senior Skrevet 13. juni #21 Skrevet 13. juni Druid skrev (2 timer siden): Russland og Kina ER på banen: 7. oktober har tunge koblinger til Russland og ville neppe vært gjennomførbart uten russisk støtte, Russland og Iran er militært allierte der Russland er avhengig av Iranske våpenteknologi, begge er avhengig av Kina som transitt land for sanksjonert teknologi. Både Russland og Kina har stor nytte av krig i Midtøsten: Russland fordi det tar fokus vekk fra Ukraina, Kina fordi det forenkler forberedelsene for å ta Taiwan. Jeg er enig i mye av det du skriver. Både Kina og russland er nok interessert. Men jeg ser det ikke som argument for at de kan ha noen interesse i å delta aktivt. Begge er godt opptatt på annet hold nå. 2
CAPS LOCK Skrevet 16. juni #22 Skrevet 16. juni xQueenKx skrev (På 13.6.2025 den 20.47): En ting jeg lurer på, er hvis USA finner ut at de skal blande seg (enda mer), og Iran angriper USA, utløses artikkel 5 da? Presteskapet i Teheran er ikke så dumme at de angriper USA, for USA er totalt overlegne Iran, og USA har ikke behov for bistand fra andre NATO-land for å bekjempe Iran 2 3
Druid Skrevet 17. juni #23 Skrevet 17. juni CAPS LOCK skrev (13 timer siden): Presteskapet i Teheran er ikke så dumme at de angriper USA, for USA er totalt overlegne Iran, og USA har ikke behov for bistand fra andre NATO-land for å bekjempe Iran NATO handler ikke KUN om Artikkel 5. Siden vi er knyttet til USA i andre allianser, vil nok dette i større grad ligne på Libya operasjonene. senior skrev (På 13.6.2025 den 23.35): Jeg er enig i mye av det du skriver. Både Kina og russland er nok interessert. Men jeg ser det ikke som argument for at de kan ha noen interesse i å delta aktivt. Begge er godt opptatt på annet hold nå. Vel, i disse minuttene flyttes amerikanske ressurser ut av Sør- kina havet i retning midtøsten. Putin presser med forsterket kraft i Ukraina : hvor mange dager er det til Kina starter en operasjon mot Taiwan? Hvilket åpner for følgende spørsmål : Hvor mye støtte trenger Iran for å holde dette gående ? 3
yamask Skrevet 17. juni #24 Skrevet 17. juni Druid skrev (3 timer siden): NATO handler ikke KUN om Artikkel 5. Siden vi er knyttet til USA i andre allianser, vil nok dette i større grad ligne på Libya operasjonene. Vel, i disse minuttene flyttes amerikanske ressurser ut av Sør- kina havet i retning midtøsten. Putin presser med forsterket kraft i Ukraina : hvor mange dager er det til Kina starter en operasjon mot Taiwan? Hvilket åpner for følgende spørsmål : Hvor mye støtte trenger Iran for å holde dette gående ? Og Russland er alliert med Iran og Kina. Er det nå det skjer tro? Vet ikke om det er min indre dramaqueen eller logikk/historikk som gjør meg bekymra. 3
Katten.2.0 Skrevet 17. juni #25 Skrevet 17. juni CAPS LOCK skrev (20 timer siden): Presteskapet i Teheran er ikke så dumme at de angriper USA, for USA er totalt overlegne Iran, og USA har ikke behov for bistand fra andre NATO-land for å bekjempe Iran Iran vil være et nytt Afghanistan. USA vil kunne vinne slagene, men tape krigen. 1
robot Skrevet 17. juni #26 Skrevet 17. juni Muligheten er der jo. Hvis USA - som jo er fullstendig uforutsigbare i år - roter seg borti Midtøsten og Kina ser sitt snitt til å invadere Taiwan fordi de tenker USA er opptatt. 1
Pawn Hearts Skrevet 17. juni #27 Skrevet 17. juni Nå lengter jeg tilbake til den kalde krigen i sytti- og åttiårene. Da var det tross alt en form for stabilitet, men nå er verden som uran: Uran har ingen stabile isotoper, noe som betyr at alle isotopene er radioaktive. (sitert fra Wikipedia) 3
NatNat Skrevet 17. juni #28 Skrevet 17. juni yamask skrev (7 timer siden): Og Russland er alliert med Iran og Kina. Er det nå det skjer tro? Vet ikke om det er min indre dramaqueen eller logikk/historikk som gjør meg bekymra. nei.. Russland er alliert av praktiske grunner med Iran men de er allerede opptatt et annet sted og jeg tviler sterk at de ville gjøre noe. Kina enda mindre. Iran er mer eller mindre alene i praksis.. 9 1
tvertimot Skrevet 18. juni #29 Skrevet 18. juni Nei, fordi det ikke er i noens interesse at det blir en verdenskrig. 1 1 1
Rhodiola Skrevet 18. juni #30 Skrevet 18. juni Tråden er ryddet for hatefulle ytringer. Rhodiola, adm. 1
Stoltskeiv Skrevet 18. juni Forfatter #31 Skrevet 18. juni tvertimot skrev (5 timer siden): Nei, fordi det ikke er i noens interesse at det blir en verdenskrig. Har det vært i noen interesse før? Utenom 1. verdenskrig? Ingen ville ha 2. verdenskrig heller 2
CAPS LOCK Skrevet 19. juni #32 Skrevet 19. juni Stoltskeiv skrev (20 timer siden): Har det vært i noen interesse før? Utenom 1. verdenskrig? Ingen ville ha 2. verdenskrig heller Hitler ønsket seg 2. verdenskrig, for han mente at Tyskland bare kunne få igjen sin tapte ære etter nederlaget i 1. verdenskrig gjennom krig. Fredsavtaler hvor Frankrike og Storbritannia gav etter for Tysklands krav, var ikke godt nok 1
theoneandonly4 Skrevet 19. juni #33 Skrevet 19. juni Stoltskeiv skrev (20 timer siden): Har det vært i noen interesse før? Utenom 1. verdenskrig? Ingen ville ha 2. verdenskrig heller Er en mektig religiøs gruppe som faktisk ønsker mest mulig krig og uro. De er flinke til å trekke i tråder, blant annet Israel og USA. Man finner dem i Norge også. Heier på Trump og ubetinget støttet til Israels krigføring blant annet. Og sikkert andre syke grupper som ønsker krig. 1
FruR Skrevet 19. juni #34 Skrevet 19. juni (endret) Druid skrev (På 13.6.2025 den 21.10): Russland og Kina ER på banen: 7. oktober har tunge koblinger til Russland og ville neppe vært gjennomførbart uten russisk støtte, Russland og Iran er militært allierte der Russland er avhengig av Iranske våpenteknologi, begge er avhengig av Kina som transitt land for sanksjonert teknologi. Både Russland og Kina har stor nytte av krig i Midtøsten: Russland fordi det tar fokus vekk fra Ukraina, Kina fordi det forenkler forberedelsene for å ta Taiwan. Russland er allerede i krig med Ukraina og Kina står og sikler på å angripe Taiwan Endret 19. juni av FruR
Adrenalina1 Skrevet 23. juni #35 Skrevet 23. juni theoneandonly4 skrev (På 19.6.2025 den 21.00): Er en mektig religiøs gruppe som faktisk ønsker mest mulig krig og uro. De er flinke til å trekke i tråder, blant annet Israel og USA. Man finner dem i Norge også. Heier på Trump og ubetinget støttet til Israels krigføring blant annet. Og sikkert andre syke grupper som ønsker krig. Religioner har ingenting med krig å kjøre. Det er politiske uenigheter som starter kriger. 1
Fru Solsikke Skrevet 23. juni #36 Skrevet 23. juni Adrenalina1 skrev (43 minutter siden): Religioner har ingenting med krig å kjøre. Det er politiske uenigheter som starter kriger. politikk og religion går hånd i hånd. Spesielt islam. 2 3
NordicViking Skrevet 23. juni #37 Skrevet 23. juni For at det skal bli en ny verdenskrig, så må både Russland og Kina bli involvert på et eller annet vis. Jeg klarer ikke å se noen grunn til at de skal la seg engasjere på Irans side i denne konflikten. Så lenge de holder seg borte, så vil ikke dette eskalere ut av kontroll. 4
Lillemy_87 Skrevet 23. juni #38 Skrevet 23. juni https://www.dagbladet.no/nyheter/skrekkfengsel-truffet/83256189 Russland lover å hjelpe Iran.
Stoltskeiv Skrevet 23. juni Forfatter #39 Skrevet 23. juni NordicViking skrev (9 minutter siden): For at det skal bli en ny verdenskrig, så må både Russland og Kina bli involvert på et eller annet vis. Jeg klarer ikke å se noen grunn til at de skal la seg engasjere på Irans side i denne konflikten. Så lenge de holder seg borte, så vil ikke dette eskalere ut av kontroll. Hva hvis Hormuzstredet blir stengt og det rammer Kina? Og Russland vil tjene på det, og får sterkere ressurser i Ukraina🤷🏼♀️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå