Gå til innhold

Alltid sulten - hva kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som er med lavkarbo/keto er at man mister elektrolytter fordi man kutter ut/kraftig ned på korn. Det er fordi korn holder på væske/vann, og sånn sett også elektrolytter. Derfor man blir så dårlig og får dårlig ånde på keto o.l, og det kan også øke sultfølelsen intenst. Kroppen får et veldig økt behov for inntak av elektrolytter, og derfor anbefales det ofte å drikke elektrolytter.

Husker jeg var så sulten at jeg lå våken halve natta. Så ha i bakhodet at du kanskje trenger tilskudd av de andre elektrolyttene i en periode også. Ta det gjerne med lege i forhold til om det er noe du kan ta. 

Anonymkode: 0c5c1...de4

Tusen takk for informativt svar!

Bli letta av å lese svarene deres, det gir meg håp!

Ts

Anonymkode: e1067...82a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for informativt svar!

Bli letta av å lese svarene deres, det gir meg håp!

Ts

Hvis du skal teste ut elektrolytt-drikk, så er det fra SALTE (helsekosten) det jeg og andre jeg kjenner har best erfaring med. Hold deg til den naturell/uten søtning. Jeg tar den etter frokost. 

Har legen din tatt blodprøver av deg forresten, sånn for å sjekke vitaminer og mineraler? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du skal teste ut elektrolytt-drikk, så er det fra SALTE (helsekosten) det jeg og andre jeg kjenner har best erfaring med. Hold deg til den naturell/uten søtning. Jeg tar den etter frokost. 

Har legen din tatt blodprøver av deg forresten, sånn for å sjekke vitaminer og mineraler? 

Jeg tok en masse blodprøver, og ba om å få sjekke både vitaminer og hormoner. På legetimen snakket hun kun om hormonene, så er faktisk litt usikker på om hun sjekket vitaminene også. Selv om jeg ba om det. Hun snakket noe om saltnivået (eller hva hun nu sa), og det var visst innafor normalen. Så jeg er veldig usikker. Kanskje jeg skal ringe å høre for sikkerhets skyld.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Sover du nok?   For lite søvn setter igang "sult" hormonet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er alltid sulten. Jeg kjenner så og si aldri at jeg blir mett. Jeg må spise veldig mye før jeg merker det, og da er jeg bare mett i typ 30 minutter før jeg blir sulten igjen. Vet jo at jeg ikke trenger mer enn så og så mye mat, så jeg spiser ikke mer enn jeg trenger. Snakket med legen om dette, og hun spurte hvorfor jeg ikke spiser når jeg er sulten. Da måtte jeg svare at da hadde jeg spist hele dagen. Jeg prøvde det i går, kun for å se hvor mye jeg hadde fått i meg. Havnet på rundt 4000 kalorier. Så mye kan jeg faktisk ikke tillate meg å spise hver dag. Får i meg rundt 1600-2000 kalorier vanligvis, men er så plagsomt å aldri klare å slutte å være sulten. Går jo derfor rundt og tenker på mat hele tiden og alltid. Det ødelegger dagene, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få bukt med det. Kostholdet mitt er helt normalt. Ikke fastfood, mye hjemmelaget mat, sunt fett, protein og karbohydrater fra knekkebrød, poteter og ris. Har lest meg litt opp på dette, og leser at mange har gått igjennom noe som de kaller "All In", at de rett og slett spiser til de blir stappa. Dette for å regulere hormonene bedre, som på sikt skal gi sunnere metthetsfølelse og inntaket skal visstnok også gjevne seg ut. For noen tar dette måneder, for andre har det tatt år. Har virkelig ikke lyst (eller råd) til å spise 4000 kalorier hver dag kjempelenge. Er det noen som har noen tips? Alt jeg vil er å kunne spise normal mat og være mett i i hvert fall 2-3 timer før jeg spiser på nytt. Jeg er 164 og veier rundt 67 kg. Så er ikke tynn akkurat, men er heller ikke veldig tjukk. Dette begynner å tære på psyken, er utrolig slitsomt å alltid tenke på mat og når mitt neste måltid blir. 

Har sjekket hormoner hos legen. Alt er visstnok normalt og jeg er ikke i overgangsalderen enda. 

K37

Jeg hadde det sånn i over 50 år. Ble stor og tung, etterhvert. Viste seg at kroppen min produserer for lite GLP-1-hormon, litt på samme måte som at diabetikere produserer for lite Insulin-hormon. Det løste seg da legen min skrev resept på slankesprøyter til meg. Nå har jeg et helt annet liv med en mye mer normal funksjon i forhold til metthet og matlyst og vekten er dramatisk redusert. Jeg føler meg friskere og bedre enn noen gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tok en masse blodprøver, og ba om å få sjekke både vitaminer og hormoner. På legetimen snakket hun kun om hormonene, så er faktisk litt usikker på om hun sjekket vitaminene også. Selv om jeg ba om det. Hun snakket noe om saltnivået (eller hva hun nu sa), og det var visst innafor normalen. Så jeg er veldig usikker. Kanskje jeg skal ringe å høre for sikkerhets skyld.

Ts

Du kan jo logge deg inn på furstpasient.no og sjekke der. Mine nivåer var normale selv om jeg hadde mye dehydreringssymptomer. Men uansett greit å sjekke om noe ligger rett innenfor eller rett i øvre grense, om det er noe som tilsier at det er noe du ikke bør ta tilskudd av osv. 

B og d vitaminmangel kan også påvirke sultfølelse, så det er jo lurt å sjekke. 

AnonymBruker
Skrevet
emilie123 skrev (10 minutter siden):

Sover du nok?   For lite søvn setter igang "sult" hormonet.

Ja, jeg sover ca 7 timer hver natt. 

aksase skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde det sånn i over 50 år. Ble stor og tung, etterhvert. Viste seg at kroppen min produserer for lite GLP-1-hormon, litt på samme måte som at diabetikere produserer for lite Insulin-hormon. Det løste seg da legen min skrev resept på slankesprøyter til meg. Nå har jeg et helt annet liv med en mye mer normal funksjon i forhold til metthet og matlyst og vekten er dramatisk redusert. Jeg føler meg friskere og bedre enn noen gang.

Jeg tror nok ikke jeg får slankesprøyter. Vet av andre som har hatt god effekt av de, men de har i utgangspunktet veid 30 kg mer enn meg. Legen sjekket hormonene mine, og de var i orden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du kan jo logge deg inn på furstpasient.no og sjekke der. Mine nivåer var normale selv om jeg hadde mye dehydreringssymptomer. Men uansett greit å sjekke om noe ligger rett innenfor eller rett i øvre grense, om det er noe som tilsier at det er noe du ikke bør ta tilskudd av osv. 

B og d vitaminmangel kan også påvirke sultfølelse, så det er jo lurt å sjekke. 

Lå ikke noe der. Kun prøvesvar fra 2011, da jeg tilhørte et annet legekontor. Tror jeg ringer legekontoret på mandag for å høre.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lå ikke noe der. Kun prøvesvar fra 2011, da jeg tilhørte et annet legekontor. Tror jeg ringer legekontoret på mandag for å høre.

Ts

Ja det er lurt. Du kan jo også sjekke om legen har lagt inn på helsenorge.no?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg sover ca 7 timer hver natt. 

Jeg tror nok ikke jeg får slankesprøyter. Vet av andre som har hatt god effekt av de, men de har i utgangspunktet veid 30 kg mer enn meg. Legen sjekket hormonene mine, og de var i orden.

Tror ikke det hormonet er så lett å sjekke, og i hvert fall ikke vanlig å sjekke i blodprøver. Men du må ha BMI på minst 30 for å få den sprøyta, så det blir nok utfordrende. Men det ville høyst sannsynlig ha hjulpet deg. Men nå er du så flink til å klare deg selv, at du ikke kvalifiserer til å få denne medisinen. Og det er jo bra at du klarer deg uten, selv om det er tøft.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er lurt. Du kan jo også sjekke om legen har lagt inn på helsenorge.no?

Sto ikke noe der heller, gitt. Så irriterende!

Ts

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (1 minutt siden):

Tror ikke det hormonet er så lett å sjekke, og i hvert fall ikke vanlig å sjekke i blodprøver. Men du må ha BMI på minst 30 for å få den sprøyta, så det blir nok utfordrende. Men det ville høyst sannsynlig ha hjulpet deg. Men nå er du så flink til å klare deg selv, at du ikke kvalifiserer til å få denne medisinen. Og det er jo bra at du klarer deg uten, selv om det er tøft.

Ja, det er innmari slitsomt....

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er like gammel som deg og har vært sulten siden tenårene 😅

Jeg går på restene etter julemiddagen etter 20 min, liksom! Én gang spiste jeg 400g biff med bakt potet og brokkoli til, med saus, og følte meg ikke mett etterpå! 

Noen ting som fungerer for meg:

- spise mange forskjellige ting til hvert måltid. 

- drikke vann til maten, ikke brus eller saft etc. 

- ikke spise kveldsmat. Høres rart ut, men hvis jeg spiser etter kl 18 blir jeg så sulten i løpet av natta at jeg må stå opp og spise... 

- jeg har trent opp mengdeforståelsen min. Jeg vet hva som er en normal porsjon og holder meg til det. Det har tatt tid, altså. Men det har funket. I starten fikk jeg hjelp av ernæringsfysiolog for måltidsplan og mealpreppet for en uke av gangen. 

Jeg er 176 og 72 kg. Har aldri vært overvektig, men nå er jeg på mitt største noensinne. Trente mye før jeg fikk barn, uten at denne endringen har hatt noen særlige konsekvenser for hverken vekt eller apetitt... 

Anonymkode: 8bcf4...d07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sto ikke noe der heller, gitt. Så irriterende!

Ts

Du får ringe ned på mandag og høre hva som ble sjekket. Du kan også ringe og be legen sende over alt på helsenorge.no så du kan sjekke selv.

AnonymBruker
Skrevet

Du blir sulten eller fysen? Ingen blir sultne etter 30 min…

Anonymkode: 9b15c...e0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du får ringe ned på mandag og høre hva som ble sjekket. Du kan også ringe og be legen sende over alt på helsenorge.no så du kan sjekke selv.

Ja, må nesten det.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du blir sulten eller fysen? Ingen blir sultne etter 30 min…

Anonymkode: 9b15c...e0a

Hvis du leser i tråden så ser du at vi er mange som har det sånn 😉

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er like gammel som deg og har vært sulten siden tenårene 😅

Jeg går på restene etter julemiddagen etter 20 min, liksom! Én gang spiste jeg 400g biff med bakt potet og brokkoli til, med saus, og følte meg ikke mett etterpå! 

Noen ting som fungerer for meg:

- spise mange forskjellige ting til hvert måltid. 

- drikke vann til maten, ikke brus eller saft etc. 

- ikke spise kveldsmat. Høres rart ut, men hvis jeg spiser etter kl 18 blir jeg så sulten i løpet av natta at jeg må stå opp og spise... 

- jeg har trent opp mengdeforståelsen min. Jeg vet hva som er en normal porsjon og holder meg til det. Det har tatt tid, altså. Men det har funket. I starten fikk jeg hjelp av ernæringsfysiolog for måltidsplan og mealpreppet for en uke av gangen. 

Jeg er 176 og 72 kg. Har aldri vært overvektig, men nå er jeg på mitt største noensinne. Trente mye før jeg fikk barn, uten at denne endringen har hatt noen særlige konsekvenser for hverken vekt eller apetitt... 

Anonymkode: 8bcf4...d07

Høres veldig kjent ut! Takk for tips!

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Roer seg bittelitt en liten stund, men jeg må ha et skikkelig måltid innen en time. Men kan jo selvsagt utsette det litt etter 2-3 timer, ved å spise litt nøtter. Eller mandler som er min go-to.

Ts

Mandler er min go-to også :) de inneholder også mye magnesium! 

Men det var litt det som var poenget mitt. Da spiser du en neve mandler og utsetter måltidet en time. Så lærer du kroppen at det går lengre tid mellom måltidene. Hvis det funker vente en time med neste måltid, så holder du ut halvannen time også. 

Eventuelt juster ned mengden pr måltid. Ikke så mye, men litt. Spiser du vanligvis 120g pasta til ett måltid, gå ned til 110g. 

Gradvise endringer, for å lære kroppen til ett mer normalt måltidsmønster. 

Anonymkode: 363f0...2f6

AnonymBruker
Skrevet

Mandler er min go-to også :) de inneholder også mye magnesium! 

Men det var litt det som var poenget mitt. Da spiser du en neve mandler og utsetter måltidet en time. Så lærer du kroppen at det går lengre tid mellom måltidene. Hvis det funker vente en time med neste måltid, så holder du ut halvannen time også. 

Eventuelt juster ned mengden pr måltid. Ikke så mye, men litt. Spiser du vanligvis 120g pasta til ett måltid, gå ned til 110g. 

Gradvise endringer, for å lære kroppen til ett mer normalt måltidsmønster. 

Anonymkode: 363f0...2f6

Skal prøve det, takk for tips! 😊

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...