AnonymBruker Skrevet 13. juni #1 Skrevet 13. juni Jeg liker i veps, og vil gjerne at de ska bygge bol hos meg. Det høres kanskje rart ut, men jeg har aldri hatt noen problemer med dem, og syns de er hyggelig selskap, litt som bier. Et år hadde jeg veps på vaskerommet faktisk, hadde ingen problemer med dem da heller. I fjor bygget de inni en banankasse med plast utenpå, som stod på høykant i et hjørne på verandaen under tak. Jeg lagde den kassen til kattene, så de skulle ha en plass å gå inn men de brukte den aldri, og den står her enda på høykant fordi jeg aldri får kastet ting Nå ser jeg at det kommer en veps og rekognoserer her, og leter etter et sted å bygge bol. Så det jeg lurer på er, om jeg tar bort det bolet fra i fjor som er inni kassen, vil de bygge igjen der da? Ser at den er inni der og sjekker.... Anonymkode: 06c58...143 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #2 Skrevet 13. juni Jeg er ingen vepse-ekspert, men jeg har lagt merke til at de prøver å bygge på samme sted i garasjen hvert år. Vi har så klart tatt vekk bolet lenge før det blir stort. Så jeg hadde gjort som du tenker: å ta bort det gamle bolet. Så har den plass til å bygge ☺️ Anonymkode: ceb00...b20 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #3 Skrevet 13. juni Vepser er teretorielle, så hvis de ser andre bol vil de gjerne ikke slå seg ned der. Gamle bol som er fraflyttet bør du derfor fjerne. Anonymkode: 80623...c79 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni #4 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg er ingen vepse-ekspert, men jeg har lagt merke til at de prøver å bygge på samme sted i garasjen hvert år. Vi har så klart tatt vekk bolet lenge før det blir stort. Så jeg hadde gjort som du tenker: å ta bort det gamle bolet. Så har den plass til å bygge ☺️ Anonymkode: ceb00...b20 Flott, jeg håpte på erfaringer som dette. Tenker de nye dronningene som kom fra "mitt" bol i fjor kommer tilbake til samme sted for å se om de kan bygge i år også. Så håper det kommer en og slår seg til Anonymkode: 06c58...143
AnonymBruker Skrevet 13. juni #5 Skrevet 13. juni Så koselig at du faktisk liker veps og ønsker dem velkommen. Selv er jeg allergisk, så jeg foretrekker å holde vepsen på avstand. Anonymkode: 41a9a...8ff 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #6 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så koselig at du faktisk liker veps og ønsker dem velkommen. Selv er jeg allergisk, så jeg foretrekker å holde vepsen på avstand. Anonymkode: 41a9a...8ff Da skjønner jeg godt at du holder dem på avstand. Min mor var allergisk, og jeg husker overarmen hennes hovnet opp til dobbel størrelse av et biestikk. Selv har jeg ikke hatt reaksjoner på biestikk og har ikke blitt stukket av veps, så jeg har ikke blitt redd dem. Men mange er det, så de er ikke så velkommen rundtomkring nei. Jeg vokste opp med både jordveps og vanlig veps på et småbruk, så ble veldig vant til dem også. Har funnet ut at det de er veldig interessert i er søte ting, og en del typer hårspray/shampoo/parfyme. Så om man unngår det er man nok tryggere. TS Anonymkode: 06c58...143
AnonymBruker Skrevet 14. juni #7 Skrevet 14. juni Dette var så koselig å lese, Ts 🤗 Hold oss oppdatert om hvordan det går, da 💚 Hilsen hun med garasjeveps (som ikke får lov til å bo der) Anonymkode: ceb00...b20 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #8 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (17 timer siden): Flott, jeg håpte på erfaringer som dette. Tenker de nye dronningene som kom fra "mitt" bol i fjor kommer tilbake til samme sted for å se om de kan bygge i år også. Så håper det kommer en og slår seg til Anonymkode: 06c58...143 Det er kun én dronning om gangen og hun overvintrer mens alle arbeiderne dør. Så det mulig det er den samme dronningen faktisk. Anonymkode: 4e0c6...059
AnonymBruker Skrevet 14. juni #9 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er kun én dronning om gangen og hun overvintrer mens alle arbeiderne dør. Så det mulig det er den samme dronningen faktisk. Anonymkode: 4e0c6...059 Det kommer faktisk flere dronninger fra ett bol, men det er kun en dronning som etablerer bolet og er dronning gjennom sommeren ja. Dette visste jeg ikke før jeg leste meg opp nå. Da jeg hadde vepsebol på vaskerommet så røk varmtvannsbeholderen der inne, og når jeg ringte til husverten så spurte jeg om hun kunne vente med å installere ny til høsten når vepsene var borte, for jeg ville at de skulle få leve ut livene sine. Det jeg ikke visste var at jeg "reddet" flere dronninger også "Seint om sommeren legger dronningen nye egg. Noen av eggene blir til nye dronninger. De andre blir til hanner. De nye dronningene og hannene flyr ut av bolet om høsten for å finne noen å pare seg med. Hannene dør etter de har paret seg. De nye dronningene finner et sted å ligge i dvale om vinteren, ofte i en hul trestamme eller inni små hull i husvegger. Vepsene bor bare i bolet én sommer. Om høsten dør alle, utenom de nye dronningene." https://lille.snl.no/veps Anonymkode: 06c58...143
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå