AnonymBruker Skrevet 13. juni 2025 #1 Skrevet 13. juni 2025 Er 41, har degenerativ ruptur i mediale menisk i høyre kne. Var klikkelyd og vondt ei god stund. Så ble det væske i kneet, og da fikk jeg mr som viste ruptur. Fikk øvelser fra fysio jeg gjorde over lengre tid, ble ikke bedre, og kneet låste seg nesten. Fjernet da en liten del av menisken, ca 2 år siden. Tok ikke så veldig lang tid før det begynte med småverking i begge knær, ofte i hvile, men ikke hele tiden, og litt når jeg går. I det siste har det blitt litt mer, som om det gnager inni innsiden på kneet. Jeg har i alle år vært veldig anspent i kroppen, og begynner å lure på om det kan ha gjort at jeg har dårlig kontroll over enkelte muskler (sliter bl.a med å få kontakt med rumpa,) og at det blir slitasje på andre. Hvis jeg trener styrke på knærne, som benpress og leg extensions, får jeg veldig vondt dagen etter, ikke støl, men som om det har blitt belastet feil. Så det tør jeg ikke. Men går turer, og er så redd for at det skal bli så vondt at jeg ikke kan det lenger. Det var så vondt før jeg opererte bort en del, men jeg kan jo ikke fortsette å fjerne menisken, Noen med erfaring, fller yips om hvem jeg kan gå til? Fysio vil bare gi øvelser. Er det ikke noen som går grundigere for å finne årsak og om det blir feilbelastning? Anonymkode: 0fce5...1dd
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2025 #2 Skrevet 13. juni 2025 Øvelser er jo akkurat det du trenger hvis du har dårlig kontroll på enkelte muskler og at det lager problemer for deg. Det finnes ikke noen annen løsning på det. Du skal si til fysio at du får vondt av å trene styrke på knærne og så skal du få øvelser som er tilrettelagte slik at du ikke får vondt. Du må heller ikke gjøre øvelsene for ofte. Min erfaring er at fysio er veldig grundig, men du må jo kommunisere underveis. Anonymkode: 974bc...570
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2025 #3 Skrevet 13. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Øvelser er jo akkurat det du trenger hvis du har dårlig kontroll på enkelte muskler og at det lager problemer for deg. Det finnes ikke noen annen løsning på det. Du skal si til fysio at du får vondt av å trene styrke på knærne og så skal du få øvelser som er tilrettelagte slik at du ikke får vondt. Du må heller ikke gjøre øvelsene for ofte. Min erfaring er at fysio er veldig grundig, men du må jo kommunisere underveis. Anonymkode: 974bc...570 Men er fysio lært til æ se på årsaker til ting? De er vel mest lært opp til hvordan trening virker på en gjennomsnittsperson? Jeg tror jeg er litt utenfor normalen når det gjelder det å være anspent og stresset, og etter å ha vært det i så mange år er jeg redd det har påvirket negativt. Hvem er best å gå til for å finne ut slikt..? Anonymkode: 0fce5...1dd
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2025 #4 Skrevet 13. juni 2025 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Men er fysio lært til æ se på årsaker til ting? De er vel mest lært opp til hvordan trening virker på en gjennomsnittsperson? Jeg tror jeg er litt utenfor normalen når det gjelder det å være anspent og stresset, og etter å ha vært det i så mange år er jeg redd det har påvirket negativt. Hvem er best å gå til for å finne ut slikt..? Anonymkode: 0fce5...1dd Jeg er fullstendig utenfor normalen, sjelden sykdom, masse feilstillinger, skader og unormal kropp. Får likevel veldig god hjelp av fysio. Det er ikke noe hinder, men kommunikasjon er viktig, som sagt. Det skal tilpasses til deg, slik du er. Det finnes jo gode og dårlige terapeuter. Hvis du ikke hadde noe kjemi eller tillit til den forrige du var hos så ville jeg forsøkt en annen. Og spør spørsmål hvis det er noe du lurer på. Anonymkode: 974bc...570 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2025 #5 Skrevet 13. juni 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg er fullstendig utenfor normalen, sjelden sykdom, masse feilstillinger, skader og unormal kropp. Får likevel veldig god hjelp av fysio. Det er ikke noe hinder, men kommunikasjon er viktig, som sagt. Det skal tilpasses til deg, slik du er. Det finnes jo gode og dårlige terapeuter. Hvis du ikke hadde noe kjemi eller tillit til den forrige du var hos så ville jeg forsøkt en annen. Og spør spørsmål hvis det er noe du lurer på. Anonymkode: 974bc...570 Ok, takk Anonymkode: 0fce5...1dd
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2025 #6 Skrevet 14. juni 2025 Fysio ødelegger mer.Styrke musklene faktisk... Treffer man rett person så kanskje. Anonymkode: a291d...368
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2025 #7 Skrevet 16. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 13.6.2025 den 16.02): Øvelser er jo akkurat det du trenger hvis du har dårlig kontroll på enkelte muskler og at det lager problemer for deg. Det finnes ikke noen annen løsning på det. Du skal si til fysio at du får vondt av å trene styrke på knærne og så skal du få øvelser som er tilrettelagte slik at du ikke får vondt. Du må heller ikke gjøre øvelsene for ofte. Min erfaring er at fysio er veldig grundig, men du må jo kommunisere underveis. Anonymkode: 974bc...570 Det jeg fikk høre fra fysio på Ahus etter jeg ødela kneet i en ulykke (rev av nesten alt av leddbånd, og revnet menisken på begge sider) var at etter den tiden det tar å gro tilstrekkelig etter operasjonen så kan jeg belaste kneet fullt ut, og at smerte ikke er noe farlig så lenge det ikke er stikkende/skytende smerter. Og at så lenge man ikke opplever sistnevnte type smerter så er det bare å presse seg gjennom det. Det er viktigere å få trent opp musklene igjen (eller få tilbake bevegelse rangen for den saks skyld), enn å unngå smerter og ha det komfortabelt mens man gjør det. Anonymkode: 348ff...05d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå