Gå til innhold

Overvektig barn uten klar årsak?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier har jeg altså et overvektig barn.  Men verken jeg eller barnefar skjønner hvorfor. Hun er alltid vært stor siden fødsel, spiser normal og samme mat som meg og far. Vi er begge normalvektige. Barnet er 8 år og er som oftest hjemme etter skolen. I helgene kommer venner på besøk hit. Jeg har god oversikt over hva hun spiser, jeg skjønner bare ikke hva som kan være grunnen. Fastlegen har tatt opp vekten flere ganger og kommer med lange regler om å ikke spise masse sukker osv. Men dette spiser vi ikke. Noen andre som har vært borti det samme? fant dere en løsning?

Anonymkode: 95299...1c0

• Liker 3
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mindre porsjoner? Servere ofte noe som ikke er knallgodt, men greit nok, så spiser hun mindre?

Anonymkode: 87029...45f

Skrevet

Hvordan  er aktivitetsnivået hennes da? Og porsjonene hun spiser. Trenger ikke spise sukker for å være eller bli overvektig.

Mye mulig det vil gå seg til med tiden også. Er hun litt overvektig eller veldig ?

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke bare godis og søtsaker msn legger på seg av. Hun spiser nok mer mat Hun egentlig trenger. Kutt drastisk på karbohydratene. Mer grønnsaker og proteiner. Og lag mindre mengder. 

• Liker 4
Skrevet

Ikke følg råd du får av vilt fremede på KG! Er du bekymret kan du snake med helsesøster eller be legen henvise deg videre til en spesialist. Jeg tror sjeldent det er lurt å slanke barn, de vokser det ofte av seg. Fokuserer du mye på vekt og kosthold risikerer du å ødelege selvbilde eller gi barne vanskelig foehold til mat. Så skal du fåre ta deg noe, diskuter det med fagfolk først (ikke KG)!!! 

• Liker 8
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Som overskriften sier har jeg altså et overvektig barn.  Men verken jeg eller barnefar skjønner hvorfor. Hun er alltid vært stor siden fødsel, spiser normal og samme mat som meg og far. Vi er begge normalvektige. Barnet er 8 år og er som oftest hjemme etter skolen. I helgene kommer venner på besøk hit. Jeg har god oversikt over hva hun spiser, jeg skjønner bare ikke hva som kan være grunnen. Fastlegen har tatt opp vekten flere ganger og kommer med lange regler om å ikke spise masse sukker osv. Men dette spiser vi ikke. Noen andre som har vært borti det samme? fant dere en løsning?

1. Traume

2. Gener

3 Barnet skaffer seg mat og godteri andre steder

4. En kombinasjon av alt

Anonymkode: d6d05...197

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

hvis legen er bekymret, hvorfor tester ikke legen barnet for ulike potensielle diagnoser?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvordan er porsjon i maten? Har du noe godteri etc hjemme hun kan snike i...is.. nugatti... kjeks...eller bare vanlig mat. Noe hun kan spise på vei hjem ( butikken) 

Er hun aktiv 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Stagnere" vekta på barnet, så vokser/strekker hun det av seg. Man kan legge på seg av såkalt vanlig mat også, hvis man spiser mer enn kroppen trenger. Skal egentlig ikke mer til enn at hun spiser litt fort, så rekker ikke hjernen å registrere at maten er spist, før det egentlig er litt for mye. Her er folk forskjellige. Jeg spiser naturlig sakte, mens min kjæreste spiser veldig raskt.

Anonymkode: ad71d...1d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er helt vanlig med fettlagring når de er 8-9 år nå fordi de nærmer seg puberteten allerede da. 

HMK skrev (24 minutter siden):

Det er ikke bare godis og søtsaker msn legger på seg av. Hun spiser nok mer mat Hun egentlig trenger. Kutt drastisk på karbohydratene. Mer grønnsaker og proteiner. Og lag mindre mengder. 

Herregud. Barn trenger karbohydrater.

Anonymkode: 56f8e...2b6

• Liker 7
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er helt vanlig med fettlagring når de er 8-9 år nå fordi de nærmer seg puberteten allerede da. 

Herregud. Barn trenger karbohydrater.

Anonymkode: 56f8e...2b6

Barn med overvekt/fedme trenger ikke et kosthold bestående av hovedvekt på karbohydrater, nei. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at hun har vært flere ganger hos fastlegen da, som gjør at vedkommende nevner det? Kan du ikke følge opp tråden med legen?

Anonymkode: 1709c...8cb

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Barnet skaffer seg mat og godteri andre steder

Sannsynligvis.

Anonymkode: dacdc...e3f

AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (41 minutter siden):

Ikke følg råd du får av vilt fremede på KG! Er du bekymret kan du snake med helsesøster eller be legen henvise deg videre til en spesialist. Jeg tror sjeldent det er lurt å slanke barn, de vokser det ofte av seg. Fokuserer du mye på vekt og kosthold risikerer du å ødelege selvbilde eller gi barne vanskelig foehold til mat. Så skal du fåre ta deg noe, diskuter det med fagfolk først (ikke KG)!!! 

Tvert i mot blir overvektige barn ofte overvektige voksne.

Carrot skrev (39 minutter siden):

hvis legen er bekymret, hvorfor tester ikke legen barnet for ulike potensielle diagnoser?

Hvorfor skulle han det? i 99 % av tilfellene skyldes overvekt at man spiser for mye og/ellr beveger seg for lite

Anonymkode: 04bce...429

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var som du beskriver - normalt aktivt og spiste også helt innafor normalen, men ble uansett mer og mer lubben. Legen mente det var valpefett, men moren min pressa hardt for at jeg skulle testes for forskjellige ting. Fikk diagnostisert lavt stoffskifte/hypotyreose som 9-åring. Verdt å sjekke, kanskje.

Anonymkode: 9e820...5ba

• Liker 7
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Ser flere folk har spurt og barnet veier 48-50 kg. Å nei hun spiser ikke mat og søtsaker andre steder. Vi serverer helt vanlig mat hjemme. 

-ts

• Hjerte 2
Skrevet

Nok søvn?
Avslappet og trives, eller stressa og jaget?

For lite søvn fører til overvekt. Det samme kan faktisk stress gjøre, som ved mobbing, mishandling, frykt, mistilpasshet.

Ellers må det være balanse på vektskåla med energiinntak mot fysisk aktivitet.

Og noen har stoffskifteproblemer eller annen fysisk forklaring. Så det er viktig å ikke sultefore heller (= stress og mistilpass), før man vet mer.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekk stoffskifte 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars, hun har jo vært stor fra hun kom til så jeg tenker det er genetisk eller noe annet underliggende.

Selv så begynte jeg å bli tjukk når jeg var rundt 10, veldig merkelig for jeg var aktiv og hadde ganske så sunt kosthold. Ble bare feitere med åra og når jeg var 22 fikk jeg PCOS diagnosen, noe som forklarte veldig mye.

Uansett, jeg hadde forlangt en skikkelig utredning og så må man finne problemet og en løsning. Er ikke mye gøy å gå gjennom barndommen som tjukk det sitter i uansett hvor gammel man er og jeg regner med hun får høre det hun veier jo mer enn min lange 13 åring. Hvis hun er 50 kg og 140 cm høy, gjetter på høyden så er det jo alvorlig fedme... Er litt rart at legen selv ikke tar det mer alvorlig enn å mase om kosthold. Hva har helsesøster sagt til dere da, er det ingen som har tenkt å henvise videre?

Anonymkode: c92cc...315

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...