Gå til innhold

Barn som bare liker å drive med en ting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn på 7 år som kun har en interesse her hjemme, samlingen av fotballkort. Telle kortene, lese kortene, fortelle om de, fortelle om sorteringen, etc. 

Vi har lego, biler, annen bygging, spill og tegnesaker. I helgene kan vi være ute i mange timer på turer, ta en tur på sykkel, skateparken, spise ute, være i sandkassa, dra på lekeplasser. Han har med seg en bunke fotballkort konstant, kan ikke legge de fra seg eller la det ligge igjen hjemme.

I bilen forsøker han å ta på belte, men det glipper hele tiden fordi han har fotballkort i hendene. Han sliter med påkledning pga fotballkort i hendene, bærer vekk tallerken med kortene, går på do med kortene. Altså det har blitt rimelig intenst med dette og ser at det er det han driver med på sfo ved henting også. 

Er dette helt normalt? Han har gjerne slike lengre perioder der han er over snittet interessert i ting og snakker om det konstant. 

Anonymkode: d8ce9...dd7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er han ellers? Er han flink sosialt osv? 

Anonymkode: 93ca9...7ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan er han ellers? Er han flink sosialt osv? 

Anonymkode: 93ca9...7ee

Helt ok sosialt så lenge de har et felles prosjekt, men ikke flink på fantasilek. Det blir endel krangel om det andre barnet bruker fantasi for da begynner han å kommentere at det ikke går.

F.eks venn sier at bilen kan fly så kan barnet mitt svare bestemt at biler kan ikke fly, se de har ikke vinger. Barnet mitt blir irritert fordi vennen mener ting som ikke stemmer. Jeg veileder barnet mitt med at i lek går alt mulig an, for det er på liksom. Det virker som at han blir utrolig sliten og lei når ting ikke er som de egentlig er. 

Er det derimot å sykle, spille fotball, grave i sanda for å lage noe eller rydde plank, snekre og slikt så går alt veldig bra. Prosjekt/oppgave og mål for oppgave er lek for han. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Helt ok sosialt så lenge de har et felles prosjekt, men ikke flink på fantasilek. Det blir endel krangel om det andre barnet bruker fantasi for da begynner han å kommentere at det ikke går.

F.eks venn sier at bilen kan fly så kan barnet mitt svare bestemt at biler kan ikke fly, se de har ikke vinger. Barnet mitt blir irritert fordi vennen mener ting som ikke stemmer. Jeg veileder barnet mitt med at i lek går alt mulig an, for det er på liksom. Det virker som at han blir utrolig sliten og lei når ting ikke er som de egentlig er. 

Er det derimot å sykle, spille fotball, grave i sanda for å lage noe eller rydde plank, snekre og slikt så går alt veldig bra. Prosjekt/oppgave og mål for oppgave er lek for han. 

Hvordan er fungering generelt sett? Hvis det er flere ting som skurrer så ville jeg kanskje nevnt det for fastlegen. 

Jeg vil liksom ikke dra autisme kortet til en tilfeldig person på et forum basert på veldig få opplysninger, men en ekstremt sterk ensidig interesse og at han ikke kan leke fantasilek får noen varsellamper til å ringe hos meg. Det kan selvfølgelig være ingenting eller en fase eller noe. 

Anonymkode: 51f86...c82

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er også innafor om foreldre bestemmer at barnet skal legge ned fotballkortene mens det kler på seg f.eks. 

Anonymkode: 76f95...07d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er også innafor om foreldre bestemmer at barnet skal legge ned fotballkortene mens det kler på seg f.eks. 

Anonymkode: 76f95...07d

Det vet jeg, gjennom dagen ber jeg han om å legge det vekk hele tiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...