meg også at det nok en gang finnes lite eller ingen bevis for Israels påstander. Tvert imot sier amerikansk etteretning at Iran IKKE er nær ved å skaffe seg atomvåpen.

delvis enig her. Det kan være vanskelig å få et regimeskifte med makt, alt er avhengig av Iranere. 

omg. atomvåpen, ja amerikansk etteretning sier det men det er mange tegn som uroer mange. https://www.bbc.com/news/articles/ce3v6w2qr12o

Uansett.. Iran er en trussel, (mye mer enn Khadafi eller Hussein var /bare min personlig mening..)  De destabiliser en del land, inkludert Lebanon ved å hjelpe Hezbollah, Hamas, Huthis, etc.. Det er en grunn at Hezbollah er mektigere enn Lebanon forsvar.. 

Og jeg forstår godt at Israel har kansje fått nok av et land som stadig truer med å intetgjøre Israel 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...