AnonymBruker Skrevet 13. juni #1 Skrevet 13. juni Jeg er alltid sulten. Jeg kjenner så og si aldri at jeg blir mett. Jeg må spise veldig mye før jeg merker det, og da er jeg bare mett i typ 30 minutter før jeg blir sulten igjen. Vet jo at jeg ikke trenger mer enn så og så mye mat, så jeg spiser ikke mer enn jeg trenger. Snakket med legen om dette, og hun spurte hvorfor jeg ikke spiser når jeg er sulten. Da måtte jeg svare at da hadde jeg spist hele dagen. Jeg prøvde det i går, kun for å se hvor mye jeg hadde fått i meg. Havnet på rundt 4000 kalorier. Så mye kan jeg faktisk ikke tillate meg å spise hver dag. Får i meg rundt 1600-2000 kalorier vanligvis, men er så plagsomt å aldri klare å slutte å være sulten. Går jo derfor rundt og tenker på mat hele tiden og alltid. Det ødelegger dagene, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få bukt med det. Kostholdet mitt er helt normalt. Ikke fastfood, mye hjemmelaget mat, sunt fett, protein og karbohydrater fra knekkebrød, poteter og ris. Har lest meg litt opp på dette, og leser at mange har gått igjennom noe som de kaller "All In", at de rett og slett spiser til de blir stappa. Dette for å regulere hormonene bedre, som på sikt skal gi sunnere metthetsfølelse og inntaket skal visstnok også gjevne seg ut. For noen tar dette måneder, for andre har det tatt år. Har virkelig ikke lyst (eller råd) til å spise 4000 kalorier hver dag kjempelenge. Er det noen som har noen tips? Alt jeg vil er å kunne spise normal mat og være mett i i hvert fall 2-3 timer før jeg spiser på nytt. Jeg er 164 og veier rundt 67 kg. Så er ikke tynn akkurat, men er heller ikke veldig tjukk. Dette begynner å tære på psyken, er utrolig slitsomt å alltid tenke på mat og når mitt neste måltid blir. Har sjekket hormoner hos legen. Alt er visstnok normalt og jeg er ikke i overgangsalderen enda. K37 Anonymkode: e1067...82a 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #2 Skrevet 13. juni Spiser du nok proteiner og sunt fett til hvert måltid? Du kan også se på med masse grønnsaker/salat for å fylle magen og gjøre deg mett. Du kan spise nærmest ubegrenset av det siden det inneholder så lite kalorier. Begrens karbohydratene da de inneholder mye kalorier, men gjør deg sulten igjen fort. Bytt dem heller ut med mer protein og masse grønt. Anonymkode: 6a26d...11b 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #3 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Spiser du nok proteiner og sunt fett til hvert måltid? Du kan også se på med masse grønnsaker/salat for å fylle magen og gjøre deg mett. Du kan spise nærmest ubegrenset av det siden det inneholder så lite kalorier. Begrens karbohydratene da de inneholder mye kalorier, men gjør deg sulten igjen fort. Bytt dem heller ut med mer protein og masse grønt. Anonymkode: 6a26d...11b Jeg føler jo at jeg spiser masse protein. I går f.eks, spiste jeg masse kylling til lunsj, og masse biff til middag. Var fortsatt veldig sulten etter rundt 30 min. Spiste snackpølse og egg ved andre tidspunkt på dagen. Knekkebrød og potet har jo ikke all verdens med kalorier, og jeg har prøvd lavkarbo og keto-diett. Det gjorde ting enda verre for meg. Da tenkte jeg -hvert fall- på mat. Brødmat spiser jeg ikke i det hele tatt, da. Akkurat det har jeg funnet ut at ikke funker for meg. Men kan selvsagt spise mye mer grønnsaker. Spiser ofte svære salater med god proteinkilde, men er samme regla. Sulten igjen med en gang. Ts Anonymkode: e1067...82a 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #4 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg er alltid sulten. Jeg kjenner så og si aldri at jeg blir mett. Jeg må spise veldig mye før jeg merker det, og da er jeg bare mett i typ 30 minutter før jeg blir sulten igjen. Vet jo at jeg ikke trenger mer enn så og så mye mat, så jeg spiser ikke mer enn jeg trenger. Snakket med legen om dette, og hun spurte hvorfor jeg ikke spiser når jeg er sulten. Da måtte jeg svare at da hadde jeg spist hele dagen. Jeg prøvde det i går, kun for å se hvor mye jeg hadde fått i meg. Havnet på rundt 4000 kalorier. Så mye kan jeg faktisk ikke tillate meg å spise hver dag. Får i meg rundt 1600-2000 kalorier vanligvis, men er så plagsomt å aldri klare å slutte å være sulten. Går jo derfor rundt og tenker på mat hele tiden og alltid. Det ødelegger dagene, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få bukt med det. Kostholdet mitt er helt normalt. Ikke fastfood, mye hjemmelaget mat, sunt fett, protein og karbohydrater fra knekkebrød, poteter og ris. Har lest meg litt opp på dette, og leser at mange har gått igjennom noe som de kaller "All In", at de rett og slett spiser til de blir stappa. Dette for å regulere hormonene bedre, som på sikt skal gi sunnere metthetsfølelse og inntaket skal visstnok også gjevne seg ut. For noen tar dette måneder, for andre har det tatt år. Har virkelig ikke lyst (eller råd) til å spise 4000 kalorier hver dag kjempelenge. Er det noen som har noen tips? Alt jeg vil er å kunne spise normal mat og være mett i i hvert fall 2-3 timer før jeg spiser på nytt. Jeg er 164 og veier rundt 67 kg. Så er ikke tynn akkurat, men er heller ikke veldig tjukk. Dette begynner å tære på psyken, er utrolig slitsomt å alltid tenke på mat og når mitt neste måltid blir. Har sjekket hormoner hos legen. Alt er visstnok normalt og jeg er ikke i overgangsalderen enda. K37 Anonymkode: e1067...82a Folk som er sultne og ikke skal fylle på eller stage sulten med mat, tar seg et stort glass vann. 💧 Om hormonene dine er i orden så er det ikke sikkert vitaminer og mineraler er i orden. Sjekket legen dette? Anonymkode: 3a0d5...5fb 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #5 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Folk som er sultne og ikke skal fylle på eller stage sulten med mat, tar seg et stort glass vann. 💧 Om hormonene dine er i orden så er det ikke sikkert vitaminer og mineraler er i orden. Sjekket legen dette? Anonymkode: 3a0d5...5fb Jeg drikker masse vann. Rundt 2 liter om dagen. Og det hjelper ikke noe på min metthetsfølelse. Usikker på om hun sjekket vitaminer, faktisk. Vi snakket kun om hormonbalansen. Kan det være der det ligger? Får i meg tran, jern og c-vitamin daglig, da. Det er så frustrerende for jeg gjør jo alt "rett". Om det hadde vært så enkelt som å bare drikke et stort glass vann, hadde jeg jo selvsagt gjort det. Men det har ikke noe å si for meg. Har prøvd å drikke et stort glass vann før jeg spiser, etter jeg spiser, har vannflaske jeg drikker av gjennom hele dagen, i tillegg til te og litt melk i min ene kaffekopp. Drikker ikke brus. Ts Anonymkode: e1067...82a 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #6 Skrevet 13. juni Er du sulten? Faktisk sulten, sånn at du kjenner magen rumle? Eller er du bare fysen på noe å spise? Hva skjer om du kun spiser tre eller fire måltider om dagen? Altså ikke hører på det du kaller sultfølelsen? Anonymkode: 363f0...2f6 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni #7 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er du sulten? Faktisk sulten, sånn at du kjenner magen rumle? Eller er du bare fysen på noe å spise? Hva skjer om du kun spiser tre eller fire måltider om dagen? Altså ikke hører på det du kaller sultfølelsen? Anonymkode: 363f0...2f6 Ja, det er sånn sulten-vondt i magen. Om jeg ikke hører på sulten, så blir jeg distrahert av alt fordi jeg vil spise meg mett, og jeg kjenner at jeg blir mer og mer sulten. Har prøvd det meste for å distrahere meg. Tenker likevel kun på mat. Ts Anonymkode: e1067...82a
AnonymBruker Skrevet 13. juni #8 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er sånn sulten-vondt i magen. Om jeg ikke hører på sulten, så blir jeg distrahert av alt fordi jeg vil spise meg mett, og jeg kjenner at jeg blir mer og mer sulten. Har prøvd det meste for å distrahere meg. Tenker likevel kun på mat. Ts Anonymkode: e1067...82a Jeg var ekstremt sulten i studietiden, og spiste hver 2-3 time. Når jeg begynte jobbe måtte jeg venne meg av med å spise så ofte. Det var hardt i starten, men etterhvert gikk det helt fint vente 4-5 timer mellom måltider. Men det er ikke nok å holde ut en uke. Du må holde ut lengre, til kroppen gpr ut av vanen med å spise mye og ofte. For min del må jeg ha mye proteiner og mye karbohydrater for å holde meg mett over tid. Hvis jeg dropper karbohydrater så blir jeg fort sulten igjen. Havregrøt med melk, og kanel holder meg met lenge f.eks. Anonymkode: 363f0...2f6 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni #9 Skrevet 13. juni Ts sånn er jeg også, har vært slik hele livet. Tok gastric bypass og merker ingen forskjell mtp metthetsfølelsen. Hva hjelper? Distrahering. Soving. Spise ofte og holde blodsukkeret stabilt. Og igrunnen ingenting hjelper veldig i lengden. Anonymkode: a67e0...22e 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #10 Skrevet 13. juni har du forsøkt kutte helt ut sukker og alle typer mel i kosten? Anonymkode: 09f97...d6a 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #11 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg føler jo at jeg spiser masse protein. I går f.eks, spiste jeg masse kylling til lunsj, og masse biff til middag. Var fortsatt veldig sulten etter rundt 30 min. Spiste snackpølse og egg ved andre tidspunkt på dagen. Knekkebrød og potet har jo ikke all verdens med kalorier, og jeg har prøvd lavkarbo og keto-diett. Det gjorde ting enda verre for meg. Da tenkte jeg -hvert fall- på mat. Brødmat spiser jeg ikke i det hele tatt, da. Akkurat det har jeg funnet ut at ikke funker for meg. Men kan selvsagt spise mye mer grønnsaker. Spiser ofte svære salater med god proteinkilde, men er samme regla. Sulten igjen med en gang. Ts Anonymkode: e1067...82a At keto og lavkarbo gjorde det verre gjør at jeg tror at du mangler mineraler/elektrolytter. Vanskelig å påvise blodprøve. F.eks kan magnesiummangel gi økt sultfølelse, så du kan jo begynne med å teste ut tilskudd i noen mnd. Snakk gjerne med legen om det. Kjøp i så fall et lettopptakelig magnesium. Nå er det flere vitaminer som også kan spille inn, men siden det ble verre under lavkarbo så holder jeg først og fremsten knapp på elektrolyter/magnesium. Anonymkode: 0c5c1...de4 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #12 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg var ekstremt sulten i studietiden, og spiste hver 2-3 time. Når jeg begynte jobbe måtte jeg venne meg av med å spise så ofte. Det var hardt i starten, men etterhvert gikk det helt fint vente 4-5 timer mellom måltider. Men det er ikke nok å holde ut en uke. Du må holde ut lengre, til kroppen gpr ut av vanen med å spise mye og ofte. For min del må jeg ha mye proteiner og mye karbohydrater for å holde meg mett over tid. Hvis jeg dropper karbohydrater så blir jeg fort sulten igjen. Havregrøt med melk, og kanel holder meg met lenge f.eks. Anonymkode: 363f0...2f6 Er det jeg prøver på omdagen, og herregud så jævlig det er. Tenker på mat hele tiden. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts sånn er jeg også, har vært slik hele livet. Tok gastric bypass og merker ingen forskjell mtp metthetsfølelsen. Hva hjelper? Distrahering. Soving. Spise ofte og holde blodsukkeret stabilt. Og igrunnen ingenting hjelper veldig i lengden. Anonymkode: a67e0...22e Sover så mye jeg kan, ja. Hva definerer du som å spise ofte? Jeg prøver å holde ut hvert fall 3 timer mellom hver gang jeg spiser, men de tre timene er jo eviglange. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): har du forsøkt kutte helt ut sukker og alle typer mel i kosten? Anonymkode: 09f97...d6a Ja, sukker spiser jeg ikke. Mest fordi jeg ikke tåler det veldig bra. Har prøvd å kunne ut mel ja, men det gjør ting verre. Gikk uten mel i kanskje 6-7 måneder før jeg ikke klarte mer. Holdt på å gå på veggen. Ts Anonymkode: e1067...82a 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #13 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): At keto og lavkarbo gjorde det verre gjør at jeg tror at du mangler mineraler/elektrolytter. Vanskelig å påvise blodprøve. F.eks kan magnesiummangel gi økt sultfølelse, så du kan jo begynne med å teste ut tilskudd i noen mnd. Snakk gjerne med legen om det. Kjøp i så fall et lettopptakelig magnesium. Nå er det flere vitaminer som også kan spille inn, men siden det ble verre under lavkarbo så holder jeg først og fremsten knapp på elektrolyter/magnesium. Anonymkode: 0c5c1...de4 Åh! Hvilken type magnesium er lettopptakelig? Har aldri ofret det en tanke, så det kan jeg ingenting om. Har du tips? Ts Anonymkode: e1067...82a
AnonymBruker Skrevet 13. juni #14 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det jeg prøver på omdagen, og herregud så jævlig det er. Tenker på mat hele tiden. Sover så mye jeg kan, ja. Hva definerer du som å spise ofte? Jeg prøver å holde ut hvert fall 3 timer mellom hver gang jeg spiser, men de tre timene er jo eviglange. Ja, sukker spiser jeg ikke. Mest fordi jeg ikke tåler det veldig bra. Har prøvd å kunne ut mel ja, men det gjør ting verre. Gikk uten mel i kanskje 6-7 måneder før jeg ikke klarte mer. Holdt på å gå på veggen. Ts Anonymkode: e1067...82a Det er jævlig å bryte en vane. Spesielt når det gir ubehag i starten. Hva skjer om du spiser en liten håndfull med nøtter etter 3 timer? Kjennes det ut som du kreperer av sult de neste to timene da? Anonymkode: 363f0...2f6
AnonymBruker Skrevet 13. juni #15 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jævlig å bryte en vane. Spesielt når det gir ubehag i starten. Hva skjer om du spiser en liten håndfull med nøtter etter 3 timer? Kjennes det ut som du kreperer av sult de neste to timene da? Anonymkode: 363f0...2f6 Roer seg bittelitt en liten stund, men jeg må ha et skikkelig måltid innen en time. Men kan jo selvsagt utsette det litt etter 2-3 timer, ved å spise litt nøtter. Eller mandler som er min go-to. Ts Anonymkode: e1067...82a
AnonymBruker Skrevet 13. juni #16 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Åh! Hvilken type magnesium er lettopptakelig? Har aldri ofret det en tanke, så det kan jeg ingenting om. Har du tips? Ts Anonymkode: e1067...82a Jeg liker den fra Biolife. Kjøpes hos Helsekosten. Pass også på å spise mat rik på kalium. F.eks er avokado en veldig god kilde, og gir gunstig fett. Trener du? Anonymkode: 0c5c1...de4
AnonymBruker Skrevet 13. juni #17 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg liker den fra Biolife. Kjøpes hos Helsekosten. Pass også på å spise mat rik på kalium. F.eks er avokado en veldig god kilde, og gir gunstig fett. Trener du? Anonymkode: 0c5c1...de4 Notert! Avokado ja, er god på det i perioder, men bør egentlig være flinkere til å spise det jevnt over. Trener kun sporadisk av helsemessige årsaker. Ts Anonymkode: e1067...82a
AnonymBruker Skrevet 13. juni #18 Skrevet 13. juni Tilskudd av krom har jeg god hjelp av. Jeg er i slutten av 40-årene og de siste årene har jeg vært veldig plaget at sultfølelse etter måltid, på det verste kan det til og med begynne underveis i måltidet. Har hatt moderat lavkarbo kosthold en del år og det hjalp veldig på søtsug de første årene, men nå etter fylte 45 har det ikke vært særlig hjelp av det og jeg må omtrent ta krom fast for å unngå konstant sultfølelse og søtsug. Anonymkode: fdc13...5e2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #19 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tilskudd av krom har jeg god hjelp av. Jeg er i slutten av 40-årene og de siste årene har jeg vært veldig plaget at sultfølelse etter måltid, på det verste kan det til og med begynne underveis i måltidet. Har hatt moderat lavkarbo kosthold en del år og det hjalp veldig på søtsug de første årene, men nå etter fylte 45 har det ikke vært særlig hjelp av det og jeg må omtrent ta krom fast for å unngå konstant sultfølelse og søtsug. Anonymkode: fdc13...5e2 Okei, jeg noterer meg det. Må seriøst finne ut av det, klarer ikke ha det sånn her hele livet... Holder på å klikke😅 Ts Anonymkode: e1067...82a 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #20 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Notert! Avokado ja, er god på det i perioder, men bør egentlig være flinkere til å spise det jevnt over. Trener kun sporadisk av helsemessige årsaker. Ts Anonymkode: e1067...82a Det som er med lavkarbo/keto er at man mister elektrolytter fordi man kutter ut/kraftig ned på korn. Det er fordi korn holder på væske/vann, og sånn sett også elektrolytter. Derfor man blir så dårlig og får dårlig ånde på keto o.l, og det kan også øke sultfølelsen intenst. Kroppen får et veldig økt behov for inntak av elektrolytter, og derfor anbefales det ofte å drikke elektrolytter. Husker jeg var så sulten at jeg lå våken halve natta. Så ha i bakhodet at du kanskje trenger tilskudd av de andre elektrolyttene i en periode også. Ta det gjerne med lege i forhold til om det er noe du kan ta. Anonymkode: 0c5c1...de4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå