AnonymBruker Skrevet 13. juni #1 Skrevet 13. juni Har en 4.5mnd gammel datter, vårt første barn. De første ukene var slitsomme med amming 24/7 og lite søvn men var nok ruset på kjærlighet. Er fortsatt helt betatt av henne men kjenner nå jeg er meget sliten. Hun sover fremdeles veldig lite sammenhengende og er mye urolig når hun er våken. Er nå oppe hver 1,5-2 timer om natten og hun sover ellers lite på dagtid. Dier godt og legger godt på seg. Vi er på trilletur hver dag, minst en time og jeg prøver å spise sunt til info. Fullammer og samsover. MEN jeg forstår ikke om dette er nye normalen eller om det blir bedre? Når ble det bedre for deg? Når følte du deg «normal» igjen? Vil jeg noengang få sove igjen? Anonymkode: 450ef...c65
mommyaka Skrevet 13. juni #2 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har en 4.5mnd gammel datter, vårt første barn. De første ukene var slitsomme med amming 24/7 og lite søvn men var nok ruset på kjærlighet. Er fortsatt helt betatt av henne men kjenner nå jeg er meget sliten. Hun sover fremdeles veldig lite sammenhengende og er mye urolig når hun er våken. Er nå oppe hver 1,5-2 timer om natten og hun sover ellers lite på dagtid. Dier godt og legger godt på seg. Vi er på trilletur hver dag, minst en time og jeg prøver å spise sunt til info. Fullammer og samsover. MEN jeg forstår ikke om dette er nye normalen eller om det blir bedre? Når ble det bedre for deg? Når følte du deg «normal» igjen? Vil jeg noengang få sove igjen? Anonymkode: 450ef...c65 Vi fikk sove hel natt etter 5 1)2 år...he he...nå føler vi oss litt normal ( hun er snart 7) 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #3 Skrevet 13. juni En hel natt har vi ikke hatt enda, hun er 3 år, men én oppvåkning på natt er jo ikke et problem. Jeg syns det løsnet veldig ved 5-6 måneder, og ved 7 måneder følte jeg meg mer som «normal» igjen 😊 Var litt trøtt en periode ved 9 måneder igjen, da hun våknet grytidlig. Men det varte bare noen uker. Hold ut, stor sannsynlighet for at enklere tider er rett rundt hjørnet! Anonymkode: 15804...54a
AnonymBruker Skrevet 13. juni #4 Skrevet 13. juni Klarer du sove mens du ammer? Etter at vi fikk til det har jeg sovet bedre enn jeg har gjort noen gang i livet. Oppstykket, ja, men fantastisk søvnkvalitet. Ble mer «normal» søvn (altså dårligere😅) etter ca et år, men det kan ha sammenheng med at jeg begynte i jobb igjen og livet generelt ble mer stress. Anonymkode: 19589...b60 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #5 Skrevet 13. juni Anbefaler å mate henne med morsmelk erstatning. Den har tykkere konsistens enn brystmelk og metter lenger. Jeg ga det til begge barna mine og de sovnet hele natta uten at de våknet. Anonymkode: 7125e...c2a 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni #6 Skrevet 13. juni Du har min dypeste medfølelse, og jeg anbefaler deg å snakke med helsesykepleier hvis du kjenner at det begynner å tære for mye på deg. Jeg håper min historie kan gi deg litt håp 😊 Vår er 8 mnd nå. Jeg (mor) hadde det beintøft med tanke på søvnmangel de første 4 månedene, jeg ble faktisk helt ødelagt til slutt og far måtte overta permisjonen i et par uker slik at jeg fikk sove ut på dagtid. I vårt tilfelle våknet jeg de gangene baby skulle amme (helt OK), men også 10-20 ganger I TILLEGG fordi jeg våknet av hver minste lyd baby lagde! Min redning ble faktisk å flytte baby på eget rom ved 4 mnd, og innføre grøt og MME til kvelds. Vi merket markant forskjell fra første natt - jeg våknet ikke av hver minste lyd, og i tillegg sov baby lenger og lenger uten å våkne for melk. Etter et par uker sov hun natten gjennom og det gjør hun enda (bank i bordet!). Det skal sies at vi hadde litt andre utfordringer også - problemer med amming fra start, jeg hadde ikke nok melk og baby la ikke på seg tilstrekkelig. I samråd med helsesykepleier ble vi derfor enig om å innføre grøt fra 4 mnd, og mitt inntrykk er at hun ble så mett på det at hun derfor ikke våknet for melk gjennom natten. Men mitt aller første råd; Ta vare på deg selv og be om hjelp før du sliter deg helt ut 🥰 Anonymkode: 91838...79b 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #7 Skrevet 13. juni Følte det ble litt bedre da han ble 3 år, men våkner fortsatt et par ganger hver natt. Anonymkode: 160f1...393
AnonymBruker Skrevet 13. juni #8 Skrevet 13. juni Med eldste opplevde vi ikke sammenhengende nattesøvn før hun var rundt 2,5 år. Hun kan fremdeles våkne på nettene, men legger seg som regel til å sove igjen. Noen ganger kommer hun inn til oss. Hun er snart 6 år. Yngste derimot, hun har sovet natten gjennom fra hun var rundt 10 mnd. Er nå halvannet år og har kun hatt oppvåkning på natt ifbm. med sykdom. Med andre ord: unger er så forskjellige! Det som funker for én, funker ikke for den andre. Men be om hjelp, få barnefar eller noen andre til å avlaste deg! Søvnmangel er ikke å spøke med ❤️ Lykke til. Anonymkode: 7d5bf...e04
AnonymBruker Skrevet 14. juni #9 Skrevet 14. juni Ble ikke bedre for meg før vi kuttet ut ammingen rundt 1 år. Han var fremdeles mye våken på natt frem til han var 4 år, men etter vi avsluttet ammingen kunne vi jo dele på og ta en natt hver. Så lenge jeg ammet det første året falt jo alt på meg. Og det føltes aldri normalt egentlig, var konstant utslitt av å kun sove 1,5 time sammenhengende 😅 Ble mye bedre når far kunne bidra mer siden jeg da fikk sove mer sammenhengende, men altså uthvilt og full av energi har jeg ikke følt meg siden andre trimester 😂 Det blir man vant til tror jeg. Jeg er alle fall det, det er ikke noe som opptar meg særlig - det er bare blitt normalt. Anonymkode: 94929...2c9 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #10 Skrevet 14. juni Jeg fikk sove gjennom natten innimellom fra rundt 1,5 år. Men oppvåkningene ble gradvis færre før det. Her ble det ikke noe bedre søvn av å kutte nattamming eller samsoving, så det er ikke alltid løsningen. Det føles uendelig når man står i det, men heldigvis går det som regel over ja. Anonymkode: 0c518...f81 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #11 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ble ikke bedre for meg før vi kuttet ut ammingen rundt 1 år. Han var fremdeles mye våken på natt frem til han var 4 år, men etter vi avsluttet ammingen kunne vi jo dele på og ta en natt hver. Så lenge jeg ammet det første året falt jo alt på meg. Og det føltes aldri normalt egentlig, var konstant utslitt av å kun sove 1,5 time sammenhengende 😅 Ble mye bedre når far kunne bidra mer siden jeg da fikk sove mer sammenhengende, men altså uthvilt og full av energi har jeg ikke følt meg siden andre trimester 😂 Det blir man vant til tror jeg. Jeg er alle fall det, det er ikke noe som opptar meg særlig - det er bare blitt normalt. Anonymkode: 94929...2c9 Aldri skjønt det der med at mor må ta alt på natt? Jeg nattammet som bare det, men far kunne jo gjøre alt annet enn selve ammingen. Skifte bleie, bysse og nattevåke kan han like godt som jeg (bedre faktisk, han trenger mye mindre søvn). Vi gjorde det sånn at jeg la meg tidlig, så hadde far baby frem til han la seg og ny runde med amming. Jeg tok nattstrekket mens han sov, og så tok han morgenen igjen. Såklart lenger på helg enn i ukedagene. Dvs to strekk med noen timer sammenhengende på meg, og helt greit med søvn på han. Baby her sov bare 3 korte dupper (45 minutter var en sjeldent god dupp) på dagen, så jeg kunne ikke sove mens baby sov. Nattammet til baby var godt over året. Far må jo uansett ta en del av natta når mor er tilbake i jobb. Anonymkode: 76668...b2a 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #12 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Aldri skjønt det der med at mor må ta alt på natt? Jeg nattammet som bare det, men far kunne jo gjøre alt annet enn selve ammingen. Skifte bleie, bysse og nattevåke kan han like godt som jeg (bedre faktisk, han trenger mye mindre søvn). Vi gjorde det sånn at jeg la meg tidlig, så hadde far baby frem til han la seg og ny runde med amming. Jeg tok nattstrekket mens han sov, og så tok han morgenen igjen. Såklart lenger på helg enn i ukedagene. Dvs to strekk med noen timer sammenhengende på meg, og helt greit med søvn på han. Baby her sov bare 3 korte dupper (45 minutter var en sjeldent god dupp) på dagen, så jeg kunne ikke sove mens baby sov. Nattammet til baby var godt over året. Far må jo uansett ta en del av natta når mor er tilbake i jobb. Anonymkode: 76668...b2a Hos oss var det lite bleieskift og byssing på natt, det var pupp, pupp og atter pupp. Så det falt jo på meg da Anonymkode: 94929...2c9 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #13 Skrevet 14. juni Vi begynte å gi flaske på natt for at innsovningen skulle gå fortere ved hver oppvåkning. Det ble også færre oppvåkninger av å gi flaske. og så rundt 14 måneder sov hun hele natten gjennom uten en eneste oppvåkning. Opplevde at helsestasjonen hadde mye fokus på at ungen skal våkne på natten og skrike, og så må foreldrene legge en hånd på babyen, og babyen skal finne søvnen. Vi gjorde ikke det og barnet fant søvnen helt naturlig av seg selv ved 13-14 måneder. Nå er hun to og har sovet gjennom hele natten siden. Anonymkode: c2266...b28 1
Ny Bruker Skrevet 15. juni #14 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (På 13.6.2025 den 22.13): Anbefaler å mate henne med morsmelk erstatning. Den har tykkere konsistens enn brystmelk og metter lenger. Jeg ga det til begge barna mine og de sovnet hele natta uten at de våknet. Anonymkode: 7125e...c2a En myte. Bare tilfeldig at dine sov natta gjennom med mme. 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni #15 Skrevet 15. juni Min første sov natta gjennom fra 8 ukers alder og til 6 mnd. Til gjengjeld var barnet våkent hele kveldene da stort sett. Fra 6 mnd til litt over 2 år våknet barnet hver time stort sett. Vi ammet lenge da også på natta. Sov først når vi kuttet amming/melk på natt. Nå har jeg en baby på 1 mnd som sover dårlig på dagtid/kveld uten mye støtte. Og selvsagt våkner noen ganger om natta. Håper det blir bedre etterhvert men vet det er intenst de første månedene.. Anonymkode: 352fc...4e2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #16 Skrevet 15. juni Det høres helt normalt ut, selv om det er slitsomt. Mine unger sov aldri veldig mye om natta de første månedene. Ting ble bedre etter et halvt års tid. Den eldste sov natta gjennom fra rundt 10 mnd, og var aldri noe søvnproblemer etter det. Nummer to kunne våkne litt mer fram til 2-3 år, men var aldri snakk om nattevåking, kun oppvåkning og så sovning igjen ganske kjapt. Anonymkode: f096e...0e8 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #17 Skrevet 15. juni Jeg følte meg som meg selv igjen da barnet begynte å sove natten gjennom da han var 1,5. Nattammet helt til da. Anonymkode: 8e383...99d
AnonymBruker Skrevet 15. juni #19 Skrevet 15. juni Det er forskjell på barn. Jeg ble mer meg selv og fikk overskudd til å trene og spise bedre(og dermed få enda mer overskudd og bli mer meg selv, veldig god sirkel) da eldste var rundt 5. Vi har et yngre barn, men hun har sovet mye bedre, så hadde det bare vært henne hadde det nok gått fortere. Anonymkode: b665f...f6f
AnonymBruker Skrevet 15. juni #20 Skrevet 15. juni Baby begynte å sove hele natten gjennom da han var 7 mnd, så det var vel ikke før den tid at jeg følte på noe overskudd. Skal sies at de 3 første månedene sov han svært lite, ammet hver time omtrent døgnet rundt som da resulterte i lite søvn hos oss, så jeg skjønner du er sliten❤️ Anonymkode: 25dc7...511
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå