Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

prøver å bli klokere på utbetaling av feriepenger. Jeg jobber i ks, er i ulønnet permisjon i juni (ikke fått bhg plass). Skal begynne og jobbe igjen første uka i juli, før  jeg tar ferie i fem uker. Her vil jeg få utbetalt lønn som vanlig. 

Vet at i ks er det vanlig å få feriepenger utbetalt i juni, og at det da er: vanlig lønn +  (minus) trekk for 5 uker ferie og deretter utbetaling av feriepenger. Lønn for en mnd dekker 4 uker ferie ca, og en femte blir trekt fra feriepengene. Arbeidsgiver har nå gjort lønskjøring. Der fikk jeg 0 i lønn (naturligvis), feriepenger 70k og fratrekk for ferie på 70k. Ikke skattetrekk på noen av punktene. Kom ut i ca 0,-.  

Jeg forventer lite feriepenger neste år, pga dårlig feriepengegrunnlag/lite opptjening i år. Men hadde ikke trodd at jeg måtte bruke av feriepengene på å «betale» for ferien i år. Skjønner at jeg får lønn i juli da, og det er bra. Men ville ikke jeg kommet bedre ut om feriepengene ble utbetalt samtidig som jeg fikk en vanlig lønn (mnd etter/juli)? 

prøver å forenkle og forklare litt mer. Vanlig i juni:

- lønn 60k (før skatt)

- trekk for 5 uker ferie 70k (minus) (også før skatt)

- feriepengegrunnlag 70k 

når jeg da er i ulønnet perm nå, fjernes lønn, og jeg kommer ut i 0,- i juni i år. Jeg får jo lønn i juli, men med skattetrekk, og da en vanlig lønn på 40k. Men dersom arbeidsgiver hadde ventet til juli mnd med å utbetale feriepengene hadde regnestykket da blitt som ovenfor, og jeg hadde fått utbetalt 0kr i juni og 60k i juli, i stedenfor 0kr i juni og 40k i juli. 

Arbeidsgiver sier ting ser riktig ut hos de, og de forstår ikke helt hva jeg mener. Det er veldig godt mulig altså, men jeg skriver her likevel fordi jeg har lyst til å forstå: hvor blir de 20k av? Har jeg tapt de «ekstra» 20k, i tillegg til vanlig månedslønn i juni? Blir alt jamnet ut når skatteoppgjøret for året gjøres? Hvor blir de av på en måte? Hehe.. håper noen har vert borti lignende tilfelle, og orker å forklare meg 🫣

Anonymkode: 44a76...889

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hva du mener tror jeg, men feriepengene betales jo ut i juni for alle på din arbeidsplass (og mange andres), det tas ikke hensyn til at du har ubetalt permisjon i juni. Dersom opptjente feriepenger var 70 000 og ferietrekket ca samme beløp så stemmer jo det. Det trekkes ikke skatt på junilønna, men du har jo ingen lønnskjøring i juni. 

Litt usikker på hvordan dette slår ut skattemessig, ville ringt skatteetaten for å høre om det. 

Anonymkode: 2ac9e...b52

AnonymBruker
Skrevet

Det er avregning mot skatten din. 

Feriepengene er ikke skattefrie, men skatten du betaler er regnet ut til å bli trekt over 10,5 mnd istedenfor 12.

Dette fordi de fleste av oss er sløve til å sette av penger, så gjør arbeidsgiver/staten en tvangssparing for oss slik at vi ikke blir trekt skatt 1 mnd på sommer og 0,5 mnd før jul slik at vi har litt penger til ferie og julegaver.

Anonymkode: 7af51...ad4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med lønn i ja, og jeg er egentlig enig med ts her , men jeg skjønner hvordan arbeidsgiver tenker også, da de antagelig tar utgangspunkt i ferieloven og adgangen til å avregnes ferie i juni for alle arbeidstakere 

Du kan ta med deg denne fra Sticos og vise til avsnittet om "andre grunner" hvis du skal snakke med lønns avdelingen så ordner det seg kanskje 😊

https://www.sticos.no/fagstoff/unnga-feilutbetaling-av-feriepengene

Anonymkode: 933af...24b

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mener skattetrekket blir for høyt kan du justere skattekortet ditt.

Skatten du skal betale er den samme uansett hvilken måned du får utbetalt. 

Anonymkode: 41752...622

AnonymBruker
Skrevet

Du vil betale 20.000 mer i skatt der og da, men pengene blir  jo ikke borte. De er innbetalt til skatteetaten og viser det seg at du har betalt inn for mye skatt i 2025, vil du få tilbake på skatten. 

Hadde du jobbet i et lite firma, så kan det hende de kunne endret så du ville blitt trukket først i juli, men større arbeidsgivere  gjør sjeldent det. Det vil ikke fungere om trekket skal tilpasses ansatte med med forskjellige ønsker, enklest å trekke for alle i juli.

Anonymkode: f2c17...c36

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Heisann!
Løste dette seg for deg ts? 

Jeg sitter oppe i akkurat samme situasjon her med ulønnet permisjon i juni. Har klødd meg lenge i hodet på om jeg får nok utbetalt i løpet av året. Har vært i kontakt med lønn, og de svarer jo bare at "alt ser riktig ut" og her kom jeg også med et lignende scenario som du har kommet med hvor jeg ville fått mer utbetalt over 2 måneder om jeg hadde hatt permisjon en annen måned en juni. Det virker ikke som de forstår noe som helst av det... eller ikke gidder å forstå.. 

Vil det bety at man får akkurat like mye netto utbetalt betalt i løpet av året, men at man da kan endre skattekortet for resten av året, eller at man får igjen resten på skatten til neste år? 

Anonymkode: e5482...31d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...