AnonymBruker Skrevet 13. juni #1 Skrevet 13. juni Søsteren min gifter seg i desember og jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg vil gå eller ikke. Vi har alltid vært nære, men etter hun ble sammen med han hun nå skal gifte seg med, har vi mistet en del kontakt. Hele familien har reagert på forholdet deres da han er voldelig og vi har flere ganger måttet redde henne ut av sitt eget hjem fordi han har gått til angrep. resten av familien min skal i bryllupet, men jeg vet ikke om jeg klarer å late som at jeg er glad på hennes/deres vegne og føler derfor at det blir falskt av meg å møte opp. Samtidig vet jeg at hun kommer til å bli veldig lei seg og skuffet om jeg ikke kommer fordi det er hennes store dag og jeg er søsteren hennes. Jeg støtter ikke dette forholdet eller bryllupet fordi han behandler henne dårlig. Jeg har heller ingen kontakt med denne fyren, vi hverken hilser eller ser på hverandre. Er det dårlig gjort av meg å ikke møte? Anonymkode: d0a75...30c
AnonymBruker Skrevet 13. juni #2 Skrevet 13. juni Det er nettopp pga hvordan forholdet er at du bør stille i bryllupet. Slik at din søster ser at uansett om ting er dritt og du er uenig så stiller du opp for henne. Å skyve henne bort fra deg nå er helt feil tidspunkt. Anonymkode: eda6b...90b 19 10
Daria Skrevet 13. juni #3 Skrevet 13. juni Hvis dere ikke i løpet av det neste halvåret klarer å få henne til å innse at å gifte seg med en voldelig mann gun allerede har trengt hjelp med å unnslippe flere ganger (jeg ville vurdert å låse henne inne i kjelleren eller noe...), så bør du absolutt stille i bryllupet. Hun vil trenge å vite at familien er der for henne når det før eller senere vil smelle igjen - å droppe bryllupet er i praksis å si at du ikke bryr deg, og hvordan skal hun da tørre å komme til deg når hun trenger det? Du støtter henne, ikke forholdet. 6 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #4 Skrevet 13. juni Men herregud. Hvis du vender henne ryggen, vil du bare forsterke hennes avhengighet til ham. Dere må være der for henne - hvert eneste steg på veien. Anonymkode: fdf7a...083 9 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #5 Skrevet 13. juni Du må stille ja. Voldsutøver vil nok helst isolere henne fra familie. Ikke gjør jobben hans enklere. Også vis henne dinveiut.no Anonymkode: 93192...316 9 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni #6 Skrevet 13. juni Du skal selvfølgelig gå i bryllupet. Om du ikke går, så får han det som han vil; å isolere henne fra venene og familie, og du blir den store stygge ulven. i fremtiden skal du gjøre ALT I DIN MAKT for å stå ved hennes side uten å snakke stygt om hennes mann, du skal bare la henne få vite at du er der om hun trenger deg, uansett hva det er. hilsen en som levde under voldelig forhold i ti år, og som mistet kontakt med venner og familie. Anonymkode: 4c930...f4c 5 3 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni #7 Skrevet 13. juni Jeg skjønner at det for din del, sånn helt personlig, vil være kjipt å stille opp og liksom skulle glede deg over det som skjer. For din søsters del og hennes sjanser til en gang å våkne opp og komme seg til helvete unna denne fyren, derimot, er det null tvil i verden om at det beste er at du dukker opp. Du sier selv at grunnen til at du vurderer å droppe det er at det ville "føltes falskt", ikke at du rett og slett ikke makter sånn for egen del. Da tenker jeg svaret her helt åpenbart er at du bør møte opp. For det er, helt utvilsomt, det som gir best sjanser for at hun føler hun fortsatt kan bruke familien sin den dagen hun eventuelt våkner opp. Jeg har menneskelig sett forståelse for at en del til slutt rett og slett gir opp, at de ikke lenger klarer å se noen de er så glade i ødelegge seg selv og sitt liv tross all verdens advarsler, men det høres ikke ut som du har kommet dit. Her er det fortsatt håp hos dere rundt. Da bør du virkelig dukke opp. Anonymkode: 8847e...599 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #8 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Søsteren min gifter seg i desember og jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg vil gå eller ikke. Vi har alltid vært nære, men etter hun ble sammen med han hun nå skal gifte seg med, har vi mistet en del kontakt. Hele familien har reagert på forholdet deres da han er voldelig og vi har flere ganger måttet redde henne ut av sitt eget hjem fordi han har gått til angrep. resten av familien min skal i bryllupet, men jeg vet ikke om jeg klarer å late som at jeg er glad på hennes/deres vegne og føler derfor at det blir falskt av meg å møte opp. Samtidig vet jeg at hun kommer til å bli veldig lei seg og skuffet om jeg ikke kommer fordi det er hennes store dag og jeg er søsteren hennes. Jeg støtter ikke dette forholdet eller bryllupet fordi han behandler henne dårlig. Jeg har heller ingen kontakt med denne fyren, vi hverken hilser eller ser på hverandre. Er det dårlig gjort av meg å ikke møte? Anonymkode: d0a75...30c Jeg står faktisk i samme situasjon selv og må si jeg skjønner deg kjempegodt. Har ikke engang orket å tenke på det for egen del siden brudeparet er ekstremt ustabile så hvem vet om det engang blir noe av. Har du snakket med din søster om dette? Hvordan er stemningen mellom deg og denne mannen? Er det mange gjester invitert? Tenker dette har litt å si for hvor kleint det eventuelt kan bli. Anonymkode: 59c85...10c
Tradegy Skrevet 13. juni #9 Skrevet 13. juni Dette høres utrolig vanskelig ut, og jeg forstår at du står i en skikkelig indre konflikt. Du vil ikke såre søsteren din, men samtidig føles det feil å skulle møte opp og late som alt er bra..... Det finnes jo på èn måte egentlig ikke noe riktig eller galt svar her; bare valget du klarer å leve med... Kanskje kan du vurdere å snakke med henne før bryllupet? Si at du er glad i henne og alltid vil være der om hun trenger deg, men at du synes det er vondt å feire et forhold som du mener er skadelig for henne. Det trenger ikke være en konfrontasjon, bare ærlig og omsorgsfullt. Hvis du velger å dra likevel, så trenger du ikke delta for å feire forholdet – du kan være der for å vise henne at du ikke har snudd ryggen til henne. Det handler om å være et menneske i en ekstremt vanskelig situasjon. Og da må du gjøre så godt du kan. 💛
AnonymBruker Skrevet 13. juni #10 Skrevet 13. juni Jeg hadde ALDRI stillt i det bryllupet. Jeg hadde gjort det veldig klart og tydelig for henne og alle andre i familien hvorfor og at jeg selvfølgelig alltid vil hjelpe henne og stille opp for å få henne ut av forholdet når hun selv er klar for det. Men jeg hadde ikke gått i det bryllupet. Man sier helt bokstavelig talt at man støtter bryllupet og ekteskapet ved å gå i det bryllupet, det er fullstendig uaktuelt for meg iallefall i en situasjon som denne. Jeg hadde krevd å få snakka skikkelig med henne under 4 øyne også og virkelig tatt en hjerte til hjerte. Anonymkode: d5ea7...67f
Rosa Dartle Skrevet 13. juni #11 Skrevet 13. juni Ja, det er dårlig gjort. Du trenger ikke å støtte han eller bryllupet i seg selv, men du bør være der for henne. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni #12 Skrevet 13. juni Du går i bryllupet, og du har så mye kontakt du kan, og hun tillater. Det kommer en dag hvor hun vil forsøke å gå fra han, og da trenger hun å vite at familien vil stille opp for henne. Anonymkode: 74530...74f 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #13 Skrevet 13. juni Jeg hadde møtt opp, men i forkant hadde jeg fortalt henne at jeg NÅR SOM HELST er klar for å hjelpe henne med å "ta en Katie Holmes!". Jeg hadde også sørget for at fastlegen hennes får vite at hennes forlovede er voldelig mot henne OG drøftet med krisesenter om de har noen råd til hvordan dere pårørende kan støtte henne best mulig. Er det barn i bildet? Anonymkode: d6198...ce8 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #14 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg hadde ALDRI stillt i det bryllupet. Jeg hadde gjort det veldig klart og tydelig for henne og alle andre i familien hvorfor og at jeg selvfølgelig alltid vil hjelpe henne og stille opp for å få henne ut av forholdet når hun selv er klar for det. Men jeg hadde ikke gått i det bryllupet. Man sier helt bokstavelig talt at man støtter bryllupet og ekteskapet ved å gå i det bryllupet, det er fullstendig uaktuelt for meg iallefall i en situasjon som denne. Jeg hadde krevd å få snakka skikkelig med henne under 4 øyne også og virkelig tatt en hjerte til hjerte. Anonymkode: d5ea7...67f Hun kan risikere at han blir voldelig mot ts sin søster dersom han blir fornærmet over at søsteren ikke kom/kommer i bryllupet dersom han føler han taper ansikt da. Anonymkode: d6198...ce8
AnonymBruker Skrevet 13. juni #15 Skrevet 13. juni Hvis han er voldelig mot henne og hun blir i forholdet så kan du regne med at hun også blir utsatt for psykisk vold og manipulasjon. Et av målene slike mennesker jobber mot er at man skal klare å isolere partneren sin fra omverdenen. At familie og venner tar avstand øker bare makten han har. Søsteren din trenger deg mer enn noen gang. Anonymkode: 81f62...713 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #16 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis han er voldelig mot henne og hun blir i forholdet så kan du regne med at hun også blir utsatt for psykisk vold og manipulasjon. Et av målene slike mennesker jobber mot er at man skal klare å isolere partneren sin fra omverdenen. At familie og venner tar avstand øker bare makten han har. Søsteren din trenger deg mer enn noen gang. Anonymkode: 81f62...713 100% enig. Du må ikke la ham isolere søsteren din. Du bør være der, og alltid understreke at du er der for henne. Anonymkode: 672b2...681
AnonymBruker Skrevet 13. juni #17 Skrevet 13. juni Jeg hadde absolutt ikke stillt i et bryllup og sett denne tragedien utspille seg for øyene mine. Du kan og bør faktisk si nøyaktig hvorfor du ikke deltar til din søster og at du håper hun kommer på bedre tanker. Anonymkode: 3159c...dfe 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #18 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hun kan risikere at han blir voldelig mot ts sin søster dersom han blir fornærmet over at søsteren ikke kom/kommer i bryllupet dersom han føler han taper ansikt da. Anonymkode: d6198...ce8 Hun kan risikere at han blir voldelig fordi søsteren ikke smiler nok, sier riktige ting, gir god nok gave, har feil neglelakkfarge eller eksisterer også så det er virkelig ikke et ansvar ts skal pålegges. Han kan også bruke deltagelsen mot henne som bevis på at familien støtter forholdet og er enig i giftemålet. At hun vil tape på å bryte ut fordi familien var i bryllupet og vil tro dårligere om henne. Den manipulasjonen hadde jeg ikke deltatt i. Man er ikke gjest i bryllup man er uenig i men man kan da fint støtte de man vil alikevel og jeg har gjort det tydelig at det hadde jeg gjort helt uten å være deltager i en slik setting som et bryllup er. Folk må være gale som synes det er greit å dra i et slikt bryllup. Anonymkode: d5ea7...67f
AnonymBruker Skrevet 14. juni #19 Skrevet 14. juni Jeg tenker du lar han vinne om du ikke går. Han vil jo sikkert at dere ikke skal ha kontakt. Jeg tenker du burde gå. Sånn hun vet du er der for henne. Akkurat som du vil vere der for henne om hun tar til vettet og forlater han. Du kan jo spør om dette er noe hun faktisk vil før hun gifter seg (uten st han hører det. Si at du er der å at dere kan stikke om hun føler for det. Regner med hun er fullt klar over at du ikke er fan av at de skal gifte seg. Anonymkode: 0e1d8...810 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #20 Skrevet 14. juni Beste scenariet ville jo vært å få hun på bedre tanker. At hun sier nei når hun blir spurt, foran alle. Dere er mange som kan bevise at hun ikke ønsker, samt han kan ikke gjøre som han vil med henne når mange gjester ser på. Så kan dere få hun raskt bort fra han. Aller beste scenariet er å få henne ut før bryllupet. Han kan ha manipulert henne til bryllup. At hvis det blir bryllup er hun hans for alltid. Og hun må kanskje anstrenge seg veldig frem mot bryllupet for å ikke gjøre "feil". Det er sikkert en veldig stressende periode for henne. Anonymkode: 8afdd...42d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå