Gå til innhold

Er sjansen for krig i Norge blitt større det siste døgnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan krigen mellom Israel og Iran påvirke til storkrig der Norge er i krig?

Hvor fort kan det evt. bli krig hos oss nå? Hva er neste farlige skritt nå, som gjør at vi kan komme i krig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem skal vi krige mot? Svenskene (Klart de mest irriterende skapningen på jorda er partysvensker, men,,,,)

• Liker 7
Skrevet (endret)

Tror ikke det..men om vi leker med tanken; 

Iran er alliert med Kina og Russland. De trener sammen, og har øvelser. Mange av dronene Rudsland har er kjøpt fran Iran. Israel er som du vet alliert med USA. 

...så hvis Iran har noen slags avtale med Russland og Kina, kan jo noe skje.

Hvis alle disse supermaktene braker sammen, så vil nok det skje i midtøsten først, men Europa pleier å bli involvert. Israel har atomvåpen, Iran tror vi ikke har...men hvem vet hvor langt de har kommet? Det var jo atomkraftverkene Israel gikk etter..Hvis Iran skulle få noen raketter gjennom som skader alvorlig, så vet vi jo at Israel ikke er veldig moderat av seg.

Det kan i teorien balle på seg.

Endret av Mooza
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke foreløpig. Er evt USA som står i fare for bombing av israelske ambassader, og militære formål Evt først, fordi de visste om angrepet. Samtidig da, Hvor lurt er det av Iran å angripe et så stort land som USA som er medlem av Nato.. 

Tror det er heller noe større sjans for at konflikten sprer seg i Midtøsten til land som Qatar, Saudi Arabia, De forente emirater, Jordan osv. 

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke risikoen for krig som involverer Norge direkte er blitt nevneverdig forhøyet.

Kan kaaaanskje ha en liten økning i risiko for terrorangrep dog. 

• Liker 4
Skrevet
Neverland skrev (1 time siden):

Kan krigen mellom Israel og Iran påvirke til storkrig der Norge er i krig?

Hvor fort kan det evt. bli krig hos oss nå? Hva er neste farlige skritt nå, som gjør at vi kan komme i krig?

Jeg ser ikke for meg at Norge blir dratt inn i en storkrig, med mindre Norge eller andre NATO-land blir angrepet direkte. Og hvem skal i så fall angripe disse NATO-landene? Iran kan kanskje angripe amerikanske militære baser i Midtøsten, men jeg ser ikke noen grunn til at det vil trekke Norge inn i krigen. 

• Liker 3
Skrevet
NordicViking skrev (9 timer siden):

Jeg ser ikke for meg at Norge blir dratt inn i en storkrig, med mindre Norge eller andre NATO-land blir angrepet direkte. Og hvem skal i så fall angripe disse NATO-landene? Iran kan kanskje angripe amerikanske militære baser i Midtøsten, men jeg ser ikke noen grunn til at det vil trekke Norge inn i krigen. 

Et angrep på USA eller amerikanske interesser kan vel utløse artikkel 5, slik som etter angrepene 11. sept... Og vipps så er Norge i krig igjen.

Skrevet
LeneXCII skrev (3 timer siden):

Et angrep på USA eller amerikanske interesser kan vel utløse artikkel 5, slik som etter angrepene 11. sept... Og vipps så er Norge i krig igjen.

Husk at 11. september skjedde på amerikansk territorium. Vet du om artikkel 6? 
Der står det: 

Artikkel 6 1

Ved et væpnet angrep på en eller flere av partene, slik som omhandlet i artikkel 5, forstås et væpnet angrep

• mot noen parts territorium i Europa eller Nord-Amerika, mot Frankrikes departementer i Algerie 2, mot Tyrkias territorium eller mot de øyer som noen av partene har myndighet over i det nord-atlantiske område nord for Krepsens vendekrets,
  • mot noen av partenes styrker, skip eller fly når de befinner seg i eller over disse territorier eller ethvert annet område i Europa hvor noen av partenes okkupasjonsstyrker var stasjonert den dag da traktaten trådte i kraft, eller i Middelhavet eller det nord-atlantiske område nord for Krepsens vendekrets.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_17120.htm?selectedLocale=no

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...