Gå til innhold

Overvektig barn uten klar årsak?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som overskriften sier har jeg altså et overvektig barn.  Men verken jeg eller barnefar skjønner hvorfor. Hun er alltid vært stor siden fødsel, spiser normal og samme mat som meg og far. Vi er begge normalvektige. Barnet er 8 år og er som oftest hjemme etter skolen. I helgene kommer venner på besøk hit. Jeg har god oversikt over hva hun spiser, jeg skjønner bare ikke hva som kan være grunnen. Fastlegen har tatt opp vekten flere ganger og kommer med lange regler om å ikke spise masse sukker osv. Men dette spiser vi ikke. Noen andre som har vært borti det samme? fant dere en løsning?

Anonymkode: 95299...1c0

Du hevder du har god oversikt over hva hun spiser, men det kan ikke stemme. 
Her spiser nok jenta i skjul, eller du forstår ikke mengden av kalori inntaket hennes. 
Men istedenfor å snakke om matinntak, ut og beveg dere både i helger og på kveldstid. 
Barn trenger å sette pris på å gå tur, sykle eller gjøre andre ting som brenner kalorier. 
Da forutsetter jeg at legen har gjort det hen skal, mht å sjekke henne for sykdommer som kan gi bivirkninger som økt vekt. 

Anonymkode: 1e48f...9dc

• Liker 2
Skrevet

Samme med vår jente. Nå er hun 11 og nesten undervektig fordi hun vokser i høyden. 

Server mindre porsjoner hvis du mener du må, men ellers ville jeg bare sett det ann 🙂

Anonymkode: cda6a...4c2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ser flere folk har spurt og barnet veier 48-50 kg. Å nei hun spiser ikke mat og søtsaker andre steder. Vi serverer helt vanlig mat hjemme. 

-ts

Oh shit. Det er det dobbelte av hva min 8-åring veier.

Ta det opp med lege/helsesykepleier. Dette løses ikke av kg.

Anonymkode: 02e89...e62

• Liker 4
Skrevet

Hva spiser hun i løpet av en dag da? 

Anonymkode: 71227...e08

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oh shit. Det er det dobbelte av hva min 8-åring veier.

Ta det opp med lege/helsesykepleier. Dette løses ikke av kg.

Anonymkode: 02e89...e62

Oj! 50 kg! Det er jo som en voksen, slank kvinne. Veide det til jeg var 28. Min snart 9-åring veier rundt 32 til sammenligning

Anonymkode: 71227...e08

• Liker 3
Skrevet

Til sammenligning veier min snart 9 åring rundt 23 kg. 
Jeg som voksen veier 58 kg. 
Ville krevd videre utredning av legen, henvisning til spesialist. Barnet ditt har alvorlig fedme med den vekten hvis man tenker gjennomsnittshøyde. 

Anonymkode: 0dd10...bb0

• Liker 2
Skrevet
Carrot skrev (1 time siden):

hvis legen er bekymret, hvorfor tester ikke legen barnet for ulike potensielle diagnoser?

Ja? Og henviser til videre utredning / ernæringsrådgiver? 

Anonymkode: b71f5...552

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Les deg litt opp på kvinnehelse. Ved PCOS for eksempel sier det at å gå ned i vekt er som å sykle med bremsene på. For eksempel. Endometriose har også vektøkning som symptom. Det blir for dumt å krangle på dette. Hvorfor tror du medisiner ofte har vektøkning som bivirkning? Fordi de kødder med hormonene og kjemien ellers i kroppen. 

Anonymkode: 3e59c...b7c

Hvis forbrenningen er lavere enn normalt betyr det fortatt kalorioveskudd om man legger på seg altså. Men da bør man jo finne ut om det er noe galt.

Hvor aktiv er jenta di, TS? Som regel blir barn mindre aktive når de veier mye, og da blir det en ond sirkel. Det er viktig at holde jenta i aktivitet på ettermiddagen, enten om hun går på noe organisert eller om dere sykler, går tur, spiller ball i hagen eller hopper trampoline. Barn som ikke rører seg forbrenner lite.

Anonymkode: 688bb...a3d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis forbrenningen er lavere enn normalt betyr det fortatt kalorioveskudd om man legger på seg altså. Men da bør man jo finne ut om det er noe galt.

Hvor aktiv er jenta di, TS? Som regel blir barn mindre aktive når de veier mye, og da blir det en ond sirkel. Det er viktig at holde jenta i aktivitet på ettermiddagen, enten om hun går på noe organisert eller om dere sykler, går tur, spiller ball i hagen eller hopper trampoline. Barn som ikke rører seg forbrenner lite.

Anonymkode: 688bb...a3d

Jeg har Hashimotos. Da må jeg ned i farlig lavt kaloriinntak for å gå ned. Da blir jeg syk på andre måter. Så ja, sånnsett kan jeg være enig i det, MEN hvis kaloriunderskuddet ellers går på helsa løs, er det ikke forsvarlig. Jeg regner med legen til TS sjekker alt som kan sjekkes. Spiser hun "bare" for mye, er det en easy fix. Men det er ikke alltid så svart/hvitt.

Anonymkode: 3e59c...b7c

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja? Og henviser til videre utredning / ernæringsrådgiver? 

Da må du i tilfellet gå privat. Ernæringsfysiolog på sykehus kan bare sykehusleger henvise til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må du i tilfellet gå privat. Ernæringsfysiolog på sykehus kan bare sykehusleger henvise til. 

Fastlegen må i hvert fall henvise for videre utreding hvis hen tar det opp som en bekymring syns jeg. Kanskje det kan være verdt å ta noen timer privst hos ernæringsfysolog? Bare for å få dennes innspill? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg var et sånt barn. La plutselig på meg mye da jeg var drøyt 7 år. Foreldrene mine var så fortvilte når de fikk «skjennepreken» fra helsepersonell om å gi mindre porsjoner, mindre godteri og mer fysisk aktivitet. Vi fulgte jo allerede de rådene. 
Da jeg var 11 gikk jeg plutselig ned alle de ekstra kiloene uten å ha gjort noe annerledes, men da hadde jeg fått stabil mens og vokste ikke lenger i høyden. 

Anonymkode: a1057...66d

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Tekumseh79 skrev (1 time siden):

Nok søvn?
Avslappet og trives, eller stressa og jaget?

For lite søvn fører til overvekt. Det samme kan faktisk stress gjøre, som ved mobbing, mishandling, frykt, mistilpasshet.

Ellers må det være balanse på vektskåla med energiinntak mot fysisk aktivitet.

Skulle til å si det samme. Kalorier inn og kalorier ut stemmer ikke alltid. Stress, lite søvn og mistrives/stress på skolen kan føre til at kroppen går i sparebluss og forbrenningen går ned. 

Anonymkode: 89590...07a

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som overskriften sier har jeg altså et overvektig barn.  Men verken jeg eller barnefar skjønner hvorfor. Hun er alltid vært stor siden fødsel, spiser normal og samme mat som meg og far. Vi er begge normalvektige. Barnet er 8 år og er som oftest hjemme etter skolen. I helgene kommer venner på besøk hit. Jeg har god oversikt over hva hun spiser, jeg skjønner bare ikke hva som kan være grunnen. Fastlegen har tatt opp vekten flere ganger og kommer med lange regler om å ikke spise masse sukker osv. Men dette spiser vi ikke. Noen andre som har vært borti det samme? fant dere en løsning?

Hun har vel et annet genetisk utgangspunkt enn dere? Tenk på alle normalvektige med elendig selvdisiplin, som enten spiser mye uten å legge på seg, eller som bare ikke er så sultne og derfor ikke trenger bruke selvdisiplinen for å begrense matinntaket. Og når noen kan spise som en hest og være normalvektige er det ikke så rart at noen spiser normalt og likevel er overvektige. Stor variasjon i befolkningen har vært nyttig gjennom tidene mens vi var jegere og samlere. Kjenner en søskenflokk på fire, superaktiv familie der alle driver med idrett og friluftsliv. Begge foreldre og tre barn er slanke, ett er (svært) overvektig. Alle spiser den samme hjemmelagde, sunne maten. Mulig han som er overvektig er født med keisersnitt, har fått mye antibiotika som barn eller annet som har endret mikrobiomet hans, det vet jeg ikke. Poenget mitt er vel at dere eller barnet har ikke gjort noe «galt» fordi det er overvektig. Men aktivitet og sunn mat er likevel viktig for god utvikling, men kanskje lurt å ikke fokusere så mye på vekten alene. 

Anonymkode: 598f7...c29

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tvert i mot blir overvektige barn ofte overvektige voksne.

Hvorfor skulle han det? i 99 % av tilfellene skyldes overvekt at man spiser for mye og/ellr beveger seg for lite

Anonymkode: 04bce...429

Overvektige barn blir også ofte forsøkt slanket.... Som fort kan gi de problemer med kroppen og mat i voksenlivet.... 

Selfølgelig henger vekt og mat sammen, jeg vil si det er en samenheng i 100% av menesker. Det betyr ikke at det er lurt å ignorere all vitenskap, og nekte å se på kropen som en hell het. I noen tilfeler kan en blodprøve gi en forklaring, i andre tilfeler handler det om ting som ikke vises på tester. Uanset er det 100 ganger smartere å forholde seg til grunen eller grunnene, en å bare sette barne på en slankekur som fort gir komplekser og problemer langt inn i voksenlivet! Derfor var rådet mitt snak med noen som kan det, ikke anonymme "eksperter" på KG!!!

• Nyttig 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Velkommen til hvordan det er å være en overvektig person i en verden der alle bare sier «du må bare spise mindre og bevege deg mer» 

velkommen etter hvert til skam, skyldfølelse og øydelagt selvbilde. 

Du må ruste datteren din mot disse fordommene og den hetsen hun kommer til å møte på som en stor jente. Det er det viktigste du jobber med fremover. 

Anonymkode: 928ca...3b0

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg var et sånt barn. La plutselig på meg mye da jeg var drøyt 7 år. Foreldrene mine var så fortvilte når de fikk «skjennepreken» fra helsepersonell om å gi mindre porsjoner, mindre godteri og mer fysisk aktivitet. Vi fulgte jo allerede de rådene. 
Da jeg var 11 gikk jeg plutselig ned alle de ekstra kiloene uten å ha gjort noe annerledes, men da hadde jeg fått stabil mens og vokste ikke lenger i høyden. 

Anonymkode: a1057...66d

Min datter var også slik. Begynte å bli overvektig i 8-års alderen, til tross for sunt kosthold og mye mosjon. Hun var "alltid sulten" og vi ble kalt inn til helsesykepleier på skolen fordi bmi'en hennes var for høy. Så fort hun var ferdig med å vokse i høyden var det som om hungeren forsvant, og hun ble på kort tid  normalvektig. I dag er hun en flott slank tenåring på 182 cm. Jeg tror hun trengte litt ekstra når kroppen vokste så fort.

Anonymkode: 5ad13...a0f

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan det være at dere har blitt litt «fartsblinde» når det gjelder størrelse på porsjoner? Har dere sammenlignet hennes middagsporsjon med andre 11-åringers porsjoner? 

Anonymkode: dacdc...e3f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun har vel et annet genetisk utgangspunkt enn dere? Tenk på alle normalvektige med elendig selvdisiplin, som enten spiser mye uten å legge på seg, eller som bare ikke er så sultne og derfor ikke trenger bruke selvdisiplinen for å begrense matinntaket. Og når noen kan spise som en hest og være normalvektige er det ikke så rart at noen spiser normalt og likevel er overvektige. Stor variasjon i befolkningen har vært nyttig gjennom tidene mens vi var jegere og samlere. Kjenner en søskenflokk på fire, superaktiv familie der alle driver med idrett og friluftsliv. Begge foreldre og tre barn er slanke, ett er (svært) overvektig. Alle spiser den samme hjemmelagde, sunne maten. Mulig han som er overvektig er født med keisersnitt, har fått mye antibiotika som barn eller annet som har endret mikrobiomet hans, det vet jeg ikke. Poenget mitt er vel at dere eller barnet har ikke gjort noe «galt» fordi det er overvektig. Men aktivitet og sunn mat er likevel viktig for god utvikling, men kanskje lurt å ikke fokusere så mye på vekten alene. 

Anonymkode: 598f7...c29

«Mulig han som er overvektig (…) har fått mye antibiotika som barn eller annet som har endret mikrobiomet hans, det vet jeg ikke»

Du er inne på noe interessant her. Kan det være noe med tarmene og kan man rette det opp ved å tilføre Biola/yoghurt til barnet om det er noe barnet ikke spiser (ikke liker) og at det kan bedre tarmen og forbrenning/opptak næring/hormonbalanse?

Anonymkode: 89590...07a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ser flere folk har spurt og barnet veier 48-50 kg. Å nei hun spiser ikke mat og søtsaker andre steder. Vi serverer helt vanlig mat hjemme. 

-ts

Barnet ditt er 20 kg overvektig! Dette bør du få sjekket opp, for det er mye!

Anonymkode: 34163...edf

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...