AnonymBruker Skrevet 13. juni #1 Skrevet 13. juni Vi skal flytte nedover til Spania, oppdaget at jeg er gravid med barn nr2. Noe vi synes er fantastisk. Er det noen av dere som har født i Spania, tatt barsel der osv? Kan dere fortelle litt om det? Anonymkode: cf4b0...b62
AnonymBruker Skrevet 13. juni #2 Skrevet 13. juni Stort sett god erfaring, men veldig annerledes enn Norge på mange måter. Vanligere at fødselen er legestyrt og at man får litt mindre autonomi, på en måte. I Norge ble jeg spurt om hvordan jeg ville ligge/stå og fikk ta veldig del i organiseringen. I Spania ble jeg behandlet mer som en risikofødende ville blitt i Norge. De er veldig på medisiner, overvåkning og intervensjon. Fikk høre at ikke alle sykehus lar far være med, men det fikk jeg. Måtte insistere, da 😅 Men fikk god smertelindring og mye avlastning etter fødsel. Men etter sykehuset var det mye mindre støtte og hjelp. Måtte selv ta kontakt med barnelege for å få sjekket vekt ol. Ikke som norske helsestasjoner. Også er permisjonen mye, mye kortere om du er i jobb. Anonymkode: 5de68...a4a
Anonym21345 Skrevet 13. juni #3 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stort sett god erfaring, men veldig annerledes enn Norge på mange måter. Vanligere at fødselen er legestyrt og at man får litt mindre autonomi, på en måte. I Norge ble jeg spurt om hvordan jeg ville ligge/stå og fikk ta veldig del i organiseringen. I Spania ble jeg behandlet mer som en risikofødende ville blitt i Norge. De er veldig på medisiner, overvåkning og intervensjon. Fikk høre at ikke alle sykehus lar far være med, men det fikk jeg. Måtte insistere, da 😅 Men fikk god smertelindring og mye avlastning etter fødsel. Men etter sykehuset var det mye mindre støtte og hjelp. Måtte selv ta kontakt med barnelege for å få sjekket vekt ol. Ikke som norske helsestasjoner. Også er permisjonen mye, mye kortere om du er i jobb. Anonymkode: 5de68...a4a Okei, har så mange spørsmål! Hva jobber du og mannen din med? Min samboer skal begynne på rigg, så 2 uker på og 4 uker av. Tenk om jeg må føde alene!😅 har så sinnsykt mange tanker nå, hehe. Skjønner dem engelsk osv? Bor du i Spania forsatt?
AnonymBruker Skrevet 13. juni #4 Skrevet 13. juni Anonym21345 skrev (1 minutt siden): Okei, har så mange spørsmål! Hva jobber du og mannen din med? Min samboer skal begynne på rigg, så 2 uker på og 4 uker av. Tenk om jeg må føde alene!😅 har så sinnsykt mange tanker nå, hehe. Skjønner dem engelsk osv? Bor du i Spania forsatt? Spanjoler og engelsk er todelt. Noen snakker konsekvent spansk andre og helst de unge, snakker begge språk. Den som svarte deg har ikke skrevet noe om hun har hatt norsk forsikring. Da bruker helsevesenet i Spania konsekvent alt mulig de kan ta ekstra betaling for. Anonymkode: 134cd...fad
Anonym21345 Skrevet 13. juni #5 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Spanjoler og engelsk er todelt. Noen snakker konsekvent spansk andre og helst de unge, snakker begge språk. Den som svarte deg har ikke skrevet noe om hun har hatt norsk forsikring. Da bruker helsevesenet i Spania konsekvent alt mulig de kan ta ekstra betaling for. Anonymkode: 134cd...fad Har norsk helseforsikring, hjelper den i Spania?
AnonymBruker Skrevet 13. juni #6 Skrevet 13. juni Anonym21345 skrev (57 minutter siden): Okei, har så mange spørsmål! Hva jobber du og mannen din med? Min samboer skal begynne på rigg, så 2 uker på og 4 uker av. Tenk om jeg må føde alene!😅 har så sinnsykt mange tanker nå, hehe. Skjønner dem engelsk osv? Bor du i Spania forsatt? Har flyttet hjem igjen nå. ☺️ Jeg hadde norsk arbeidsgiver og fikk norske «rettigheter», samboeren min var student. Engelskkunnskapene er varierende. Mange høyt utdannede, deriblant leger ol. snakker god engelsk, og på sykehuset så sendte de oss stort sett engelsktalende folk. Litt komisk noen ganger da enkelte av pleierne som kom innom oss nærmest rygget av rommet igjen og gikk for å hente en ny om vi prøvde å snakke engelsk til de. Litt småsært at de ikke prøvde å kommunisere med oss en gang, særlig når det gjaldt helt enkle ting som at de kom innom oss med mat ol. Kunne holdt å peke, liksom, men det var nesten en panikk rundt dem. Er forøvrig vanligst å bli fulgt opp av gynekolog i Spania. Jeg fikk beskjed om at det var lurt å gå gjennom forsikringen til min arbeidsgiver da det kunne være litt ventetid og sparsomt med kontroller i det offentlige. Anonymkode: 5de68...a4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå