AnonymBruker Skrevet 13. juni #1 Skrevet 13. juni Det serveres saft, vafler, boller, is, eller liknende søte matvarer, flere ganger i uka. Dette er 1- og 2-åringer og de har virkelig ikke behov for det. Jeg har tatt det opp tidligere men ble da møtt med at det hadde vært en unntaksperiode med mye vikarer hvor de følte de trengte å «blidgjøre» barna. Det samme har bare fortsatt og nå som vi fikk avslag på overflyttingssøknad så er jeg litt rådvill. De begrenser heller ikke inntaket slik at barnet vårt kan ha spist fire vafler og så nekter middag senere. Han sliter med lav vekt og trenger spesielt næringstett mat, dette er også barnehagen informert om. Noen med tips? Anonymkode: a0ecd...ff8 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #2 Skrevet 13. juni Det er nok en ukultur i barnehagen som er vanskelig å få gjort noe med. Har du diskutert dette med andre foreldre? Eller FAU? Anonymkode: 8754b...dc3 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #3 Skrevet 13. juni Jeg ville tatt kontakt med FAU. Anonymkode: 9b97a...157 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #4 Skrevet 13. juni Vet du hva slags vafler ,boller det er I bhg der jeg jobbet laget vi grove vafler som en brukte pålegg på. Vi laget og boller uten sukker, med litt grovere mel Saft hadde vi kun på tur dag, fikk da knapt halv kopp,I varmen kunne det bli litt is pga en del unger fikk ikke i seg nok væske , og var da lettere å få i seg ved å få saft is. Anonymkode: ea2a9...86c 5 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #5 Skrevet 13. juni Vet du hva som er i vaflene sånn egentlig? Vet du med sikkerhet at det er mye sukker i dem? De kan lages sunne nok til å være et fornuftig måltid! Anonymkode: 5993a...374 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni #6 Skrevet 13. juni Hvorfor er du så redd for sukker? Anonymkode: 8f7d3...a85 7
mommyaka Skrevet 13. juni #7 Skrevet 13. juni Har du snakket med barnehagen om dette? Bruker dr faktisk sukker i boller og vaffler? Du vet det Finn sukkerfri saft...og hvor mye drikke dr? Halv kopp?
Eilis Skrevet 13. juni #8 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er du så redd for sukker? Anonymkode: 8f7d3...a85 Er du redd sunn mat? 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #9 Skrevet 13. juni Eilis skrev (5 minutter siden): Er du redd sunn mat? Nei. Er du? Anonymkode: 8f7d3...a85
Daisy-love Skrevet 13. juni #10 Skrevet 13. juni Bare bra barnemat har ressurser på dette, inkludert hvordan ta det opp med barnehagen, både muntlig og skriftlig. Ofte lurt å snakke med andre foreldre og høre hva de tenker også, og gjerne alliere seg litt, samt å komme med løsningsforslag til sunnere, men likevel lettvinte løsninger. 3
Eilis Skrevet 13. juni #11 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei. Er du? Anonymkode: 8f7d3...a85 Jeg bare lurer siden du spør ts om hun er redd sukker. Merkelig spørsmål, hun gir da ikke utrykk for at hun er redd sukker. Tror du sukker er bra for oss? 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #12 Skrevet 13. juni Akkurat vafler er ikke det aller verste da. Jeg har aldri sukker i vaffelrøre. Kommer selvfølgelig an på hva man har oppå. Anonymkode: 9c9d5...dc4 1
Eilis Skrevet 13. juni #13 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Akkurat vafler er ikke det aller verste da. Jeg har aldri sukker i vaffelrøre. Kommer selvfølgelig an på hva man har oppå. Anonymkode: 9c9d5...dc4 Hva har du i vaflene om de mener det ikke er så gæli?
AnonymBruker Skrevet 13. juni #14 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Akkurat vafler er ikke det aller verste da. Jeg har aldri sukker i vaffelrøre. Kommer selvfølgelig an på hva man har oppå. Anonymkode: 9c9d5...dc4 Barnehagen har torovafler, det er ikke det samme som de jeg lager hjemme med helmelk, ekstra mye egg, grovmel og bær. Jeg er åpenbart ikke imot sunn mat. mommyaka skrev (36 minutter siden): Har du snakket med barnehagen om dette? Bruker dr faktisk sukker i boller og vaffler? Du vet det Finn sukkerfri saft...og hvor mye drikke dr? Halv kopp? Ja, jeg skriver jo at jeg har tatt det opp. Og ja, de bruker sukker i bollene (eller sirup). Barn under 3 år skal ikke ha kunstig søtning, så sukkerfri saft får de ikke. De får vanlig husholdningssaft. De får jo så mye de vil, så om han drikker en eller tre kopper er helt opp til han selv. Daisy-love skrev (7 minutter siden): Bare bra barnemat har ressurser på dette, inkludert hvordan ta det opp med barnehagen, både muntlig og skriftlig. Ofte lurt å snakke med andre foreldre og høre hva de tenker også, og gjerne alliere seg litt, samt å komme med løsningsforslag til sunnere, men likevel lettvinte løsninger. Takk for tips! Anonymkode: a0ecd...ff8 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #15 Skrevet 13. juni Vår barnehage er en sukkerfri barnehage. I begynnelsen var vi litt skeptisk, men barna har ikke sagt noe eller klaget! De serverer blant annet havregrøt og er veldig flinke med å serverer variert med masse frukt og grønnsaker. Anonymkode: aea54...952
AnonymBruker Skrevet 13. juni #16 Skrevet 13. juni Barn kan og bli syke av å få i seg for lite https://www.nrk.no/sport/hanne-folte-seg-makteslos-da-iver-_18_-aldri-ble-frisk_-_-var-veldig-fortvilet-1.17217806 Vært flere saker om narn og ungdom som sliter med smerter osv. Så viser det seg at pga nazi systeme til foreldrene blir de syke Anonymkode: ea2a9...86c 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #17 Skrevet 13. juni Daisy-love skrev (3 timer siden): Bare bra barnemat har ressurser på dette, inkludert hvordan ta det opp med barnehagen, både muntlig og skriftlig. Ofte lurt å snakke med andre foreldre og høre hva de tenker også, og gjerne alliere seg litt, samt å komme med løsningsforslag til sunnere, men likevel lettvinte løsninger. 💯 Anonymkode: 5b871...1dc
AnonymBruker Skrevet 13. juni #18 Skrevet 13. juni Nå må folk slutte med redselen for sukkerinntak. Hvis det er så ille at ditt barn får sukker, så får du ta ut barnet fra barnehagen. Å kutte ut sukker helt er heller ikke bra. Finnes en mellomting. Og nei jeg er ikke og har aldri vært overvektig eller syk på noen som helst måte, hvis noen prøver å antyde det. Jeg har aldri kuttet ut sukker, verken som barn eller voksen. Klarer fint å regulere inntaket selv. Det er når man først ikke har blitt introdusert og nektet sukker at fristelsen blir for stor. Anonymkode: 4bc7d...1b9 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #19 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du forveksler næringsrik med næringstett, så her er det vel du som får gå tilbake til skolebenken. Barnet har malabsorpsjon og mangler mineraler og sporstoffer, det betyr at det trenger næringsrik mat. Næringstett mat vil derimot kunne forverre absorpsjonen fordi både sukker og høyt fettinnhold er irriterende på en sensitiv tarm. Maten du ramser opp anbefales til pasienter som ikke får i seg mat på grunn av manglende matlyst, ikke andre grupper. Alternativet til kaker er ikke at barnet mitt ikke spiser, men at det spiser proteinrik, vitaminrik og fiberrik mat. Anonymkode: a0ecd...ff8 Du skriver jo i hovedinnlegget at barnet trenger næringstett mat. 🤔 Anonymkode: 9b97a...157
AnonymBruker Skrevet 13. juni #20 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om barnet faktisk spiser middag så er jo det bedre enn at barnet spiser 4 vafler og ikke orker middag? Det skjønner du også. Middag kan også lages næringstett. Anonymkode: 0ccf9...26d Ingen av dere som kommenterer det jeg har skrevet synes å forstå hva jeg skriver. Diskusjonene r ikke næringsrik men næringsvett mat. Mener dere at dette ene barnet skal nektes vafler, saft eller annen mat de andre barna får, fordi hen skal ha mageplask til å spise middag? Det er nemlig ikke anbefalingene vi får fra sykehuset. Jeg stoler faktisk og mer på hva de sier på sykehuset ang vårt barn, enn fremmede mennesker på et diskusjonsforum. Hadde ikke dette barnet fått vaffel, boller eller annen mat til måltidet i bhg. Men brødskiver eller grøt, så hadde barnet likefullt angivelig ikke spist middag, fordi magen fortsatt hadde hatt mangel på plass om vi skal følge logikken til flere av dere og ts. Barnet kan da ikke nektes mat, i bhg. Fordi det skal ha mageplask til middag? Det viktigste er at barnet spiser, og slipper å leve på sondemat slik vi styrer på her hjemme. Hele tråden fremstår bare mer og mer som en tulletråd. Anonymkode: 0c31c...6f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå